C
Antalet tillåtna komplementbyggnader och friggebodar räknas troligen per huvudbyggnad som det finns bygglov för. Att de råkar ligga inom samma fastighet borde inte ha någon betydelse här utanför detaljplanerat område. Bygge inom strandskydd kan vara tillåtet av olika skäl:
  • Tomtplatsen ianspråktagen innan strandskyddet infördes år 1975.
  • Strandskyddet kan upphävas vid små sjöar (areal < 1 hektar) eller små vattendrag (bredd < 2 meter).
  • Strandskyddet kan upphävas i detaljplan.
  • Dispens kan beviljas för specifik åtgärd, t.ex. i samband med bygglov.
B billy_baver skrev:
Exempelvis rätt till båtplats (i den där andra viken på ön) måste överföras till de nybildade fastigheterna.
Dessa rättigheter (båtplats i den andra viken, vattentäkt m.m. uppläts till förmån för en liten fastighet där man kunde förvänta sig en bostad. Sedan har det blivit en större fastighet med plats för 3 bostäder. Det innebär dock inte någon rätt att nyttja servituten mer än vad 1 bostad hade gjort. För att skydda tjänande fastighet kanske lantmäterimyndigheten inte fördelar dessa servitut till alla klyvningslotter utan bara till en. Alternativt att servituten upphävs och nya bildas genom fastighetsreglering i samband med klyvningen. Då kan tjänande fastighets ägare få ersättning för den ökade belastningen.


Verkligen tråkigt att släkten splittras för ekonomisk vinning. Ni hade behövt varandra och en plats där ni kan överleva tillsammans när vår värld är på väg in i skuldmättnad med alla krisers moder som följd. Framtiden tillhör de släkter som håller ihop. Ensamma individer eller små familjer är snart hjälplösa offer. "Svenskarna måste integreras i det nya Sverige för det gamla kommer inte tillbaka" har våra makthavare sagt. Det innebär framför allt att hålla ihop släkten. Skolpojken som inte kan kalla in 100 kusiner med ett tryck på sin telefon blir automatiskt hackkycklingen. Synd att er morfaders vilja ej hedras.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Jag får inte ihop avstånden du anger att stämma med arealen
100x100m är 10.000m2 byggnader ligger minst 100m från stranden och det är 150-250m till systern skriver du.
Från carport till systern är det en bra bit, nu har jag inte mätt exakt utan uppskattat

från vårt herbre till stranden är det minst 150m (hennes hus ligger närmre stranden är vårt)

från vårt hus till friggebodarna är det ca 50m till den som står i mitten

avståndet mellan den friggebod och hennes hus är ca 50m gissningsvis

dvs från vattnet räknat är min bostad iaf 150m
och våra friggebodar är alltså 150m + 50 - 75m
 
  • Gilla
rogge75
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Antalet tillåtna komplementbyggnader och friggebodar räknas troligen per huvudbyggnad som det finns bygglov för. Att de råkar ligga inom samma fastighet borde inte ha någon betydelse här utanför detaljplanerat område. Bygge inom strandskydd kan vara tillåtet av olika skäl:
  • Tomtplatsen ianspråktagen innan strandskyddet infördes år 1975.
  • Strandskyddet kan upphävas vid små sjöar (areal < 1 hektar) eller små vattendrag (bredd < 2 meter).
  • Strandskyddet kan upphävas i detaljplan.
  • Dispens kan beviljas för specifik åtgärd, t.ex. i samband med bygglov.

Dessa rättigheter (båtplats i den andra viken, vattentäkt m.m. uppläts till förmån för en liten fastighet där man kunde förvänta sig en bostad. Sedan har det blivit en större fastighet med plats för 3 bostäder. Det innebär dock inte någon rätt att nyttja servituten mer än vad 1 bostad hade gjort. För att skydda tjänande fastighet kanske lantmäterimyndigheten inte fördelar dessa servitut till alla klyvningslotter utan bara till en. Alternativt att servituten upphävs och nya bildas genom fastighetsreglering i samband med klyvningen. Då kan tjänande fastighets ägare få ersättning för den ökade belastningen.


