Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

  • Ja

    1 020 Röster 50,1%
  • Nej

    1 014 Röster 49,9%
  • Antal röster
    2 034
Ämnet i den här tråden är "Barnen på förskolan när man är hemma och bygger" och nu har vi glidit ifrån det rejält.

Jag ber er att återgå till ämnet.

Jag började radera bland off topic men inser att det blir ett för stort jobb (som jag inte vill lägga ner på en tråd utanför vårt ämnesområde).

Hädanefter stänger jag av den från tråden som går off topic eller på annat sätt bryter mot våra diskussionsregler.

/Moderator
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
H Husbuset skrev:
Och varför ska då förskolan gå på barn och behandla dem ojämställt? Det finns nog även vuxna som skulle må bra av att träffa en genusvetare någon gång ibland. Om dessa genusvetare för något gott med sig för framtidens vuxna är jag gärna med och betalar.

Kommer du ihåg svetsaren som hade en bror, men brodern hade ingen bror, som jag nämnde tidigare. De allra flesta fattar inte alls hur det går till, ändå är det 2020 nu.

Skulle det vara okej för dig om en genusvetare lämnar sitt barn på förskolan och är hemma och bygger någon dag?
Betala du gärna. Jag vill bara att barnet har det bra och får gå utan inkompetent personal som leker läkare som vi fått erfara som de slutat med efter skarpa tillsägningar och därefter blivit bra.
Om förskollärarna tar in genusvetare på sina kaffedagar så får de gärna det. Problemet är att vi inte har råd med det.

Om kommunen har de reglerna så är det okej för mig, men vi har inte det så här och då är det inte okej för mig. Men sen vad folk gör ger jag egentligen blanka fan i. Då de flesta fuskar ändå, speciellt högavlönande fikafolk i stadshusen =)
Men vi har ju större problem idag med alla vetare än när jag gick i skolan, undrar varför egentligen.

PS. Vi har inte ojämställt på vår förskola. Alla är lika och alla får göra det dem vill göra.
 
Jag var lite nyfiken på hur reglerna är nuförtiden i min kommun, om det är strikt att barnen enbart får vara på dagis under förälders arbetstid eller om det är lite lösare..
Jag fann då detta:
https://www.stockholmdirekt.se/nyhe...lan-i-stockholm/repsaq!cIeAVtbMNHemM4va9uIhQ/

"De senaste två åren har barn till föräldralediga haft rätt att gå heltid på förskolan. Tusentals familjer i Stockholm berörs när reglerna ändras från och med 1 februari."
"Fyra av fem familjer valde alltså att låta det äldre syskonet gå upp från 30 till som mest cirka 60 timmar på förskolan, visar en mätning som gjordes i mars 2018.
– Vi har däremot inga siffror på om barnen faktiskt gick i förskolan heltid, bara att 3 900 nya avtal upprättades om att gå heltid, säger Eva Broström, chef på utbildningsförvaltningens förskoleavdelning."

Barnet på förskola i 60 timmar medan en förälder är föräldraledig! Om då även ytterligare en förälder fanns med i bilden fanns det då gott om tid att bygga medan det äldre barnet var på förskolan! Eller vad man nu gjorde under dessa 60 timmar?
 
  • Wow
Appendix
  • Laddar…
JanneJanne123
60h, 12 per dag. 7-19, inte många förskolor som ens är öppna så länge. Vad är det han brukar säga vår man i väster? Luktar fake news.

Edit: nattis skulle ju kunna vara en möjlighet.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
60h, 12 per dag. 7-19, inte många förskolor som ens är öppna så länge. Vad är det han brukar säga vår man i väster? Luktar fake news.

Edit: nattis skulle ju kunna vara en möjlighet.
Per månad tror jag?
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ämnet i den här tråden är "Barnen på förskolan när man är hemma och bygger" och nu har vi glidit ifrån det rejält.

Jag ber er att återgå till ämnet.

Jag började radera bland off topic men inser att det blir ett för stort jobb (som jag inte vill lägga ner på en tråd utanför vårt ämnesområde).

Hädanefter stänger jag av den från tråden som går off topic eller på annat sätt bryter mot våra diskussionsregler.
/Moderator
Tack!
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
60h, 12 per dag. 7-19, inte många förskolor som ens är öppna så länge. Vad är det han brukar säga vår man i väster? Luktar fake news.

Edit: nattis skulle ju kunna vara en möjlighet.
Jodå, i Stockholm ska ett dagis vara öppet 6 30 - 18 30, om behov finns. Så den föräldralediga hinner bygga många timmar under dagen med bebben i en bärsenle, sedan kommer partnern hem vid 16-tiden och kan ta över barnet. Fortsätta bygga tills det är dags för hämtning av storasyskonet...
 
