HOBBY ARCHITECT
Rösta på vilken du tycker är bäst. :rofl:


Svartvit ritning av en byggnadsplan med möblering, översikt av ett hustak från ovan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alt.1


Översikt av en våningsplansritning med möblering för diskussion och omröstning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alt. 2


Översiktsplan av ett hus med markerade rum, möbler och detaljer för omröstning av bästa layout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alt. 3


Översiktsbild av en husplan med olika rum och möblemang, märkt som alternativ för röstning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alt. 4


Ritning av en våningsplanslayout med markerade rum och möblemang, för en omröstning om designalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alt. 5
 
Redigerat:
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
[bild]

Har bara gjort en enkel ritning än så länge.

Det är ett sluttningshus med en vinterträdgård i bottenplan full med växter och med en swimmingpool. På andra våning är en inomhusbalkong där du kan sitta och titta ner på poolen.

Ett lyxhus där tanken är att det ska ligga i ett land med kallt väder så man får sommar och bad året runt i.o.m. växthuset med poolen i.

9 rok

Garage/förråd: 106 kvm
Hobbyrum: 105 kvm
Resten: 489 kvm
Sammanlagt: 700 kvm
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
[bild]

Har bara gjort en enkel ritning än så länge.

Det är ett sluttningshus med en vinterträdgård i bottenplan full med växter och med en swimmingpool. På andra våning är en inomhusbalkong där du kan sitta och titta ner på poolen.

Ett lyxhus där tanken är att det ska ligga i ett land med kallt väder så man får sommar och bad året runt i.o.m. växthuset med poolen i.

9 rok

Garage/förråd: 106 kvm
Hobbyrum: 105 kvm
Resten: 489 kvm
Sammanlagt: 700 kvm
Som någon tidigare skämtsamt påpekat: det är väldigt mycket dörrar. När man står i hallen ser man ett myller av dörrar vart man än tittar. Det är också mycket hotellkänsla, med fyra identiska små sovrum i rad i en lång korridor.

Och trots att huset är gigantiskt så är det ändå så trångt att vissa av dörrarna tar i varandra.

Kökets placering verkar lite underlig. Det ligger ensamt nere på bottenplanet men det enda ställe man kan äta på är på överplanet. Så man får bära mat och porslin upp och ner för trappan? Eller är det som din förra ritning, den med kökstriangeln, att köket egentligen inte ska användas utan bara är tänkt som dekoration?
 
HOBBY ARCHITECT
A andersmc skrev:
Som någon tidigare skämtsamt påpekat: det är väldigt mycket dörrar. När man står i hallen ser man ett myller av dörrar vart man än tittar. Det är också mycket hotellkänsla, med fyra identiska små sovrum i rad i en lång korridor.
Vad gör det? Jag tycker korridorer och upprepning kan vara coolt. Det finns en enkelhet i det som är lite häftigt, men smaken är som baken.

A andersmc skrev:
Och trots att huset är gigantiskt så är det ändå så trångt att vissa av dörrarna tar i varandra.
Dom dörrarna är dörrar som sällan öppnas. Garderober eller extradörrar som inte behöver öppnas.

A andersmc skrev:
Kökets placering verkar lite underlig. Det ligger ensamt nere på bottenplanet men det enda ställe man kan äta på är på överplanet. Så man får bära mat och porslin upp och ner för trappan? Eller är det som din förra ritning, den med kökstriangeln, att köket egentligen inte ska användas utan bara är tänkt som dekoration?
Köket är på övervåningen.
 
  • Gilla
Saramaa
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Vad gör det? Jag tycker korridorer och upprepning kan vara coolt. Det finns en enkelhet i det som är lite häftigt, men smaken är som baken.


Dom dörrarna är dörrar som sällan öppnas. Garderober eller extradörrar som inte behöver öppnas.


Köket är på övervåningen.
Jo, det är klart, om man tycker väldigt mycket om dörrar och långa korridorer med mycket dörrar i så kommer man att få sitt lystmäte i det huset.

Det kommer ändå att kännas trång när man inte kan öppna dörrar i vilken ordning man vill.

Ang. köket så har jag i så fall misstolkat ritningen. Jag trodde att det som var till höger om mitten på bottenplanet var köket. Men det kanske är en tvättstuga? (Ett tips när man gör ritningar för att visa upp är att skriva små noteringar om vad rummen är till för. Det kanske känns självklart för dig när du sitter och ritar, men det är inte lika självklart för den som ser ritningen för första gången.)