Verkligen tråkigt att släkten splittras för ekonomisk vinning. Ni hade behövt varandra och en plats där ni kan överleva tillsammans när vår värld är på väg in i skuldmättnad med alla krisers moder som följd. Framtiden tillhör de släkter som håller ihop. Ensamma individer eller små familjer är snart hjälplösa offer. "Svenskarna måste integreras i det nya Sverige för det gamla kommer inte tillbaka" har våra makthavare sagt. Det innebär framför allt att hålla ihop släkten. Skolpojken som inte kan kalla in 100 kusiner med ett tryck på sin telefon blir automatiskt hackkycklingen. Synd att er morfaders vilja ej hedras.
Ja det är synd att deras önskan inte hedras mer än som det är nu..

gällande vattnet och bryggor/båtar etc.. alla bryggor därute (dvs tas upp under vintern) är väl svartbyggen då, eller?

isf gäller det ju nästan tiotalet bryggor + alla båtar som definitivt ligger inom 100m från strandkant?

tomten köptes ju före 1975, och bör ju då dvs vara "ianspråktagen" ?
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vår sjötomt (inte strandtomt som TS) exkl. vatten var över 13000kvm, långsmal med en kort sida mot sjön. Jag får inte ihop det TS beskriver med bostadshus och andras byggnader som står 50-100 m från varandra. 10000 kvm är verkligen inte såå stort.
Jag har som sagt inte mätt exakt, men avståndet mellan mitt hus och systerns är ca 25m

avståndet från mitt till morbroderns ena boningshus är ca 3 x avståndet till systern (dvs ca 60-70m)

tomten här är ju rätt bred, snarare än "djup", så därav att det är ganska stort avstånd till vissa hus
 
GoC GoC skrev:
Exakt, men nu ligger husen mer än 100 m från stranden och vid ena sidan en moster 150- 250m bort och på andra sidan en morbror.
Även om tomten vore en triangel med 1m strandlinje så får jag inte riktigt ihop det hela.
Jag har en del i en 10.000m stor tomt med strandläge med fem stugor på. Där har jag 15m till 50m till grannhusen.
Ja alltså jag räknade nu från carporten till mostern, dvs från vår byggnad längst bort från henne

gissningsvis är det avståndet 100 - 150m
avståndet mellan vårt närmsta hus till henne är inte mer än ca 25m

dock är vårt avstånd från herbre till vatten absolut längst på hela tomten!
och våra friggebodar ligger ju ovanför herbre, så där blir ju avståndet ännu längre
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Som @MetteKson redan skrivit betyder det att det inte gäller längre. Bebyggdes tomten före 1975 utsläcktes då strandskyddet automatisk, det var så det funkade då. Problemet är att hela fastigheten nog är för stor för att räknas som en tomt, så det kan mycket väl vara så att härbret och byggnaderna närmast det inte träffas av strandskyddet om härbret byggdes före 1975, men att andra byggnader byggts i strid med strandskyddet. Byggdes allt senare lär det vara strandskydd på allt inom 100 m från vattnet och alla de byggnaderna är då olovliga.

Så ta reda på exakt när härbret byggdes!
Herbret byggdes egentligen 1900.. men fraktades (flottades) ut och uppfördes av min morfar, som det första huset på tomten och strax efter tillkom deras lilla timrade gäststuga!

Jag vet inte exakt datum, men jag har en planritning därute på väggen, och jag har för mig att den är daterad 1969 eller om det är 1970.

Dvs tomten är alltså från före 1975, och även första byggnaden bör ha uppförts före dess
- dock finns det ju en bit av marken (hörnet bortanför mostern) som alltså köptes till i efterhand.. lite för att utgöra en buffertzon för henne och ev. grannar bortanför/ovanför

Detta var alltså något min morfar ordnade enbart för att hon skulle få lite extra mark!
 
N najks skrev:
Ja alltså jag räknade nu från carporten till mostern, dvs från vår byggnad längst bort från henne

gissningsvis är det avståndet 100 - 150m
avståndet mellan vårt närmsta hus till henne är inte mer än ca 25m

dock är vårt avstånd från herbre till vatten absolut längst på hela tomten!
och våra friggebodar ligger ju ovanför herbre, så där blir ju avståndet ännu längre
Men du kan ju mäta allt på kartan över fastigheten om din mor/du loggar in på lantmäteriet minfastighet. Det gör man med mobilt BankID. Då kan du mäta alla mått, få alla uppgifter om fastigheten, ägare, eventuella byggnader på ofri grund, gamla dokument som rör fastigheten från dess bildande mm. Ja allt som finns rörande fastigheten.
Har du varit inne och kollat på den sidan? Mycket enklare än gissa.
Länk till inloggningen
https://m09-mg-local.idp.funktionstjanster.se/samlv2/idp/sign_in/214
 
  • Gilla
najks
  • Laddar…
Det är bra att tomten etablerades före 1975, då är strandskyddet upphävt på det som var tomt då. Det är ju å andra sidan inte så lätt att veta vad det var, för tomten är sannolikt mindre än fastigheten.

Strandskydd är ett elände.
 
N najks skrev:
Ja det är synd att deras önskan inte hedras mer än som det är nu..

gällande vattnet och bryggor/båtar etc.. alla bryggor därute (dvs tas upp under vintern) är väl svartbyggen då, eller?

isf gäller det ju nästan tiotalet bryggor + alla båtar som definitivt ligger inom 100m från strandkant?

tomten köptes ju före 1975, och bör ju då dvs vara "ianspråktagen" ?
Är det fastigheten du menar som köptes före 1975? Fanns det några byggnader på den då?

