B b8q skrev:
min vinkelslip är det läskigaste verktyget jag har.
Då har du antagligen inte en vedklyv liknande denna:
Person använder en stor blå vedklyv utomhus med vedstapel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För det är nog det läskigaste verktyget jag har sett. Har dock ingen och vill inte ha.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Då har du antagligen inte en vedklyv liknande denna:
[bild]
För det är nog det läskigaste verktyget jag har sett. Har dock ingen och vill inte ha.
Jag har en. Den är kanonbra, inte alls så farlig som det verkar. Men man får givetvis hålla undan händerna och inte köra in dem i hålet.
 
B b8q skrev:
Det gäller att positionera sprängskyddet så att det hindrar gnistorna (OCH ev. sprängd kapskiva) att åka i riktning mot händer och ansikte. I vilken riktning gnistorna flyger beror ju också helt på var på kapskivan du möter materialet du kapar i, så det går ju oftast att kontrollera om det inte är i väldigt trånga utrymmen.
Jag håller med annars; min vinkelslip är det läskigaste verktyget jag har.

Ja, vinkelslipen är nog det läskigaste verktyget jag också har, faktiskt. Så klart jobbar jag främst med bilar(och således rost...), där gott om utrymme lyser med sin frånvaro, så sprängskyddet(och slipen/skivan i sig) får jag nästan alltid flytta dit det får plats - inte där det gör mest nytta eller är mest säkert, i kombination med dom kanske inte mest säkraste arbetställningarna. :/
Fördelen(?) med metallkapskivor är ju dock att det inte är direkt vanlig att fasta i dom, iom. att dom saknar tänder. Så även om man "nuddar handsken" emot skivan så blir man inte av med ett eller flera fingrar på direkten. Så jag kör med svetshandskar när jag använder den. Dom är ju lite rejälare än vanliga arbetshandskar också, så ger ett (falskt?) intryck av högre säkerhet. Dessutom slipper man se ut som en prickig korv om händer också :p

Jag känner mig dock "säkrare" med (metall)kapskivor är t ex roterande stålborstar. Dom jäklarna kan lossa strån som hamnar precis vart som helst. Bara för någon vecka sedan drog jag ur en ~1.5mm lång tråd ur armen... Jag har inte använt vinkelslipen på över en månad nu, så den jäkeln har suttit i armen i typ 3 veckor utan vetskap :rolleyes:

Det farligaste jag gjort med vinkelslipen var när jag köpte fel skivstorlek till den. Köpte en 125mm skiva medans slipen är 115mm... Så vad gör man? Åker och köper rätt skiva? Pfffft, i helsike heller! Bort med sprängskyddet och "slipa ner" skivan till 115mm är mycket smartare :rofl:
Men ni kan ge er på att jag höll mig så långt borta det bara gick från slipen, halvt beredd på att få ducka för flygande skiv-bitar när som helst. Tilläggas bör att jag slipade på en lös spillbit på arbetsbänken - jag var inte galen nog att börja kapa på bilen eller liknande innan sprängskyddet var monterat igen.
Det läskigaste momentet var dock att stänga av/på vinkelslipen, då en 125mm skiva hamnade otäckt nära knappen med noll skydd. Kan inte förstå varför? :thinking::crysmile:
 
K Kdog skrev:
När man kör med vinkelslip sprutar det gärna glödande bitar av materialet och det finns risk att det hamnar på händerna så därför har jag kört med handskar vilket då inte är att rekomendera? Vad finns det för knep för att undvika att bli skitig/bränd om händerna vid användandet av vinkelslip?

I övrigt är vinkelslip ett otroligt läskigt verktyg, känner mig aldrig bekväm med att använda den och har ytterst stor respekt för den.
Hos https://www.clasohlson.com/se/Latexhandskar,-svart/p/41-1471-10 finns det tunna trädgårdshandskar av något gummiliknande material som har en väldigt åtsmitande passform. Följer händerna perfekt så inget löst kan fastna. Använder dem alltid i verkstan, då jag kan göra allt med dem, till och med plocka upp knappnålar som hamnat på golvet. På affärerna brukar de sälja tre par för 48:-.
 
Min svåger fastnade med armen i pelarborren.. han hade handskar och skulle spänna chucken..

Som tur var gick en kollega förbi honom och slog till nödstoppet, så han fick behålla armen..
 
  • Wow
Lucif3r
  • Laddar…
L Lucif3r skrev:
Ja, vinkelslipen är nog det läskigaste verktyget jag också har, faktiskt. Så klart jobbar jag främst med bilar(och således rost...), där gott om utrymme lyser med sin frånvaro, så sprängskyddet(och slipen/skivan i sig) får jag nästan alltid flytta dit det får plats - inte där det gör mest nytta eller är mest säkert, i kombination med dom kanske inte mest säkraste arbetställningarna. :/
Fördelen(?) med metallkapskivor är ju dock att det inte är direkt vanlig att fasta i dom, iom. att dom saknar tänder. Så även om man "nuddar handsken" emot skivan så blir man inte av med ett eller flera fingrar på direkten. Så jag kör med svetshandskar när jag använder den. Dom är ju lite rejälare än vanliga arbetshandskar också, så ger ett (falskt?) intryck av högre säkerhet. Dessutom slipper man se ut som en prickig korv om händer också :p

