F
pacman42 pacman42 skrev:
Även jag har satt en buckla i en bil häromåret (med foten för att undvika att flyga över huven). Domen i Göteborg friade dock lastbilschauffören från vållande till annans död trots högersväng över cykelbana och färdskrivaren visade orimligt hög hastighet på lastbilen (kommer inte ihåg hur hög, men det var närmare 30km/h).

Cyklisten hade dock kört i ca 20km/h och detta ansågs vara för snabbt för att denne inte skulle ha väjningsplikt mot lastbilen. Detta innebar alltså att cyklister inte får cykla snabbt men lastbilar får köra snabbt i samma trafiksituation. Att lastbilen hade väjningsplikt beaktades därmed inte. En mycket intressant dom som tyvärr inte överklagades av dödsoffrets/dödsboets målsägarbiträde.
Såg man att cyklisten cyklade i 20km/h på cykelns färdskrivare eller var det lastbilschaffisens ord att han som yrkeschaffis kunde se sånt. Jag antar att detta gäller olyckan vid Navet/ Radisson på Lindholmen? Helt otroligt att han inte blir dömd för det.

Du har min fulla respekt för varje buckla du gör i sådana situationer. Jag har också ett knä i en bildörr men det var inget eget val. Bilföraren var oskyldig "för han hade ju grönt när han svängde höger". Jag har även kastat saker på en Saab som rundade mig i 60-70km/h när jag promenerade över ett övergångsställe, det löste sig rätt bra, han kom inte snabbare till jobbet den dagen för det tilltaget och jag gissar att han inte gör om det. Har också fått en ordentlig lavett och bli spottad på efter att en busschaffis lämnat bussen och sprungit ikapp mig. Anledningen till det var att han körde på mig på ett övergångsställe (promenerade) och sen smet från platsen. Jag jagade efter och han fick veta hur jävla kass han var. Det kunde han inte ta för han blev till åtlöje inför alla sina passagerare och det kunde man tydligen inte acceptera. Han var omhändetagen och tagen ur trafik 25 minuter senare.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så även om lagen är entydig är kutymen olika i olika delar av landet.
Underförstådda regler och kutym i trafik leder endast till elände. Gäller högerregeln så ska man följa den.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
F fsn skrev:
Såg man att cyklisten cyklade i 20km/h på cykelns färdskrivare eller var det lastbilschaffisens ord att han som yrkeschaffis kunde se sånt. Jag antar att detta gäller olyckan vid Navet/ Radisson på Lindholmen? Helt otroligt att han inte blir dömd för det.

Du har min fulla respekt för varje buckla du gör i sådana situationer. Jag har också ett knä i en bildörr men det var inget eget val. Bilföraren var oskyldig "för han hade ju grönt när han svängde höger". Jag har även kastat saker på en Saab som rundade mig i 60-70km/h när jag promenerade över ett övergångsställe, det löste sig rätt bra, han kom inte snabbare till jobbet den dagen för det tilltaget och jag gissar att han inte gör om det. Har också fått en ordentlig lavett och bli spottad på efter att en busschaffis lämnat bussen och sprungit ikapp mig. Anledningen till det var att han körde på mig på ett övergångsställe (promenerade) och sen smet från platsen. Jag jagade efter och han fick veta hur jävla kass han var. Det kunde han inte ta för han blev till åtlöje inför alla sina passagerare och det kunde man tydligen inte acceptera. Han var omhändetagen och tagen ur trafik 25 minuter senare.
Jo, Lindholmen. Jag såg det inte själv men en arbetskollega var vittne. Cyklistens hastighet bedömdes från vittnen (gående har en tendens att överdriva hastigheten hos cyklister).
 
V Ville_Vessla skrev:
Antar att Alfredo menade förkörsrätt, inte rondell. Att klaga på ordet rondell är däremot bara jobbigt när nån gör det eftersom det är självklart vad som menas. För övrigt tror jag att man faktiskt måste lämna företräde till cyklister numera(sen typ 2002) eftersom den inte betraktas som en korsning utan en separat väg med korsande cykelbana. Är det endast ett övergångsställe så har cyklisten väjningsplikt om denne inte kliver av och går.
Så länge alla vet skillnaden mellssn rondell och cirkulationsplats, ja. Är rondellen inte en cirkulationsplats, gäller oftast högerregeln, vilket ksn ge upphov till munterhet och yviga gester
 
M MatCan skrev:
J
Edit: Hittade lite nu kring lokala ordningsföreskrifter. Frågan är dock om de är likställda med lag eftersom det är riksdagen som beslutar om lagar och lokala ordningsföreskrifter beslutas av kommunfullmäktige.
Det där har jag tragglat mycket, och oftast är det så här:

1. Det finns en lag, den lagen säger att regeringen får utfärda en förordning med mer detaljer. Det betyder att om du bryter mot förordningen så bryter du mot lagen.

2. En förordning kan säga att en myndighet (eller kommun antar jag) får utfärda föreskrifter med med mer detaljer. Att bryta mot föreskriften innebär då att man bryter mot förordningen, vilket i sin tur innebär att man bryter mot lagen.

