Hej! Det har blivit en del arbete med detta det senaste.

L Låset skrev:
Nu är det kanske egentligen lite tidigt skede, men jag vill ändå lyfta det nu när jag har det i skallen.
Har ni funderat något på solskyddsglas i fönster som är i syd och väst?
Typiskt vanliga 3-glas med klarglas har 75 % ljusinsläpp (LT-värde) och 60 % solvärmeinstrålning (g-värde), dessa kan betecknas 75/60.

Sen är nästa steg vanligtvis 70/40, vilket är en bra minskning av solvärmelasten, utan att man tappar så mycket av ljusinsläppet. Sen finns det glas som är 50/25, men då börjar det bli riktigt mörkt och de är inget jag skulle rekommendera.

Anledningen till att jag säger det är för att jag vet om några som byggt nya hus med stora fönster i soliga lägen, utan att tänka på detta. Då måste man i efterhand göra dyrare lösningar.

Jag tror att merkostnaden för 70/40-fönster är kring 800 kr/m2 glasarea.

Jag hade satt det i dom små sovrummen uppe helt klart.
Sen även kök och vardagsrum, dom som är i S/V.

Nu vet jag i och för sig inte hur det är med träd på tomten, det kanske finns naturlig skugga.
Tack låset, bra information som jag uppskattar att få nu och inte sen :) Mot söder behövs nog detta absolut eftersom det knappt finns något som skuggar där medan det är mer vegetation mot väst.

BirgitS BirgitS skrev:
Förr eller senare behöver den bytas ut också.
Helt sant. Vi får köra på tvättstugan helt enkelt, tyvärr.
L Låset skrev:
Angående värmepumpen, så här ser det ut hos oss ibland:


I bakgrunden ser du en liten borste jag brukar använda för att försöka rengöra droppkoppen.
Det är dock ett rent ***** på den här årsmodellen av Nibe F750.
Jag tror den nyare versionen har betydligt mer lättåtkomlig droppkopp.

Men nu vet jag inte vad ni tänkt er för pump. Bergvärme? Frånlufts?

Edit: jag vet inte varför det blev två bilder, det går inte att ändra.
Tack! Bra att se konkret hur det faktiskt blir, blev lite mer ödmjuk inför vilka lösningar som känns rimliga. Jag står och väger mellan bergvärme eller luft/vatten men får olika inrådan beroende på vem jag frågar. Luft räcker så länge vi inte inrett övervåningen, men när vi väl gör det blir arean över 200 m2 så jag tänker att vi borde ta höjd för det redan nu. Några erfarenheter?

S sudo skrev:
Tänk på underhållet, värmepumpen kommer (förhoppningsvis) att rasa och behövas bytas ut långt innan huset är redo för rivning. Den gamla måste gå att få ut och den nya måste gå att få in utan att göra stor åverkan på huset. Personligen skulle jag undvika att placera så stor och tung infrastruktur över markplan om det inte är absolut nödvändigt.

Om du ändå kommer fram till att den måste placeras på våning två, planera då för hur ett byte ska kunna genomföras, exempelvis genom att kunna lyfta in den nya via balkong eller dylikt.

Helst vill man ju inte behöva riva trappen och köra in med truck för att få upp den nya pumpen :)
Haha usch, riva trappan och köra in med truck... Det låter som ett välplanerat hus det!

Bifogar ett par uppdaterade skisser. Scannade in tomten med drönare och byggde upp en modell, resultatet ser lustigt ut bitvis men det är faktiskt riktigt användbart. Får en annan känsla för proportionerna och kan lättare sitta och arbeta med höjdsättningen.
3D-rendering av ett modernt hus med träfasad, indragen skorsten och två parkerade bilar, omgivet av vegetation och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektonisk planritning av ett hus med måttangivelser, rumsetiketter och möbleringsskisser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två arkitektoniska skisser av en byggnad, ena visar norra fasaden och andra södra fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digitala skisser av ett hus från väst- och östsida, med detaljer som fönster, dörr och tak. Arkitektonisk skiss av en öppen interiör med högt tak, kök, vardagsrum och matplats samt en person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av ett modernt kök med köksö, inbyggda vitvaror och en öppen planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur går det? :D
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
L Låset skrev:
Hur går det? :D
Kul att du frågar Låset :D

