S Strontus skrev:
En attraktiv presentation, dvs homestyling, snygga ytskikt mm tror jag påverkar många mer än de vill medge, eller ens inser.

Jag tror att många (mig själv inkluderad) är mer subjektiva i sina bedömningar än man vill medge. Man tror att man är mer objektiv än vad som är fallet, det är därför som saker som homestyling, varors placering i butiker, priser som slutar på xx95 eller xx99 osv fungerar.
En snygg lerklinad vägg med lerafärg det skulle öka värdet för mig, eller en pappspänd vägg. En gipsvägg med nå nya moderna tapeter skulle sänks mitt bud. Ett hus från 1800-tals med original möbler ökar värdet om det följer med huset, modern inredning i smma hus sänker värdet. Dom gångerna påverkar homestyling mig. Annars är jag oberörd av det.

Mer intresserad av vad för isolering som har används, takbeklädnad, vad stommen är byggd av mm. För då vet jag mer om hur huset fungerar och vilka åtgärder jag kommer att göra. Så ska mäklarna locka mig måste dom ge bättre information i sina hus annonser.
 
  • Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
Jäkligt skum utbyggnad på den där när man tänker efter
 
Fairlane
Bjor Bjor skrev:
En snygg lerklinad vägg med lerafärg det skulle öka värdet för mig, eller en pappspänd vägg. En gipsvägg med nå nya moderna tapeter skulle sänks mitt bud. Ett hus från 1800-tals med original möbler ökar värdet om det följer med huset, modern inredning i smma hus sänker värdet. Dom gångerna påverkar homestyling mig. Annars är jag oberörd av det.

Mer intresserad av vad för isolering som har används, takbeklädnad, vad stommen är byggd av mm. För då vet jag mer om hur huset fungerar och vilka åtgärder jag kommer att göra. Så ska mäklarna locka mig måste dom ge bättre information i sina hus annonser.
Jag förstår hur du tänker, dvs bad du vill ha. Den som ska sälja däremot tar hellre 10 stycken spekulanter än 1, så de kommer troligen inte rikta in sig mot dig. Undantaget då ett hus som faktiskt passar sig och andra som vill ha samma som du. Rör det sig om ett standardhus från 70-talet däremot, ja då är man bra dum som säljare om man siktar på att få dit din målgrupp.

Jag minns så väl en fd granne i en BRF. Han var någonstans i åldern 20-25 och köpte en äldre lägenhet som han rev ner och renoverade så att de enda som var intresserade efter det var ungkarlar i åldern 20-25... Han förstod inte varför folk inte ville bjuda högt på hans fina lägenhet.
 
JanneJanne123
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jäkligt skum utbyggnad på den där när man tänker efter
Om du menar huset på bilden först i artikeln så är det en utav de fulaste utbyggnaderna i hela området. Totalt smaklöst gjort.
 
  • Gilla
Kjelle kälke och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Om du menar huset på bilden först i artikeln så är det en utav de fulaste utbyggnaderna i hela området. Totalt smaklöst gjort.
Ja exakt :D
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag förstår hur du tänker, dvs bad du vill ha. Den som ska sälja däremot tar hellre 10 stycken spekulanter än 1, så de kommer troligen inte rikta in sig mot dig. Undantaget då ett hus som faktiskt passar sig och andra som vill ha samma som du. Rör det sig om ett standardhus från 70-talet däremot, ja då är man bra dum som säljare om man siktar på att få dit din målgrupp.

Jag minns så väl en fd granne i en BRF. Han var någonstans i åldern 20-25 och köpte en äldre lägenhet som han rev ner och renoverade så att de enda som var intresserade efter det var ungkarlar i åldern 20-25... Han förstod inte varför folk inte ville bjuda högt på hans fina lägenhet.
Framöver så kanske folk värderar hus mer som är utan massa giftiga material och som är byggt för att hålla. Och modet kanske ändras från stelt fyrkantigt till mer runda former. Nu är det nästan bara ytan som värderas, hur det är byggt bryr sig inte folk om så mycket, kanske okunskap.
 
Fairlane
Bjor Bjor skrev:
Framöver så kanske folk värderar hus mer som är utan massa giftiga material och som är byggt för att hålla. Och modet kanske ändras från stelt fyrkantigt till mer runda former. Nu är det nästan bara ytan som värderas, hur det är byggt bryr sig inte folk om så mycket, kanske okunskap.
Ja jag håller med dig i sak. Kompisen med familj köpte för några år sen ett större boende. Efter att tittat på många hus med nya fina kök etc där priset sprang iväg hittade de ett hus där det mesta i köket var från 70-tal, men taket var omlagt, det var nydrännerat etc. Ingen ridning efter det huset precis. Tacksamt för de, otacksamt för säljaren.

