T Taxture skrev:
Fast dom flesta lånar efter gällande förutsättningar..... inte efter en eventuell tiodubblad fastighetsskatt

Däremot håller jag med om att ränteavdraget borde avskaffas
Jag har inte sett att fastighetsskatten ska bli 1% eller att den ska införas över 1 natt.

/ATW
 
I ikeo skrev:
Det är ju knappast stockholmarnas fel att politiker som kommer från landet kommer hit och sitter i riksdagen.
Ellr menar du på fullt allvar att den minoritet av röstberättigade som bor i stockholm bestämmer vilka partier som ska sitta i riksdagen och att rösterna i resten av landet inte räknas vid valet. Traditionell så har ju det som du just klagar över drivits av partier som har högst stöd på landsbygden
Nej. jag säger att det finns en samling makthavare inom politiken/finansen/media som inte alls represnterar viljan i landet menvars vilja styr vad som bestäms.

Om du tror att riksdagsledamot 227 har nåt inflytande i vad den röstar på är du naiv.

Dessa makthavare bor till största delen i Stockholm.

Sen har väl inget parti som Centern givit upp sina traditionella väljare för de nya de hittat runt Stureplan.

/ATW
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Om det nu behövs mer pengar eftersom politikerna i Stockholm inte snålar krona utan spenderar som dom precis fått en ny värdering på villan.

Vem ska de klämma åt istället?

/ATW
Alla som bor i billiga villor ute på landet, eftersom deras surt färvärvade slantar inte går till räntebetalningar :D
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Alla som bor i billiga villor ute på landet, eftersom deras surt färvärvade slantar inte går till räntebetalningar :D
Så de skulle ha råd med en skatt.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Så de skulle ha råd med en skatt.

/ATW
Hur då inte ha råd? Enligt dig är det ju bara att låna pengar så är man rik.
 
  • Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Hur då inte ha råd? Enligt dig är det ju bara att låna pengar så är man rik.
De som bor på lämpliga ställen med normal värdering och normala lån skulle kunna ha råd med en fastighetsskatt.

Jag säger inte att man blir rik av lån.
man blir fattig då de med stora lån verkar leva på så små marginaler att en fastighetsskatt eller en ränteuppgång på ett par % skulle ruinera dem.

/ATW
 
M MagHam skrev:
Finns en variant på temat och det är t ex s k influencers som bygger upp förmögenheter på att bara ha ett namn och synas utan att bidra ett skit till det kollektivas väl :mad:
Professionella fotbollsspelare, vad har Zlatan tillfört välståndet? Finns många som inte gör nytta. Jag tittar varken på Zlatan eller influencers som testar smink, men för några är det underhållning och hur mycket för mycket betalt jag än tycker ovan grupper har så finns det dom som gärna betalar för att titta på dem, om nu än samhället blir bättre eller sämre av det...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
T
A ArneTW skrev:
Antingen är det en skatt på inkomsten eller en skatt på fastigheten.

Vem tror ni har drivit fram det hårda skattetrycket/höga invandringen/bortkastade satsningar?

Jag hävdar att en stor del beror på inaveln i den polititiska klassen/media/eliten i Stockholm.

Det är inte landsbygdsröster som öppnade gränserna 2015 eller vill öppna dem nu.

och nu när pengarna tar slut så vill Stockholm ändå inte betala.

/ATW
Det är/var Centern som vill öppna alla gränser och ha fri invandring.
Vilket är det ända landsbygdsparti vi har i Sverige vad jag vet.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Svaret på din första fråga är Ja och din andra är Nej.

Du borde köpa ett hus du har råd med och även ränteavdragen borde tas bort.

/ATW
Med det resonemanget kan man ju helt enkelt lägga ner byggbranschen, iallafall den delen som jobbar med nybyggnation, då ingen kommer ha råd att bygga/köpa nytt hus på landet eller i någon stad. Iallafall inte förens de är pensionärer.

Håller med om att ränteavdraget borde avskaffas
 
Redigerat:
Troligen skulle varken Zlatan eller de flesta influencers betala fastighetsskatt om den var inkomstbaserad, eftersom de mest sannolikt lyckas nolltaxera och baxa in pengarna på nåt utländskt konto utan någon skatt. Men de bidrar väl på sitt sätt, även om jag tycker sjuksyrror och lärare objektivt bidrar mer...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
T Thörre skrev:
Det är/var Centern som vill öppna alla gränser och ha fri invandring.
Vilket är det ända landsbygdsparti vi har i Sverige vad jag vet.
Om du tror att Centern är ett landsbygdsparti nuförtiden så har du fel sedan många år...

Det finns några stackars utfrusna centerpartister kvar på landsbygden men makten i centern har seda länge flyttat till Stockholm. Väljarbasen i Centern är den som ändrats mest dramatiskt de senare valen.

Så att skylla Centerns vansinniga indvandringspolitik på landsbygden är fel!

/ATW
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Professionella fotbollsspelare, vad har Zlatan tillfört välståndet? ...
Det finns olika åsikter om det. Många tycker att nöjesbranschen tillför något i välståndet, men jag ser det lite annorlunda.
- Du kan inte "äta" en fotbollsmatch till middag.
- Inte heller få håret klippt av en modeskapare.
- Inte få ditt tak reparerat av att kolla på Jocke och Jonna på youtube.
.
I min förställningsvärld är det skillnad på verkliga värden i form av varor och tjänster vs. nöjen, förströelse, modenycker, reklam och rent drävel.
Sen att det är en hel business och finns folk som kan bli rika på det sistnämnda är ju ett faktum.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
S Smeds skrev:
Med det resonemanget kan man ju helt enkelt lägga ner byggbranschen, iallafall den delen som jobbar med nybyggnation, då ingen kommer ha råd att bygga/köpa nytt hus på landet eller i någon stad. Iallafall inte förens de är pensionärer.

Håller med om att ränteavdraget borde avskaffas
Finns mycket man kan göra för att underlätta nybyggnation.

Både det gäller regler/skatter/subventioner och andra förändringar.

Om du skulle starta en tråd om vad som varit de största hindren inför tomt/bygglov/byggstart/inflyttning osv är det nog inte en eventuell framtida fastighetsskatt som är det största problemet/kostnad.

Om man ville skulle alla bygglov kunna vara klara på en vecka.

/ATW
 
R
Det är uppenbart att Arne drivs av ett Stockholmshat och så länge skatten drabbar stockholmare hårt så spelar det ingen roll om den drabbar en och annan "oskyldig" också.

Det är ingen idé att bemöta honom mer för han drivs inte av logik, och logiska resonemang kommer inte att bita på honom.
 
  • Gilla
Lajnus och 7 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
De som bor på lämpliga ställen med normal värdering och normala lån skulle kunna ha råd med en fastighetsskatt.

Jag säger inte att man blir rik av lån.
man blir fattig då de med stora lån verkar leva på så små marginaler att en fastighetsskatt eller en ränteuppgång på ett par % skulle ruinera dem.

/ATW
Då klassar du alltså Stockholm som ett "olämpligt" ställe att bo på, men "onormala" husvärderingar som kräver "onormala" lån, så ingen vettig människa skulle vilja bo där?

Tja, så kanske det är. Men det är också min hemstad.
 
  • Gilla
Lajnus och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.