Det går framåt men vi har vridit och vänt på huset ett par vändor till. Just nu överväger vi om det helhöga vardagsrummet är så vettigt. Det är rejält högt med 6,2 m så för att skapa trevliga proportioner tycker vi att det behöver bli djupare än sina 4,6 m, men då börjar det bli rejält stort. Därför testar vi ett alternativ tänkt att uppfylla samma syfte - dvs skapa något ljust/luftigt/med lite "wow-faktor" - och det är att göra öppningen över matplatsen istället med ett schysst glasparti. Just nu tycker vi det känns bra - vi frigör mer golvyta, får ett stort ljusinsläpp mitt i huset och vi gillar fönsterpartiet rent estetiskt.

Tankar?

Arkitektritning av ett hus med öppet vardagsrum, kök, matplats och planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektonisk ritning av en husplan med högt i tak vardagsrum, sovrum och detaljerat glasparti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-illustration av husinteriör med stora fönsterpartier, matplats och loftgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av ett ljust och luftigt vardagsrum med öppning och glasparti över matplatsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-visualisering av ett hem med högt i tak och stora fönsterpartier, person i rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husritning visar ett modernt hus med höga fönsterpartier och ljusinsläpp över matplatsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett modernt enfamiljshus med träfasad och stort glasparti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett modernt hus med två våningar, stora fönster och ett öppet glasparti över matplatsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett hus med träfasad och stora fönster, inklusive en person utanför huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
BirgitS
I tvättstugan är det bra att ha det man använder mest, dvs. tvättmaskin och torktumlare närmast innerdörren, och sånt som man använder sällan som värmepump längst bort. Skjutdörrar är besvärliga att stänga och dämpar inte ljud lika bra så räkna med att tvättstugedörren står öppen ofta och att det låter från tvätt och tork i resten av huset.

Det ser ut att vara för långt mellan diskhon och hällen (max 120 cm). En ho i köksön verkar lite farligt säkerhetsmässigt eftersom det då är lätt att lockas att hälla av kokande vatten i den i stället för att bära kastrullen över bänken bort till stora hon. Nu vet jag inte vad den lilla hon i köksön är tänkt till men det är ju stor risk för att vatten stänker ut på golvet när den är precis vid kanten av ön.

Sen tycker jag att köket är lite opraktiskt på andra sätt, man får in sand, grus och smuts från entrén, jobbigt att hålla koll på när något blir klart i ugnen/mikron när man står och tillagar det sista vid spisen, långt att bära ingredienser från kylen till diskhon och från frysen till vilket ställe som helst.

Tänk på om det verkligen känns trevligt med så stora fönster i vardagsrummet mot gatan. Det kanske blir så störande insyn att man känner att man måste dra för gardiner och/eller plantera så hög häck att det slutat med att man får in mindre ljus än man får med mer normalstora fönster.
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Jag tror ni gör helt rätt i att inte ha 6,2 meter i takhöjd i vardagsrummet, med övriga proportioner i rummet.

Jag har aldrig varit in i ett hus som har öppet mellan våningsplanen, så jag vet inte hur det är med ljud. En del trivs med det, andra inte. Värt att tänka på är kanske att allrummet uppe = barnens ställe att hänga på när ni har folk på middag? Risk då för överhörning ner till middagsbordet. Men som sagt, jag har inga egna erfarenheter att luta mig mot här.

Gällande entrén så hade jag föredragit mer förvaring direkt innanför dörren. Jag tror även att det kan bli en del skit från golv etc som följer med in i köket. Fundera även på vad man ser när man kommer in i hus. Risken är att man ser rakt in i hörnet i köket där all skitig disk är? ;)

Jag håller med BirgitS om att flytta VPn. Ställ den i hörnet mot klädkammaren vid sovrummet. Bättre att den står där och brummar än att den står nära innerdörren och brummar.

