A arasmus skrev:
Jo, men det är inte normalt att ett uttag i ett rum är på en säkring och alla andra uttag samt belysning är på en annan.
Jag har så på flera ställen i huset...

Blev måtligt förvånad när spänningspennan gav utslag vid uttag nr 3 i samma rum under första omtapetseringen.
 
Nissens
tommib tommib skrev:
Detta illustrerar för övrigt extremt väl varför man inte ska ha frys (eller kyl) på en egen JFB. Är man orolig för temperaturen ska man övervaka just den.
Hmm, jag har dubbla jordfelsbrytare i mitt hus. Den ena går endast till kyl/frys, den andra till resten av huset.
Jag har haft det så i 16 år nu, och genom åren har jfb för övriga huset löst ut några ggr, någon gång pga smygströmmar i bergvärmepumpen, men oftast pga någon tillfällig julbelysning el liknande utomhus som strulat. Men inte en enda gång har jfb för kyl/frys löst ut. Detta eftersom det verkligen måste vara något allvarligt fel om strömmen skall ta fel väg i kyl/frys.
Så självklart är det en fördel att ha separat jfb för kyl/frys. Jag gjorde så eftersom jag ofta har frysen full med viltkött som jag är rädd om.

En liten och mycket god investering! :)
 
Redigerat:
tommib
Ok. Vad händer om kyl/frys går sönder av någon annan anledning?

Du drar helt fel slutsats av att kyl/frys inte har löst JFB. Det är på intet sätt självklart att det är en fördel med separat JFB för dem. Däremot är det vettigt att ha dem på en annan JFB än riskgrupper (utomhus, tvättmaskin, torktumlare mm).

Om du är rädd om innehållet i frysen bör du ha temperaturlarm på den.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Nissens
tommib tommib skrev:
Jag hade inte ens kommit på tanken att blanda in försäkringsbolaget om jag klantat mig på detta sätt.
Grattis!
Du tillhör de få vinnarna i denna tråden som fick möjlighet att lära dig något nytt. TS fick ersättning för både mat och frys... så nu vet du hur du skall göra om det händer dig! :)
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Nissens
tommib tommib skrev:
Ok. Vad händer om kyl/frys går sönder av någon annan anledning?

Du drar helt fel slutsats av att kyl/frys inte har löst JFB. Det är på intet sätt självklart att det är en fördel med separat JFB för dem. Däremot är det vettigt att ha dem på en annan JFB än riskgrupper (utomhus, tvättmaskin, torktumlare mm).

Om du är rädd om innehållet i frysen bör du ha temperaturlarm på den.
Det där får du gärna utveckla. De flesta inser att ju fler saker som är inkopplade på en JFB desto större risk är det att den löser ut. Det har mina 16 års drifttid bekräftat.(140 160h drifttid)
Visst kan man välja att bevaka tempen, men vad hjälper det om man inte är hemma? Mycket bättre att strömmen aldrig bryts. :)
Visst kan kyl/frys gå sönder, men det är inte det jag skyddar mig emot. Jag skyddar mig emot att strömmen inte skall brytas till kyl/frys. Under dessa 16 åren har varken kyl/frys gått sönder, vilket väl är lite tur kanske. Däremot har JFB löst ut några ggr i övriga huset, men som sagt aldrig för kyl/frys.
Förklara gärna för mig vad jag skall med ett temperaturlarm till om jag är ute o reser och strömmen bryts?
Jag satte in dubbla JFB eftersom jag reser en del i jobbet, och ville känna mig säkrare med strömförsörjningen när jag är ute på vift.
Och det har ju bevisligen fungerat, ett templarm hade inte hjälpt mig alls.
 