Bryggor behöver inte vara bygglovspliktiga och behöver inte vara svartbyggen. Däremot krävs strandskyddsdispens. Ligger bryggorna på er fastighet? Hur stor är den där ön och hur många fastigheter är den indelad i?
 
S skogstomten skrev:
Låter bra att du tagit kontakt med en advokatfirma(y)

Precis som Hemmakatten skriver tror jag du (och de andra inblandade) behöver inse att att ni äger en fastighet TILLSAMMANS och därigenom drabbas GEMENSAMT oavsett "vems byggnad" som ligger på fel/rätt plats, kräver bygglov/rivning/dispens, får räknas som friggebod osv. Så hur många meter olika hus ligger från varandra eller, vem som har byggt de (tycks äga de) är i sammanhanget antagligen ett mindre problem. Det känns utifrån ditt resonemang som att ni alla delägare kört fast lite i detaljerna och fokuserar på avstånd mellan hus och specifik gränsdragning där kommunen och lantmäteriet antagligen istället direkt lär fokusera på bygglov och strandskyddsdispenser och andra regler om de börjar nysta i ärendet istället för att bara försöka "medla fram" en lämplig slutlösning (styckning/klyvning) för er alla som ni verkar tro/önska ska ske.

Nu nämnde du ytterligare två byggnader som jag missat i tråden tidigare (9 kvm verkstad vid carport + 15-20 kvm sjöbod) så då är det i princip SJUTTON byggnader som berörs på den här fastigheten. Där jag tolkar det som att KANSKE två är byggda för 1975 men den andra femton är definitivt byggda efter 1975. (Vilket har betydelse OM de kommer i fråga för preskription/strandskyddsdispens osv). Förhoppningsvis är strandskyddet 100m men du skriver lite vagt "Höga kusten" och det kan ju vara så att det är utökat strandskydd där på 300m.

Jag tror ni alla behöver inse att ert stora GEMENSAMMA problem är att det numera finns väldigt många byggnader på den här gemensamma fastigheten som ANTAGLIGEN inte har klara och godkända papper på att de får stå där. Vem som tycks äga (=har satt upp/betalt) för en specifik byggnad är utifrån regelverket i princip ointressant. Ni som gemensamma fastighetsägare är alla motpart för eventuella sanktioner/åtgärder/kostnader som kan dyka upp för hela fastigheten och alla dess byggnader. Så du och de andra kan tycka att just "deras" byggnader står "säkert" eller ska "räknas som en friggebod" men om exempelvis din mosters byggnader måste flyttas/rivas/betala sanktionsavgifter så lär knappast flytt av en gränsdragning på +/- 3m lösa upp den nya problemställningen om vi säger så. Då lär situationen snabbt trappas upp om åtgärder/ersättningskrav osv. Ingen kan alltså anses "sitta säkert" oavsett var byggnaderna fysiskt ligger på tomten eller bara för att de "skulle kunna" räknas som friggebod om inga andra liknande "friggebodar" fanns. När det gäller det du kallar "friggebodar" så kan alltså inte ALLA era "friggebodar" klassas som bygglovsbefriade oavsett storlek. De är helt enkelt alldeles för många på EN fastighet. Så därför måste ni då kanske fundera GEMENSAMT på vilka ni eventuellt vill/kan söka bygglov för riva osv. Dessutom måste ni kanske söka strandskyddsdispens för flera av byggnaderna osv.

Så här krävs nog ett stort gemensam krafttag att försöka reda upp det juridiska tillsammans med delägarnas olika önskemål. Det kan ju i slutändan landa i att det enklaste/billigaste t ex är att i samma veva riva någon byggnad och söka korrekta bygglov/dispenser på övriga. Alla kostnader förknippade med den här delen av själva "processen" tycker jag nog ni personligen ska ställa in er på att ni delar på solidariskt eftersom ni på sätt och vis gemensamt försatt er i den situation ni är nu. Oavsett i vilken ordning de olika byggnaderna uppförts, vem som betalt/gjort det osv. Efter det kan ni fundera på om ni ska kompensera varandra för olika "värde" på olika "tomter", ekonomiskt eller hur exakta tomtgränser eventuellt ska dras på ett visst sätt som en slags kompensation osv. Sen vill ni självklart göra allt ihop i ett svep så att allt är klart efteråt.

Då står ni förhoppningsvis där med tre olika fastigheter med de flesta byggnader kvar och med godkända papper och alla är hyfsat lika "nöjda" över den kompromiss som otvetydigt kommer att behöva ske.


