Rätta mig gärna om jag har fel i mina tankegångar nu...

Då i princip större delen av den 10500m2 stora tomten omfattas av strandskydd (100m),
betyder det ju i princip att det inte har någon större fördel att äga tomt långt ned mot vattnet?

Den blir ju i princip obrukbar, ja annat än till typ fotbollsturnering eller liknande saker?

Vår familj kanske bör sikta in oss på att "avstå" lite mer mark-bredd nedåt vattnet,
och till fördel kanske få lite mer fri mark uppe ovanför herbret - den marken ligger ju utom strandskyddsområdet!

Vad säger ni? Känns min tankegångar rimliga?

Finns det några fördelar att ha mycket mark inom strandskyddsområde?

För vår del kommer ju ändå utsikten vara densamma oavsett om någon äger en remsa av marken precis nedåt vattnet menar jag - den kommer ju ändå inte bli bebyggd med tanke på de lagar och regler som finns idag?

Även om vi skulle minska på vår del mot vattnet, så kanske vi skulle kunna tänka oss att;

"okej - det räcker för oss med 50m bredd på tomten nedåt stranden, och vi behöver ju inte heller ha hela vägen ned till nuvarande tomtgräns - vi skulle ju lika gärna kunna lägga framtida gräns ca 20m längre upp"

och på så sätt avstår vi ju en del mark till någon av de andra, som "kompensation" för ev merkostnader vad gäller el tex.

Finns det en poäng i det hela, eller har jag tänkt ett varv för långt?
 
N najks skrev:
Tror det är stenkistor, där alla har separata... vi talar ju trots allt om 50-tal för vår egen del, och 80-tal för syskonens del.
Då kan du med största sannolikhet räkna med att kommunen kommer kräva någon form av rening. Brunn och markbädd eller minireningsverk. Så det är nog enklast att inte försöka blanda in kommunen på något vis.
 
N najks skrev:
Japp, alla hushåll därute tar vatten från samma källa (en bit upp i skogen)

Det har varit samma procedur så länge jag kan minnas, och säkert sedan 50-talet

Har inte räknat exakt antal meter för elnät, så där kan jag inte ge ett exakt svar.

Rent tidsmässigt/arbetsmässigt så har vi ju elen klar till vårt hus, då det i första hand fanns el där långt före de andra hade sina hus klara och inkopplade. Detta underlättar åtminstone något då vi inte behöver lägga ned samma mängd jobb på att få ut montörer osv.
Blir nyfiken på om ni har servitut på att nyttja den brunnen samt för ledningar, då det låter på dig som att den ligger på någon annans ägor?
 
N najks skrev:
Rätta mig gärna om jag har fel i mina tankegångar nu...

Då i princip större delen av den 10500m2 stora tomten omfattas av strandskydd (100m),
betyder det ju i princip att det inte har någon större fördel att äga tomt långt ned mot vattnet?

Den blir ju i princip obrukbar, ja annat än till typ fotbollsturnering eller liknande saker?

Vår familj kanske bör sikta in oss på att "avstå" lite mer mark-bredd nedåt vattnet,
och till fördel kanske få lite mer fri mark uppe ovanför herbret - den marken ligger ju utom strandskyddsområdet!

Vad säger ni? Känns min tankegångar rimliga?

Finns det några fördelar att ha mycket mark inom strandskyddsområde?

För vår del kommer ju ändå utsikten vara densamma oavsett om någon äger en remsa av marken precis nedåt vattnet menar jag - den kommer ju ändå inte bli bebyggd med tanke på de lagar och regler som finns idag?

Även om vi skulle minska på vår del mot vattnet, så kanske vi skulle kunna tänka oss att;

"okej - det räcker för oss med 50m bredd på tomten nedåt stranden, och vi behöver ju inte heller ha hela vägen ned till nuvarande tomtgräns - vi skulle ju lika gärna kunna lägga framtida gräns ca 20m längre upp"

och på så sätt avstår vi ju en del mark till någon av de andra, som "kompensation" för ev merkostnader vad gäller el tex.

Finns det en poäng i det hela, eller har jag tänkt ett varv för långt?
Det var liksom min tanke.
Men oavsett så kan ni väl bara ha marken till att spela fotboll på eller klippa gräs.
Ni verkar ju haft någon form av byggmani. Och att tro att ni kan bygga än mer bara för att marken är utom strandskyddat område tror jag inte alls på.
Men har du över huvud taget av att ha en helt onödig/obrukbar remsa med mark ned till stranden? Det är oavsett en annan fastighet mellan er fastighet och stranden.
Tre triangelformade tomter tror jag blir bäst
Morbror och Moster får basen ner mot vattnet och din mor basen på triangeln åt andra hållet.
Utsikten är oavsett kvar men du slipper ha en smal obrukbar tarm ner mot vattnet.
Då kommer även mostern känna att hon vunnit en massa dyrbar strandtomt
 
Vet du att det inte går att bygga inom 100m? Dispens lämnas hela tiden på tomter som är ianspråkstagna.
 