Är det det som är nere till höger på övervåningen som är köket? En rad med sex fyrkanter? I så fall är köket lika stort (eller litet) som mitt. Fast mitt hus är tiondelen så stort som ditt.
 
HOBBY ARCHITECT
A andersmc skrev:
Jo, det är klart, om man tycker väldigt mycket om dörrar och långa korridorer med mycket dörrar i så kommer man att få sitt lystmäte i det huset.
Vad är problemet med dörrar, det är väl bra att man kan stänga om sig. Det är ju inte dörrar mellan vardagsrummet, matsalen, köket och hallen t.ex. Modern proffsig arkitektur har ofta mycket korridorer och ”enkel” planlösning, för att ”less is more” och man vill inte ha massa krusiduller och oordning.

Lite exempel på proffsig arkitektur med korridorer och upprepning:
https://i.pinimg.com/originals/2f/fd/be/2ffdbeb23a951d20c5b87152347ad728.jpg
https://i.pinimg.com/564x/2a/70/00/2a70009099b8365383914d45ffe9eeb0.jpg
https://i.pinimg.com/564x/63/60/61/6360618130eed2f9e933dd68dd04b873.jpg

A andersmc skrev:
Det kommer ändå att kännas trång när man inte kan öppna dörrar i vilken ordning man vill.
Man kan inte få allt här i livet.

A andersmc skrev:
Ang. köket så har jag i så fall misstolkat ritningen. Jag trodde att det som var till höger om mitten på bottenplanet var köket. Men det kanske är en tvättstuga? (Ett tips när man gör ritningar för att visa upp är att skriva små noteringar om vad rummen är till för. Det kanske känns självklart för dig när du sitter och ritar, men det är inte lika självklart för den som ser ritningen för första gången.)
Tror du verkligen det finns folk som skulle välja att lägga köket i källaren utan fönster? Ja, det är en tvättstuga i källaren.

Det första jag skrev i tråden var: ”Har bara gjort en enkel ritning än så länge.” Vad trodde du det som är kök var då?? Men om du har svårt att läsa ritningar kan du kolla på denna:
Arkitektonisk ritning av ett tvåvåningshus med pool, vinterträdgård, hobbyrum, och öppen planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


A andersmc skrev:
Är det det som är nere till höger på övervåningen som är köket? En rad med sex fyrkanter? I så fall är köket lika stort (eller litet) som mitt. Fast mitt hus är tiondelen så stort som ditt.
Jag tycker inte man behöver större kök än så, såvida man inte har matlagning som sin störta hobby kanske, men så är det inte för alla. Det är även ett skafferi ovanför trappan i ritningen. Du förstår att det inte bara är raden utmed väggen som är kök va?

PS. Varför är du så otrevlig? Mår du inte bra?
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Modern proffsig arkitektur har ofta mycket korridorer och ”enkel” planlösning, för att ”less is more” och man vill inte ha massa krusiduller och oordning.
Och detta hus är allt annat än prov på moden proffsig arkitektur med enkel planlösning. Den är full av onödiga krusiduller och verkar jobba enligt "I want it all and I want it bad" (både ordagrant och korrekt översatt)

Nä. Jag gillar inte alls det här "huset".
 
  • Gilla
  • Arg
Knorrmannen och 7 till
  • Laddar…
Det finns ingen ordentlig entré, utan man kommer in genom någon form av "sidoingång" jämte köket, utan möjlighet att göra av kläderna någonstans.. och eftersom huset är ritat med fem(!) sovrum så får man anta att det blir en del kläder/skor som ska göras av någon stans..
Du skriver dessutom att det ska byggas "i kallt klimat" = snöslask och tjocka jackor = HALLÅ??

Fyra små sovrum i källarplanet med dörrar in från två håll, inga andra möbler än en säng i dessa rum då (typ)

De hus du lägger upp länkar till med korridorer är garanterat ritade så att ljuset formligen flödar i dessa hus, inte som nån mörk fängelsehåla med "celler" på båda sidor.

Kontoret på ovanvåningen är större än tv-rummet på källarplan, hur ska fyra kids (tonåringar) med kompisar få plats där? För deras rum går det inte att vara på..

