Hej, behöver renovera badrummet så billigt som möjligt efter att en fuktskada har uppstått. Tar gärna emot tips då det här är första gången jag behöver ta hand om något liknande. BRF kommer stå för rivning samt torkning medans jag får stå för återställning utav det. Bifogar några bilder i badrummets nuvarande skick så att ni har en någorlunda uppfattning. Höjd och bredd är 1.35*3.65.
 
  • Badrum med vita kakelväggar och grått golv som visar tecken på fuktskador vid duschen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Duschhörna med draperi, toalett, golvbrunn och rör i ett badrum som behöver renoveras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum med synlig fuktskada på golvet, toalett till vänster och badrumsmatta, behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt kaklat badrumshörn med synliga rörsystem och golvbrunn som uppvisar tecken på fuktskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skador på betonggolvet i ett delvis rivet badrum med synliga rör och kaklade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skåpets överkant i ett badrum med kakelväggar och flaskor på kanten, som visar rumsstorlek för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Våtrumsmatta på golv och väggar är billigare än klinker och kakel när man ska ta in någon som gör det.
 
  • Gilla
Airbus
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Våtrumsmatta på golv och väggar är billigare än klinker och kakel när man ska ta in någon som gör det.
Så långt är jag med, har googlat runt lite iom att det är enklare hantverk samt billigare material. Priset verkar skilja sig lika så seriositeten bland hantverkare dock.
 
Ska all befintlig rörgenomföringen vara kvar på nuvarande plats? Om så så ser viss genomföring lite kort och sånt drar lätt iväg då rörmokaren behöver komma flera gånger medans om man drar nytt vatten från en punkt så kan det räcka med ett besök av rörmokaren. Se till att planera hur detta ska vara innan projektet sätts igång.

Ny golvbrunn, flytspackel golv med ett fall från dörr till brun och inte som nu med en golvavdelare. Väggar/golv med våtrumsmatta som godkänt tätskikt. Kan inte komma på nått annat sätt som håller ner kostnader.
 
BirgitS
A anis16 skrev:
Ska all befintlig rörgenomföringen vara kvar på nuvarande plats? Om så så ser viss genomföring lite kort och sånt drar lätt iväg då rörmokaren behöver komma flera gånger medans om man drar nytt vatten från en punkt så kan det räcka med ett besök av rörmokaren. Se till att planera hur detta ska vara innan projektet sätts igång.

Ny golvbrunn, flytspackel golv med ett fall från dörr till brun och inte som nu med en golvavdelare. Väggar/golv med våtrumsmatta som godkänt tätskikt. Kan inte komma på nått annat sätt som håller ner kostnader.
Bryr oss inte så mycket om det estetiska, vi behöver bara ett badrum som fungerar.
 
kakla allt själv, regler finns på keramikrådrts hemsida
du vinner i längden och behöver kosta mycket
kakel och klinkers kan du köpa för 60-80 kr /kvm
Kör på tätskikt som man penslar på
har gjort sjelv 4 st badrum och första jag gjorde var 15 års sedan
 
BirgitS
J Jasmin9371 skrev:
kakla allt själv, regler finns på keramikrådrts hemsida
du vinner i längden och behöver kosta mycket
kakel och klinkers kan du köpa för 60-80 kr /kvm
Kör på tätskikt som man penslar på
har gjort sjelv 4 st badrum och första jag gjorde var 15 års sedan
Det är få BRF som godkänner att arbete som kan drabba föreningen hårt (dyrt) görs av privatpersoner.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
J Jasmin9371 skrev:
kakla allt själv, regler finns på keramikrådrts hemsida
du vinner i längden och behöver kosta mycket
kakel och klinkers kan du köpa för 60-80 kr /kvm
Kör på tätskikt som man penslar på
har gjort sjelv 4 st badrum och första jag gjorde var 15 års sedan
Är det inte betongväggar är det ej heller godkänt med rollerbart tätskikt, kom inte med tips och råd som inte är godkända!
Kakel och klinker för 60/80:-kvm ska man passa sig för....
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Det är bara följa BRF regler, svårare än så är inte


Dom ändrar regler varje år, det som var godkänt förra året är inte nu
Bli inte så jävla rädd att fixa själv
Det med matta och våtrums skiva igen nämde 15 år sedan
Mitt hus är 1977 och badrum var aldrig renoverat på 30 år , inga skador
Så skräm inte folk att dom ska inte tro att dom klarar inte DIY
Garanterar jag gör jobbet bättre själv , för att jag har största intresse att allt ska vara petfekt och utan skador
Som sagt gjorde 4 st badrum och allt är pefekt
 
  • Haha
  • Gilla
stugan_i_skogen och 2 till
  • Laddar…
Sen om betongväggar , i Kroatien gjorde man kakel direkt på väggen , ingen tätskick överhuvudtaget och det kunde hålla 30 år
 
  • Haha
  • Gilla
stugan_i_skogen och 2 till
  • Laddar…
J Jasmin9371 skrev:
Det är bara följa BRF regler, svårare än så är inte


Dom ändrar regler varje år, det som var godkänt förra året är inte nu
Bli inte så jävla rädd att fixa själv
Det med matta och våtrums skiva igen nämde 15 år sedan
Mitt hus är 1977 och badrum var aldrig renoverat på 30 år , inga skador
Så skräm inte folk att dom ska inte tro att dom klarar inte DIY
Garanterar jag gör jobbet bättre själv , för att jag har största intresse att allt ska vara petfekt och utan skador
Som sagt gjorde 4 st badrum och allt är pefekt
 
  • Modernt badrum med duschhörna, handfat, toalett och tvättmaskin med marmorerade väggtiles.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ska vara hur länge som helst
 
A
J Jörgen Ö skrev:
Är det inte betongväggar är det ej heller godkänt med rollerbart tätskikt, kom inte med tips och råd som inte är godkända!
Kakel och klinker för 60/80:-kvm ska man passa sig för....
Kakel för 60 kr kvadraten

Sånt skräp kastar man väl ändå inte upp på väggarna
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Samtliga väggar, golv är betong förutom vägg mot tvättstuga (Bilden med fönster som gör mig nojjig). Läst igenom stadgarna och det verkar bara vara krav på att det ska ske fackmannamässigt. BRF är HSB Eken f.ö "De åtgärder bostadsrätthavaren vidtar i lägenheten skall alltid utföras fackmässigt."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.