Köket tycker jag kan bli bättre, och så även entrén (se ovan).
Jag har ritat en 1-minuters-skiss här, håll andan..:rofl:

Jag är inte ens säker på om det här är ett bättre förslag, men jag lanserar det i varje fall.
Fördelar som jag ser det:
+ Mer förvaring direkt innanför dörren.
+ Mer öppet bakom köksön. Nuvarande lösning kan bli trång om några personer sitter där och en annan ska in i kyl/frys etc?
+ Närmare från kyl/frys till ho och spis.
+ Trevligare siktlinje när man kommer in. Man ser ut genom fönstret i trappan, kanske? :)

Nackdelar:
- Måste bygga ut ett entrétak, kan bli fult?
- Entrén flyttas till en annan sida på huset, vet ej hur det lirar med insyn etc. Om det är något att tänka på dvs.

Som sagt, en snabb skiss, den kan säkert förbättras.

Handritad skiss som föreslår ändringar i ett hus med förbättrat kök och entrélayout markerade med rödpenna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men kul att se den senaste skissen. Jag noterade att det är ett sovrum mindre i det nya förslaget. Någon tanke bakom att ta bort ett sovrum? Är den nya skissen mindre än föregående?
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
BirgitS
L Låset skrev:
Jag har aldrig varit in i ett hus som har öppet mellan våningsplanen, så jag vet inte hur det är med ljud. En del trivs med det, andra inte. Värt att tänka på är kanske att allrummet uppe = barnens ställe att hänga på när ni har folk på middag? Risk då för överhörning ner till middagsbordet. Men som sagt, jag har inga egna erfarenheter att luta mig mot här.
Det blir ljud mellan våningsplanen även när man inte har öppet mer än i själva trappan. Har släktingar med allrum precis ovanför trappan upp och när barnen var i 10-årsåldern och samlades där uppe med något TV-spel så var man tvungen att stänga dörren till vardagsrummet där nere för att vi vuxna skulle kunna prata.
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I tvättstugan är det bra att ha det man använder mest, dvs. tvättmaskin och torktumlare närmast innerdörren, och sånt som man använder sällan som värmepump längst bort. Skjutdörrar är besvärliga att stänga och dämpar inte ljud lika bra så räkna med att tvättstugedörren står öppen ofta och att det låter från tvätt och tork i resten av huset.

Det ser ut att vara för långt mellan diskhon och hällen (max 120 cm). En ho i köksön verkar lite farligt säkerhetsmässigt eftersom det då är lätt att lockas att hälla av kokande vatten i den i stället för att bära kastrullen över bänken bort till stora hon. Nu vet jag inte vad den lilla hon i köksön är tänkt till men det är ju stor risk för att vatten stänker ut på golvet när den är precis vid kanten av ön.

Sen tycker jag att köket är lite opraktiskt på andra sätt, man får in sand, grus och smuts från entrén, jobbigt att hålla koll på när något blir klart i ugnen/mikron när man står och tillagar det sista vid spisen, långt att bära ingredienser från kylen till diskhon och från frysen till vilket ställe som helst.

Tänk på om det verkligen känns trevligt med så stora fönster i vardagsrummet mot gatan. Det kanske blir så störande insyn att man känner att man måste dra för gardiner och/eller plantera så hög häck att det slutat med att man får in mindre ljus än man får med mer normalstora fönster.
Som alltid bra synpunkter BirgitS, tar till mig dem. Ändrar i tvättstugan och fixar avstånden i köket.

Håller med dig om att köket kunde vara mer praktiskt. Mitt förslag hade sett annorlunda ut men detta är min frus vision och jag håller med henne om att det ser bra ut samtidigt som funktionaliteten är okej. Här är två visualiseringar:
3D-visualisering av ett ljust kök med ö-koncept, integrerade vitvaror och dubbla fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-visualisering av ett modernt kök med ö-köksskåp och inbyggd ugn och mikro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Angående fönster mot gatan är det en stor häck utanför så insyn är inga stora bekymmer, möjligtvis från grannen på andra sidan vägen i så fall som ligger högre. Har på sikt tänkt sätta en pergola utanför med staket/ribbor som jag tror ska hjälpa med det. Men du har en bra poäng - det är nog lätt att fönsterna blir så stora att det aldrig riktigt används.

L Låset skrev:
Jag tror ni gör helt rätt i att inte ha 6,2 meter i takhöjd i vardagsrummet, med övriga proportioner i rummet.

