useless useless skrev:
Rent tekniskt skulle man kunna använda sig av standardpoängen man kommer fram till vid taxeringen och räkna ut en schablonskatt istället för att utgå ifrån marknads-/taceringsvärdet. Då skulle alla i hela landet få betala samma skatt för sin mexitegelvilla från 70-talet med 18 kubiks pool och soldäck.
Ja, mycket rättvisare. Och om den ena mexitegelvillan råkar ligga på Lidingö och betinga ett försäljningsvärde på 20 gånger så mycket som den andra, så får ju staten in extra pengar från den fastighetsägaren via vinstskatten vid en försäljning.
 
  • Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
R
V VetarN skrev:
Det intressanta är ju och veta vilka skatter som ska sänkas i förmån för fastighetsskatten. Kan absolut tänka mig att de tar bort den statliga skatten på 20% så får de gärna ha fastighetsskatt för mig.
Jag förstår, hög fastighetsskatt och slopad statlig skatt. Med förhoppning att det tvingar ut gamlingarna ur sina hus så att det blir billigare att köpa ett hus närmare stockholm centrum.

Det är ingen lågoddsare att detta skulle gynna just dig rätt rejält va ;)

V VetarN skrev:
Dock, kan jag känna att det är än en gång vi ” unga typer” som bor i Sthlms förort, tjänar bra bra och tagit ett saftigt lån ska fortsätta få massa extra att betala..
Oroa dig inte. En tillbakagång till den gamla skatten kommer att slå hårt i många olika samhällsklasser. Allra mest mot fattiga pensionärer som råkar bo i numera populära områden.

Vad är det förresten för orättvisa skatter du som ung och välbetald är utsatt för idag (bortsett från inkomstskatt förstås)?

V VetarN skrev:
minska flyttskatten kanske hjälper men ganska marginellt.. varför ska friska pensionärer flytta till stan och köpa en tvåa för 6 miljoner när de bor billigare i sin gamla obelånade villa.
Jag vet många äldre som flyttat till lägenhet av praktiska orsaker. Att ha ett hus när man börjar bli skröplig är inte allas högsta önskan. Jag tror att minskat skattetryck vid flytt är en bättre väg att gå om man ska stimulera äldre att flytta. I.a.f. ett mer moraliskt verktyg än att "svälta ut" de som inte har råd att bo kvar.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
V VetarN skrev:
Fastighetsskatten är i min mening ett helt ok sett att skatta folk. Absolut inte optimalt men helt okej tycker jag. Något sett måste man hitta de med tillgångar.
Förklara det fetmarkerade tack.
Om du menar att man ska hitta människor som slitit och jobbat ihop en förmögenhet (mer än en miljon på kontot) så är det ju bara trams. Varför skall den straffas flera gånger om för att den sliter och sparar ?

Man kommer ju ändå inte åt de stora mängder pengar som inte beskattas här eller växlas.

Negativa trenden kan ju bli att folk inte blir motiverade till att utbilda sig då de ändå ska beskattas oändligt så att allt äts upp.
Man får inte äga något mer än de som inte äger något alls känns det som här.
 
  • Gilla
Lajnus och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Förklara det fetmarkerade tack.
Om du menar att man ska hitta människor som slitit och jobbat ihop en förmögenhet (mer än en miljon på kontot) så är det ju bara trams. Varför skall den straffas flera gånger om för att den sliter och sparar ?

Man kommer ju ändå inte åt de stora mängder pengar som inte beskattas här eller växlas.

Negativa trenden kan ju bli att folk inte blir motiverade till att utbilda sig då de ändå ska beskattas oändligt så att allt äts upp.
Man får inte äga något mer än de som inte äger något alls känns det som här.
Jag tänker högt, något sätt måste kulorna in och det är bättre att skatta en 10 miljoners villa på något sett eller någon med jävla massa pengar på banken än att en person som tjänar 40 i mån ska i sin löneökning ge bort 55% i skatt.

Och ja, ska tydligen finnas ganska mycket forskning (har inga källor men ”läst”) att när man har mycket pengar lägger man bara de på hög och slutar konsumera i motsv faktor som en som tjänar ”lite”

Hur tycker du man ska göra?
 
  • Gilla
Andreas_jti
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag förstår, hög fastighetsskatt och slopad statlig skatt. Med förhoppning att det tvingar ut gamlingarna ur sina hus så att det blir billigare att köpa ett hus närmare stockholm centrum.

Det är ingen lågoddsare att detta skulle gynna just dig rätt rejält va ;)



Oroa dig inte. En tillbakagång till den gamla skatten kommer att slå hårt i många olika samhällsklasser. Allra mest mot fattiga pensionärer som råkar bo i numera populära områden.

Vad är det förresten för orättvisa skatter du som ung och välbetald är utsatt för idag (bortsett från inkomstskatt förstås)?



