M Mattias Svederberg skrev:
En arkitekt och en projektledare är inte samma typ av tjänst. Om man har en erfaren byggare som byggt flera hus tidigare så är de inget större problem för dem att ta huvud entreprenaden. Även utan det så är de inga störa konstigheter. Jag menar har man en byggare som gör ett bra skal så är det rätt lungt sen.

Arkitekter ger itne mycket just där.

Sedan om man bygger något annat typ något offentlgit, så kan man knappast klara sig utan arkitekt.
Tyvärr verkar många inte kunna hitta den typ av kunniga arkitekter och byggare som behövs
Dessutom finns i Sverige ett kunskapsförrakt som drabbat arkitektrollen
Detta har lett till katastrofala exploateringar av tomtmark med husbyggsatser som liknar barns lek i sandlådan

Hantverkare verkar tro att de kan kopiera hus och bygga hur som och att resultatet är nöjaktigt om hantverket följer bygg AMA

Nej ett riktigt byggt hus utgår från ett riktigt arkitektritat och formgivit hus till plats och klimatzon
Tomtområden är också sällan formade med tillräckligt hög kompetens utan bara utkastade av girig markägare...
Kommunernas vägdragningar är bedrövliga och förstör hela tomtområden med återvändsgränder och kyffiga uppställningsplatser för humanlådor
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Tyvärr verkar många inte kunna hitta den typ av kunniga arkitekter och byggare som behövs
Dessutom finns i Sverige ett kunskapsförrakt som drabbat arkitektrollen
Detta har lett till katastrofala exploateringar av tomtmark med husbyggsatser som liknar barns lek i sandlådan

Hantverkare verkar tro att de kan kopiera hus och bygga hur som och att resultatet är nöjaktigt om hantverket följer bygg AMA

Nej ett riktigt byggt hus utgår från ett riktigt arkitektritat och formgivit hus till plats och klimatzon
Tomtområden är också sällan formade med tillräckligt hög kompetens utan bara utkastade av girig markägare...
Kommunernas vägdragningar är bedrövliga och förstör hela tomtområden med återvändsgränder och kyffiga uppställningsplatser för humanlådor
Jag tror inte jag har sett ett enda vackert hus i nutid som är ritat av en arkitekt, bara stelare och stelare design. Riktiga självbyggare som inte går efter nå standard lösningar då blir det oftast vackert. Arkitekter måste lära sig att släppa lös lite och inte vara så stel i sitt tänkande.

Kom på ett bygge som faktiskt ser bra ut, på utsidan då. Insidan är som det är, är ju ett äldreboende. Annars är det stela tråkiga hus.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Har sagts tidigare: arkitekt är inte en skyddad yrkestitel vilket innebär att vem som helst kan kalla sig arkitekt utan de 5 åren vid universitetet. Trots lång utbildning finns det bättre och sämre arkitekter. Moderna klumplådor passar inte in i alla miljöer men kan på rätt plats bli mycket fint. Tyvärr ser man alltför ofta iofs snyggt hus på fel plats. Bara för att ett hus är "arkitektritat" behöver det inte bli bra samtidigt som en skicklig arkitekt kan kombinera plats och hus både estetiskt, praktiskt och ekonomiskt.

... mitt inlägg som försvarar de få arkitekter som lyckas ... och att det i många fall, speciellt då det gäller tillbyggnad, kan vara vettigt att anlita (skicklig) arkitekt.
 
Redigerat:
  • Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Jag tror inte jag har sett ett enda vackert hus i nutid som är ritat av en arkitekt, bara stelare och stelare design. Riktiga självbyggare som inte går efter nå standard lösningar då blir det oftast vackert. Arkitekter måste lära sig att släppa lös lite och inte vara så stel i sitt tänkande.