En förordning eller föreskrift har alltså alltid en lag bakom sig.
 
  • Gilla
MatCan och 4 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Så länge alla vet skillnaden mellssn rondell och cirkulationsplats, ja. Är rondellen inte en cirkulationsplats, gäller oftast högerregeln, vilket ksn ge upphov till munterhet och yviga gester
Finns såna numera, fanns en sån i min norrländska hemkommun som byggdes bort för 25år sen? Den var rätt komplicerad för utomsocknes och låg på E4. Har aldrig sett nån sen dess.
 
V Ville_Vessla skrev:
Finns såna numera, fanns en sån i min norrländska hemkommun som byggdes bort för 25år sen? Den var rätt komplicerad för utomsocknes och låg på E4. Har aldrig sett nån sen dess.
Jodå, jag känner till ett flertal, det brukar ske intressanta situationer i dessa...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jodå, jag känner till ett flertal, det brukar ske intressanta situationer i dessa...
Har du nån Googlemapslänk eller nåt till någon, är faktiskt seriöst intresserad hur en sån ser ut idag efter alla cirkulationsplats-byggen. Jag har som sagt inte sett nån på många år.
 
harry73
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Blinkar du vänster här också?

[bild]
Fick du körkortet gratis vid en kilo oxfilé?
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Har du nån Googlemapslänk eller nåt till någon, är faktiskt seriöst intresserad hur en sån ser ut idag efter alla cirkulationsplats-byggen. Jag har som sagt inte sett nån på många år.
Här har du en i Haparanda, det var den första jag kom att tänka på då jag blev väldigt förvirrad när jag passerade den häromåret. Den har ju till och med "staket" i mitten.
https://www.google.com/maps/@65.8348678,24.1252991,3a,75y,254.61h,80.29t/data=!3m7!1e1!3m5!1s8m28tlObROmBK0w7OAe4sQ!2e0!6s//geo1.ggpht.com/cbk?panoid=8m28tlObROmBK0w7OAe4sQ&output=thumbnail&cb_client=maps_sv.tactile.gps&thumb=2&w=203&h=100&yaw=262.8381&pitch=0&thumbfov=100!7i13312!8i6656

Annars har de flesta en rund upphöjning eller annan färgning i mitten som man fortfarande kan köra på som denna (tog en bra stund innan jag hittade igen den, man kommer ju inte ihåg vart de är exakt när man är ute och kör i Sverige, denna var ändå i "närområdet", dvs bara några mil hemifrån):
https://www.google.com/maps/place/Ivar+Claessons+gata+34,+442+33+Kungälv/@57.8769912,11.9870707,104m/data=!3m2!1e3!4b1!4m13!1m7!3m6!1s0x46455e2013b154db:0x650dbaf5f076f8c9!2zS3VuZ8OkbHY!3b1!8m2!3d57.869754!4d11.9740317!3m4!1s0x464560a301ba9ac7:0xa28855b09f8aae69!8m2!3d57.8769904!4d11.9876179
Den måste du dock slå upp själv på eniro.se med gatuvy för att kunna se (vet inte hur man länkar gatuvy på Eniro).
Det intressanta med denna typ är att man skall köra rakt över cirkeln eller bulan i mitten, man skall inte runda den. Gissa hur många som kör korrekt i denna korsning och liknande korsningar? Rätt svar är nästan ingen...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Här har du en i Haparanda, det var den första jag kom att tänka på då jag blev väldigt förvirrad när jag passerade den häromåret. Den har ju till och med "staket" i mitten.
[länk]

Annars har de flesta en rund upphöjning eller annan färgning i mitten som man fortfarande kan köra på som denna (tog en bra stund innan jag hittade igen den, man kommer ju inte ihåg vart de är exakt när man är ute och kör i Sverige, denna var ändå i "närområdet", dvs bara några mil hemifrån):
[länk]
Den måste du dock slå upp själv på eniro.se med gatuvy för att kunna se (vet inte hur man länkar gatuvy på Eniro).
Det intressanta med denna typ är att man skall köra rakt över cirkeln eller bulan i mitten, man skall inte runda den. Gissa hur många som kör korrekt i denna korsning och liknande korsningar? Rätt svar är nästan ingen...
Ingen snö och isbjörnar?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ingen snö och isbjörnar?
Robinson spelades ju in i Haparanda nu i sommar. De hade frusit ihjäl i så fall...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Robinson spelades ju in i Haparanda nu i sommar. De hade frusit ihjäl i så fall...
där ser man, pga corona eller? Det är väl på en ö normal :p
 
Saknas denna skylt är det högerregel btw,

Vägkorsning med högerregeln, cirkulationsplats-skylt till höger och en grå bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det är inte helt ovanligt med sådana

edit: fast de flesta kanske gjorts om, denna vet jag var så förr,

Rondell med trafikskylt för förkörsrätt, omgiven av vägmarkeringar och stadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Saknas denna skylt är det högerregel btw,

[bild]


Det är inte helt ovanligt med sådana
Nej, men som mina länkar visar så finns det ställen utan skyltar. De flesta klarar inte av att köra korrekt där..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.