Snigla Snigla skrev:
Betyder den där "bristen på text" och "quotet" - att det är en påminnelse till oss att måla fönstret idag? ;)
Nej, nej, absolut inte. Det skulle jag aaaldrig låta påskina... ;)
Nej, men ärligt talat så vet jag inte vad som hände med min kommentar denna gång. Den kom i "quotet" av ngn anledning. Du måste öppna "quotet" med nedpilen för att se mina kommentarer. Då kommer du också att förstå att jag inte är rätt man att tycka att andra tar tid på sig...
 
Oldboy Oldboy skrev:
Nej, nej, absolut inte. Det skulle jag aaaldrig låta påskina... ;)
Nej, men ärligt talat så vet jag inte vad som hände med min kommentar denna gång. Den kom i "quotet" av ngn anledning. Du måste öppna "quotet" med nedpilen för att se mina kommentarer. Då kommer du också att förstå att jag inte är rätt man att tycka att andra tar tid på sig...
Ha.. nu såg jag kommentaren.. det blev någon slags dubbel quote där! Inkl din kommentar..

Säger detsamma, skönt att man inte är ensam! :D

.. och det där med antalet pågående projekt - ja där ligger vi nog också i toppen haha. Kan inte fatta varför det ska vara så svårt att slutföra saker ibland! Behövs så lite ibland innan "projektet är färdigt".. men lik förbaskat så blir det kvar (tills man ska flytta typ haha.. okej riktigt så illa är det inte - men det har hänt mer än en gång!)
 
Torkar på väldigt dåligt här, men okej.. har väl eg inte så bråttom.. (med tanke på hur länge projektet väntat hittills gör väl inte "en dag mer eller mindre" någon större skillnad).

Kollade av färgen på bågen idag, men var inte torr för fem öre.. så vi väntar en dag till..

Imorgon blir det dock ett varv färg på dörrarna, även om de fortfarande är lite "blöta".. (skruvade upp elementet därinne för ett par dagar sedan.. och luftavfuktaren har varit igång i nån vecka redan). Kände på färgen igår och då var det fortfarande blött..

De kommer nog behöva lite tid att torka sedan, innan uppsättningen..
Som borde ske kring mitten av oktober.. om våra hantverkare har tid att hjälpa :)

(började hinta om hjälp redan när de gjorde badrummet i andra huset i december/januari.. och jag har påmint dem lite nu också hehe.. trots att jag inte riktigt vet när vår dörr kommer levereras.. men i annat fall får de ta två dörrar nu och den tredje när den kommer/senare).
 
Här ska ni få se det troliga skälet till att jag prioriterat allt före dörrarna..
Första dörren vi målade (dvs ena halvan av en pardörr).. blev skitkass!

Linoljefärgen separerade med oljan och allt blev jättemärkligt.. vi tyckte att vi gjorde allt enligt konstens alla regler och eftersom det var första dörren - hade vi ingen aning om hur det skulle se ut (linoljefärg var helt nytt, speciell blandning för grundning var också helt nytt).

Vi tyckte det blev bra, trots att det inte blev så mycket färg.. jag menar det var ju en hel del olja i.. så det var inget alarmerande direkt.

Dock insåg vi när vi började med dörr två...
.. att något var fel!

Denna dörr blev SVART, inget tjafsande om "oljighet, dålig pigmentering" eller sådär.. den blev helt enkelt svart direkt!

Vi hade då vispat runt färg.. fyllt på och ja.. dörren blev skitfin!
Det var SÅDÄR dörren i min hjärna skulle se ut..

Började fundera på varför den andra dörren inte var svart.. insåg att ja.. färgen hade separerat och vi hade inte rört tillräckligt långt ner i burken.. och vi skulle ha rört om oftare.. det räckte inte med en gång under målningen!

Insåg att vi praktiskt taget bara oljat in första dörren.. som bara såg smutsig ut nu.