Sovrummet på entréplan har inte ens ensuite.. vem ritat inte det nuförtiden?? Och klädkammare (walk in closet)???

Och poolområde/växthus?? Nä.. Dålig idé, var ska växterna stå? Varför döda det lilla ljusinsläpp som blir i källarrummen med att bygga balkong över fönstrena? För de där stora glasrutorna dödar mycket ljus de också, och på sommaren måste de på nåt sätt täckas för (eller ha specialglas, men det är mörkare än vanligt glas). Och sen öppet hela vägen upp till entréplanet?

Hobbyrum under garaget? Skippa det. Helt onödigt. Behövs pelare eller överallt för att bära lasten av garaget (alternativt dimensionerat bjälklag) kommer bli skitlustiga dimensioner mellan planen.

Och alla dessa dörrar... Herrejösses... (och då gillar jag hus med dörrar och olika rum och är inget fan alls av öppen planlösning)

Kan nog fortsätta, men jag orkar inte.

Lyxhus? Nä.
 
  • Gilla
  • Arg
Pidde3 och 12 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Jag gillar konstruktiv kritik, då lär man sig något. Men det blir så tröttsamt när man måste förklara saker som jag tycker är självklara i ritningen. Att t.ex. först säga att tonåringarna har ingenstans att vara och sen säga skippa hobbyrummet. Men hallå. Orkar nog inte förklara allt, men tack för dom intressanta synpunkterna och idéerna i alla fall.
 
Jag skulle få panik att inte kunna öppna ett fönster i sovrummet UT. Flytta sovrummen bort från vinterträdgården, gör dem större och flytta sociala ytor mot vinterträdgården. Alltså kök osv.
 
  • Gilla
ebolasmurf och 2 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag gillar konstruktiv kritik, då lär man sig något. Men det blir så tröttsamt när man måste förklara saker som jag tycker är självklara i ritningen. Att t.ex. först säga att tonåringarna har ingenstans att vara och sen säga skippa hobbyrummet. Men hallå. Orkar nog inte förklara allt, men tack för dom intressanta synpunkterna och idéerna i alla fall.
Vill tonåringarna hänga i ett parkeringsgarage så tror jag de gör det (och inte i ett mörkt skyffe hemma hos mamma och pappa)

Jobbar själv med att läsa ritningar (men inte över hus) dagarna i ända, så jag är väldigt duktig på att visualisera en 2d bild i 3d och det stora problemet är att du själv inte ser alla uppenbara fel med din egen ritning, inte att alla andra uppfattar din ritning fel.
 
  • Gilla
  • Haha
Mr.fluff och 8 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
SysterNett SysterNett skrev:
Jag skulle få panik att inte kunna öppna ett fönster i sovrummet UT. Flytta sovrummen bort från vinterträdgården, gör dem större och flytta sociala ytor mot vinterträdgården. Alltså kök osv.
Rita gärna ett förslag på det som blir snyggt.
(Jag skulle få mer panik om jag inte kunde gå ut från köket.)

Men det tål att tänkas på om ljus på bottenvåningen, det har jag tänkt på förut. Kanske ska man göra om balkongen på något vis...
:thinking:
 
Redigerat:
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Rita gärna ett förslag på det som blir snyggt.
(Jag skulle få mer panik om jag inte kunde gå ut från köket.)

Men det tål att tänkas på om ljus på bottenvåningen, det har jag tänkt på förut...
De fyra sovrummen på källarplan utmed de båda ytterväggarna, med två på vardera sidan med kortänden utåt (och en gemensam långvägg) och tvrummet i mitten?

Då kan man ta bort korridoren som är där idag (mer yta för sovrum/tvrum
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Violina Violina skrev:
De fyra sovrummen på källarplan utmed de båda ytterväggarna, med två på vardera sidan med kortänden utåt (och en gemensam långvägg) och tvrummet i mitten?
Det blir ju källarfönster då eftersom det är ett sluttningshus.
 
Men det förutsätter att man skippar hobbyrummet och gör en korridor på andra sidan trappan och flyttar om tvättstuga och badrum och sånt..
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Det blir ju källarfönster då eftersom det är ett sluttningshus.
Källarfönster går väl att öppna?

Plus att du ritat med fönster på andra sidan huset (under köket/garaget) så det känns knappt som du själv tänkt att det ska byggas i sluttning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.