Ska bygga ett hus som kommer att bli vitt.
Fönster är redan beställda och de är i färgen S 0502-Y, dvs vita med gul ton.

Vi undrar vilken färg och färgkod vi ska välja till fasadfärgen.
Det vi är rädda för är att fönster ska upplevas gula om fasaden blir kritvit.
Annars, tycker vi generellt att ju ”vitare” ju snyggare men som sagt nu behöver vi kanske blanda i lite gult i färgen för att helheten ska bli bra.
Kan tillägga att fasaden kommer grundmålad och vi ska göra två strykningar fasadfärg själva.

Dörr, lampor mm kommer bli grå förmodligen.

Så, först och främst vilken färgkod ska vi välja?
Tar även tacksamt emot tips på vilken fasadfärg vi ska välja, vi söker efter ett prisvärt alternativ och vill inte välja premiumfärg för 2500kr burken.


Vit enfamiljshusfasad med vertikala paneler och fönster i färgen S 0502-Y, grusgång och grönska.
 
Redigerat:
En väldigt vanlig fråga! Min kompis ställde samma till mig när hon skulle bygga och jag tipsade om att ta S0502-Y på fasaden, för det är snyggast om de är i samma ton.

Vi har nämligen gått igenom allt det där, att ha fönster i standardfärg S0502-Y och sedan måla fasaden i 1002-Y. Det syns inte jättestor skillnad på håll när man har olika nyanser, men det känns mer harmoinskt när det är exakt samma kulör. När vi bytte fönster så målades de i 1002-Y, så numera har vi samma på fasad och fönster.

Skillnaden mellan olika vita nyanser är svår att se för ett otränat öga. Jag tycker inte att hus målade i S 0502-Y är för gula, utan känns bara vita. Hur man uppfattar färgen beror mycket på hur ljuset ligger på och vad som finns i omgivningen, mängden grönska etc.

Hus under renovering med ny fasad och fönster målade i liknande vita nyanser, byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hus med S0502-Y på fasad och fönster.

Husfasad och fönster målade i vit nyans S0502-Y omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hus med 1002-Y på fasad och fönster.

Läs mer: https://www.byggahus.se/renovera/guide-vit-farg-huset
 
Redigerat:
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
En väldigt vanlig fråga! Min kompis ställde samma till mig när hon skulle bygga och jag tipsade om att ta 0502-Y på fasaden, för det är snyggast om de är i samma ton.

Vi har nämligen gått igenom allt det där, att ha fönster i standardfärg 0502-Y och sedan måla fasaden i 1002-Y. Det syns inte jättestor skillnad på håll när man har olika nyanser, men det känns mer harmoinskt när det är exakt samma kulör. När vi bytte fönster så målades de i 1002-Y, så numera har vi samma på fasad och fönster.

Skillnaden mellan olika vita nyanser är svår att se för ett otränat öga. Jag tycker inte att hus målade i 0502-Y är för gula, utan känns bara vita. Hur man uppfattar färgen beror mycket på hur ljuset ligger på och vad som finns i omgivningen, mängden grönska etc.

[bild]
Hus med 0502-Y på fasad och fönster.

[bild]
Hus med 1002-Y på fasad och fönster.

Läs mer: [länk]
Hej Marlene,

Blandar du inte ihop färgerna nu?
S 0502-Y och 0502-Y är ju två olika färgkoder.
Den första (med S framför) är ju mer gul än den andra.

Våra fönster är ju i S 0502-Y (vilket är det vanligaste).
Så vi funderar på om det kanske inte vore smart att ha något mellanting (kanske då 0502 Y) på fasaden.
 
Du har rätt, det är S 0502-Y jag menar.
 
A Aprikos skrev:
Hej Marlene,

Blandar du inte ihop färgerna nu?
S 0502-Y och 0502-Y är ju två olika färgkoder.
Den första (med S framför) är ju mer gul än den andra.

Våra fönster är ju i S 0502-Y (vilket är det vanligaste).
Så vi funderar på om det kanske inte vore smart att ha något mellanting (kanske då 0502

Blandar du inte ihop färgerna nu?
S 0502-Y och 0502-Y är ju två olika färgkoder.
Den första (med S framför) är ju mer gul än den andra.

Våra fönster är ju i S 0502-Y (vilket är det vanligaste).
Så vi funderar på om det kanske inte vore smart att ha något mellanting (kanske då 0502 Y) på fasaden.
Är det verkligen olika kulörer? Förhållandet mellan de ingående pigmenten är ju samma i båda. ”S” framför anger att det är standardiserad NCS kulör, och har vad fått lära mig inget med kulörtonen att göra.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Är det verkligen olika kulörer? Förhållandet mellan de ingående pigmenten är ju samma i båda. ”S” framför anger att det är standardiserad NCS kulör, och har vad fått lära mig inget med kulörtonen att göra.
”S” betyder Second efition och är mer exakt än första utgåvan. Det är skillnad på nämnda färger. Second edition kom 1994
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
”S” betyder Second efition och är mer exakt än första utgåvan. Det är skillnad på nämnda färger. Second edition kom 1994
Second edition hade jag koll på. Blandningen har då blivit standardiserad för att den har mer exakt recept? Om man går till färgaffären för att få kulören blandad, blir det inte ”S” varianten du får då och som de har programmerad i blandmaskinen?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hej! Vi målade vårt nybyggda hus i somras och hade samma problem. Lösningen vi valde var att måla foder och knutar i samma färg som fönstren, dvs 0502-y. Resten av fasaden valde vi att måla i en Ljus gråton 1002-y som ändå betraktas som en vit färg. Där kan man säkert måla en vitare färg om man inte önskar lika stor brytning mot knutar och fönster. Vi valde Beckers Front färg som vi tyckte var prisvärd och lättarbetad. Bifogar en bild.
 
