Microkatten
Då var det "bara" öppningsbeslagen kvar att se över innan fönsterbågarna kan få tillbaks glas och färg. Beslagen såg inte så roliga ut:
Gammalt öppningsbeslag med rost och färgrester monterat på en träfönsterbåge i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att ta loss beslagen, fästa med märlor, från bågarna för ett syrabad verkade svårt. Alternativet var att knipsa av dem och sätta på nya, vilket inte heller är så kul. Men om inte Mohammed kan gå till berget så får berget komma till Mohammed. En likadan burk i varje båghörn, varav en eller två burkar är fylld(a) med Hessa...
Burk med geléliknande substans under träkonstruktion, används för att mjuka upp fönsterbeslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


..och lämnad över natten gör susen...

Öppningsbeslag på fönsterbåge med gammal färg och skador, i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...och den sista, nu uppmjukade, färgen går ganska enkelt att skrapa bort. Beslagen blir som nya:
Slitet öppningsbeslag av järn på ett träfönster med skalad färg och kittrester, redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter alla timmar med att ta bort kitt, färg och trä-reparationer är det äntligen dags att återge bågarna sin forna glans med färg och glas, tjohoo!! :rofl:
 
  • Gilla
Fadai och 22 till
  • Laddar…
Har gjort en skärbräda från en ek jag själv skar upp några år sedan. Syftet var att lära sig lite nya moment. En bit kvar till skryttråds-status, några missar här och där, men jag är nöjd!
Handgjord skärbräda av ekträ med synliga årsringar och naturligt mönster, visande hantverksskicklighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 14 till
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Då var det "bara" öppningsbeslagen kvar att se över innan fönsterbågarna kan få tillbaks glas och färg. Beslagen såg inte så roliga ut:
[bild]

Att ta loss beslagen, fästa med märlor, från bågarna för ett syrabad verkade svårt. Alternativet var att knipsa av dem och sätta på nya, vilket inte heller är så kul. Men om inte Mohammed kan gå till berget så får berget komma till Mohammed. En likadan burk i varje båghörn, varav en eller två burkar är fylld(a) med Hessa...
[bild]

..och lämnad över natten gör susen...

[bild]

...och den sista, nu uppmjukade, färgen går ganska enkelt att skrapa bort. Beslagen blir som nya:
[bild]

Efter alla timmar med att ta bort kitt, färg och trä-reparationer är det äntligen dags att återge bågarna sin forna glans med färg och glas, tjohoo!! :rofl:
Vilken smart lösning! Jag gillar när man kommer på enkla lösningar som funkar så bra(y)
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Byggt klättervänligt staket.

Klättervänligt trästaket framför ett grått hus med stenmur och grön gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 7 till
  • Laddar…
Klyvknivsfästet går framåt, byggt enligt devisen "kan du inte göra det perfekt, gör det justerbart"!
Ca 15mm i sidled, 25mm i längsled och 360° (nåja, det krockar i saker) rotation, min/max på bilden nedan.
Justerbart klyvknivsfäste på cirkelsåg i max och min lägen, visar rörelseomfång i sid- och längsled.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får se när klyvkniven blir färdig, jac var snabb och slängde upp en fin bild när jag först nämnde det, men nu kommer en nybörjarfråga... Klingans tandbotten? Vilken bit är det jag ska mäta på för att få fram rätt tjocklek för klyvkniven?
 
  • Gilla
katos och 1 till
  • Laddar…
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Klingans tandbotten? Vilken bit är det jag ska mäta på för att få fram rätt tjocklek för klyvkniven?
Jag tolkar det som tjockleken på själva stommen i klingan. Dvs "plåten" som är "innanför" tänderna.
 
  • Gilla
K_arlstrom
  • Laddar…
@jac då har jag lite marginal på tjockleken för att snygga till ytan, tack för två snabba svar! (3mm plåt ligger på bänken, och sågklingan är 2,4mm med 3,2mm tänder)
 
Förra veckan köpte jag lite plywood till solfångarbygget, jag fick kapa upp det själv med den stora justersågen dom hade, första gången jag använt en sådan såg. Jag tror det var en Felder faktiskt. Men ni vet dessa moderna sågar, dom har anhållet för kapning på motsatt sida (från mitt perspektiv):
64646-143773-formatkreissaege-k740professional-felder-feldergroup~-~540w.png

Men på min såg ser det ut såhär (min är en PK-100 fast från -76):
mdYOCzyl_t9Y8sxP2T2gCVJHMJ17y3amH2qa3CvvyOFV4Ucre8yp6mLVsm27JgiTD5AHKCtVqVCpedkWenH72e4QgwrAC7Vs2OwVEcG5uikasZFodsg7fT6BwczBtxx51E39jz2kbNO99hNuT5RQNa_30ZKaoE-txUu0cBx-4A

Alltså anhållet är på baksidan. Personligen tycker jag det känns mycket bättre, för mig så fastnade skivan ibland på sågen nånstans och gled ifrån anhållet och snittet blev inte så bra.

