Har rosa bil rätt som hävdar att högerregeln gäller här?

Bostadsområde
Rosa bil kör ut från en sidoväg ut på huvudgatan som går in i bostadsområdet

I området har jag aldrig sett någon som tillämpar högerregeln som rosa bil hävdar.

Gul pil är cykelväg

Rent spontant känns det som att rosa bil har rätt eftersom grön bil inte kör på huvudled.

Finns det några omständigheter som skulle kunna göra att högerregeln inte gäller?

Luftbild av ett bostadsområde med markerade vägsträckor; rosa pil visar bilväg, grön och gul markeringar visar andra vägar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En klassiker vid T korsning att folk tror den som kör på rak väg har företräde men så är det ju inte om inte skyltar säger annat
 
  • Gilla
Putte 9497 och 18 till
  • Laddar…
Karlia
Om inga vägmärken eller trafikljus säger annat är det högerregeln som gäller.
 
  • Gilla
Putte 9497 och 12 till
  • Laddar…
Det är ett problem att vi ofta inte tillämpar högerregeln i Sverige fastän den gäller. Rosa bil har företräde.
 
  • Gilla
Putte 9497 och 11 till
  • Laddar…
Saknas skyltar gäller högerregeln i detta fall. Om man har fått för sig att utfartsregeln skulle vara applicerbar så är väl det den enda omständighet som gör att högerregeln inte skulle gälla. På bilden ser det dock inte ut som att man skulle kunna få för sig det.
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Utfartsregeln gäller från parkeringen med husvagnarna däremot.
 
  • Gilla
toolman77 och 3 till
  • Laddar…
C
Det bör väl tilläggas att högerregeln inte ger någon av bilarna rätt att braka rätt ut i korsningen utan att se sig för och anpassa hastigheten. Vilket i realiteten ofta leder till att grön bil tränger sig före.

Vet inte om frågan föranleds av att det inträffat någon kollision, men rent allmänt blir jag alltid lika imponerad när folk lyckas med konststycket att krocka på en 30-väg med god sikt.
 
  • Gilla
  • Haha
kattlucka och 7 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
...men rent allmänt blir jag alltid lika imponerad när folk lyckas med konststycket att krocka på en 30-väg med god sikt.
Kan det ha att göra med att folk i allmänhet inte bryr sig ett skit om hastighetsbegränsningar? Inte ens i sina egna bostadsområden kan man ha omdöme att göra det...
 
  • Gilla
jonjoh och 4 till
  • Laddar…
I Stockholm skulle aldrig någon hävdat högerregeln där. Här hävdar vi huvudledsregel för genomfartsgator även när det inte är skyltat så. Ända tills någon krockar, då gäller förstås lagen...

I vissa andra städer, som Kalmar, tillämpas högerregeln slaviskt.

Så även om lagen är entydig är kutymen olika i olika delar av landet.
 
  • Gilla
fubar och 9 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det bör väl tilläggas att högerregeln inte ger någon av bilarna rätt att braka rätt ut i korsningen utan att se sig för och anpassa hastigheten. Vilket i realiteten ofta leder till att grön bil tränger sig före.

Vet inte om frågan föranleds av att det inträffat någon kollision, men rent allmänt blir jag alltid lika imponerad när folk lyckas med konststycket att krocka på en 30-väg med god sikt.
C cpalm skrev:
Det bör väl tilläggas att högerregeln inte ger någon av bilarna rätt att braka rätt ut i korsningen utan att se sig för och anpassa hastigheten. Vilket i realiteten ofta leder till att grön bil tränger sig före.

Vet inte om frågan föranleds av att det inträffat någon kollision, men rent allmänt blir jag alltid lika imponerad när folk lyckas med konststycket att krocka på en 30-väg med god sikt.
Vad jag vet så har det inte skett någon krock, det är ganska dåligt sikt in mot sidogatorna pga buskar träd mm.

De flesta i området inklusive mig själv lämnar företrädare för de som kör grön bil. Eftersom vissa kör för snabbt och det då är överliggande risk för att en krock inträffar.

Så jag antar att det i princip alltid är grön bils fel om krock inträffar, såvida inte rosa bil kör in i grön bil då grön bil passerat en viss sträcka av sidogatan.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
I Stockholm skulle aldrig någon hävdat högerregeln där. Här hävdar vi huvudledsregel för genomfartsgator även när det inte är skyltat så. Ända tills någon krockar, då gäller förstås lagen...

I vissa andra städer, som Kalmar, tillämpas högerregeln slaviskt.

Så även om lagen är entydig är kutymen olika i olika delar av landet.
nejdå jag kör efter högerregeln även i t-korsningar. Jag smyger sakta ut och brukar komma till mittlinjen innan folk slutar köra runt mig och stannar istället.
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Så länge vägen som rosa åker på verkligen är en väg så gäller högerregeln. Om det inte är en väg kan utfartsregeln vara aktuell. Som sagt.
 
harry73
A Ace83 skrev:
såvida inte rosa bil kör in i grön bil då grön bil passerat en viss sträcka av sidogatan
Även då är det gröna bilens fel.
 
  • Gilla
maran74 och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag bedömer att grön bil har väjningsplikt. Jag tycker inte att någon av de där gatorna kan anses vara utfart till den andra, så i brist på skyltar eller en uppenbar utfart så gäller högerregeln.
Högerregeln gäller alltid då inga andra regler går att tillämpa, tänk på det, på stora IKEA-parkeringar kan man förutsätta att högerregeln gäller på precis alla ytor.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
I Stockholm skulle aldrig någon hävdat högerregeln där. Här hävdar vi huvudledsregel för genomfartsgator även när det inte är skyltat så. Ända tills någon krockar, då gäller förstås lagen...

I vissa andra städer, som Kalmar, tillämpas högerregeln slaviskt.
Så även om lagen är entydig är kutymen olika i olika delar av landet.
Jaha, Kalmar också. Jag vet annars Haparanda och Gällivare som exempel där det följs slaviskt.
Och där tränger de sig inte ut sakta och försiktigt som Mathias S, utan det är full pelle ut i korsningen.
Så är man inte från orten så får man sig ett bryskt uppvaknande. :rofl:
 
  • Gilla
  • Wow
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Farsans standardkommentar när han är rosa bil, jaha, där kunde man fått ny flygel.
 
  • Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.