Redigerat:
frågan är om det är så lyckat att ha JFB enbart på kyl-frys om den tex löser ut på kvällen så märker man det kanske inte förren dagen efter.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det där får du gärna utveckla. De flesta inser att ju fler saker som är inkopplade på en JFB desto större risk är det att den löser ut. Det har mina 16 års drifttid bekräftat.(140 160h drifttid)
Visst kan man välja att bevaka tempen, men vad hjälper det om man inte är hemma? Mycket bättre att strömmen aldrig bryts. :)
Visst kan kyl/frys gå sönder, men det är inte det jag skyddar mig emot. Jag skyddar mig emot att strömmen inte skall brytas till kyl/frys. Under dessa 16 åren har varken kyl/frys gått sönder, vilket väl är lite tur kanske. Däremot har JFB löst ut några ggr i övriga huset, men som sagt aldrig för kyl/frys.
Förklara gärna för mig vad jag skall med ett temperaturlarm till om jag är ute o reser och strömmen bryts?
Jag satte in dubbla JFB eftersom jag reser en del i jobbet, och ville känna mig säkrare med strömförsörjningen när jag är ute på vift.
Och det har ju bevisligen fungerat, ett templarm hade inte hjälpt mig alls.
Du har i stort sett fel men jag tror inte det är så lätt att förklara hur och varför då du så tydligt är låst i tänkandet och ditt mångåriga men enstaka exempel. Det tex tommib beskriver är en utmärkt lösning redan med riskgrupperna för sig övrigt inklusive kyl, frys för sig och ev uppvärmning helt utanför. Det som kröner verket är om man så vill övervakning av temp och spänningsbortfall i lämpliga punkter. Du kan också fastansluta sånt du vill slippa JFB på och med skilda faser till grupperna lagda så du får selektivitet uppåt i systemet når du längre än det du har nu.
 
tommib
Nissens Nissens skrev:
De flesta inser att ju fler saker som är inkopplade på en JFB desto större risk är det att den löser ut
Nja, jo, det kan jag kanske gå med på. Betydligt viktigare än antal inkopplade apparater är dock vad som är inkopplat.

Nissens Nissens skrev:
Det har mina 16 års drifttid bekräftat.
Nej, det har de inte. Det är en anekdot, eller en datapunkt om man så vill. Det är inte en bekräftelse på någonting mer än att just din JFB inte har löst under just dessa omständigheter.

Nissens Nissens skrev:
Visst kan man välja att bevaka tempen, men vad hjälper det om man inte är hemma?
Man kan ringa en vän? Om du är borta längre än ett par dar alltså, annars klarar sig nog innehållet bra ändå.

Nissens Nissens skrev:
Mycket bättre att strömmen aldrig bryts.
UPS på frysen då? För att inte tala om ev fel på frysen som kan uppstå. Du kan ju också ansluta frysen fast, då behövs ingen JFB alls.

Nissens Nissens skrev:
Visst kan kyl/frys gå sönder, men det är inte det jag skyddar mig emot.
Jag trodde du var rädd om innehållet i den? Nu skyddar du dig bara mot en av flera saker som kan gå fel.

Nissens Nissens skrev:
Under dessa 16 åren har varken kyl/frys gått sönder, vilket väl är lite tur kanske
Möjligen. Eller bra produkter. Bra för dig.

Nissens Nissens skrev:
Däremot har JFB löst ut några ggr i övriga huset, men som sagt aldrig för kyl/frys.
Jaha, och? Du säger själv att den i huvudsak löst för defekta utomhusprodukter. Detta löses med att ha en separat JFB för riskgrupper, inte en separat för kyl/frys. Just värmesystem som BVP lägger man med fördel utanför JFB, då de är fast anslutna. Eller möjligen en helt egen JFB. I det fallet skulle jag övervaka BVPn.

Mina egna JFB har löst tre gånger på sex år. Varje gång pga klantfel (klipp av kabel x 2, armaturmontering x 1). De har aldrig löst skarpt. Även detta är helt anekdotiskt eller en enskild datapunkt som inte säger något om installationer i allmänhet.

Nissens Nissens skrev:
Förklara gärna för mig vad jag skall med ett temperaturlarm till om jag är ute o reser och strömmen bryts?
Se ovan, ring en vän. Vad ska du med julbelysning till ute om du är ute och reser?

Nissens Nissens skrev:
Och det har ju bevisligen fungerat, ett templarm hade inte hjälpt mig alls.
Det kan du inte säga. Som det är nu har ju t.ex. din extra JFB inte heller hjälpt alls eftersom du inte haft fel i kyl/frys. Varför sitter den ens där?

Jag tror som GK100 att du är fast i det där hjulspåret. Du är dock i gott sällskap, det är många som resonerar som du. Problemet är bara att det dels är enögt såtillvida att det bara skyddar mot ett av flera möjliga problem, dels baseras på gammal kunskap modell 80-tal då kompressorn i kylar och frysar faktiskt läckte så mycket att JFB löste. På den tiden rekommenderade man att de skulle läggas utanför, av det skälet. Troligen har tankarna kring detta gjort en 180-graderssväng med tiden.
 
