T twoody skrev:
Helt otroligt och sen finns det människor som sätter upp Ikea kök i 20- talslägenheter:p
Jag kommer faktiskt ofta på mig själv med att gjort nåt som inte blev så bra, att man förfinar sin smak osv.

Jag håller med, varken plastfönster eller ikea-kök är det man känner lägger till det lilla extra i ett i övrigt fint hus, snarare tvärtom. Men jag är 100% övertygad att pris, rationalitet och ibland avsaknad av känsla eller smak leder till en i slutändan inte helt lyckad estetik och kvalitetskänsla. Många hus har fått både fönster och kök bytta sen tidigare och ägarna som byter vill göra nåt enkelt.

Jag var lite ledsen när min far berättade att de rev ut original kök ur den 20-talskåk jag växte upp i. Marmorbänkar och serveringsskåp. Direktdörr till jungfrukammare mm. Och de tog inte ens bilder på hur det såg ut.
 
J JohanLun skrev:
Anders, angående fönster, har du missat denna tråden? Det finns (nästan) ingen som kan se skillnad på ett modernt plastfönster och original så du behöver inte vara orolig... [länk]

Vad gör ni av barnen när ni går ut och äter? Vi käkar ute väldigt sällan, både pga jag mest tycker mat är ett störningsmoment (lite överdrivet) och pga ekonomiska skäl, men de gånger vi käkar ute är man ju helt slut att hålla ordning på barnen. De har ju inte riktigt samma tålamod och bordsskick som vuxna.
Fast jag vet ju det är plastfönster ;) och som du ser på bilderna är det tydligt i det där fallet.

Innan maten kommer brukar de få se film på mobilen, när maten kommer är det mobilförbud men då är de ju upptagna med att äta. Brukar går bra. Ibland kan det bli småkaos dock då får man improvisera :)
 
När det gäller köket så hade vi platsbyggt i förra, nu testa vi istället att återanvända det som satt och skicka det på lackning osv.

Men måste erkänna när man kommer från platsbyggd kvalitet så är Ikea undermålig. Men kul att testa lite olika lösningar.

Vi kör för övrigt nytt möter gammalt tänk, men man måste ju köra nytt på rätt saker. Snickerier osv tycker jag ska följa orginal. Även beslag och trycken på dörrar kör vi orginal även ventilationsdonen kör vi orginal förutom i badrummet som är modernt. Nytillverkade porslinsarmatur gillade inte vi så vi kör en modell som är modern men flörtar lite med klassisk design.

Faktiskt nöjd med de flesta val, induktion med fysiska vred är något vi lärt oss sakna, touch är kasst, sedan som sagt Ikea kvalitet är ingen höjdare speciellt på vitvaror vi behöll diskmaskin och kyl/frys samt ugn. Det är ugnen som är framför allt sämst. Har tänkt byta ut till Siemens eller dylikt men då det inte passar rakt av så har det aldrig blivit av och nu ä det för sent då vi snart ska flytta. Sedan är diskmaskin ingen höjdare, kör man på längsta programmet med kvalitetstabletter blir det rent.

Edit: vi kör även Ikea stommar i sovrummet med picky living luckor och frontar. Där är vi riktigt nöjda!
 
Jag brukar försöka tänka vad som är beständigt eller ej. En diskmaskin håller (tyvärr för miljön) bara 5-10 år, där spelar det mindre roll än dörrar och fönster som med rätt val håller i generationer. Skulle kommande ägare fått leva med diskmaskinen om 100 år hade jag nog köpt en finare. ;)

Men, kanske resonerar folk så med dörrar och fönster, att man byter var 10-20 år för att hålla fräscht. I vår lägenhet så var innerdörrar sunkiga, framförallt badrumsdörren tog slut och fick bytas. Tror att Trabantfabriken började göra dörrar av pressat papper när de la ned biltillverkningen... :)
 
J JohanLun skrev:
Jag brukar försöka tänka vad som är beständigt eller ej. En diskmaskin håller (tyvärr för miljön) bara 5-10 år, där spelar det mindre roll än dörrar och fönster som med rätt val håller i generationer. Skulle kommande ägare fått leva med diskmaskinen om 100 år hade jag nog köpt en finare. ;)