Jaja.. man blev inte jätteglad - men det var heller inget jätteproblem.. bara måla på ett lager till och se glad ut.

Jovisst.. DÄR blev det mindre roligt, dörren blev fläckig och ser förskräcklig ut (blank och matt på olika ställen).. och bara tanken på att den ska sitta bredvid den "fina" får det att krypa i kroppen..

Jag vet att det kommer rätta till sig efter en eller två målningar till.. MEN det är inte kul att gå in och se den fula dörren varje gång, då tappar man lusten att göra de andra..

3 nu perfekta dörrar.. och en skitful *suck* :(

Två nymålade dörrar, en fläckig och en jämnt svart, som reflekterar besvikelse över målningsresultatet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bjuder på en bild, ser inte lika hemskt ut som i verkligheten.
Men man kan se att de skiljer..
 
  • Gilla
Hojte
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Torkar på väldigt dåligt här, men okej..
Märkligt.
Jag håller på och målar en takfotsbräda på stallet (linoljefärg såklart). Har målat den två ggr, och ska lägga på det tredje och sista lagret imorgon eller så iom att det skulle bli fint väder. Trots att den sitter utomhus och att det är fuktigt och svalt väder så torkade varje lager på 2-3 dgr.

Snigla Snigla skrev:
Här ska ni få se det troliga skälet till att jag prioriterat allt före dörrarna..
Också märkligt.

Snigla Snigla skrev:
vi hade inte rört tillräckligt långt ner i burken
Instämmer med din analys. Tycks uppenbart att ni inte rört om färgen tillräckligt för att få en homogen färg (olja och pigment).

Snigla Snigla skrev:
...bara måla på ett lager till...
Snigla Snigla skrev:
...DÄR blev det mindre roligt, dörren blev fläckig och ser förskräcklig ut (blank och matt på olika ställen)..
Helt normalt efter 1:a och 2:a lagret, ibland även 3:e lagret, och då får man lägga på ett 4:e lager. Orsaken är att trä suger olika mkt olja på olika delar och därmed krävs det olika mkt på olika ställen. Mättat trä => blank yta, omättat => matt yta.

Målat 1 lager och:
Snigla Snigla skrev:
Denna dörr blev SVART, inget tjafsande om "oljighet, dålig pigmentering" eller sådär.. den blev helt enkelt svart direkt!
Helt... onormalt. Är du säker på att du talar om riktig linoljefärg?
Den ska målas tunt i minst 3 lager, och blir aldrig någonsin täckande direkt.
Det låter som att ni kanske fläskat på med alldeles för mkt färg. Då tar det extremt lång tid att torka. Oftast blir det yttorrt inom ngn vecka (inomhus), men inunder ytan är det inte torrt. Det känns tydligt då man pressar fingret på färgen. Då glider ytskiktet runt på den icke torra färgen inunder. Sådana tjocka färgskikt kan ta flera år på sig att torka eftersom linoljan torkar genom oxidation med luftens syre. Linoljefärg är tät, så luftens syre har mkt svårt att komma åt den underliggande färgen genom den torra/oxidera ytan. Därför ska det målas tunt och flera ggr. Men, om man gör det rätt så blir det hållbart, långlivat och fuktsäkert.
Dessutom, vid för tjocka påstrykningar brukar det bli en massa rinningar. Det är skitfult. (Ursäkta min dåliga franska.)

För utsatta lägen utomhus så kan man med fördel måla ett extra lager efter att man är nöjd med resultatet. Ju tjockare färglager desto längre tid innan det måste målas om.
 
@Oldboy Jadå, Ottosons.. eller vad de nuheter. Har även deras färg till fönstren.. (köper på Qvesarum Byggnadsvård en bit bort) har även köpt penslarna där.. och följt instruktionerna vi fick från början av "andra byggnadsvårdare" (nog för vi värnar om våra byggnader, men vi är väl inte riktiga byggnadsvårdare ända ut i fingerspetsarna.. om man ska vara helt ärlig - men gör vårt bästa).