Jag känner mig dock "säkrare" med (metall)kapskivor är t ex roterande stålborstar. Dom jäklarna kan lossa strån som hamnar precis vart som helst. Bara för någon vecka sedan drog jag ur en ~1.5mm lång tråd ur armen... Jag har inte använt vinkelslipen på över en månad nu, så den jäkeln har suttit i armen i typ 3 veckor utan vetskap :rolleyes:

Det farligaste jag gjort med vinkelslipen var när jag köpte fel skivstorlek till den. Köpte en 125mm skiva medans slipen är 115mm... Så vad gör man? Åker och köper rätt skiva? Pfffft, i helsike heller! Bort med sprängskyddet och "slipa ner" skivan till 115mm är mycket smartare :rofl:
Men ni kan ge er på att jag höll mig så långt borta det bara gick från slipen, halvt beredd på att få ducka för flygande skiv-bitar när som helst. Tilläggas bör att jag slipade på en lös spillbit på arbetsbänken - jag var inte galen nog att börja kapa på bilen eller liknande innan sprängskyddet var monterat igen.
Det läskigaste momentet var dock att stänga av/på vinkelslipen, då en 125mm skiva hamnade otäckt nära knappen med noll skydd. Kan inte förstå varför? :thinking::crysmile:
Känner igen det. Slipade rost på gamla vattenrör med stålborste. Fick lite strån i armarna så jag tog på mig en hoodie. Lite okoncentrerad och den högg. Har antikickback, men också ett stort hål i hoddien i maghöjd där stålborsten ätit sig in. Kunde blivit ett otäckt sår om jag bara hade haft pikén på mig...

//Ulf
 
O OverAndOut skrev:
Känner igen det. Slipade rost på gamla vattenrör med stålborste. Fick lite strån i armarna så jag tog på mig en hoodie. Lite okoncentrerad och den högg. Har antikickback, men också ett stort hål i hoddien i maghöjd där stålborsten ätit sig in. Kunde blivit ett otäckt sår om jag bara hade haft pikén på mig...

//Ulf
Vad för vinkelslip, av ren nyfikenhet?

Har själv klarat mig från skador än så länge... Eller ja, råkade sätta en philips 2-bits i tumnageln en gång i full fräs när skruvskallen gick av.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Då har du antagligen inte en vedklyv liknande denna:
[bild]
För det är nog det läskigaste verktyget jag har sett. Har dock ingen och vill inte ha.
Oh! En sådan för hade min farfar, fast röd. Och så saknade han några fingrar på ena handen.
 
  • Wow
Maria T
  • Laddar…
D Danie_K skrev:
Vad för vinkelslip, av ren nyfikenhet?

Har själv klarat mig från skador än så länge... Eller ja, råkade sätta en philips 2-bits i tumnageln en gång i full fräs när skruvskallen gick av.
Det är en Bosch GWS 1125 CI.

//Ulf
 
Inte så mycket maskiner o bara dumheter.

Barnaår:
-Skulle testa utblåset i nya gräsklipparen genom att stoppa in lite löv i utblåset.
=Ont i flera fingrar och stygn men inga benbrott (ny klippare med lätta knivar som var ledade).
Ungdom:
-Skulle testa bultpatron (i krut för bultpistol) genom att slå in en spik i bultpatronen mot garagegolvet. Valde den största partronen jag hittade.
=Spiken svischade förbi huvudet o jag fick lock öronen av smällen.
-Högg ved barfota i kortbyxor med en tung svetsad klyvyxa med runt skaft.
=Träffade lite snett på vedträet så yxan vred sig och bakisidan av yxhuvudet snuddade utsidan av underbenet. Spricka i vadbenet.
Mogen ålder:
-Skulle mäta ett intermittent elfel med multimeter på dimmern i tvättstugan
=Barfota, lossade fasen från dimmern o stoppade den mellan tänderna då jag skulle ha händerna fria. Kände ilningar i framtanden och kom på att säkringen inte var urkopplad.Hade ont i tanden flera månader men tanden sitter kvar ännu.
 
  • Wow
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
R rwidlund skrev:
lossade fasen från dimmern o stoppade den mellan tänderna då jag skulle ha händerna fria
Gjorde själv något liknande förra veckan, dock helt spänningslöst. Jag tänkte efter ett tag att det är nog ingen bra idé trots allt. Skönt att veta, baserat på dina erfarenhet, att jag besparade mig den tandvärken! :D
 
Apropå vinkelslip så kan jag berätta en grej som en hände en kompis för några år sedan.

Han höll på att kapa ner någon form av rör i garaget, han står på stege men har vinkelslipen nästan över sig och kapar i typ 70 graders vinkel.
Precis när röret ska delas så hugger det till och skickar iväg vinkelslipen så han får den rakt på underarmen.
Nästan från handleden och upp till armbågen sågar han upp sig själv.
Han har extrem tur som inte träffa pulsådern och där blev extremt många stygn.
Hans tjej körde in honom till akuten varpå dem säger att de har fullt och ni får åka till nästa sjukhus 6 mil bort.
Då blev hans tjej vansinnig
Då hade han även svimmat i bilen på väg till sjukhuset.
Det fick bli ambulans till Lund, 20 mil bort.
 
