Tråkigt, hade blivit ett riktigt coolt hus som stuckit ut från standardlådorna.
Hoppas att någon annan kommun får nytta av skattepengarna som kommer från honom där han väljer att bosätta sig och kan bygga sitt drömhus, och där Jantemaffian inte styr då förstås.
 
  • Gilla
erikjakan och 15 till
  • Laddar…
Det där huset påminner en hel del utseendemässigt om en annan tråd här på forumet. Kommer inte ihåg vad tråden heter nu men det var i alla fall någon som ville bygga ett hus med torn och ett garage där husbilen skulle få plats. Kan det vara samma?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Tråkigt, hade blivit ett riktigt coolt hus som stuckit ut från standardlådorna.
Hoppas att någon annan kommun får nytta av skattepengarna som kommer från honom där han väljer att bosätta sig och kan bygga sitt drömhus, och där Jantemaffian inte styr då förstås.
är du insatt eller menar du att det är jante bara för att någon får nej?
 
  • Gilla
Tchar och 2 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Det där huset påminner en hel del utseendemässigt om en annan tråd här på forumet. Kommer inte ihåg vad tråden heter nu men det var i alla fall någon som ville bygga ett hus med torn och ett garage där husbilen skulle få plats. Kan det vara samma?
Du tänker på den här?
https://www.byggahus.se/forum/threa...igantisk-kaellare-och-4m-hoegt-garage.315001/

Det är inte samma hus och vad jag förstår så finns bygglov och bygget är påbörjat.
 
Länsstyrelsen:
"Den föreslagna lokaliseringen är olämplig eftersom den saknar stöd i landskapet..."
"den planerade anläggningens storlek, placering och utformning inte är tillräckligt anpassad till landskapsbilden, natur- och kulturvärdena på platsen och intresset av en god helhetsverkan"
Att det ens kan vara motiveringar att avslå ett bygge.
Ett hus i vacker klassisk stil.
Ändå godkänns fyrkantiga själlösa lådor kallade hus lite överallt, även ute vid kuster.
Blir matt av alla drömmar som länsstyrelsen krossar.
 
  • Gilla
PutteQuick och 11 till
  • Laddar…
T TCG skrev:
Ändå godkänns fyrkantiga själlösa lådor kallade hus lite överallt, även ute vid kuster.
Blir matt av alla drömmar som länsstyrelsen krossar.
Jo, synnerligen tråkigt, men det kanske mera är avundsjukan som avgör...
 
  • Gilla
Papa42
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du tänker på den här?
[länk]

Det är inte samma hus och vad jag förstår så finns bygglov och bygget är påbörjat.
Japp, det var det som jag menade. Ser nu att det inte riktigt stämde som du skrev. Har inte läst det på ett tag så jag var inte uppdaterad om bygglovet. Men husen påminner iallafall lite om varandra.
 
Han får väl testa i grannkommunen istället. De vill säkert ha hans kommunalskatt på kontot :)
 
  • Gilla
kest och 7 till
  • Laddar…
Detta är ändå underligt. Jag undrar om Naturskyddsförening har varit på landet och sett vad bönderna dumpar i skogarna, vad företag slänger i utkanterna på sina industritomter och hur många villor det finns här ute som ser ut som soptippar.

Här gnäller man över ETT hus på en begränsad yta som man vet kommer vara välvårdat.. \oO/
 
  • Gilla
Mickebus och 7 till
  • Laddar…
J Johan Ryberg skrev:
Detta är ändå underligt. Jag undrar om Naturskyddsförening har varit på landet och sett vad bönderna dumpar i skogarna, vad företag slänger i utkanterna på sina industritomter och hur många villor det finns här ute som ser ut som soptippar.

Här gnäller man över ETT hus på en begränsad yta som man vet kommer vara välvårdat.. \oO/
tiden är förhoppningsvis snart ute för postmodernisterna. Då ska huvuden rulla.. :)
 
  • Gilla
Papa42 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
J Johan Ryberg skrev:
Detta är ändå underligt. Jag undrar om Naturskyddsförening har varit på landet och sett vad bönderna dumpar i skogarna, vad företag slänger i utkanterna på sina industritomter och hur många villor det finns här ute som ser ut som soptippar.

Här gnäller man över ETT hus på en begränsad yta som man vet kommer vara välvårdat.. \oO/
Det har inte ett dugg att göra med husets underhåll. Det är naturvärderna som påstås ta skada, inte kåkens fönster.

Staffan
 
  • Gilla
MetteKson och 4 till
  • Laddar…
D DW79 skrev:
Han får väl testa i grannkommunen istället. De vill säkert ha hans kommunalskatt på kontot :)
Ja, eller så väljer han en plats som inte ”ligger inom riksintresse för naturvård och kulturmiljövård och i närheten av två naturreservat”?
 
  • Gilla
Tchar och 10 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det har inte ett dugg att göra med husets underhåll. Det är naturvärderna som påstås ta skada, inte kåkens fönster.

Staffan
Vad är naturvärden? Här i orten plöjer man ner mängder med skog för att bygga ett villaområde.. precis som man gör över hela landet.. Vart är naturvärdet för den skada som görs för att bygga västlänken...

Det känns lite väl godtyckligt med sådana här beslut.
 
  • Gilla
Henkan2001 och 9 till
  • Laddar…
Åh herregud vilket åbäke! Tur att McMansion hell inte på allvar kommit till Sverige ännu...
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.