Vi har inte kommit till att målas med ren färg än.. än så länge har det varit den där rekommenderade "grundfärgen".. har inte burken här (skrev på den hur blandningen var).. men var lite färg, lite linolja och lite balsamterpentin..i någon konstallation.

Först nu vi ska till och öppna riktiga färgburken!

Vet inte hur tunt man nu kan stryka.. men vi har knappt duttat i penseln.. och inte heller suttit och målat på samma ställe flera gånger. Utan dragit lagom långa drag och inte haft några "färghögar" liggandes på träet..

Samma sak har ju gällt fönstren.. samma märke färg, men annan kulör. Den färgen täcker också direkt, vi upplever färgen nästan tjockare än "vanlig färg" (iaf likvärdig).. och diskuterade saken en del folk (de som kunde mer om den typen av färg än vi).. de verkade också ha märkt att färgen blivit lite "tjockare" eller annorlunda nuförtiden..(och nu ser jag många som väljer andra märken än just ottosons.. men jag vet inte om det beror på nått kvalitetsändring, eller färgproblem..)

Torktiden hade vi räknat med skulle vara länge.. därför vi vill måla ett lager nu minst och låta de torka i 3-4 veckor.. innan de sätts på pats.. sedan de sista lagren färg när dörrarna väl är på plats (om nu hantverkarna råkar rispa i färgen, banka i dörren när de bär omkring den osv). sen är det inte många som rör den.. mer än gå in och ut (och då använder man ju handtaget mest..).

Apropå torrheten, när jag var ut härom dagen.. så var det ju inte mycket till lager o åka omkring på.. jag la fingret på och blev svart (eller ja.. gråaktig iaf). Så vi höjde värmen därinne och idag verkar det bättre!

De tre fina dörrarna, har ju uppenbarligen inte fått samma oljedusch som vissa delar av den andra.. troligen därför jag tycker de är så fina.. de är helt matta .. den fläckiga dörren har ju glansig yta på sina håll, där den troligen fick extra mycket olja..

Hoppas bara det kommer jämna ut sig lite både med tid och färglager!?!?
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Jag använder också Ottossons. (Genarp eller Qvesarum)

Om man vill ha färgen matt(are) så kan man måla alla lager med en (rejäl) skvätt balsamterpentin i färgen.
Vill man ha riktigt blank färg så skvätter man i lite standolja.

Dock, efter ett eller några år ute så har färgen mattats.

Det låter som att ni har målat på rätt sätt så då vet jag inte vad som kan krångla.
Det finns väl bara tre skäl till varför det inte torkar ordentligt:
1) För mkt färg.
2) Inblandning av rå linolja.
3) För kallt och fuktigt.
 
Målar också med Ottosons och upplever vissa kulörer som väldigt pigmenttäta. Exempelvis mörk järnoxidröd ser täckande ut redan efter grundstrykningen. Sedan blir ytan bättre (i bemärkelsen mindre flammig) för varje strykning.

Detta med att stryka tunnt handlar mindre om hur mycket färg man har på penseln och mer om hur flitig man är med att arbeta in färgen i träet och töja ut den maximalt. Att bara stryka på som man gör med vattenbaserade färger ger för tjock målning. Linoljefärgen stryker man på och sedan arbetar man över den målade ytan upprepade gånger tills färgen är jämnt tunn överallt. Torktiden påverkas av temperatur och luftfuktighet, men jag misstänker också att du har strukit för tjockt.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Jag använder också Ottossons. (Genarp eller Qvesarum)

Om man vill ha färgen matt(are) så kan man måla alla lager med en (rejäl) skvätt balsamterpentin i färgen.
Vill man ha riktigt blank färg så skvätter man i lite standolja.

Dock, efter ett eller några år ute så har färgen mattats.

