mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Det ville jag också ha hemma! Men sambon insisterade på att bygga om det till en sous vide.
Rådjur på 31 grader i två veckor, hur blir det?
 
  • Haha
Robert-san01
  • Laddar…
Bytt gummit på bandsågshjulen. Nu ska jag "bara" få rätt på bladet då det vill vandra framåt på undre hjulet när jag spänner.
Närbild av ett bandsågshjul med nytt gummiband monterat, klar för bladspänning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Närbild på bandsågshjul med nytt gummi, fokus på spåret där bandsågsbladet ska sitta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anders 1920-tal och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Inköp har glömt att beställa tspårsskruv i 8 månader nu så ikväll tog jag saken i egna händer och bonnmeckade ihop ett par. Inte direkt snygga men dom gör sitt jobb så det får duga.
 
  • Hemmagjorda T-spårsskruvar bredvid kommersiella, monterade på arbetsstycke i en skruvstäd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Borrat med manuell drillborr eftersom skruvdragaren plötsligt tvärdog. (Antagligen dött batteri, ger 3,5 V trots ett par timmars laddning.)

Monterade dörrbroms, så det var inte så mycket borrande.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Bytt till nytt sågblad efter en smärre incident... Gick av mitt på svetsen. Vill minnas att jag läst att man inte kan spänna för hårt.
Det visade sig vara den gamla klingan som orsakade vandringen på undre hjulet. Nu ligger det mitt på på båda hjulen.
 
  • Hand håller ett brutet sågblad med synlig svetskvalitet där bladet gått av.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avbrutet sågblad hållet av en hand, visar svetsbrottet där bladet gått av.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
p.lundgren och 3 till
  • Laddar…
Inköpt en ny nagelklippare men den hade en oskön kant så jag drog fram fil och slippapper.
Nagelklippare på träyta bredvid en fil och slippapper på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja även de små sakerna behöver fixas ibland.
Innan det så målade jag 5 fönster /dörr foder och körde några kärror jord och grus.
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Fortsatt med mitt bandsågsäventyr. Bytte ut bladstyrningen som var av metallpinnar till trä istället. Snart så ska den nog gå att använda.:cool:
Testade att såga i ek och fur med ett 10 mm brett och 4 tpi blad. Bitarna är dryga 10 mm tjocka.
Kan man vara nöjd med detta resultat måntro?
 
  • Två träbitar sågade med bandsåg, en i ek och en i fur, visar släta snitt och är ungefär 10 mm tjocka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träsågade ek- och furubitar med synliga sågspår, ca 10 mm tjocka, resultat av bandsågsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på nysågade träbitar av ek och fur, ca 10 mm tjocka, uppvisar jämn sågyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stigen och 2 till
  • Laddar…
Nepp. Sommaren är slut och snickarsuget börjar komma tillbaka! ;)

Färdigställde aldrig nattduksbordet i våras men eftersom idén fungerade såg jag den som en prototyp och satte igång att göra 3 likadana till. Totalt blir det alltså 2 st i ek och wenge och 2 st i ask och valnöt.
1 får infälld Qi laddare i toppen (trådlös laddning) och övriga får infällda USB uttag i botten.

Gäller att märka upp bitarna noga så man kan hålla reda på jättepusslet. En felvänd bit och hela lådan är körd. Allt gick dock bra denna gång. Inga klantigheter än så länge! Eken kommer från mina monsterslabs som jag köpte förra våren. Trots 80mm tjocka så är de nu helt möbeltorra och i jämnvikt med luftfuktigheten i snickeriet.

Träslöjdsarbetsbänk med uppspända träbitar och verktyg för att bygga nattduksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ekbräda med synliga årsringar och kviststruktur, använd för att bygga ett nattduksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsågade träbitar till nattduksbord ordnade på arbetsbänk, markerade för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädetaljer till nattduksbord under tillverkning i ett snickeri, med synliga måttmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trähantverk i snickeri, förlimmade låddelar och märkta träbitar för ett nattduksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbitar med tappsammanfogning på en arbetsbänk i ett snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på fina sammanfogningar i trä för ett nattduksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädelar till nattduksbord med tandning för montering på ett snickeribord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädelar till nattduksbord i olika stadier av tillverkning på en arbetsbänk i ett snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjort nattduksbord i ek och wenge på en snickarbänk, med flera omonterade delar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
leby och 64 till
  • Laddar…
Garderobssnickarn
Snyggt!

Bonus med dina byggbilder är att det alltid ser så härligt rent och snyggt ut när du arbetar, jag försöker alltid men misslyckas varje gång. :)

V vectrex skrev:
Nepp. Sommaren är slut och snickarsuget börjar komma tillbaka! ;)

Färdigställde aldrig nattduksbordet i våras men eftersom idén fungerade såg jag den som en prototyp och satte igång att göra 3 likadana till. Totalt blir det alltså 2 st i ek och wenge och 2 st i ask och valnöt.
1 får infälld Qi laddare i toppen (trådlös laddning) och övriga får infällda USB uttag i botten.