Äger du inte tomten nedanför dig kan någon:
Plantera träd
Ställa upp något tillfälligt båt/husvagn
Låta buskage växa upp
Osv. Så jag skulle personligen värdera den remsan och dess bredd ganska högt oavsett om den kan bebyggas eller inte.

Vi har själva backat på att köpa hus med "sjötomt" där man inte ägde de sista 20 metrarna som markägaren skötte om eller lät nuvarande ägare sköta om.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
L Ludde67 skrev:
Blir nyfiken på om ni har servitut på att nyttja den brunnen samt för ledningar, då det låter på dig som att den ligger på någon annans ägor?
Ja det finns, hela lednings.vägen.. det har funnits från början!
 
  • Gilla
Ludde67
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
Äger du inte tomten nedanför dig kan någon:
Plantera träd
Ställa upp något tillfälligt båt/husvagn
Låta buskage växa upp
Osv. Så jag skulle personligen värdera den remsan och dess bredd ganska högt oavsett om den kan bebyggas eller inte.

Vi har själva backat på att köpa hus med "sjötomt" där man inte ägde de sista 20 metrarna som markägaren skötte om eller lät nuvarande ägare sköta om.
Sant, jag tänkte inte på de bitarna, ja då är det ju bäst att försöka få hela sträckan ned mot havet då
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vet du att det inte går att bygga inom 100m? Dispens lämnas hela tiden på tomter som är ianspråkstagna.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vet du att det inte går att bygga inom 100m? Dispens lämnas hela tiden på tomter som är ianspråkstagna.
Nej jag är såklart inte helt hundra på att det är så, det kan ju även vara så att det pga att det redan finns så pass mycket bebyggelse i närområdet, att de helt enkelt kanske ger dispens enklare?
 
GoC GoC skrev:
Det var liksom min tanke.
Men oavsett så kan ni väl bara ha marken till att spela fotboll på eller klippa gräs.
Ni verkar ju haft någon form av byggmani. Och att tro att ni kan bygga än mer bara för att marken är utom strandskyddat område tror jag inte alls på.
Men har du över huvud taget av att ha en helt onödig/obrukbar remsa med mark ned till stranden? Det är oavsett en annan fastighet mellan er fastighet och stranden.
Tre triangelformade tomter tror jag blir bäst
Morbror och Moster får basen ner mot vattnet och din mor basen på triangeln åt andra hållet.
Utsikten är oavsett kvar men du slipper ha en smal obrukbar tarm ner mot vattnet.
Då kommer även mostern känna att hon vunnit en massa dyrbar strandtomt
Det märkliga är att om jag kollar precis nedanför "mitt" hus, så står stolparna som anger tomtgräns (de har alltså stått där sedan 50/60-talet) praktiskt taget bara ca 1m ovanför stranden..

sedan är ju själva stranden ytterligare några meter i djup från vattnet + sankmark/vass ca 15-20m
 
Ta så mycket mark mot stranden som går och prata med kommunen till veckan ang strandskydd generellt på ön, var anonym om du vill.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ta så mycket mark mot stranden som går och prata med kommunen till veckan ang strandskydd generellt på ön, var anonym om du vill.
Ja så kan man ju faktiskt också gå till väga, smart tänkt!
 
N najks skrev:
Det märkliga är att om jag kollar precis nedanför "mitt" hus, så står stolparna som anger tomtgräns (de har alltså stått där sedan 50/60-talet) praktiskt taget bara ca 1m ovanför stranden..

sedan är ju själva stranden ytterligare några meter i djup från vattnet + sankmark/vass ca 15-20m
Härnösand Lungön 1:199 är fastigheten som ni har mellan er tomt och havet.
Det är en dam boende i Härnösand som är ägare av strandremsan och marken runt er fastighet. Troligen även på den fastigheten som källan ligger.
 
Det är ett oskick att avanonymisera en fråga sådär tydligt. Vill man ge TS goda råd med exakta adressuppgifter kan man väl göra det via PM.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Donn och 4 till
  • Laddar…
TS har själv talat om vilken tomt det handlar om i ett tidigare inlägg.
 
  • Gilla
Perry79 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.