1) red ut nuläget vad som gäller juridiskt på olika sätt
2) fundera ut en gemensam preliminär lösning som funkar juridiskt och som alla (efter eventuell kompensation som då arbetas fram) är nöjd med. Det kan vara en specifik gränsdragning, ekonomisk kompensation, uppfylla morfars vilja osv. Var dock beredd på att ni alla behöver vara inställda på att KOMPROMISSA. Ingen kommer att kunna få igenom alla sina önskemål som det verkar.
3) kontakta kommunen och genomför lösningen. Var dock beredd på att den kan behöva justeras lite eftersom det knappast kommer att vara solklart hur kommunen kommer att besluta i frågan med tanke på hur komplext det verkar vara utifrån allt som du beskrivit.

Lycka till oavsett!
Jo det är ju mitt boende (herbret) och gäststugan (morbroderns) som garanterat är från före 1975!

Sjöboden kan vara däromkring också, resterande har ju tillkommit från i princip 1980 - 1985 och framåt!

Gällande strandskydd är jag relativt säker på att det är 100m här, vilket gör att de hus vi just nu använder inte påverkas - sedan hur det är med övriga byggnader som definitivt är närmre än 100m - vet jag inte hur det blir!

Är även ganska säker på att tomten togs i anspråk före 1975 (troligen sent -60tal)
och att herbret uppfördes före 1975 (dock har jag inte hunnit kolla exakt)

Kompromiss har jag och min mamma redan diskuterat och är helt överens om,
vi vill egentligen bara få igenom önskemålet om att ha en relativt rak gränslinje..

sedan om vi förlorar några hundra kvadratmeter tomt, så spelar det ingen roll!
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är bra att tomten etablerades före 1975, då är strandskyddet upphävt på det som var tomt då. Det är ju å andra sidan inte så lätt att veta vad det var, för tomten är sannolikt mindre än fastigheten.

Strandskydd är ett elände.
Tomten då, som köptes av min morfar, är i stort sett hela nuvarande tomt

minus den sedan tidigare "inringade" biten uppe till höger om min mosters hus,
den biten mark köpte han till i efterhand + gjorde en ny väg för allmänheten precis ovanför
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är bra att tomten etablerades före 1975, då är strandskyddet upphävt på det som var tomt då. Det är ju å andra sidan inte så lätt att veta vad det var, för tomten är sannolikt mindre än fastigheten.

Strandskydd är ett elände.
Inte alls, vi äger en tomt som var inköpt före 1975, alla nyare byggnader som sökts byggnadslov för har varit tvungna att placeras utanför strandskyddet 100m. Befintliga hus som byggs uut har maximerats till 150% av existerande, se ”vårt hus” fick byggas ut med 24m2 utöver ursprungliga 16m2 då det låg innanför 100m zonen. Men det kan kanske vara en lokal regel för den kommunen. Men aldrig att strandskyddet är upphävt.
 
GoC GoC skrev:
Inte alls, vi äger en tomt som var inköpt före 1975, alla nyare byggnader som sökts byggnadslov för har varit tvungna att placeras utanför strandskyddet 100m. Befintliga hus som byggs uut har maximerats till 150% av existerande, se ”vårt hus” fick byggas ut med 24m2 utöver ursprungliga 16m2 då det låg innanför 100m zonen. Men det kan kanske vara en lokal regel för den kommunen. Men aldrig att strandskyddet är upphävt.
Jag får då hänvisa till det @Claes Sörmland grävde fram härom månaden. Det gäller förvisso detaljplan, men själva poängen före -75 var ju att strandskyddet bara gällde om det inte var tomtmark, så jag har utgått från att det kan tolkas analogt även utanför detaljplan. Håller dock öppet för att jag kan ha missförstått det.
 
  • Gilla
Funshine
  • Laddar…
F
Jag har ett fritidshus ca 60m från vattnet. När det styckades av från stamfastigheten för sådär 10 år sen så sattes gränsen och därmed tomten 4,5m framför stugan mot vattnet. De dåvarande ägarna ville ha fastighetsgränsen ner till stranden men det var uteslutet. Inte en meter närmre vattnet än absolut nödvändigt skulle det vara, det var pepparkakeformsmodellen eller inget. Så jag skulle inte ödsla allt för mycket energi på var man vill ha fastighetsgränserna innan man blandar in lantmätaren

Edit: naturligtvis ansåg de dåvarande ägarna att deras tomt var närmre vattnet än 4,5m framför stugan men det spelade ingen roll vid avstyckningen.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Lite ny info..

Vad jag lyckats läsa mig till från en artikel daterad 2004, så är strandskydd 200m här.

Dvs alla mosterns + morbroderns hus ligger inom strandskyddsområde.

Hur är det möjligt att få tillstånd för totalt 4st stora 40m2-hus plus 4 friggebodar på 10+10+15+15m2, samt 20m2 då?

Herbret ligger då nästan på gränsen skulle jag gissa, men våra övriga friggebodar bör fortfarande ligga utanför gränsen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.