  • Nybyggt hus målat i ljusgrå och vit färg med detaljer i färgen 0502-Y enligt beskrivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SanDitt och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
A Aprikos skrev:
Ska bygga ett hus som kommer att bli vitt.
Fönster är redan beställda och de är i färgen S 0502-Y, dvs vita med gul ton.

Vi undrar vilken färg och färgkod vi ska välja till fasadfärgen.
Det vi är rädda för är att fönster ska upplevas gula om fasaden blir kritvit.
Annars, tycker vi generellt att ju ”vitare” ju snyggare men som sagt nu behöver vi kanske blanda i lite gult i färgen för att helheten ska bli bra.
Kan tillägga att fasaden kommer grundmålad och vi ska göra två strykningar fasadfärg själva.

Dörr, lampor mm kommer bli grå förmodligen.

Så, först och främst vilken färgkod ska vi välja?
Tar även tacksamt emot tips på vilken fasadfärg vi ska välja, vi söker efter ett prisvärt alternativ och vill inte välja premiumfärg för 2500kr burken.


[bild]
Eftersom dagsljus är rätt blåaktigt så ser ofta hus blåaktiga ut om de är målade i vitt utan gul ton. Lite gult behövs för att kompensera det blåaktiga dagsljuset.
 
  • Gilla
SopWa och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom dagsljus är rätt blåaktigt så ser ofta hus blåaktiga ut om de är målade i vitt utan gul ton. Lite gult behövs för att kompensera det blåaktiga dagsljuset.
Håller fullständigt med.. Inomhus tak brukar målas i obruten Vit men det är i princip det enda.. Obruten Vit= Kallt och smutsigt.
 
R robba5 skrev:
Håller fullständigt med.. Inomhus tak brukar målas i obruten Vit men det är i princip det enda.. Obruten Vit= Kallt och smutsigt.
Jag tycker tvärt om. :)

Jag gillar när det blir ”kallt”. Jag tycker S 0502-Y känns smutsig. Jag upplever den mer som att det är gammal färg som med tiden gulnat. I alla fall inomhus, utomhus påverkar solljuset på ett annat sätt som BirgitS skriver.
 
  • Gilla
Nille168 och 1 till
  • Laddar…
A Aprikos skrev:
Ska bygga ett hus som kommer att bli vitt.
Fönster är redan beställda och de är i färgen S 0502-Y, dvs vita med gul ton.

Vi undrar vilken färg och färgkod vi ska välja till fasadfärgen.
Det vi är rädda för är att fönster ska upplevas gula om fasaden blir kritvit.
Annars, tycker vi generellt att ju ”vitare” ju snyggare men som sagt nu behöver vi kanske blanda i lite gult i färgen för att helheten ska bli bra.
Kan tillägga att fasaden kommer grundmålad och vi ska göra två strykningar fasadfärg själva.

Dörr, lampor mm kommer bli grå förmodligen.

Så, först och främst vilken färgkod ska vi välja?
Tar även tacksamt emot tips på vilken fasadfärg vi ska välja, vi söker efter ett prisvärt alternativ och vill inte välja premiumfärg för 2500kr burken.


[bild]
Jag tycker samma på fönster och dörrar. Själv tycker jag ”helvitt” är snyggast, men nu har ni fönstren att utgå ifrån. Blanda inte in någon ”nästan samma”. Min känsla är att fönstren, i förhållande till helvitt, kan se lite gulnande ut, som vitt kan göra med tiden, och inte kännas lika fräscht som resten.

Kan ni inte köpa ett par mindre provbitar och måla upp och se hur det ser ut i verkligheten innan ni köper stora dyra färgburkar? Det vore surt om ni inte blev nöjda och gick och retade er på färgen när det var klart.

Fint hus ni ska bygga, roligare än ”vanliga” kataloghus. Vill ni skoja till det kan ni välja en dörr i en helt annan kulör, det finns flera modeller som skulle passa ert hus.

Olika modeller och färger på ytterdörrar, från helvit till röd och grå, för husbyggnadsprojekt.
 
Redigerat:
M MetteKson skrev:
Second edition hade jag koll på. Blandningen har då blivit standardiserad för att den har mer exakt recept? Om man går till färgaffären för att få kulören blandad, blir det inte ”S” varianten du får då och som de har programmerad i blandmaskinen?
Vanligtvis får du ”S”, men på Flügger som blandat med NCS sedan början av 80-talet bör man beställa noggrant. Fråga mig inte hur jag vet det. :surprised:
 
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom dagsljus är rätt blåaktigt så ser ofta hus blåaktiga ut om de är målade i vitt utan gul ton. Lite gult behövs för att kompensera det blåaktiga dagsljuset.
...och naturen är ju varm i tonen generellt sett, så det är aldrig fel att matcha den..
 
  • Gilla
SopWa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.