Jag var tvungen att mestadels ignorera anhållet på glidbordet och istället bara använde jag det som ett stöd för skivan och klöv genom att hålla mot det vanliga anhållet för stöd ungefär på samma vis om man klyver på en såg utan glidbord, anhållet på glidbordet var mest där för att se till att bordet följde med skivan för att ge stöd underifrån.

Är det meningen man ska arbeta så med en såg som i den första bilden eller har jag missat nånting? Det känns inte riktigt rätt och det känns inte lika säkert som på min såg där jag lägger skivan mot anhållet som ligger på baksidan av glidbordet. Jag trodde idén med glidbordet var att det skulle hålla fast materialet och göra så att man kan stiga undan och åt sidan från sågen.

Kanske nån expert kan förklara hur dessa sågar ska användas korrekt, jag har ju mindre än 10 minuter på en såndär såg.
 
Det finns fästen i både fram- och bakkant på bordet. Jag har min Felder monterad mer i enlighet med din andra bild. Om du har mycket skiva som sticker ut blir det enklare att hålla upp utskjutande del om den är på din sida men i övrigt förstår jag inte varför man skulle vilja ha det så.
 
Som sagts ovan så kan kapanhållet i de flesta fall monteras både i framkant och i bakkant. I de flesta fall (antar jag) så kan man kapa betydligt längre skivor om anhållet är monterat i framkant. Jag föredrar definitivt också att ha anhållet i baskkant men min såg (en Hammer K3) klarar då endast ca 70-80 cm medan om jag monterar anhållet i framkant så kan jag såga upp till 2m.
 
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
@jac då har jag lite marginal på tjockleken för att snygga till ytan, tack för två snabba svar! (3mm plåt ligger på bänken, och sågklingan är 2,4mm med 3,2mm tänder)
Det borde väl fungera bra. Eventuellt så kan du kanske slipa ner plåten lite för att hamna lite mer mittemellan. Klyvkniven måste ju vara lite tunnare än sågsnittet (=tandbredden) samtidigt som den skall vara tjockare än klingans stomme för att förhindra att ämnet klämmer om klingan och kastas bakåt.

Det finns väl klyvknivar i lite olika tjocklekar men jag uppfattar det som att 2,8 mm är en ganska vanlig tjocklek. Jag kollade mina klingor och de har alla tandbredden 3,2 mm och stomtjockleken 2,2 mm. Klingorna är valda med tanke på befintlig klyvkniv som är just 2,8 mm tjock.
 
Ny bladstyrning på bandsågen. I brist på pockenholz fick detta duga... och det bästa med det är att jag har 300 till i lager! :rolleyes::crysmile::rofl:
 
  • Gjord bladstyrning till bandsåg med två trästycken som ersättning för pockenholz monterade på sågens guide.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fadai och 7 till
  • Laddar…
Det där är ju coolt på riktigt. Äkta fulmek!
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
Prototypen till nockprydnad blev ju bra, så jag gick ner i snickeriet och tillverkade en till.
Hantillverkad furu nockprydnad i snickarbod med synliga hyvelspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Furustycke på bandsåg i snickeri med spån, förbereds till nockprydnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har köpt furu av en bondsåg här i trakten. Tyvärr så ligger hans toleranser runt +10 -5mm, så jag har haft rätt mycket spill som passar bra att ta rätt på till sådant här. Men mycket hyvelspån blir det.

Nu står jag och insuper den härliga doften av kådrik furu och funderar på hur jag ska få rent händer, hyvel och bandsåg från kådan.

När grundoljan torkat blir det målning.
Två hemsnickrade furupräglade nockprydnader i ett snickeri med hyvelspån i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Prototypen till nockprydnad blev ju bra, så jag gick ner i snickeriet och tillverkade en till.
[bild]
[bild]

Jag har köpt furu av en bondsåg här i trakten. Tyvärr så ligger hans toleranser runt +10 -5mm, så jag har haft rätt mycket spill som passar bra att ta rätt på till sådant här. Men mycket hyvelspån blir det.

Nu står jag och insuper den härliga doften av kådrik furu och funderar på hur jag ska få rent händer, hyvel och bandsåg från kådan.

När grundoljan torkat blir det målning.
[bild]
I brist på annat så funkar såpa bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.