hsd
Väldigt Wirrigt :rofl:
 
ID3 och ID4 är byggda på samma plattform så jag ställer mig tveksam till att det är struktuelka skillnader som gör att ID3 saknar drag.
Troligtvis är det i så fall dimensionering av drivlinan/batteri. Eftersom ID4 är fyrhjulsdriven har den en extra axel som kan ta last och på så sätt minska värmeutvecklingen per motor. Men egentligen tror jag bara det är en marknadsmässig och produktionsmässig optimering att den "lilla" inte får detta tillval.
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
D
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
ID3 och ID4 är byggda på samma plattform så jag ställer mig tveksam till att det är struktuelka skillnader som gör att ID3 saknar drag.
Troligtvis är det i så fall dimensionering av drivlinan/batteri. Eftersom ID4 är fyrhjulsdriven har den en extra axel som kan ta last och på så sätt minska värmeutvecklingen per motor. Men egentligen tror jag bara det är en marknadsmässig och produktionsmässig optimering att den "lilla" inte får detta tillval.
Jag tror som du. När man ska få ut modeller snabbt prioriteras inte drag, eftersom den som extra feature kräver utveckling, kvalitetssäkring och godkännanden. I Sverige är det runt 50% som har dragkrok, i Europa som helhet bara 25% (då inkluderar det eftermonterade drag). Däremot lär det bara under detta år och nästa bli ett betydligt större utbud av elbilar som har drag.
 
D Drömtroll skrev:
Jag tror som du. När man ska få ut modeller snabbt prioriteras inte drag, eftersom den som extra feature kräver utveckling, kvalitetssäkring och godkännanden. I Sverige är det runt 50% som har dragkrok, i Europa som helhet bara 25% (då inkluderar det eftermonterade drag). Däremot lär det bara under detta år och nästa bli ett betydligt större utbud av elbilar som har drag.
Det svenska att väldigt många villaägare renoverar, sköter trädgård osv tror jag är mindre vanligt i andra länder där man nog i större utsträckning köper dessa tjänster och därmed inte har samma behov av dragkrok på en vanlig familjebil. Hantverksbilar Typ Kangoo, Transporter, Vito, Berlingo borde ha stor andel dragkrok även i andra länder?
 
M Myckling skrev:
Läste precis om Skoda Enyaq, ser riktigt intressant ut!(y)
[länk]
Synd att den inte har fyrhjulsdrift.
 
useless useless skrev:
Synd att den inte har fyrhjulsdrift.
Den ska väl komma med fyrhjulsdrift om jag inte missminner mig.
 
  • Gilla
drysafe och 1 till
  • Laddar…
Jo men den
useless useless skrev:
Synd att den inte har fyrhjulsdrift.
kommer i fler versioner, även med fyrhjulsdrift.

Teknisk specifikationstabell för olika modeller av en bil med info om drivning, effekt, vridmoment, acceleration, topphastighet och räckvidd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Läste precis om Skoda Enyaq, ser riktigt intressant ut!(y)
[länk]
Lustigt med priserna som ”överraskar”, för de verkar skilja från Skodas webb där de respektive batteristorlekarna börjar på 419 resp. 489 tkr.
 
Tycker det är konstigt att elbilarna verkar sälja så pass bra trots avsaknad av dragmöjlighet och i de fall dom har möjlighet rätt begränsad räckvidd trots en väl tilltagen prislapp. En vanlig snik golf är ju mera bil än många av de dyra elbilarna.
 
Det som förvånar mig är avsaknaden av att kunna köra AC/motorvärmare via laddkabel, det borde ju räcka med en sladd kan jag tycka :confused:
 
Motorvärmare? :D
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
W witten skrev:
Motorvärmare? :D
Kör en laddhybrid (Optimal) så både motor- samt kupévärmare skulle vara välkommet att kunna köra samtidigt som laddning pågår!
 
J JonasJN skrev:
Kör en laddhybrid (Optimal) så både motor- samt kupévärmare skulle vara välkommet att kunna köra samtidigt som laddning pågår!
Vi har en Passat GTE. Där rekommenderades vi att köpa en med bränslevärmare eftersom den elektriska värmaren inte klarar av att avisa rutan inför avfart. Testade att ställa in bilen för avfart 0700 förra vintern och den hade lyckats smälta lite is allra längst ner på rutan. Blev att köra bränslevärmaren därefter. Kändes lite dumt då bilen redan var laddad och vi står där med en kabel rakt in i bilen som kan leverera 16A utan problem...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J JonasJN skrev:
Kör en laddhybrid (Optimal) så både motor- samt kupévärmare skulle vara välkommet att kunna köra samtidigt som laddning pågår!
Ahh, ja en laddhybrid har ju fortfarande brum-brummotor! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.