Jag har aldrig varit in i ett hus som har öppet mellan våningsplanen, så jag vet inte hur det är med ljud. En del trivs med det, andra inte. Värt att tänka på är kanske att allrummet uppe = barnens ställe att hänga på när ni har folk på middag? Risk då för överhörning ner till middagsbordet. Men som sagt, jag har inga egna erfarenheter att luta mig mot här.

Gällande entrén så hade jag föredragit mer förvaring direkt innanför dörren. Jag tror även att det kan bli en del skit från golv etc som följer med in i köket. Fundera även på vad man ser när man kommer in i hus. Risken är att man ser rakt in i hörnet i köket där all skitig disk är? ;)

Jag håller med BirgitS om att flytta VPn. Ställ den i hörnet mot klädkammaren vid sovrummet. Bättre att den står där och brummar än att den står nära innerdörren och brummar.

Köket tycker jag kan bli bättre, och så även entrén (se ovan).
Jag har ritat en 1-minuters-skiss här, håll andan..:rofl:

Jag är inte ens säker på om det här är ett bättre förslag, men jag lanserar det i varje fall.
Fördelar som jag ser det:
+ Mer förvaring direkt innanför dörren.
+ Mer öppet bakom köksön. Nuvarande lösning kan bli trång om några personer sitter där och en annan ska in i kyl/frys etc?
+ Närmare från kyl/frys till ho och spis.
+ Trevligare siktlinje när man kommer in. Man ser ut genom fönstret i trappan, kanske? :)

Nackdelar:
- Måste bygga ut ett entrétak, kan bli fult?
- Entrén flyttas till en annan sida på huset, vet ej hur det lirar med insyn etc. Om det är något att tänka på dvs.

Som sagt, en snabb skiss, den kan säkert förbättras.

[bild]

Men kul att se den senaste skissen. Jag noterade att det är ett sovrum mindre i det nya förslaget. Någon tanke bakom att ta bort ett sovrum? Är den nya skissen mindre än föregående?
Bra angående ljudet, vi är införstådda i problematiken. Verkar förvånansvärt svårt att utvärdera på förhand. Vår tanke är att bygga öppet men ha en reservplan i att sätta upp en vägg (blått) med ett skjutparti (rött) om ljudet blir probllematiskt. Vi tycker känslan blir så härlig att det är värt ett försök utan vägg till en början. Men det är absolut en risk.
Ritning av ett hus med planlösning inkluderande kök, sovrum, arbetsrum och badrum, markeringar i färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Entrén har varit en källa till en del grubblerier, det är bra att läsa era tankar. Tanken har varit att ha en "korttidsavlastning" precis in till vänster, en 120 cm bred hängare med stång eller liknande (lila). I garderoben upp till höger har vi mer organiserat och mitt emot den i korridoren har vi en 30 cm djup hylla (grön). Min bedömning är att det borde räcka? En viktig anledning till att hallen ser ut som den gör är att få in morgonljuset i köket (gult). Det kan låta som en oviktig detalj men är en av orsakerna till att köket ligger i ett burspråk som det gör. Insynen från hallen är en poäng, ett tunt draperi som insynsskydd i öppningen gör tricket kanske?
Plantekning av ett hus med markerade områden för kök, matplats, vardagsrum, sovrum, bad och tvättstuga, inklusive fönster och dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för skissen, uppskattas! Det är inte olikt min första skiss bortsett flytten av väggen, tycker själv det är vettigare men se ovan i mitt svar till Birgit :) Ska visa era båda inlägg och diskutera med min fru. Väggen till höger är plankad av några bekanta - vi tycker helt enkelt det är en trevlig lösning även om den är opraktisk i någon mån. Om det känns bra är det kanske bra också? Osäker på hur "rationell" jag ska vara i detta, förstår poängen med din skiss och gillar den på flera vis. Ytterdörrens placering är jag dock nöjd med - det är skönt att den är bortvänd från gatan och vi möjliggör ett gemensamt entrétak till tvättstugan. Men uppmärksamt av dig - visst ser man ut genom trappfönstret från hallen :)

Uppmärksamt också angående sovrum, det stämmer att det är ett mindre rum. Detta förra huset var betydligt större med utbyggnaden bakåt, BYA 150 m2 och golvyta på ca 230 - nu 132 m2 resp. 200 m2. Effektiv yta ca 185 m2. Det var helt enkelt för dyrt och arkitekten var ute och cyklade utifrån vår budget. Detta känns bättre på alla vis måste jag säga och den ytan räcker gott och väl - än så länge är vi bara 3 personer men kan med tiden bli 4-5 :) Till det ska vi med tiden bygga garage med inredd övervåning och eventuell Attefall. Så ett rum mindre känns OK - det var hobbyrummet som fick flytta till garaget.