Jag vet många äldre som flyttat till lägenhet av praktiska orsaker. Att ha ett hus när man börjar bli skröplig är inte allas högsta önskan. Jag tror att minskat skattetryck vid flytt är en bättre väg att gå om man ska stimulera äldre att flytta. I.a.f. ett mer moraliskt verktyg än att "svälta ut" de som inte har råd att bo kvar.
Du har helt rätt att när man är ung har man inga tillgångar om man inte haft tur att få dom av någon utan som ung så är det inkomstskatten som är den viktiga. Åtminstone ger det en motivation till att ”jobba” mer eller vad vi nu ska kalla det. Och ja, de skulle gynna mig.

Men, om vi ska vara helt ärlig. Hur många i Djursholm och äppelviken kommer inte ha råd och bo kvar? Visst de kommer vara någon i några kommuner runt i Sthlm som kommer få sig en smäll men nästan alla som bor i villa bör ha marginalen med sig.

Men jag kan ändå hålla med om att bättre att skatta de som har 5 miljoner likvid dubbelt istället för har man så gott om pengar klarar man nog sig ändå :)
 
V VetarN skrev:
Jag tänker högt, något sätt måste kulorna in och det är bättre att skatta en 10 miljoners villa på något sett eller någon med jävla massa pengar på banken än att en person som tjänar 40 i mån ska i sin löneökning ge bort 55% i skatt.

Och ja, ska tydligen finnas ganska mycket forskning (har inga källor men ”läst”) att när man har mycket pengar lägger man bara de på hög och slutar konsumera i motsv faktor som en som tjänar ”lite”

Hur tycker du man ska göra?
Man kan kanske titta lite på andra länder där det finns fastighetsskatt och i sin tur lägre inkomstskatt. Sverige är ju ganska unikt med väldigt höga skatter generellt och låg fastighetsavgift. Har Sverige hittat något unikt bra eller är det kanske rimligt med att få in skatt från fastighetsägare?
 
A Andreas_jti skrev:
Man kan kanske titta lite på andra länder där det finns fastighetsskatt och i sin tur lägre inkomstskatt. Sverige är ju ganska unikt med väldigt höga skatter generellt och låg fastighetsavgift. Har Sverige hittat något unikt bra eller är det kanske rimligt med att få in skatt från fastighetsägare?
ja, är för dåligt påläst om fastighetsskatt generellt men från nationalekonomers håll är ju väldigt många för det.

självklart är ingen på bygga hus för det eftersom precis alla här typ blir negativt påverkade av de.
 
Problemet i Stockholm att många med en villa"värd" 10 mille har de flesta miljoner i lån. Men tjänar du 40k eller mer har du faktiskt reda pengar. Kring de lönenivåerna är den totala skatten faktiskt inte särskilt hög och det finns också forskning som visar att strax däröver vill många hellre ha mer tid än mer lön.

Det bästa är om alla som sitter på ändan och gör inget om dagarna börjar jobba med att tex bygga hus. Då kan ALLA få det bättre. Att bara ökar skatten ökar inte välståndet, bara fördelar om det. Givetvis kan en person i ett slott få flytta till mindre och fler bo i slottet, men... Hur ska de ha råd med fastighetsskatten?
 
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
Frågan är hur det blir för oss pensionärer och haft en låg inkomst. Kommer vi att bli tvångsförflyttade eller bostadslösa. Själv bor jag i en villa och har lagt ner en massa jobb på att få till en trevlig trädgård som jag kan njuta av nu när jag är pensionär. Tror att det finns gott om pensionärer som vill bo kvar i sina hus så länge det är möjligt. Tror inte att vi har någon chans att få tag i en hyresrätt och frågan är om en bostadsrättsförening vill ha en massa 65 plussare i sina hus. Tror inte heller att singelpensionärer vill flytta in i en lägenhet och betala runt 10 000:- i månaden . Själv bor jag i ett hus som är värderat till ca 4 miljoner och vid 1 % skatt skulle avgiften bli 40 000:- om året
 
