D Dr Jumping Jack skrev:
Låt din mor slippa dessa möten. Gå dit själv och representera henne. Ev en fullmakt om moster krånglar
De har redan nekat till detta förslag, troligen för att min mor är lättare att köra över.. hela grejen är så vidrigt utstuderad att man kunde bli mörkrädd!
 
Jag tror kortfattat att ni behöver en gemensam samtalspart då ni inte verkar nå fram till varandra och istället verkar handla en aning irrationellt på bägge sidor. Det finns dessutom en tredje person som verkar vara lite offside och inte delta i processen alls. Hur tänker sig tex brodern framtiden på fastigheten, tänker han också sälja eftersom han inte verkar bry sig alls?

För mig skulle steg 1 vara att anlita en person som i bästa möjliga mån försöker tillvarata samtligas intressen före det hela eskalerar ytterligare och blir en ännu mer långdragen och trist historia.
 
Staffans2000
N najks skrev:
Men mosterns rena försök till utpressning gör att vi känner oss både trängda och uppstressade just nu.
Destå större anledning att ignorera dom.

Staffan
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
N najks skrev:
De har redan nekat till detta förslag, troligen för att min mor är lättare att köra över.. hela grejen är så vidrigt utstuderad att man kunde bli mörkrädd!
Spelar ingen roll. Ta nu befälet över denna process. Gå dit med en fullmakt. Denna fullmakt behöver bara gälla för förhandling om klyvning av fastighet, inte vara generell. Sluta jamsa med, du kommer ju ingen vart!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag förstår att det är lätt att stå vid sidan av och säga "ta befäl, sluta tramsa" osv.

Faktum är ändå att det är våra nödvändiga byggnader som ligger i riskzonen om system fortsätter..

Det är inte direkt lätt att välja i ett sådan val.

Antingen ger vi med oss gällande avtalet, och låter advokaten sätta åt tumskruvarna rejält på henne sedan..

Eller så skiter vi i allt och riskerar våra friggebodar!

Eller
 
Ni riskerar inte byggnader som ligger 100m eller mer från stranden!
 
Varför skulle ni riskera friggebodarna?
Egentligen tror jag inte ni riskerar något, och framförallt är det inte mostern som har någon som helst makt över detta.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
F
Mosters hot om att anmäla är ju rätt meningslöst eftersom allt kommer upp i dagern ändå. Vid en avstyckning/klyvning görs komme ju kommunen bli inblandad så alla byggen kommer ju ”uppmärksammas” då. Och vid en försäljning så kommer ju köparen behöva kolla upp alla papper och ställa massa frågor om byggnaderna till kommunen. Så till syvende och sist så är det ju myndigheterna, inte moster som bestämmer. Så bara sitt still i båten
 
  • Gilla
7ender och 3 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Sånt lösöre är inte bygglovspliktigt, i så fall får ni anmäla kommunen för ovårdad fastighet Båt får stå på land under en säsong. Jag vet inte om bastun är bygglovspliktig, men eldstaden är anmälningspliktig. Du har många byggnader på din tomtdel, men jag är mer fundersam över hur det ser ut med tillstånd efter de (troligen) ligger inom strandskydd nästan i helhet.

Du kan begära ut gamla akter med lov, strandskydd mm från kommunens arkiv och titta på ritningar och läsa beslut. Sen kan en del åtgärder vara bygglovsbefriade, och det kommer du inte hitta något om där.

Det är offentliga handlingar och du har rätt att vara anonym när du hämtar dem.
Edit; *hur det ser ut med tillstånd för din MOSTERS del* ska det stå ovan, missade ett ord . :)
 
GoC GoC skrev:
Varför skulle ni riskera friggebodarna?
Egentligen tror jag inte ni riskerar något, och framförallt är det inte mostern som har någon som helst makt över detta.
Främst pga att vi inte har bygglov för dessa, samt för vårt lilla carport/förråd med snedtak

hur jag än vrider och vänder på det hela så är det ju vår familj som riskerar mest..
detta trots att de ligger utanför aktuellt strandskydd på tomten!
 
M MetteKson skrev:
Edit; *hur det ser ut med tillstånd för din MOSTERS del* ska det stå ovan, missade ett ord . :)
Tillstånd för boningshus finns ju, och även för iaf den ena av friggebodarna.. mer vet jag ärlig talat inte!

Sedan vet jag inte alls hur det står till med båthuset som ligger i stort sett "på stranden",
eller ja några meter ovanför strandkanten, och precis någon meter innanför tomtgränsen
 
F Freddedan skrev:
Mosters hot om att anmäla är ju rätt meningslöst eftersom allt kommer upp i dagern ändå. Vid en avstyckning/klyvning görs komme ju kommunen bli inblandad så alla byggen kommer ju ”uppmärksammas” då. Och vid en försäljning så kommer ju köparen behöva kolla upp alla papper och ställa massa frågor om byggnaderna till kommunen. Så till syvende och sist så är det ju myndigheterna, inte moster som bestämmer. Så bara sitt still i båten
Det är lite detta jag funderat kring också....

Om saker ändå kollas vid en klyvning så är det ju oförändrat läge "så att säga"

Källor på detta? Eller någon som håller med i antagandet?

Stämmer det så finns det egentligen ingen anledning att dansa efter systerns nyckfullhet.
 

Man kan söka bygglov i efterhand, dock inte garanterat att det beviljas. Du kan även söka ”frivilligt” bygglov för åtgärder som egentligen inte kräver lov. En del gör det för att kunna man visa att allt på fastighet är lagligt uppfört, något som kan vara bra vid en eventuell försäljning. I båda fallen görs en granskning i förhållande till byggnadens på HELA fastigheten, det är inte bara huset altanen är byggt på som granskas.
 
M MetteKson skrev:
Man kan söka bygglov i efterhand, dock inte garanterat att det beviljas. Du kan även söka ”frivilligt” bygglov för åtgärder som egentligen inte kräver lov. En del gör det för att kunna man visa att allt på fastighet är lagligt uppfört, något som kan vara bra vid en eventuell försäljning. I båda fallen görs en granskning i förhållande till byggnadens på HELA fastigheten, det är inte bara huset altanen är byggt på som granskas.
Ja i detta fall så är det ju så att om nu en kontroll ändå sker i samband med en klyvning,
då står väl vi i samma utgångsläge som nu?

Ja förutom att vi viker oss för systerns hot och påtryckningar, som faktiskt finns dokumenterat i hennes mail!
 
Idag fick jag även nys om att systern funderar på att arrendera ut sin del..

stör mig inte alls, spelar ingen roll om hon säljer eller arrenderar ut, bara hon inte är kvar personligen!

frågan är då mer, är folk verkligen intresserade av att arrendera sommarstuga?
har själv inget erfarenhet av det, så har svårt att sätta mig in i den situationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.