Det låter som att ni har målat på rätt sätt så då vet jag inte vad som kan krångla.
Det finns väl bara tre skäl till varför det inte torkar ordentligt:
1) För mkt färg.
2) Inblandning av rå linolja.
3) För kallt och fuktigt.
Apropå punkt 2. Ottossons recept för grundfärg utomhus kräver inblandning av rå linolja (50% rå linolja, 35% färg, 15% terpentin). Måste bli helt torr innan nästa strykning.
 
Redigerat:
Oj, oj, oj! :seenoevil: Första ggn någonsin som jag hör/ser ett sådant recept. (Var tvungen att gå in på Ottossons hemsida och verifiera det.)
Det kommer jag inte att följa då det känns helt vansinnigt.
(Även om jag utgår från att Ottossons testat att det faktiskt fungerar. Vilket dock inte är samma sak som att det är nödvändigt eller ens bättre på ngt sätt att göra så.)

Jag kan köpa användning av rå linolja, men då endast som en grundoljning av ändträ om det är extremt utsatt för fukt. Den gör man först isf, och väntar några dgr eller mer så den har sugit in ordentligt och träet blivit någorlunda yttorrt. Sedan målar man som vanligt. Enda gången jag gjort det var för ändträet på utemöblernas ben som står direkt på marken. Färglagret där slits sönder väldigt fort så då kändes det lämpligt att ha låtit ändträet sugit in rå linolja först, som ett extra/fördjupat fuktskydd.

Spädning av färgen med balsamterpentin och/eller kokt linolja görs om man anser det motiverat av ngn anledning. Det behövs dock normalt inte. Spädning med rå linolja görs aldrig, eftersom den aldrig torkar. Däremot är det användbart att ha penseln stående i rå linolja mellan målningstillfällena.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Oj, oj, oj! :seenoevil: Första ggn någonsin som jag hör/ser ett sådant recept. (Var tvungen att gå in på Ottossons hemsida och verifiera det.)
Det kommer jag inte att följa då det känns helt vansinnigt.
(Även om jag utgår från att Ottossons testat att det faktiskt fungerar. Vilket dock inte är samma sak som att det är nödvändigt eller ens bättre på ngt sätt att göra så.)

Jag kan köpa användning av rå linolja, men då endast som en grundoljning av ändträ om det är extremt utsatt för fukt. Den gör man först isf, och väntar några dgr eller mer så den har sugit in ordentligt och träet blivit någorlunda yttorrt. Sedan målar man som vanligt. Enda gången jag gjort det var för ändträet på utemöblernas ben som står direkt på marken. Färglagret där slits sönder väldigt fort så då kändes det lämpligt att ha låtit ändträet sugit in rå linolja först, som ett extra/fördjupat fuktskydd.

Spädning av färgen med balsamterpentin och/eller kokt linolja görs om man anser det motiverat av ngn anledning. Det behövs dock normalt inte. Spädning med rå linolja görs aldrig, eftersom den aldrig torkar. Däremot är det användbart att ha penseln stående i rå linolja mellan målningstillfällena.
Nu tar du väl i! Att linolja aldrig skulle torka stämmer inte. Jag brukar använda detta recept när jag målar nytt trä och det brukar torka på en vecka eller så (räknar aldrig dagar så noga eftersom jag gör annat emellan). När jag målar gammalt uttorkat trä så brukar jag dessförinnan grundolja med outspädd rå linolja och låta torka ett par veckor för säkerhets skull. Fördelen med rå linolja är att den har bättre inträngningsförmåga än den kokta. Man behöver alltså inte tunna ut den med terpentin som man gör med den kokta linoljan. Kokt linolja däremot lämpar sig bättre till färg som ska bilda yta. Alltså, rekommenderar Ottosson att man blandar i en aning kokt linolja i slutstrykningsfärgen för att få en blank finish.