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
Jag läser att många har argumentet att de redan skattat för pengarna när de tjänade in dem och ska inte straffas för att de sparat till ett hus. Sedan har många också så klart lånat mycket och sitter på stora värden i fastigheter när de egentligen bara vill bo någonstans. Jag har själv två fastigheter i närheten av en storstad och skulle drabbas av skatten, men jag tänker att vi måste optimera skattesystemet för samhällsnyttan. Det kommer alltid finnas vinnare och förlorare på ändringar i systemet, men så länge samhället som helhet tjänar på det borde det premieras. Det går kanske att fasa in skatten till exempel för att lindra införandet.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
N nallepu skrev:
Frågan är hur det blir för oss pensionärer och haft en låg inkomst. Kommer vi att bli tvångsförflyttade eller bostadslösa. Själv bor jag i en villa och har lagt ner en massa jobb på att få till en trevlig trädgård som jag kan njuta av nu när jag är pensionär. Tror att det finns gott om pensionärer som vill bo kvar i sina hus så länge det är möjligt. Tror inte att vi har någon chans att få tag i en hyresrätt och frågan är om en bostadsrättsförening vill ha en massa 65 plussare i sina hus. Tror inte heller att singelpensionärer vill flytta in i en lägenhet och betala runt 10 000:- i månaden . Själv bor jag i ett hus som är värderat till ca 4 miljoner och vid 1 % skatt skulle avgiften bli 40 000:- om året
Det största problemet för pensionärer är väll ändå att vi alla lurats att vi kommer få en rimlig pension, men istället har skillnaden mellan pension och lön bara ökat. Pensionen för folk som arbetat hela livet utan privat sparande eller tjänstepension är ju så låg att det blir orimligt att dimensionera en fastighetsskatt med tanke på det.
 
A Andreas_jti skrev:
Det kommer alltid finnas vinnare och förlorare på ändringar i systemet, men så länge samhället som helhet tjänar på det borde det premieras.
Den teknokratiska inställningen leder generellt till ett ont och människofientligt samhälle. Olika skatter upplevs som olika rättfärdiga, och att beskatta en så illikvid tillgång som bostäder löpande var något som folket på goda grunder reagerade starkt på/mot.

Folks egendom är helt enkelt något mer än olika skattebaser för nationalekonomer att laborera med.
 
  • Gilla
  • Älska
Gullebrand och 4 till
  • Laddar…
V VetarN skrev:
Jag tänker högt, något sätt måste kulorna in och det är bättre att skatta en 10 miljoners villa på något sett eller någon med jävla massa pengar på banken än att en person som tjänar 40 i mån ska i sin löneökning ge bort 55% i skatt.

Och ja, ska tydligen finnas ganska mycket forskning (har inga källor men ”läst”) att när man har mycket pengar lägger man bara de på hög och slutar konsumera i motsv faktor som en som tjänar ”lite”

Hur tycker du man ska göra?
Jag tycker att de ska ge fan i redan skattade pengar som ligger på konton vare sig det är 50 tusen eller 50 miljoner.
I andra hand tycker jag att tjänstemannaansvar ska införas så att de inte vågar kasta iväg våra pengar på sjukt onödiga saker och slipper föreslå korkade straffskatter.

Den där forskningen stämmer alldeles säkert. Men vad gör det om jag tjänar in pengar och är sparsam och inte handlar massa skit? Hur motiverar man framgångsrika människor ens att vilja ha pengar i ett land som tänker norpa på ditt konto?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
N nallepu skrev:
Frågan är hur det blir för oss pensionärer och haft en låg inkomst. Kommer vi att bli tvångsförflyttade eller bostadslösa. Själv bor jag i en villa och har lagt ner en massa jobb på att få till en trevlig trädgård som jag kan njuta av nu när jag är pensionär. Tror att det finns gott om pensionärer som vill bo kvar i sina hus så länge det är möjligt. Tror inte att vi har någon chans att få tag i en hyresrätt och frågan är om en bostadsrättsförening vill ha en massa 65 plussare i sina hus. Tror inte heller att singelpensionärer vill flytta in i en lägenhet och betala runt 10 000:- i månaden . Själv bor jag i ett hus som är värderat till ca 4 miljoner och vid 1 % skatt skulle avgiften bli 40 000:- om året
Jag trodde du bodde i ett kollektiv, så ni är väl fler än normalt som kan hjälpas åt med skatten?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A Andreas_jti skrev:
Jag läser att många har argumentet att de redan skattat för pengarna när de tjänade in dem och ska inte straffas för att de sparat till ett hus. Sedan har många också så klart lånat mycket och sitter på stora värden i fastigheter när de egentligen bara vill bo någonstans. Jag har själv två fastigheter i närheten av en storstad och skulle drabbas av skatten, men jag tänker att vi måste optimera skattesystemet för samhällsnyttan. Det kommer alltid finnas vinnare och förlorare på ändringar i systemet, men så länge samhället som helhet tjänar på det borde det premieras. Det går kanske att fasa in skatten till exempel för att lindra införandet.
Hur vore det om man optimerar sparandet av redan inkomna pengar?
Vår kommun skiter i underhåll av en hel del byggnader så att de får riva eller bygga nytt.
Nu planerar de nytt badhus som bara gynnar stadsborna för 200-300 miljoner då de dömt ut befintligt badhus för att de skiter i underhåll.
Och det sker i så många kommuner slöseriet att vi pratar miljarder.

Vi får se om det händer, jag tror på att pengarna kommer slösas =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.