Nissens
GK100 GK100 skrev:
Du har i stort sett fel men jag tror inte det är så lätt att förklara hur och varför då du så tydligt är låst i tänkandet och ditt mångåriga men enstaka exempel. Det tex tommib beskriver är en utmärkt lösning redan med riskgrupperna för sig övrigt inklusive kyl, frys för sig och ev uppvärmning helt utanför. Det som kröner verket är om man så vill övervakning av temp och spänningsbortfall i lämpliga punkter. Du kan också fastansluta sånt du vill slippa JFB på och med skilda faser till grupperna lagda så du får selektivitet uppåt i systemet når du längre än det du har nu.
Du svarar ju inte på frågan om hur en tempvakt kan hjälpa mig om jag inte är hemma?
Och visst är det så att ju fler utrustningar som är inkopplade på en JFB desto större risk är det att den löser ut.
Dubbla JFB har hjälpt mig flera ggr genom åren, precis som det var tänkt. Du verkar helt låst vid din uppfattning.
Så, du menar att om du har en frys inkopplad ensam på en JFB så är sannolikheten att den löser ut lika stor som för den andra som har resten av huset?
Det är nog inte många som håller med dig om det.
 
Nissens
tommib tommib skrev:
Nja, jo, det kan jag kanske gå med på. Betydligt viktigare än antal inkopplade apparater är dock vad som är inkopplat.


Nej, det har de inte. Det är en anekdot, eller en datapunkt om man så vill. Det är inte en bekräftelse på någonting mer än att just din JFB inte har löst under just dessa omständigheter.


Man kan ringa en vän? Om du är borta längre än ett par dar alltså, annars klarar sig nog innehållet bra ändå.


UPS på frysen då? För att inte tala om ev fel på frysen som kan uppstå. Du kan ju också ansluta frysen fast, då behövs ingen JFB alls.


Jag trodde du var rädd om innehållet i den? Nu skyddar du dig bara mot en av flera saker som kan gå fel.


Möjligen. Eller bra produkter. Bra för dig.


Jaha, och? Du säger själv att den i huvudsak löst för defekta utomhusprodukter. Detta löses med att ha en separat JFB för riskgrupper, inte en separat för kyl/frys. Just värmesystem som BVP lägger man med fördel utanför JFB, då de är fast anslutna. Eller möjligen en helt egen JFB. I det fallet skulle jag övervaka BVPn.

Mina egna JFB har löst tre gånger på sex år. Varje gång pga klantfel (klipp av kabel x 2, armaturmontering x 1). De har aldrig löst skarpt. Även detta är helt anekdotiskt eller en enskild datapunkt som inte säger något om installationer i allmänhet.


Se ovan, ring en vän. Vad ska du med julbelysning till ute om du är ute och reser?


Det kan du inte säga. Som det är nu har ju t.ex. din extra JFB inte heller hjälpt alls eftersom du inte haft fel i kyl/frys. Varför sitter den ens där?

Jag tror som GK100 att du är fast i det där hjulspåret. Du är dock i gott sällskap, det är många som resonerar som du. Problemet är bara att det dels är enögt såtillvida att det bara skyddar mot ett av flera möjliga problem, dels baseras på gammal kunskap modell 80-tal då kompressorn i kylar och frysar faktiskt läckte så mycket att JFB löste. På den tiden rekommenderade man att de skulle läggas utanför, av det skälet. Troligen har tankarna kring detta gjort en 180-graderssväng med tiden.
Jösses, jag reser kanske 1-2 veckor i månaden i snitt, och dubbla JFB har ju hjälpt mig eftersom strömmen inte brutits som de hade gjort om jag låtit elektriken koppla så som defaultlösningen var, alltså en enda JFB till precis allt.
Jag tillhör dem som inte släcker ner allt när jag åker hemifrån, det är ju inte så begåvat att skylta med att huset är tomt.
Ja, det skyddar bara mot ett problem, vilket var syftet. Att kyl/frys går sönder kan hända, men det händer betydligt mer sällan än att JFB löser ut i regel så då får försäkringen ta det. Runt 10-15 år brukar man ofta kunna räkna med att de håller ungefär som en värmepump.
Det känns mer som att det är du och din kompis som bestämt er för att det är fel oavsett hur det fungerar. Att kalla statistik från 16 års drift för en anekdot är minst sagt märkligt. De dina erfarenheter från 6 år borde ju vara fullständigt meningslösa då. Du frågar till och med varför jag har JFB på kyl frys. Det finns ett mycket enkelt svar på det; det är olagligt att inte ha JFB i nya anläggningar.
 