Kom på ett bygge som faktiskt ser bra ut, på utsidan då. Insidan är som det är, är ju ett äldreboende. Annars är det stela tråkiga hus.
Har ingenting med arkitektur att göra...
Hela branchen arbetar galet för närvarande i Sverige
 
B byggarätt skrev:
Har ingenting med arkitektur att göra...
Hela branchen arbetar galet för närvarande i Sverige
För närvarande? skulle säga det gått konstant utför sedan 1930 ca
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
För närvarande? skulle säga det gått konstant utför sedan 1930 ca
Touché

Staffan
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
För närvarande? skulle säga det gått konstant utför sedan 1930 ca
Ja kring 1930 så tog byggarna över makten över arkitekterna och humanlådor blev standard
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vi påbörjar nu vår tillbyggnad på ca 30 kvm, vardagsrum med golvvärme i ett plan. Vi räknar med max ca 1 miljon inklusive bygglov och arkitekt, men då gör vi ingenting själva alls. Blir intressant att se hur det går...
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
A albinroo skrev:
Vi påbörjar nu vår tillbyggnad på ca 30 kvm, vardagsrum med golvvärme i ett plan. Vi räknar med max ca 1 miljon inklusive bygglov och arkitekt, men då gör vi ingenting själva alls. Blir intressant att se hur det går...
1 miljon :surprised: då skulle jag alldrig ha råd att byggs ut. Jag ska bygga ut 25 m2, skulle då kosta 830 000. Jag räknar med 100 000 - 150 000 och då med en liten avloppsanläggning. Men utan arkitekt. Vad kostar en arkitekt egentligen?
 
  • Gilla
craftsboy
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
1 miljon :surprised: då skulle jag alldrig ha råd att byggs ut. Jag ska bygga ut 25 m2, skulle då kosta 830 000. Jag räknar med 100 000 - 150 000 och då med en liten avloppsanläggning. Men utan arkitekt. Vad kostar en arkitekt egentligen?
Ja det är ju högt räknat förstås, förhoppningen är ju att vi kommer undan med mindre. Glömde säga att det dessutom är inräknat takbyte på hela nuvarande huset också. Men 100 000 är väl i princip kostnaden de ska ha för att gjuta grunden så uppenbarligen har vi olika budget:crysmile:
Arkitekten var däremot inte så dyr alls, anlitade en lokal som tog runt 20k.
 
A albinroo skrev:
Ja det är ju högt räknat förstås, förhoppningen är ju att vi kommer undan med mindre. Glömde säga att det dessutom är inräknat takbyte på hela nuvarande huset också. Men 100 000 är väl i princip kostnaden de ska ha för att gjuta grunden så uppenbarligen har vi olika budget:crysmile:
Arkitekten var däremot inte så dyr alls, anlitade en lokal som tog runt 20k.
Ja då var den inte dyr, då kan det vara värt att anlita för vissa byggnader.

Ja vi bygger nog med olika material.
 
Bjor Bjor skrev:
Ja då var den inte dyr, då kan det vara värt att anlita för vissa byggnader.

Ja vi bygger nog med olika material.
Arkitekten kostar i princip inget om du gör rätt så tjänar du pengar med rätt arkitekt
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Arkitekten kostar i princip inget om du gör rätt så tjänar du pengar med rätt arkitekt
Det beror på hur utbyggnaden ska vara, och om man anlitar hantverkare eller ej. För då kan det vara bra för dom att ha nå ritningar att gå efter.

Jag skulle nog ha svårt att tjäna nå på det. Som att en arkitekt skulle rita min dusch/toa rum. Jag bygger mycket med nästan helt gratis natur material, tror dom skulle välja material som enbart är förädlad (klinkers, plastmatta, kakel mm ) och kostar då mer än materialen jag använder. Men nu bygger yterst få personer som mig. Så allt beror på.
 
B byggarätt skrev:
Arkitekten kostar i princip inget om du gör rätt så tjänar du pengar med rätt arkitekt
Tjäna? Det var ju nice, arkitekten ger mig pengar?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tjäna? Det var ju nice, arkitekten ger mig pengar?
Ja värdet på huset ökar med mer än kostnaden för arkitekten...
 
  • Gilla
Brotorpet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.