Ola C Ola C skrev:
Ja jävlar vad du vevat boxjoints @vectrex (y):D

Jag har också gjort lite snickericomeback efter en sommar med mest cykel o bad.

Fick ingen mjukstart direkt, tight deadlinebeställning på ett par soffbord med rejäla utmaningar bland annat denna. Sarg möter runt ben med exakt samma diameter som sargens bredd o sen högriskfräsning genom limmat paket. Alla sargdelar gjordes med putsjiggen, mötena mot runt ben ställde väldigt höga krav på bensvarvningen, dom va tvungna att va inom nån tiondel annars skulle det bli glipor. Fogen gjordes med lös tapp o spel i bredd (typ liggande domino) för att cirkelformen skulle få styra sig själv,en fix tapp i breddled två tiondelar off i sidled hade sett riktigt risigt ut.

Fräsningen gjorde även den med putsad offerbit exakt samma diameter som benen.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Galet skickligt igen, @Ola C! Fantastiskt snyggt jobbat.

Imponerad bland mycket annat av den minimala bränningen i ändträet på benet trots att du använt ett hyggligt stort frässtål. För att lära mig någonting — vad har du kört för rpm på stålet och hur stort var det?

Än en gång, mycket snyggt!
//Ronnie
 
Skrivit ut kakformar häromdagen. (Tänk som pepparkaksformar) Två gröna plastkakformar med 3D-printade detaljer som föreställer figurer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 6 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Galet skickligt igen, @Ola C! Fantastiskt snyggt jobbat.

Imponerad bland mycket annat av den minimala bränningen i ändträet på benet trots att du använt ett hyggligt stort frässtål. För att lära mig någonting — vad har du kört för rpm på stålet och hur stort var det?

Än en gång, mycket snyggt!
//Ronnie
Tack Ronnie. Det är detta stålet jag kört med https://www.wealdentool.com/acatalog/Online_Catalogue_Coved_Upstand_226.html

Som du ser är det inte jättestort och jag körde det på max rpm. Dock är det kört i flera omgångar, 5 om jag minns rätt. De första körningarna på 9.5mm höjd och sen sista körningen på 10mm och bara 0.5 i bredd. Då kan man mata på snabbt o undvika brännmärken. Eventuella brännmärken i körning 1-4 spelar mindre roll, det är bara sista fräsningen som är viktig.

Edit. Fräsbilden är nog efter körning 4 och där är lite bränn, kan inte minnas några brännmärken efter sista körningen.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Fick 2 mindre stockar av ett japanskt körsbärsträd som jag sågade upp till plank. Körsbär är notoriskt svår att torka utan att de skruvar sig (kanske alla fruktträd?) men sist jag gjorde det kunde jag ändå limma upp paneler av men med rätt smala ämnen. Funkar säkert denna gången också! Spännband (som nu är buntband) för att försöka hålla vridningen och kupningen lite i schack!
Sågade plank av japanskt körsbärsträd på arbetsbänk, spännband syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppkapade plankor av japanskt körsbärsträd bundna med spännband för att minska vridning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jockeping och 20 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Fick 2 mindre stockar av ett japanskt körsbärsträd som jag sågade upp till plank. Körsbär är notoriskt svår att torka utan att de skruvar sig (kanske alla fruktträd?) men sist jag gjorde det kunde jag ändå limma upp paneler av men med rätt smala ämnen. Funkar säkert denna gången också! Spännband (som nu är buntband) för att försöka hålla vridningen och kupningen lite i schack!
[bild]
[bild]
Hur resonerar du när du låter barken vara kvar på?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Hur resonerar du när du låter barken vara kvar på?
Inte så mycket resonerande utan mest lat. ;)

Nej men har alltid låtit barken vara på och allt virke jag köpt har barken suttit på med (utom kantat virke då).
 
V vectrex skrev:
Inte så mycket resonerande utan mest lat. ;)

Nej men har alltid låtit barken vara på och allt virke jag köpt har barken suttit på med (utom kantat virke då).
På sidobitarna känns det ju logiskt. Vet dock inte hur man ska tänka på bakarna.. Har testat båda men inte kunnat läsa mig till vad som är 'rätt'.

Själv har jag kapar lite vinkeljärn till grillen.
Efter att jag tog första bilden såg jag själv vad som saknades (dvs vettig fastspänning av ämnet, fixade, glömde ta ny bild :( )
Vinkeljärn på ett arbetsbord med kapmaskin och hörselkåpor, inomhusarbete före montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På plats
Gamla och nya vinkeljärn installerade i en grill, skillnaden synlig där de nya är ljusare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Dags för hylla nr3 till kattburen.
Batterisänksågen kapade trallen, som var torr, utan problem.
Batteridriven sänksåg och sågade träbitar på ett betonggolv med målarburk och borr i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trallskiva kapad med sänksåg i en verkstad, tänkt att bli en hylla för kattbur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 5 till
  • Laddar…
Ser ut som att jag fick ihop två dörrar till friggeboden! Grundmålade (efter fotot, så tunt har jag inte målat!) och väntar på att torka innan montering :) Får se hur jag löser handtag/dörrlås, har en idé men måste storstäda innan jag tar fram svetsen
Två obehandlade träddörrar på ett verkstadsgolv, omgivna av verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
larsbj och 6 till
  • Laddar…
Renoverar ett trasigt innerfönster. Imponeras både av virkeskvaliteten och skärpan på Bachoskrapan.
Renovering av innerfönster med en skarp Bachoskrapa som skalar färg från trät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Reparerade ena pojkens radiobil då han kört sönder stötdämparen. Har beställt ny stötdämpare men det tar så länge. Jag plockade en stötdämpare från en annan bil som såg ganska lik ut och som var söndrig ändå, men det passade ju inte så jag svarvade en adapter (de vita grejerna) av teflon så nu funkar det.

Radiobil med reparerad stötdämpare och hemmagjord vit teflonadapter monterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MTech och 3 till
  • Laddar…
Har så fixat ingången till verkstaden. Det var av jord, inget lyckat i längden...
Men insidan har prioriteras. Nu blir det lättare att köra in å ut maskiner om inte annat


Nygrävd verkstadsingång med skottkärra, betongplattor och verktyg för arbete i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybetongad verkstadsingång med skottkärra och byggmaterial längs en grusgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd verkstadsingång med betongplattor och singel längs sidorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 11 till
  • Laddar…
Ja en hel diverse verktyg har jag greppat idag men krattan är ett riktigt bra köp. Stadig som få men den är, tror jag, ju gjord för anläggningsarbeten. Beställs på Swedol
Aluminiumkratta lutad mot vedställ med barn som arbetar i grus, omgiven av skog och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 6 till
  • Laddar…
Blev sist och slutligen en ganska produktiv dag.

Fixade en fläkt åt ässjan, med PWM styrning så jag kan kontrollera tilluften väldigt noggrant, den gamla verktygslådan är vart jag lade elektroniken, behövdes ju sättas i nånting. Tar in den i garaget medan den inte används.
rCdLU9X.jpg

Sen fick jag den senaste yxan skaftad (fast jag började på det tidigare), det är den längsta av dom
CvAM8O6.jpg

kNHjbFp.jpg

YYQUS3E.jpg

Sen bestämde jag mig att jag skulle börja på den nya solfångaren också. Jag är alltid så nöjd att jag gjorde lyftanordningen till sågen varje gång jag använder den. Inga problem att kapa långa saker, eller att sen orientera om den för att klyva långa saker.

9A31fTr.jpg

7EYWTtV.jpg
 
  • Gilla
  • Wow
Immobil och 9 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Ja en hel diverse verktyg har jag greppat idag men krattan är ett riktigt bra köp. Stadig som få men den är, tror jag, ju gjord för anläggningsarbeten. Beställs på Swedol
[bild]
En sån kratta lånade jag i våras, helt suverän. Är sugen på att köpa en, men eftersom den kostar nästan tusen kronor kommer den en bit ner på prioriteringslistan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.