Igen, tack för era uppmärksamma synpunkter. Jag tar inte alltid in allt med en gång men ofta mognar insikterna in.
 
BirgitS
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Håller med dig om att köket kunde vara mer praktiskt. Mitt förslag hade sett annorlunda ut men detta är min frus vision och jag håller med henne om att det ser bra ut samtidigt som funktionaliteten är okej. Här är två visualiseringar:
Tack :)

Hur långt är det bort till hällen från skåpshörnet?
Om det är mer än 120 cm kan det bli problem med bygglovet pga. tillgänglighetsreglerna. Ev. krävs det ändå kortare för det verkar vara lite olika hur kommunerna tolkar kravet på 80-120 cm när det är ett hörn. Syften är att det ska gå att använda både hällen och diskhon när man sitter i rullstol genom att plocka bort något/några skåp mellan dem, köra in rullstolen i hålet och sen nå båda delarna. En rullstol är besvärlig att flytta i sidled så det måste gå att hälla av pastavattnet utan att det tar lång tid att flytta sig från hällen till hon.

Singenjören89 Singenjören89 skrev:
I garderoben upp till höger har vi mer organiserat och mitt emot den i korridoren har vi en 30 cm djup hylla (grön).
Var lite försiktiga med stora öppna hyllor i hallen, det är alltför lätt att de blir belamrade med mössor, vantar och papper i en salig röra. Det kan vara bra att ha en plats för en stol eller en pall, dels för gamla släktingar som vill sitta och knyta skorna och dels att sitta på själv när man ska få en besvärlig 2-åring overallen. Spegel behöver man ha någonstans också.

Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Insynen från hallen är en poäng, ett tunt draperi som insynsskydd i öppningen gör tricket kanske?
Min mamma satte upp en rullgardin i öppningen mellan hallen och köket som hon drog ner när vi hade gäster. Ett draperi samlar på sig mer damm.
 
OBS! Läste bara första inlägget och svarade på det, missade alla andra sidor. :)
Några åsikter iallafall.

Hej

Känns som en bra början iallafall, men följande bör du se över:

-Tillgänglighet tvättstuga, den funkar inte alls.
-Inåtgående dörrar på badrum och wc är inte bara uselt, jag tror inte det är tillåtet heller?
-Avstånd mellan köksbänk och "barbord". Känns extremt luftigt eller?
-Det går bort mycket yta i korridorer, hall, matplats och utrymmet uppe till vänster om matplatsen, medan vardagsrummet är ganska trångt, Det borde gå att samköra funktionsmåtten för att komma ner i yta.
-Vill du verkligen ha spishällen bakom soffan? Den kommer nog bli rätt hal... Soffan alltså. Överväg att byta plats på matplats/vardagsrum och se hur det funkar.

Se även över klädkammaren i sovrummet. Tjänar du verkligen nån yta jämfört med en dubbelgarderob (halva ytan) eftersom den bara går att möblera på 2 sidor av 4.
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Öppet mellan våningar kommer sprida ljud väldigt tydligt.
Vill ni ha öppet endast för ljuset så kan ni skippa räcket och lägga golv i glas.
För att hålla det rimligt i pris så kan ni minska hålet.
Golv i glas någon meter eller två ut från en så stor glasvägg sprider ljus nedåt, håller ljudet separerat mellan våningarna och ger ett garanterat samtalsämne med nya gäster. :)
 
  • Gilla
Singenjören89 och 1 till
  • Laddar…
A Arga ingenjörn skrev:
OBS! Läste bara första inlägget och svarade på det, missade alla andra sidor. :)
Några åsikter iallafall.