Nissens Nissens skrev:
Du svarar ju inte på frågan om hur en tempvakt kan hjälpa mig om jag inte är hemma?
Och visst är det så att ju fler utrustningar som är inkopplade på en JFB desto större risk är det att den löser ut.
Dubbla JFB har hjälpt mig flera ggr genom åren, precis som det var tänkt. Du verkar helt låst vid din uppfattning.
Så, du menar att om du har en frys inkopplad ensam på en JFB så är sannolikheten att den löser ut lika stor som för den andra som har resten av huset?
Det är nog inte många som håller med dig om det.
Den hjälper dig ju i så måtto att du kan välja att agera om det indikerar fel samma med ev spänningsövervakning på lämpliga ställen. På samma sätt kan en spridning av matningen hjälpa dig om diverse andra fel i elanläggningen inträffar så det eventuellt minskar din skada. Att du har flera JFB är bra och nödvändigt så du kan välja vad som är kopplat till dem, felet du gör där är att du inte separerar så förbrukare med hög risk kan läggas mot samma (dessa är samtidigt oftast även oviktiga), Ökat antal inkopplade utrustningar ger inte obetingat större risk för utlöst JFB det är en mer mångfacetterad fråga men tumregelmässigt som jag antar att du menar är det en rimlig första utgångspunkt. Och kombinationen ordnad selektiv matning med fastinkoppling utan JFB vore ett lyft för dig trots din upplevda guldsits.
 
Nissens
GK100 GK100 skrev:
Den hjälper dig ju i så måtto att du kan välja att agera om det indikerar fel samma med ev spänningsövervakning på lämpliga ställen. På samma sätt kan en spridning av matningen hjälpa dig om diverse andra fel i elanläggningen inträffar så det eventuellt minskar din skada. Att du har flera JFB är bra och nödvändigt så du kan välja vad som är kopplat till dem, felet du gör där är att du inte separerar så förbrukare med hög risk kan läggas mot samma (dessa är samtidigt oftast även oviktiga), Ökat antal inkopplade utrustningar ger inte obetingat större risk för utlöst JFB det är en mer mångfacetterad fråga men tumregelmässigt som jag antar att du menar är det en rimlig första utgångspunkt. Och kombinationen ordnad selektiv matning med fastinkoppling utan JFB vore ett lyft för dig trots din upplevda guldsits.
Om jag sitter i Peru med fullt upp med arbete så är jag självklart inte intresserad av att plötsligt hantera något templarm hemifrån, invänta rätt tidszon och få nån kompis att felsöka en felström i mitt hus. Som det varit de här åren har det fungerat som det var tänkt.
Jag byggde ju huset och elektrikern var helt inne på att ha en enda JFB till precis allting. Så din raljering om guldsits är bara fånig. För min del var snarare elektrikerns lösning helt kass.
Självklart hade man kunnat göra en uppdelning av olika ”riskabla” utrustningar och planera JFB fördelning efter det. Men det hade blivit en låååång resa med den elektrikern som jag varken hade tid eller energi till mitt i nybygget.
Så du kan tycka precis vad du vill, jämfört med vad elektrikern ville göra så är detta ljusår bättre, och det har fungerat som det var tänkt i många år.
Ibland är det bra att inte lyssna för mycket på yrkesmännen.
 
tommib
Nissens Nissens skrev:
Så, du menar att om du har en frys inkopplad ensam på en JFB så är sannolikheten att den löser ut lika stor som för den andra som har resten av huset?
Nej, ingen har påstått det. Problemet är att du introducerar ett nytt felfall, att du missar att JFB har löst ut då den faktiskt gör det.