Men, kanske resonerar folk så med dörrar och fönster, att man byter var 10-20 år för att hålla fräscht. I vår lägenhet så var innerdörrar sunkiga, framförallt badrumsdörren tog slut och fick bytas. Tror att Trabantfabriken började göra dörrar av pressat papper när de la ned biltillverkningen... :)
Dörrar ser jag som en del av snickerierna och är mycket viktigt för mig. Får inte vara modernt eller taffligt underhållet. Dock vet jag det är inne med taffligt underhållna dörrar.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Dörrar ser jag som en del av snickerierna och är mycket viktigt för mig. Får inte vara modernt eller taffligt underhållet. Dock vet jag det är inne med taffligt underhållna dörrar.
Lägenheten jag refererar till var byggd på 90-talet och materialkvaliten var sämre än en genomsnittlig leksak på Toys'r'us. Tyvärr tror jag ganska mycket av modern byggnation har dessa leksaksdörrar mm. Dörrfoder var tex inte platsmålade eller gerade. Jag vill minnas det var trä, men jag har sett att det finns plastlister också.
 
J JohanLun skrev:
Lägenheten jag refererar till var byggd på 90-talet och materialkvaliten var sämre än en genomsnittlig leksak på Toys'r'us. Tyvärr tror jag ganska mycket av modern byggnation har dessa leksaksdörrar mm. Dörrfoder var tex inte platsmålade eller gerade. Jag vill minnas det var trä, men jag har sett att det finns plastlister också.
Ja fyfan, därför jag vägrar nyare hus än 1930 ;)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja fyfan, därför jag vägrar nyare hus än 1930 ;)
40-och 50 tal och även vissa 60-tal kan vara både välbyggda och designmässigt snygga. Men jag föredrar också perioden 1880-1925, då känns det som att kvalitet och utförande var på topp. Äldre hus än det är riktigt häftiga men tror det är svårare att underhålla, leva i och behålla auteciteten, man måste vara ännu mera byggnadsvårdsnerd för att lyckas bra.
 
J JohanLun skrev:
40-och 50 tal och även vissa 60-tal kan vara både välbyggda och designmässigt snygga. Men jag föredrar också perioden 1880-1925, då känns det som att kvalitet och utförande var på topp. Äldre hus än det är riktigt häftiga men tror det är svårare att underhålla, leva i och behålla auteciteten, man måste vara ännu mera byggnadsvårdsnerd för att lyckas bra.
Ja precis, rätt bra balans i husen runt 1880-1930. Men det går utför runt 1925 så håller mig gärna runt dör, men vissa objekt 1930-1935 kan fungera
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fast vi håller ögonen på söder också, tittar lite på gamla Enskede tex, problemet med söder är att jag aldrig hänger där så för mig är det nästan negativt då jag måste ta mig förbi söder för att komma till östermalm och norrmalm/vasatsan
Duvbo har ju endel fina villor och närhet till sumpan som jag inte har koll på men känns lite stadslikt. Vi tittade endel i Solhem, många jättefina hus. Men som i många förorter är det endel stökiga områden i närheten. Vi bor i Norrviken nu, många fina gamla hus men ingen stadsliknade bebyggelse att tala om och för långt bort för dig. Men mycket hus för pengarna. Men vi har iallafall en lokal butik som styckar eget kött som är uppskattad för de som lagar egen finmat. :) Övriga ställen att äta på lokalt är rätt trista, Edsbacka krog stängde långt innan vi flyttade hit men jag gissar den saknas då folk fortfarande pratar om den.
 