Hej

Känns som en bra början iallafall, men följande bör du se över:

-Tillgänglighet tvättstuga, den funkar inte alls.
-Inåtgående dörrar på badrum och wc är inte bara uselt, jag tror inte det är tillåtet heller?
-Avstånd mellan köksbänk och "barbord". Känns extremt luftigt eller?
-Det går bort mycket yta i korridorer, hall, matplats och utrymmet uppe till vänster om matplatsen, medan vardagsrummet är ganska trångt, Det borde gå att samköra funktionsmåtten för att komma ner i yta.
-Vill du verkligen ha spishällen bakom soffan? Den kommer nog bli rätt hal... Soffan alltså. Överväg att byta plats på matplats/vardagsrum och se hur det funkar.

Se även över klädkammaren i sovrummet. Tjänar du verkligen nån yta jämfört med en dubbelgarderob (halva ytan) eftersom den bara går att möblera på 2 sidor av 4.
Tack för input men huset är helt förändrat sedan första inlägget :D Men kolla gärna in de nya skisserna här nedan, du har många bra tankar :)

T TCG skrev:
Öppet mellan våningar kommer sprida ljud väldigt tydligt.
Vill ni ha öppet endast för ljuset så kan ni skippa räcket och lägga golv i glas.
För att hålla det rimligt i pris så kan ni minska hålet.
Golv i glas någon meter eller två ut från en så stor glasvägg sprider ljus nedåt, håller ljudet separerat mellan våningarna och ger ett garanterat samtalsämne med nya gäster. :)
Intressant med glasgolv.. Kör man vanligt härdat/laminerat golv för det? Ska Googla men tänkte om du har erfarenhet.
 
Uppdatering. Skickade in bygglovsansökan nyligen men fick snabbt ett första granskningsyttrande som var negativt angående byggnadshöjden. Stadsbyggnadskontoret anser att vi överträder detaljplanens 4,5 m pga den utskjutande delen mot söder vilket är ett relativt nytt sätt att bedöma som beror av nya PBL. Vi kommer nog ha svårt att komma runt det. Så vi är tillbaka till skissbordet... Men testade en enkel lösning här som vi gillar rätt mycket: att spegelvända huset och ändra badrum, tvättstuga och hall. Vissa grejer blir bättre - kök mot norr känns vettigt och groventrén på baksidan - medan andra saker blir sämre som t.ex. att det stora fönsterpartiet nu hamnar mot vägen i söder med kraftig solinstrålning och därmed behov av solavskärmning. Tankar på alternativa lösningar eller grejer vi missar?

Plan 1
Arkitektonisk planritning av ett hus med markerade rum som kök, badrum och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plan 2
Arkitektonisk ritning av en husplan inklusive kök, badrum och hall-layout med markering av utskjutande del mot söder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy från sydväst
3D-rendering av ett trähus med två våningar och lutande tak, omgivet av grönt gräs och klippor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy från nordost
3D-rendering av ett tvåvåningshus med träfasad och sadeltak, integrerad i en kuperad naturmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy från Nordväst
3D-visualisering av ett modernt enfamiljshus med träpaneler och lutande tak, placerat på kuperad terräng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snabb kommentar. Jag hade flyttat kaminen där jag gjort ett kryss.
Då kan du få in en större soffa, du slipper bli grillad när du sitter i soffan, samt att du ser elden från soffan, köket och matplatsen.

Ritning av en bostadsplan med föreslagen ny placering för kaminen markerad med ett rött kryss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Hej!
Efter avslag på ansökan har vi ritat om så vi har ett alternativ utan något högt mot gatan. Tankar?
Planritning av en bostad med beteckningar för rum som vardagsrum, kök, sovrum, och arbetsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell av ett enplanshus med sadeltak och terrass, i en naturlik miljö, utan höga element mot gatan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-rendering av ett modernt hus med två våningar, träfasad, och stora fönster, beläget på ojämn terräng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Låset skrev:
Snabb kommentar. Jag hade flyttat kaminen där jag gjort ett kryss.
Då kan du få in en större soffa, du slipper bli grillad när du sitter i soffan, samt att du ser elden från soffan, köket och matplatsen.

[bild]
Nu i sista versionen gjorde vi så, tycker det är ett bra alternativ även om skorstenen blir hög.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.