K Kdog skrev:
När man kör med vinkelslip sprutar det gärna glödande bitar av materialet och det finns risk att det hamnar på händerna så därför har jag kört med handskar vilket då inte är att rekomendera? Vad finns det för knep för att undvika att bli skitig/bränd om händerna vid användandet av vinkelslip?

I övrigt är vinkelslip ett otroligt läskigt verktyg, känner mig aldrig bekväm med att använda den och har ytterst stor respekt för den.
Bästa medicinen mot det är att skaffa lite tjockare skinn på nävarna :crysmile: Nej men skämt åsido, att helt enkelt tänka igenom sitt arbete lite, jag använder vinkelslip väldigt mycket och ofta och har gjort under många år (främst verkstadsjobb, svetsarbeten, rost etc). Oftast går det ju att hitta en position, antingen med arbetsställningen, vinkeln på maskinen, sprängskyddet o.s.v att man slipper spruta ner händer/armar. I vissa fall är det kanske oundvikligt att det stänker lite men värsta som händer är väl att man blir lite röd. Det enda mantrat jag har gällande vinkelslip är skyddsglasögon, skyddsglasögon och skyddsglasögon, och glöm för guds skulle inte skyddsglasögon.

Jag har gjort mig illa ett par gånger på vinkelslipen, främst flisor i ögat, samt två jack i benen, ett i vardera. Olyckorna kommer alltid när man är "FÖR" bekväm med maskinen och arbetar nonchalant. T.ex. släppt maskinen rakt på benet innan den stannat bara för att man hade bråttom...:rolleyes: Något litet brännmärke, köttsår o.s.v kan man väl oftast "tugga i sig" och "jaha, det här var ju dumt, och gör ont, men det klarar sig", men förstöra synen går på ett ögonblick med vinkelslip, både från gnistsprut (kapning, slipning) och stålborstarna. Jag slarvade en del förut, men efter två besök hos ögonläkare för att plocka ut skräp, där senaste gången var ett par mm ifrån att ge synskada, så slarvar jag aldrig med skyddsglasögonen, hur långt det än må vara att gå och hämta dom.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Kan väl också bidra med att banka in vikten av att aldrig, ALDRIG, använda handskar/vantar i kombination med roterande verktyg. Höll på och slipa lite grader och förbereda svets på en liten metallbit, ungefär som en tändsticksask, på stora pelarslipen (tänk typ 200 kg Arboga). Ett av anhållen var inte riktigt korrekt justerat vilket resulterar i att biten kilas fast, med min tumme mellan metallbiten och slipskivan. Jag rycker till i ren panikreflex och kommer fortfarande ihåg att jag blev förvånad över hur hårt jag behöver rycka/slita för att komma loss.
Det tog en liten stund innan jag sansat mig och vågade kika på den tummen. Nagel och halva tummen "på tjockleken" var bortslipad ganska exakt ner till nagelbandet. I det stora hela klarade det sig väldigt över förväntan och nu syns det mest med att nageln är lite kortare på den sidan.
Hade jag haft handskar på mig i det scenariot vågar jag knappt tänka på hur det hade kunnat sluta. Högst tveksam till att jag hade orkar rycka mig loss, och även om man smäller nödstoppen tar det rätt lång tid innan en sån maskin stannar. :dizzy:
Jobbade med transportband på ett företag och hade tunna arbetshandskar på mig. dessa transportband kan utan problem tugga i sig hela dig och spotta ut dig som en degig klump på andra sidan det är massiva maskiner. nåväl. ett band bråkade genom att stanna hela tiden genom att pulsmodulen som mäter och bestämmer hastigheten på bandet var skitig/defekt men firman fick inte stå under aktiva timmar så innan vi kunde fixa problemet så fick man "dra igång" bandet fysiskt, då gick det någon timme till.
Sen kom den gången när handsken fastnade i en rulle för jag drog för nära och höll på att suga in min hand men jag lyckades få ut den ur handsken som tur var. Klarade mig med ett par blåa naglar. Anläggningen stängdes ned och det fixades direkt efter det.
Frågan är om handsken räddade mig eller om det var den som satte mig i klistret?
En kollega gjorde nästan samma sak men lyckades inte komma loss, som tur var så hann hans kollega trycka på nödstopp men handen satt redan fast och var HELT krossad. han hjälpte själv till att montera ned maskinen för att få ut sin hand. han var borta i över ett år för att få handen att fungera nästan normalt igen. den påminner nog mycket om terminators hand kan jag tänka mig.
 
  • Gilla
Tsdoesds
  • Laddar…
Grejen är att om man inte har handskar så känner man ju direkt om det hugger och hinner dra bort handen innan det blir jävligt. Har man handskar så lägger man på några millisekunder på den där tiden och då är det för sent.
Sen är det ju allmänt också mkt lättare att haka fast med greppvänliga fladdriga handskar kontra torr o fin knegarhand :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.