J JohanLun skrev:
Duvbo har ju endel fina villor och närhet till sumpan som jag inte har koll på men känns lite stadslikt. Vi tittade endel i Solhem, många jättefina hus. Men som i många förorter är det endel stökiga områden i närheten. Vi bor i Norrviken nu, många fina gamla hus men ingen stadsliknade bebyggelse att tala om och för långt bort för dig. Men mycket hus för pengarna. Men vi har iallafall en lokal butik som styckar eget kött som är uppskattad för de som lagar egen finmat. :) Övriga ställen att äta på lokalt är rätt trista, Edsbacka krog stängde långt innan vi flyttade hit men jag gissar den saknas då folk fortfarande pratar om den.
Vi tittar mest Bromma sedan en del Gamla enskede, och även tittat lite på Älvsjö, men nackdelen med Älvsjö är att det är för små klickar av villaområden insprängt bland mindre charmiga områden. Danderyd kan ju fungera också om man hittar ett hus nära Mörby tex. Men de flesta hus nära mörby centrum är inte så roliga. Stockan är fint men då tvingas du till den där jävla Roslagsbanan och byte vid tekniska
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi tittar mest Bromma sedan en del Gamla enskede, och även tittat lite på Älvsjö, men nackdelen med Älvsjö är att det är för små klickar av villaområden insprängt bland mindre charmiga områden. Danderyd kan ju fungera också om man hittar ett hus nära Mörby tex. Men de flesta hus nära mörby centrum är inte så roliga. Stockan är fint men då tvingas du till den där jävla Roslagsbanan och byte vid tekniska
Jo, dessutom verkar de vara galna på att stycka, riva och joxa i Älvsjö så miljön och känslan blir förstörd... Stocksund lär du väl bara få en kolonistuga om budgeten låg på max 15MSEK? :D Pendeltåget till Sollentuna är väl inte superkul, men jag har ändå uppfattat som bättre än tunnelbanas yttre sträckningar från min fru som jämnt åker kommunalt, men jag åker sällan kommunalt (tyvärr för miljösamvetet) då jag ju jobbar så bil är nästan ett måste... Men sollentunas södra delar är (tycker jag) inte lika kul (silverdal mycket nybyggt) och ändå troligen för långt ut för dig, finns lite nere vid edsviken som nog kan vara sjysst men då långt till tåget, annars är det en bra kompromisskommun, nära E4, hyfsat snabbt pendeltåg till stan - nära till vatten på många ställen och relativt sett bra skolor. Men kring Malmvägen och i Edsberg är det tydligen rätt mycket stök.
 
J JohanLun skrev:
Jo, dessutom verkar de vara galna på att stycka, riva och joxa i Älvsjö så miljön och känslan blir förstörd... Stocksund lär du väl bara få en kolonistuga om budgeten låg på max 15MSEK? :D Pendeltåget till Sollentuna är väl inte superkul, men jag har ändå uppfattat som bättre än tunnelbanas yttre sträckningar från min fru som jämnt åker kommunalt, men jag åker sällan kommunalt (tyvärr för miljösamvetet) då jag ju jobbar så bil är nästan ett måste... Men sollentunas södra delar är (tycker jag) inte lika kul (silverdal mycket nybyggt) och ändå troligen för långt ut för dig, finns lite nere vid edsviken som nog kan vara sjysst men då långt till tåget, annars är det en bra kompromisskommun, nära E4, hyfsat snabbt pendeltåg till stan - nära till vatten på många ställen och relativt sett bra skolor. Men kring Malmvägen och i Edsberg är det tydligen rätt mycket stök.
Stockan är rätt vettigt prissatt, du tänker nog på Djursholm :D
Nej fyfan, sollentuna går bort. Hade flickvän där för många år sedan, helvete säger jag. :D

Kanske får vänta en utdelning till så man kan köpa ännu dyrare än 14 :p

Behöver egentligen inte så stort runt 140-150 kvadrat plus biyta är helt klart nog. Viktigare då med läget och åldern och stilen på kåken.

edit: kan inte vara beroende av bil, mina kunder ligger i stan och orka leta parkering varje dag.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Stockan är rätt vettigt prissatt, du tänker nog på Djursholm :D
Nej fyfan, sollentuna går bort. Hade flickvän där för många år sedan, helvete säger jag. :D

Kanske får vänta en utdelning till så man kan köpa ännu dyrare än 14 :p

Behöver egentligen inte så stort runt 140-150 kvadrat plus biyta är helt klart nog. Viktigare då med läget och åldern och stilen på kåken.

edit: kan inte vara beroende av bil, mina kunder ligger i stan och orka leta parkering varje dag.
Helvete pga långt bort, avsaknad av stadslik miljö eller stöket på Malmvägen?
För oss känns det bra, iom bra skolor och hyfsade kommunikationer samt att villaområden och närområden (bad, natur, skridskor, skidor, sporthallar osv) är bra och lätttilgängligt. Har barnen börjat med de aktiviteter som gör att föräldrarna får konvertera till taxiverksamhet vid fyratiden? ;)
 
J JohanLun skrev:
Helvete pga långt bort, avsaknad av stadslik miljö eller stöket på Malmvägen?
För oss känns det bra, iom bra skolor och hyfsade kommunikationer samt att villaområden och närområden (bad, natur, skridskor, skidor, sporthallar osv) är bra och lätttilgängligt. Har barnen börjat med de aktiviteter som gör att föräldrarna får konvertera till taxiverksamhet vid fyratiden? ;)
Långt bort främst, pendeln strula konstant. :p

Äldsta killen kör fotboll, hans mamma spelade damfotboll för värmlandslaget så det är hennes projekt :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.