Krokben
Tycker det är helt sjukt att beskatta ens bostad. Det är min bostad jag köpt för egna pengar, ingen ska komma och säga åt mig att jag måste betala X antal tusen varje år för att jag råkar äga något. Helt efterblivet.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Nu kommer väl de flesta fattigpensionärerna till Sverige via anhöriginvandring...

/ATW
Har du siffror/källa på det? Jag är skeptisk, men tror att många invandrare i framtiden kommer att tillhöra den gruppen.

Fattigpensionärer kallas de för att de ligger under 60% av medianlönen. Ökat välstånd ger alltså fler fattiga pensionärer, om inte pensionen också höjs. Samtidigt har de flesta (äldre) pensionärer mer välstånd idag än de kunde drömma om när de växte upp med utedass och utan kylskåp och frys. Ännu mer så troligen för anhöriginvandrarna.
 
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
G
A ArneTW skrev:
Nu kommer väl de flesta fattigpensionärerna till Sverige via anhöriginvandring...

/ATW
och därför ska man betala hur mycket som helst i skatt för bostäder i Stockholm tycker du. Frågan kvarstår, vad betyder äganderätt för dig? Att du tar dig rätten att konfiskera godtyckligt? Gillar du att bli rånad av någon som är fattigare än dig? Lever du ditt liv i avundsjuka?

Ang Danmarks resvinstskatt, är det inte ungefär likadant i både England och Tyskland? I Sverige har vi normaliserat ett helt sjukt skattesystem! Klart att spekulation som inte gagnar samhället och till och med drabbar den som förlorar kan skattas högt, oavsett om det gäller villor, bostadsrätter, aktier, valutor, ädelmetaller osv men det verkar vara svårt då tex värdepapper då flyttas till annat land. Men stjäla från någon som satsar långsiktigt på SITT ÄGDA hem, den djävulen ska naturligtvis sättas åt som om det vore en naturlag
 
  • Gilla
krzysgro och 1 till
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Tycker det är helt sjukt...
Håller med, köpte ett billigt hus för 8 år sen, och nu är det värt mycket mer pengar. Skulle jag haft med en 4x värdeökning och återinförd fastighetsskatt i kalkylen?
Får kanske begära motsvarande löneökning, åker ändå på en rejäl vinstskatt när jag flyttar (om ni inte marknaden krashar ordentligt först)!
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Kommer aldrig ligesom att renten heller ikke går op på højt niveau igen, før om mange år. I storstäderna sidder folk højt belånt og er utroligt følsomme får både rentestigninger og extra skatter, på noget som icke kan vælges fra. En høj extra udgift ville både lave et dipp i bostadsmarkedet og være så omfangsrigt at bankerne ville få problemer, dvs staten vil få problemer. Iøvrigt er disse samme mennesker i storstäderna nuværende regerings kernevælgere.
 
optimum
Synd om de stackare som gick på politikernas senaste utspel om sänkt skatt som nyligen presenterades och samtidigt som man fundera på att införa gamla fastighetsskatten igen.

Jävla rävspel är vad det är.
Inte kan man vara så kreativ att man fattar att alla ska ha ett jobb att gå till. Då betalar fler inkomstskatt.
Dessutom mår folk bra att känna att de behövs istället för att vara ute på nätterna och bränna bilar och göra annan s
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Landet har plockat in massor av invandrare som nu plockar ut bidrag mer än vad många svenska familjer kan drömma om, detta utan att göra ett handtag. Klart vi behöver få in mera skattekronor för att finansiera detta och då är fastighetskatten en lysande lösning.
Jag har råd att betala denna men kommer givetvis få dra ner på renoveringar, nöjen, inköp och liknande till viss del så frågan är om det kommer bli mer skatt in eller inte. Om inte jag bygger till, renoverar eller äter ute så försvinner de jobben, säkerligen fler som får göra samma sak och då är det ett nollsummespel där snickare, handlare, restaurangpersonal och andra som blir arbetslösa.

Sverige kan inte ändra regler för varje ny regering helt enkelt. Man kan inte köpa ett hus som man sen måste sälja efter fyra år bara för att en ny regering tillsätts och hela spelplanen förändras varje gång.

Fastighetsskatten som den ser ut idag gynnar absolut personer som bor i stora och dyra hus men lika många bor i stora dyra lägenheter och betalar då inte en krona.
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Du kanske missförstod att det är en spärr?
Nej då, jag förstod. Jag vänder mig bara mot synen att man skyddar folk ungefär lika mycket genom att lägga en maxprocent av inkomsten skatten får vara på – fem procent av inkomsten är mycket mer avgörande för en låginkomsttagare än för en höginkomsttagare.

Beskattning av tillgångar snarare än kassaflöden må vara praktiskt ur ett fiskalt perspektiv, men det upplevs ofta (på goda grunder) orättfärdigt av den enskilde. Att pilla med spärregler förbättrar förvisso det hela, men den grundläggande orättfärdigheten finns kvar.
 
  • Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
En viktig fråga är: blir det mer pengar till staten om man återinför fastighetsskatt. När fastighetsskatten togs bort så sjönk beskattningen från 13,5 miljarder kronor till 10,4 miljarder mellan år 2008 och 2009 när avgiften ersatte skatten. För att finansiera de minskade inkomsterna till staten efter att fastighetsskatten tagits bort så kompenserades det med att höja kapitalvinstskatten för privatbostäder från 20 till 22 procent av vinsten. Det kostade alltså inget för staten.
 
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
B b8q skrev:
Tog mig lite tid och skummade igenom förslaget från Finanspolitiska rådet
[länk] hyressättning och likformig bostadsbeskattning.pdf

Det verkar i alla fall slå hårt mot alla; även de i hyresrätt får räkna med en ökad boendekostnad på drygt 30 000 kr om man bor i Stockholm:
[bild]
Har också skummat igenom rapporten, intressant!
Alla tycks behöva betala mycket mer i skatt för boendet. Vad ska dessa skatteintäkter användas till?
 
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
P Pin skrev:
Har också skummat igenom rapporten, intressant!
Alla tycks behöva betala mycket mer i skatt för boendet. Vad ska dessa skatteintäkter användas till?
höjt bostadsbidrag för hyreslägenheter troligen. Då blir ju HGF och Lövens kompisar glada och S får mer röster från dom som har en hyres när dom får mera bidrag
 
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
I ikeo skrev:
höjt bostadsbidrag för hyreslägenheter troligen. Då blir ju HGF och Lövens kompisar glada och S får mer röster från dom som har en hyres när dom får mera bidrag
Känns som klassikern "Staten och kapitalet" - Kapitalet höjer hyrorna och staten bostadsbidragen....



 
  • Gilla
Lajnus och 4 till
  • Laddar…
I ikeo skrev:
höjt bostadsbidrag för hyreslägenheter troligen. Då blir ju HGF och Lövens kompisar glada och S får mer röster från dom som har en hyres när dom får mera bidrag
Ja om årshyran höjs med över 30000 så kan ju pengarna behöva gå till bidrag. Var det detta som var meningen med den nya cirkulära ekonomin?
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Känns som klassikern "Staten och kapitalet" - Kapitalet höjer hyrorna och staten bostadsbidragen....

[media]
Fast så här ska det låta:


Principen är äldre än punken.
 
  • Gilla
Perplexus och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.