Gäller att märka upp bitarna noga så man kan hålla reda på jättepusslet. En felvänd bit och hela lådan är körd. Allt gick dock bra denna gång. Inga klantigheter än så länge! Eken kommer från mina monsterslabs som jag köpte förra våren. Trots 80mm tjocka så är de nu helt möbeltorra och i jämnvikt med luftfuktigheten i snickeriet.

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
 
  • Gilla
vectrex
  • Laddar…
Ja jävlar vad du vevat boxjoints @vectrex (y):D

Jag har också gjort lite snickericomeback efter en sommar med mest cykel o bad.

Fick ingen mjukstart direkt, tight deadlinebeställning på ett par soffbord med rejäla utmaningar bland annat denna. Sarg möter runt ben med exakt samma diameter som sargens bredd o sen högriskfräsning genom limmat paket. Alla sargdelar gjordes med putsjiggen, mötena mot runt ben ställde väldigt höga krav på bensvarvningen, dom va tvungna att va inom nån tiondel annars skulle det bli glipor. Fogen gjordes med lös tapp o spel i bredd (typ liggande domino) för att cirkelformen skulle få styra sig själv,en fix tapp i breddled två tiondelar off i sidled hade sett riktigt risigt ut.

Fräsningen gjorde även den med putsad offerbit exakt samma diameter som benen.

Träsarg som möter ett runt ben med precis passning på en arbetsbänk, med hantverksdetaljer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörndetailj av soffbord, där träets sarg möter ett runt ben med exakt passform utan glipor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av soffbordben i trä med precisionsbearbetad sarganslutning på verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Runt träben visar detaljerad sammankoppling där sargens diameter möter benet exakt, hög precision i snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träsnickeriverkstad med halvfärdigt soffbordsben i skruvstäd och skjutmått för precision.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snickeriarbete med sargdel och rundat träben i skruvstycke, före sammanfogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Allvetaren och 45 till
  • Laddar…
Intressant hur det är, när sommaren tar slut så börjar allt verkstads relaterat blir mindre och mindre intressant...

Allt sånt görs bäst på sommaren i värmen tycker jag. Avskyr att behöva klä på mig en massa lager och ha dörren stängd till verkstan för att inte släppa ut den dyra värmen.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Intressant hur det är, när sommaren tar slut så börjar allt verkstads relaterat blir mindre och mindre intressant...

Allt sånt görs bäst på sommaren i värmen tycker jag. Avskyr att behöva klä på mig en massa lager och ha dörren stängd till verkstan för att inte släppa ut den dyra värmen.
Precis tvärtom för mig. Har ingen kyla i verkstaden så den blir rätt varm på sommaren, sällan över 23 grader dock.

Föredrar att ha runt 18-19 grader där inne. Jobbar i t-shirt och långbyxor året runt (shorts på sommaren). När man kört spånsugen någon timme är det uppe i 22-23. Energiåtgången för att värma min snickarbod till de temperaturerna ligger under 1000kWh per år. Det är det lätt värt. Hade inte velat ha en kallare snickarbod då det direkt hade gett högre RH och möbeltorrt virke hade direkt blivit för fuktigt.
 
  • Gilla
pero
  • Laddar…
Började med en lekstuga i slutet på semestern, skulle vara något enkelt men jag svävade iväg och det blev ett ganska stort projekt. Dörr och karm är nu klar och har fått ett lager grundfärg. Nu är det bara två öppningsbara fönster kvar sen är utsidan färdig.



Ommålat lekstugedörr och karm i trä under konstruktion på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grundmålad dörr och dörrkarm för lekstuga i en verkstad med verktyg och trämaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och en bild på bygget hur det ser ut nu.

Rödmålad lekstuga med grundfärg på dörr och karm, tak med röda tegelpannor, i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Hammarfall och 57 till
  • Laddar…
A Antefjante skrev:
Började med en lekstuga i slutet på semestern, skulle vara något enkelt men jag svävade iväg och det blev ett ganska stort projekt. Dörr och karm är nu klar och har fått ett lager grundfärg. Nu är det bara två öppningsbara fönster kvar sen är utsidan färdig
"Svävade iväg". Dagens understatement. men grymt fin
 
  • Gilla
  • Haha
Hammarfall och 10 till
  • Laddar…
Själv har jag tröttnat på att skrapa färg från fasaden så nu kör jag valda delar i hyveln istället. Mest är det altangaveln och altanräcket som har lite djupare grånad som jag kan ta bort sjukt mycket enklare nu. Sedan är det bara att grunda och måla innan jag sätter upp det igen. Faktiskt rätt gott att få fram friskt virke även om det är lite tunnare än tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.