Dvs ska man höja värdet inför försäljning så får man titta på vad folk efterfrågar för stunden. Vad folk vill ha om 5 år, 10 år, 20 år eller imorgon är inte det viktiga om man vill få bra betalt.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja jag håller med dig i sak. Kompisen med familj köpte för några år sen ett större boende. Efter att tittat på många hus med nya fina kök etc där priset sprang iväg hittade de ett hus där det mesta i köket var från 70-tal, men taket var omlagt, det var nydrännerat etc. Ingen ridning efter det huset precis. Tacksamt för de, otacksamt för säljaren.

Dvs ska man höja värdet inför försäljning så får man titta på vad folk efterfrågar för stunden. Vad folk vill ha om 5 år, 10 år, 20 år eller imorgon är inte det viktiga om man vill få bra betalt.
Om det inte regnar in så behöver man inte fixa taket innan försäljning.
En familj kan bo i huset medans man lägger om taket.
Skall man byta köket så får man göra det innan man flyttar in.

Generellt så inverkar arbeten på det yttre av huset mindre på kvalitén att leva i huset än arbeten inne i huset.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
...och då är det ju tyvärr så att l krystade grejer som homestyling osv indirekt är värdehöjande eftersom det drar till sig fler som kan trissa upp priset
"Indirekt"? Det är väl ändå direkt värdehöjande?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
"Indirekt"? Det är väl ändå direkt värdehöjande?
Indirekt för du måste fortfarande få ditt folk och bostaden och ytskikten måste leva upp till förväntningarna
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
"Indirekt"? Det är väl ändå direkt värdehöjande?
Homestyling är värdehöjande i storstads-/attraktiva områden men ger inte samma effekt ute på vischan eller i småstäderna där huspriserna är modesta. Samma sak med exklusivt badrum eller pool. Försäljningsresultatet beror till största delen på var i landet huset ligger. Att tak och nödvändig dränering fungerar är viktigt överallt annars skall man nog vara lite försiktig med för stora renoveringsinvesteringar i mindre attraktiva områden.

Jag sålde i centrala Malmö på "fel sida stan" och fick förhållandevis bra pris - men jag kunde gott besparat mig de extra 50' jag la ner på taket som var i relativt bra skick. Det skulle hållit 10-15 år till.
 
Snett hus kan inte vara värdehöjande :)

Gult snett hus på en gata med förbipasserande fotgängare och barnvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
yonna och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Snett hus kan inte vara värdehöjande :)

[bild]
Ja det huset är kul för alla utom de som äger det gissar jag. Har sett ut så i åtminstone 20år
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Fairlane
M mattoys skrev:
Om det inte regnar in så behöver man inte fixa taket innan försäljning.
En familj kan bo i huset medans man lägger om taket.
Skall man byta köket så får man göra det innan man flyttar in.

Generellt så inverkar arbeten på det yttre av huset mindre på kvalitén att leva i huset än arbeten inne i huset.
Klart man inte behöver byta ett tak innan försäljning om det inte regnar in. Man behöver inte ens byta det om det regnar in. Frågan rörde mer vilka saker som är mest värdehöjande.

Säg att vi har två likadana hus i liknande läge. Det ena husets ägare har bytt taket för 250', det andra fixat köket för 150'. I många fall kommer det huset med det nya köket säljas till ett mycket högre pris. Visst är det lättare att bo i ett hus under takbyte än under köksbyte, men jag tror inte det är hela förklaringen bifall huset med nytt kök säljs för 300' mer.

Jag säger inte att det ena är rätt och det andra fel. Vissa föredrar ett nytt kök, andra ett nytt tak. Som säljare är det dock bra att vara medveten om vad folk värderar mest, just då, i den målgruppen, i det området. Ett annat område, en annan målgrupp eller en annan tidpunkt kan ge att något annat påverkar priset mer.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Att ha nockebybanan vid tomtgränsen är inte heller precis värdeökande :)

Vy över en järnväg och grönska vid tomtgräns, med ett hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vy från trädgård med tågräls och grönska, vit villa i bakgrunden, järnstaket i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Att ha nockebybanan vid tomtgränsen är inte heller precis värdeökande :)

[bild]

[bild]
Sånt gör det extremt svårtsålt. Finns ett hus 200 meter från mig som de vill ha 4 miljoner för. Nyrenoverat, pool, grill/poolhus och ett enormt garage med 4 portar och en lägenhet ovanför.
Läger är som så att från tomtgräns ner för slänten ca 4 meter går all tågtrafik. Vid andra hörnet genomfarten i byn och bommarna, 3e hörnan mittemot ett ställe som har fest varje helg hela sommaren och fjäder hörnet en skateboardramp.

De har inte sålts ännu och alla husen går på en vecka annars här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.