När jag målar med Ottossons färg följer jag bruksanvisningen till punkt och pricka och har alltid varit nöjd med resultatet. Tänker att bruksanvisningen är utprovad för att funka bra med just den färgens egenskaper. Tidigare målade jag med andra fabrikat och spädde då med terpentin som ju bara dunstar och inte tillför träet något.
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Nu tar du väl i!
Jo, men lite kanske. :)

Dock har jag aldrig sett/läst/hört om detta förut, och jag tycker jag har plöjt mkt litteratur om linoljefärg och äldre byggande, så därför tycker jag att det är mkt anmärkningsvärt.

Läste en artikel för många år sedan där en byggprofessor uttalade sig, bl a om linolja. Rå linolja var t ex användbart för att smörja in bart trä utomhus, men behandlingen behövde upprepas varje år eftersom linoljan dunstar bort eller ngt, dvs den torkar inte (aldrig). Då gäller det 100% rå linolja. Det är ju möjligt (uppenbarligen!) att inblandning av kokt (och ev torksickativ) ger ett torrt resultat. Kan ju också vara så att den råa oljan går in i träet och kvar på ytan blir den kokta+pigment som oxiderar.

Att följa fabrikantens anvisningar brukar aldrig vara fel, (och är det det så har man kanske chans till ersättning).
Men, från vad jag läst, samt min egen begränsade erfarenhet, så är linoljefärgen otroligt enkel att använda. En burk färg räcker, till allt. Inga komplicerade procedurer eller olika burkar och oljor är nödvändiga. Särskilt bra är det när man ska måla om, vilket ju aldrig sker i tid eftersom då ser ju allt bra ut, och därför finns det alltid naket trä också. :oops: Då är det otroligt smidigt att bara blaska på med ny färg utan att nödvändigtvis behöva skrapa, grundolja, grunda, och slutligen färdigmåla som med vattenburna plastfärger. Linoljan fäster på allt, och man behöver inte ens bry sig om att rengöra innan. :) (Ja, ja. Nu tog jag i lite extra igen. Det beror på hur skitigt det är och vad det består av, samt hur kritiskt slutresultatet är. Poängen är att linoljefärg är väldigt robust och okänslig för smuts/kontaminering.)

@TS: Ber om ursäkt för trådnappningen och nedgrottandet i linoljefärgens egenskaper. :geek:
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Hehe gör inte mig nått, sa ju att jag hade bristande kunskaper på området :) även om de blivit bättre sedan första dörrmålningen!

Idag målade vi ”ett set pardörrar” med första rena färglagret..

Nu är inte dörrarna ”matta” i färgen längre, får väl se om de fått ”fläcksjukan” när de börjar torka lite ;)

Upplevde dock färgen i burken väldigt tjock, kan den bli det om den stått länge? (Har stått varmt/inomhus).. vi har rört ordentligt!
 
Jag använder numera alltid Ottossons linoljefärg, den är väldigt pigmentrik och ”tjock”, jag ser det som ett kvalitetstecken. Brukar alltid späda med ca 5 % kokt linolja för att den ska bli mera lättarbetad och flyta ut lättare när jag vill ha extra fin finish med minimalt synliga penseldrag.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Hehe gör inte mig nått, sa ju att jag hade bristande kunskaper på området :) även om de blivit bättre sedan första dörrmålningen!

Idag målade vi ”ett set pardörrar” med första rena färglagret..

Nu är inte dörrarna ”matta” i färgen längre, får väl se om de fått ”fläcksjukan” när de börjar torka lite ;)

Upplevde dock färgen i burken väldigt tjock, kan den bli det om den stått länge? (Har stått varmt/inomhus).. vi har rört ordentligt!
Färgen är tjock jämfört med ”vanlig målarfärg” därför krävs att man jobbar med penseln för att den ska bli tunnt utstruken. Jätteviktigt att röra om ordentligt i burken! Inte bara i början utan upprepa medan du målar. Annars målar du ut oljan medans pigmentet ligger kvar i botten. Färgen blir i princip inte tjock av att stå men kan upplevas tjock pga oljan stigit upp till ytan. Omrörning!
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.