Silver78 Silver78 skrev:
Det finns mer gråzoner än du anar. Min granne har en son med autism. Det är uppföljningsmöten 2 ggr i månaden där sonen inte kan närvara samtidigt föräldern som är ensamstående måste ta ledigt från jobbet för att kunna vara på dessa möten.
Man får såvitt jag vet vård av barn för sådana möten tills barnet fyllt tolv? Ökade möjligheter för barn med diagnoser?

Prata med grannen och be dem kolla att de inte missuppfattat på Försäkringskassan
 
Anathawa Anathawa skrev:
Man får såvitt jag vet vård av barn för sådana möten tills barnet fyllt tolv? Ökade möjligheter för barn med diagnoser?

Prata med grannen och be dem kolla att de inte missuppfattat på Försäkringskassan
De borde rimligtvis innebära VAB. Med ledigt från jobbet menade jag inte semester utan frånvaro utan man är sjuk. Borde varit tydligare.
 
Nu har jag inte läst alla svar här men ... Det var då hemskt vad många som lägger vikt på föräldrarnas sysselsättning.
Det är väl fullständigt skitsamma om föräldrarna sitter hemma hela dagarna eller om de så är iväg i omloppsbana i ISS? Barn mår väl bra, och utvecklas av att träffa andra människor (Vuxna som barn) utanför den närmsta familjen?
Och om så är fallet så skall barnen självklart till förskolan oavsett vad päronen sysslar med.
Barnens välmående går alltid först. Även om det samtidigt råkar gynna någon lat djävel.
 
  • Arg
Dizzy84
  • Laddar…
Tokskalle Tokskalle skrev:
Nu har jag inte läst alla svar här men ... Det var då hemskt vad många som lägger vikt på föräldrarnas sysselsättning.
Det är väl fullständigt skitsamma om föräldrarna sitter hemma hela dagarna eller om de så är iväg i omloppsbana i ISS? Barn mår väl bra, och utvecklas av att träffa andra människor (Vuxna som barn) utanför den närmsta familjen?
Och om så är fallet så skall barnen självklart till förskolan oavsett vad päronen sysslar med.
Barnens välmående går alltid först. Även om det samtidigt råkar gynna någon lat djävel.
Shitstorm incoming :p
 
  • Haha
Tokskalle
  • Laddar…
Staffans2000
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Shitstorm incoming :p
Jag hugger direkt!

När Ny demokrati var i ropet med bland annat denna uppmaning. Helt politiskt oacceptabelt då. Nu nästan helt rumsrent.
Sade Bert Karlsson "Det är inte barnomsorg, det är föräldraomsorg"! Likadant tyckte en kompis som jobbade på dagis, när hon såg det kaos som rådde, med gråtande barn som frågade när deras mammor skulle komma och hämta dom. Några barn lämpades av vid öppningsdags och hämtades vid stängning. 12 timmar i ett ständigt gapande. Det slutade med att hon sade upp sig och sade -"Får jag barn någon gång skall de aldrig gå på dagis". Säkerligen är kvalitén varierande, men att påstå att en ettåring om ens det behöver en social träning när de mest äter, skiter och sover är nog för att rättfärdiga föräldrarna än något annat.

https://images.app.goo.gl/LCmps1ixwteR6Xav8

Staffan
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag hugger direkt!

När Ny demokrati var i ropet med bland annat denna uppmaning. Helt politiskt oacceptabelt då. Nu nästan helt rumsrent.
Sade Bert Karlsson "Det är inte barnomsorg, det är föräldraomsorg"! Likadant tyckte en kompis som jobbade på dagis, när hon såg det kaos som rådde, med gråtande barn som frågade när deras mammor skulle komma och hämta dom. Några barn lämpades av vid öppningsdags och hämtades vid stängning. 12 timmar i ett ständigt gapande. Det slutade med att hon sade upp sig och sade -"Får jag barn någon gång skall de aldrig gå på dagis". Säkerligen är kvalitén varierande, men att påstå att en ettåring om ens det behöver en social träning när de mest äter, skiter och sover är nog för att rättfärdiga föräldrarna än något annat.

[länk]

Staffan
Dagis är en tjänst för hela familjen
 
Staffans2000
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Dagis är en tjänst för hela familjen
Ungarna i mitt exempel, skulle nog inte hålla med dig.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ungarna i mitt exempel, skulle nog inte hålla med dig.
Så var ska barnen vara då? Om inte på dagis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.