1 467 223 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
ID3 och ID4 är byggda på samma plattform så jag ställer mig tveksam till att det är struktuelka skillnader som gör att ID3 saknar drag.
Troligtvis är det i så fall dimensionering av drivlinan/batteri. Eftersom ID4 är fyrhjulsdriven har den en extra axel som kan ta last och på så sätt minska värmeutvecklingen per motor. Men egentligen tror jag bara det är en marknadsmässig och produktionsmässig optimering att den "lilla" inte får detta tillval.
Troligtvis är det i så fall dimensionering av drivlinan/batteri. Eftersom ID4 är fyrhjulsdriven har den en extra axel som kan ta last och på så sätt minska värmeutvecklingen per motor. Men egentligen tror jag bara det är en marknadsmässig och produktionsmässig optimering att den "lilla" inte får detta tillval.
Jag tror som du. När man ska få ut modeller snabbt prioriteras inte drag, eftersom den som extra feature kräver utveckling, kvalitetssäkring och godkännanden. I Sverige är det runt 50% som har dragkrok, i Europa som helhet bara 25% (då inkluderar det eftermonterade drag). Däremot lär det bara under detta år och nästa bli ett betydligt större utbud av elbilar som har drag.Johannes Carlsson skrev:ID3 och ID4 är byggda på samma plattform så jag ställer mig tveksam till att det är struktuelka skillnader som gör att ID3 saknar drag.
Troligtvis är det i så fall dimensionering av drivlinan/batteri. Eftersom ID4 är fyrhjulsdriven har den en extra axel som kan ta last och på så sätt minska värmeutvecklingen per motor. Men egentligen tror jag bara det är en marknadsmässig och produktionsmässig optimering att den "lilla" inte får detta tillval.
Det svenska att väldigt många villaägare renoverar, sköter trädgård osv tror jag är mindre vanligt i andra länder där man nog i större utsträckning köper dessa tjänster och därmed inte har samma behov av dragkrok på en vanlig familjebil. Hantverksbilar Typ Kangoo, Transporter, Vito, Berlingo borde ha stor andel dragkrok även i andra länder?D Drömtroll skrev:Jag tror som du. När man ska få ut modeller snabbt prioriteras inte drag, eftersom den som extra feature kräver utveckling, kvalitetssäkring och godkännanden. I Sverige är det runt 50% som har dragkrok, i Europa som helhet bara 25% (då inkluderar det eftermonterade drag). Däremot lär det bara under detta år och nästa bli ett betydligt större utbud av elbilar som har drag.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 732 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Tycker det är konstigt att elbilarna verkar sälja så pass bra trots avsaknad av dragmöjlighet och i de fall dom har möjlighet rätt begränsad räckvidd trots en väl tilltagen prislapp. En vanlig snik golf är ju mera bil än många av de dyra elbilarna.
Vi har en Passat GTE. Där rekommenderades vi att köpa en med bränslevärmare eftersom den elektriska värmaren inte klarar av att avisa rutan inför avfart. Testade att ställa in bilen för avfart 0700 förra vintern och den hade lyckats smälta lite is allra längst ner på rutan. Blev att köra bränslevärmaren därefter. Kändes lite dumt då bilen redan var laddad och vi står där med en kabel rakt in i bilen som kan leverera 16A utan problem...J JonasJN skrev: