S Sir Duke skrev:
4,5 meter från tomtgräns, annars bygglov eller grannmedgivande
Jag trode att det bara gällde fasta saker, inte rullbara om de stod där max 6 månader i taget!
 
A Andreasa2 skrev:
Vi har ett äldre par som granne som är oerhört besvärliga. Skrev om dom innan här: [länk]

Vi klipper alltid häcken en gång per år, den är ca 2 m hög mot grannen och vi vill ha den så för insynsskydd vid uteplatsen. Grannen har klagat på att den är för hög. Nu klagade dom på att den blev lite kal men vi tänker att det kommer nya skott.

Dom senaste veckorna har dom ett antal gånger kapat grenar och slängt över till vår tomt. Har tänkt att det är väl grenar som lutat över till deras tomt så har bara slängt det o ignorerat. Men nu hände det igen och nu är det ett hål. Ser förjävligt ut och jag har fått massa grenar på tomten. Där dom kapat är häcken nu kanske 110 cm. Häcken står ca 30-40 cm in på vår tomt.

Tänkte nu måste jag säga till dom att sluta. Men det var lönlöst. Dom sa i princip att dom vet att dom inte får klippa den men det skiter dom i. Dom ”hjälper” oss eftersom vi inte kan sköta den. Något är fel med dom, behandlade mig som skit fast jag höll mig på en respektfull nivå. Allt för att vi inte sköter häcken som dom vill.

Vadfan ska jag göra? Vill inte flytta. Sa till slut till dom att dom inte får göra det igen och om dom gör det ändå så anmäler vi. Fick till svar att gör ni det, det läggs ner ändå.
Jag har en lika besvärlig situation med min granne . Han gillade inte häcken vid tomtgränsen , men jag tyckte den är helt OK och blommar på våren , drar till sig bina som pollinerar mina fruktträd. Så han ”hämnades” genom att plantera tujor precis längs häcken på sin sida . Och det är ju hans sak , det är bara det att tujorna är nu 3,5 m höga och skymmer solen på mitt hus på östsidan så att träpaneler på huset inte torkar ordentligt emellanåt. Har påpekat detta men det skiter han i... Ja grannar och släkt väljer man Inte
Vet någon vilka regler gäller här och vart ska man anmäla om han bryter mot bestämmelser?? Tack för konkreta svar!
 
Du har i princip ingen rätt att påverka växtligheten på grannens mark.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det hade blivit en "rolig" situation om det hade funnits lagrum och anmälningsmöjligheter för grannars växtlighet.
Många har grannar med stora träd/buskar som skymmer och där de som är berörda av skugga/lövnedfall mm gärna hade velat få gehör för sina synpunkter, det hade dock blivit en ytterst besvärlig situation om detta skulle vara reglerat i någon lag.
Det som finns lagreglerat är inträngande grenar och rötter.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Då är det bättre i Danmark, där är det maxhöjd på "häckliknande konstellationer"(fritt översatt). där gäller maxhöjden på staket/plank o sen 45 grader in åt tomten,
exempel: maxhöjd staket 1m , 1 meter in på din egen tomt gäller 1m + 1m =2,0m
2 meter in på din egen tomt gäller 2m+1=3.0m.
Ganska bra system tycker jag.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 6 till
  • Laddar…
Släng över klippet till deras tomt, börja även klippa ner allt onödigt och släng det framför deras ytterdörr,

Dom har ju tur att ni är så mesiga, psykopater har bra känsla för viöka dom kan jävlas med,
 
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
K Keld skrev:
Då är det bättre i Danmark, där är det maxhöjd på "häckliknande konstellationer"(fritt översatt). där gäller maxhöjden på staket/plank o sen 45 grader in åt tomten,
exempel: maxhöjd staket 1m , 1 meter in på din egen tomt gäller 1m + 1m =2,0m
2 meter in på din egen tomt gäller 2m+1=3.0m.
Ganska bra system tycker jag.

Men är detta en en lagparagraf i dansk lag?

Det kan finnas kommunala och samfälliga regler om växtlighet etc, särskilt omkring vägar. Där finns det ofta eller alltid kommunala regler om minsta frihöjd och utstickande växtlighet.
 
M Michael_P skrev:
Jag har en lika besvärlig situation med min granne . Han gillade inte häcken vid tomtgränsen , men jag tyckte den är helt OK och blommar på våren , drar till sig bina som pollinerar mina fruktträd. Så han ”hämnades” genom att plantera tujor precis längs häcken på sin sida . Och det är ju hans sak , det är bara det att tujorna är nu 3,5 m höga och skymmer solen på mitt hus på östsidan så att träpaneler på huset inte torkar ordentligt emellanåt. Har påpekat detta men det skiter han i... Ja grannar och släkt väljer man Inte
Vet någon vilka regler gäller här och vart ska man anmäla om han bryter mot bestämmelser?? Tack för konkreta svar!
Vattna med saltvatten när alla sover!
 
Köp en rulle med fårstängsel och naja på (deras) befintliga stängsel. Se till att det viker sig över mot grannen. Eller stabilisera det med buntband mot din häck så att de inte kan plöja med häcksaxen. Om de kan sänka din häck så kan väl du höja deras stängsel?
Mest för att visa att du tar till motmedel.
Du kan ju även köra häckklippet genom en kvistkvarn och hälla i deras rabatter eller bara på andra sidan stängslet.
 
E etompau skrev:
Men är detta en en lagparagraf i dansk lag?

Det kan finnas kommunala och samfälliga regler om växtlighet etc, särskilt omkring vägar. Där finns det ofta eller alltid kommunala regler om minsta frihöjd och utstickande växtlighet.
Vet inte, Det var ett program på TV. O det verkade finnas nån instans (hegntillsyn, fritt ur minnet) som kunde tvinga folk att ta ner sina överdrivna häckar o dyl. Försökte Googla, men det är svårt med andra länder/språk.
Men hur som helst tycker jag att det verkar vara en bra ide!
 
K Keld skrev:
Då är det bättre i Danmark, där är det maxhöjd på "häckliknande konstellationer"(fritt översatt). där gäller maxhöjden på staket/plank o sen 45 grader in åt tomten,
exempel: maxhöjd staket 1m , 1 meter in på din egen tomt gäller 1m + 1m =2,0m
2 meter in på din egen tomt gäller 2m+1=3.0m.
Ganska bra system tycker jag.
Jag har en dansk bekant som är mycket påläst om byggregler etc via sina utbildningar och även privat genom sina bostadsaffärer och sedermera husbyggande, och hon har även bott många år i Sverige. Hon hävdar bestämt att Danmark är betydligt mer reglerat, även om ryktet och känslan säger något annat. Många skrattar och skakar på huvudet åt förmynderiet i Sverige, men vårt broderland är minst lika byråkratiserat och reglerat. På gott och ont.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Nu är jag ju av uppfattningen att TS skulle kunna lösa grannarnas frustration genom att sköta sin häck lite bättre... för inte är det vidare snyggt. Massor av råd - både olagliga och oetiska - har TS redan fått. Något mittemellan ger jag (även om jag hävdar att i sådant fall enbart hundhållande egentligen är försvarbart) : sätt elstängsel 10 cm in på tomten med gula varningsskyltar var tionde meter. TS har tydligen egna barn (studsmatta) men dessa går att fostra - jag har periodvis 5 barnbarn här och de respekterar elstängslet även om grabbarna har utmanat ödet (1g)!
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
S
S Sir Duke skrev:
Hänsyn till grannen? TS får ha 30 meter hög tuja om han vill. Inne på sin egen tomt givetvis.
Som så många andra i den här tråden har du inte en aning om vad juridiken säger.. Egna tyck och sedan ska det hämnas hej vilt. Är det inte bättre att förklara vad lagen säger och hur domstolen dömer? Saknar du den kunskapen är det bättre att du svara i de trådar som du begriper.
Man ska försöka komma överens med sin granne. Det är något som en domstol frågar efter.
Är det vid gränszonen får man inte skapa en olägenhet för grannen enligt lagen. Det är alltså inte lagligt att plantera en tujahäck 10 cm in på egen tomt utan uppgörelse med grannen. Har grannen medgivet detta är det naturligtvis en annan sak.
 
S Sprängkilen skrev:
Som så många andra i den här tråden har du inte en aning om vad juridiken säger.. Egna tyck och sedan ska det hämnas hej vilt. Är det inte bättre att förklara vad lagen säger och hur domstolen dömer? Saknar du den kunskapen är det bättre att du svara i de trådar som du begriper.
Man ska försöka komma överens med sin granne. Det är något som en domstol frågar efter.
Är det vid gränszonen får man inte skapa en olägenhet för grannen enligt lagen. Det är alltså inte lagligt att plantera en tujahäck 10 cm in på egen tomt utan uppgörelse med grannen. Har grannen medgivet detta är det naturligtvis en annan sak.
Tack för klargörande som du gjorde när du skrev ”Är det vid gränszonen får man inte skapa en olägenhet för grannen enligt lagen. Det är alltså inte lagligt att plantera en tujahäck 10 cm in på egen tomt utan uppgörelse med grannen.” Om du kan peka var i lagstiftningen detta står så ska jag skriva ett brev till granne och hänvisa till lagtexten. Tack på förhand!
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
S Sprängkilen skrev:
Det är alltså inte lagligt att plantera en tujahäck 10 cm in på egen tomt utan uppgörelse med grannen.
Jodå. Opraktiskt på vissa vis och det kommer ge grannen rätt att klippa grenar på tujan när den växer över gränsen, men fullt lagligt.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.