Nissens Nissens skrev:
Jösses, jag reser kanske 1-2 veckor i månaden i snitt, och dubbla JFB har ju hjälpt mig eftersom strömmen inte brutits som de hade gjort om jag låtit elektriken koppla så som defaultlösningen var, alltså en enda JFB till precis allt.
Eftersom du lite senare påpekar att det är olagligt att inte ha JFB i nya anläggningar, vilket för övrigt är fel, så antar jag att anläggningen är ny. Då är defaultlösningen absolut inte att ha en JFB för allt. En elektriker som föreslår det är helt enkelt okunnig och/eller kass.

Nissens Nissens skrev:
Att kalla statistik från 16 års drift för en anekdot är minst sagt märkligt.
Det är inte statistik. Det är en datapunkt.
Nissens Nissens skrev:
De dina erfarenheter från 6 år borde ju vara fullständigt meningslösa då.
Jag påstod inget annat heller. Det var därför jag ordagrant skrev följande: Även detta är helt anekdotiskt eller en enskild datapunkt som inte säger något om installationer i allmänhet.

Nissens Nissens skrev:
Du frågar till och med varför jag har JFB på kyl frys. Det finns ett mycket enkelt svar på det; det är olagligt att inte ha JFB i nya anläggningar.
Det går utmärkt att klippa stickproppen och ansluta kyl och frys fast. Då finns inget krav på en JFB.

Nissens Nissens skrev:
Om jag sitter i Peru med fullt upp med arbete så är jag självklart inte intresserad av att plötsligt hantera något templarm hemifrån
Nej. Är du intresserad av att frysen tinar då? Du verkar tro att bara du har en separat JFB för kyl och frys så är det lugnt. Det är förvisso bättre än att ha en JFB till allt men bättre vore som sagt att ha en vettig uppdelning av grupper på flera JFB, där kyl/frys får dela med annan el inomhus som är lågrisk. Som GK100 är inne på är det inte givet att utlösningar av JFB korrelerar med antalet apparater.

Nissens Nissens skrev:
Självklart hade man kunnat göra en uppdelning av olika ”riskabla” utrustningar och planera JFB fördelning efter det. Men det hade blivit en låååång resa med den elektrikern som jag varken hade tid eller energi till mitt i nybygget.
Ok, så du hade en usel elektriker. Trist för dig. Det ändrar inte att rekommendationen länge har varit att ha minst två JFB.

Nissens Nissens skrev:
Ibland är det bra att inte lyssna för mycket på yrkesmännen.
Ja, det stämmer iofs. Men i det här fallet hade det varit bra att lyssna på någon ytterligare, som kanske hade gett dig ett bättre förslag.

Hela diskussionen bottnar i den här meningen från dig
Nissens Nissens skrev:
Så självklart är det en fördel att ha separat jfb för kyl/frys.
Det är definitivt inte självklart. Givet dina förutsättningar kan du påstå att det är en fördel att ha en separat JFB för kyl/frys när alternativet är att bara ha en. Det är ett helt annat påstående än det ovan.
 
  • Gilla
MatCan
  • Laddar…
Nissens
Det handlar om riskhantering, och jag har minimerat risken för att JFB skall lösa ut det är allt. Och hade jag följt elektrikerns råd så hade jag haft problem flera ggr under åren som gått. Det är fakta.

Den lilla risken som återstår får försäkringsbolaget hantera om den faller ut, och den inträffar statistiskt vart 10-15 år ungefär. Det kan jag absolut leva med.

Visst kan du kalla det för en datapunkt, men det är ändå statistik för den här anläggningen.

Den här lösningen fungerar utmärkt vare sig du gillar det eller inte, och oavsett om det går att optimera på alla möjliga olika sätt om man finner nöje i det. För mig räcker det att det uppfyller mina krav. :)
 
tommib
Nissens Nissens skrev:
Den här lösningen fungerar utmärkt vare sig du gillar det eller inte
Jag har ingen sådan relation till din lösning. Den rör mig inte i ryggen, vilket du verkar tro.

Nissens Nissens skrev:
Visst kan du kalla det för en datapunkt, men det är ändå statistik för den här anläggningen.
Nej.

Igen, mitt problem är endast ditt påstående att det självklart är bättre med en separat JFB för kyl/frys. Det är det inte. Om din anläggning fungerar för dig så är det gott så. Du kan dock inte generalisera från det till ditt ursprungliga påstående.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.