För en liten friggebod räcker en PAX-etc-fläkt inomhus.
 
  • Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
D doubleH skrev:
Hur sitter ventilerna?
För att få självdrag så behövs ofta att ventilen för friskluftsintag sitter lågt på en vägg och att frånluftsventilen sitter högt på en vägg - för bästa cirkulation i andra änden av utrymmet.
Jag har gjort just så i vår nybyggda Friggebod och trots gassande sommarsol och mörkt papptak så har det varit förvånansvärt svalt och "bra/frisk" luft i boden.
Bägge sitter lika högt - i två olika ändar av "rummet". Jag tror inte jag ska göra ett tredje hål. Borde snart lära mig att läsa på innan jag gör. Måste vara magnetfälten som påverkar tankeförmågan. Får nog bli en fläkt.
 
GK100 GK100 skrev:
Du måste tänka på att de olika resultat som ev pekar på samband och som även är omstridda bygger på oerhört mycket starkare fält än du öht kan utsättas för i ditt fall. Tex arbetare stationerade förr i ställverk eller lokförare sittande precis invid en stor enfasig trafos läckfält. Och som nämndes tidigare avtar det snabbt i kabelfallet dessutom kvadratiskt mot avståndet så din i sig svaga källa blir obetydlig redan i häradet 1 m ifrån.
Betryggande. Tack!
 
useless useless skrev:
För en liten friggebod räcker en PAX-etc-fläkt inomhus.
Ja, Pax it is. Visst kan jag koppa in en sladd för vägguttag istället för fast installation? Det är ju inget våtutrymme.
 
Trötthet och yrsel skulle väl kunna tyda på för höga halter av koldioxid orsakad av dålig ventilation som andra är inne på.

Kan det vara några andra vanor som du ändrat på nu när du börjat jobba på en annan plats än där du varit tidigare? Själv så har jag t.ex. alltid ett stort glas vatten stående på skrivbordet och dricker ganska mycket under dagen. Men jag har märkt att om jag jobbar på annan plats så dricker jag betydligt mindre och kan känna av detta. Eller kan det vara så enkelt som att du lider av kaffebrist? På en tidigare arbetsplats hade jag kaffeautomaten några meter från arbetsplatsen så det blev ganska mycket kaffe under en dag. När jag sedan började jobba ensam så var det för omständigt att själv koka kaffe och efter en tid med återkommande huvudvärk så kom jag på att det helt enkelt berodde på kaffeabstinens. I bägge fallen fanns en enkel lösning, genomgående mer vatten och mindre kaffe. :)
 
  • Gilla
Magor och 1 till
  • Laddar…
Tror du har drabbats av jobbus skyggus. Det är en allvarlig sjukdom.
 
  • Gilla
Magor
  • Laddar…
jac jac skrev:
Trötthet och yrsel skulle väl kunna tyda på för höga halter av koldioxid orsakad av dålig ventilation som andra är inne på.

Kan det vara några andra vanor som du ändrat på nu när du börjat jobba på en annan plats än där du varit tidigare? Själv så har jag t.ex. alltid ett stort glas vatten stående på skrivbordet och dricker ganska mycket under dagen. Men jag har märkt att om jag jobbar på annan plats så dricker jag betydligt mindre och kan känna av detta. Eller kan det vara så enkelt som att du lider av kaffebrist? På en tidigare arbetsplats hade jag kaffeautomaten några meter från arbetsplatsen så det blev ganska mycket kaffe under en dag. När jag sedan började jobba ensam så var det för omständigt att själv koka kaffe och efter en tid med återkommande huvudvärk så kom jag på att det helt enkelt berodde på kaffeabstinens. I bägge fallen fanns en enkel lösning, genomgående mer vatten och mindre kaffe. :)
Brist på kaffe handlar det inte om - det kan jag lova. Inte vatten heller. Men en god teori. Jag får prova ventilationsspåret och se vad som händer. Blir det inte bättre får jag lov att återkomma. Tack!
 
B Byggdjuret skrev:
Tror du har drabbats av jobbus skyggus. Det är en allvarlig sjukdom.
Fast den har jag haft länge. Detta är något annat.
 
M Magor skrev:
Fast den har jag haft länge. Detta är något annat.
Men den kan blivit värre när man byter lokal.
 
  • Gilla
Magor
  • Laddar…
Magnetfältet runt en trefaskabel i mark är lågt, tom mycket lågt.
Hur mycket ström går i kabeln? Grannens kabel är troligen i intervallet 16 till 35A men den som matar området är mera intressant.
Troligen inte särskilt mycket för då hade elbolaget aldrig gått med på att du skulle få ställa upp en friggebod över den.
Finns det servitut på kabelförläggningen? Om inte säg åt dom att flytta på kabeln (dvs de gräver en ny kabelgrav "någon annanstans" och skarvar in en ny kabeldel).
Magnetfält går att mäta, och det är inte ens svårt numera, du har troligen en magnetfältmätare i din smartphone, bara att ladda ned en app så är du igång. Du kommer inte att få kalibrerade värden, men det behöver du inte. Du skall ta de värden du få och jämföra med andra värden från andra utrustningar. Typ vattenkokare, bastuaggregat eller värmefäktar, om du är nyfiken så kan du ta med induktionshällar eller vanliga spisplattor i jämförelsen. Du kommer troligen notera att nivåerna inte är särskilt höga. Dessutom så tvistas det om hur tillvida människor verkligen påverkas av magnetfält alls.

Skulle du trots allt detta vilja minska magnetfältet rejält så är det enkelt, köp en väldigt stor stål/järnplåt och lägg på marken under friggeboden. Efter det så lär magnetfälten sjunka ned till obetydliga nivåer.

Sedan är följande stycke felaktigt: ”Beträffande magnetfälten så kan man säga att så länge strömmen är lika stor i alla kabelns tre faser, vilket den i regel är så tar magnetfälten ut varandra och då är risken obefintlig.”
Om man däremot även tar med neutralledaren dvs alla fyra ledarna så blir det korrekt för då är alla strömmar tämligen utbalanserade.

Magnetfältet från dessa fyra ledare är svårt att mäta på de ca 200cm mellan kabeln och ditt huvud när du sitter ned (40cm under mark + 40cm spalt mellan mark och golv inne + 120 cm mellan golv och huvud).

Men allt går att mäta, jag och många andra har mätinstrument för denna typ av mätningar.

Så vad kommer då dina besvär ifrån? Troligen något annat...

Att fråga ger dig ingen foliehatt. Men det närmar sig...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:
Sedan är följande stycke felaktigt: ”Beträffande magnetfälten så kan man säga att så länge strömmen är lika stor i alla kabelns tre faser, vilket den i regel är så tar magnetfälten ut varandra och då är risken obefintlig.”
Om man däremot även tar med neutralledaren dvs alla fyra ledarna så blir det korrekt för då är alla strömmar tämligen utbalanserade.
Fast om strömmen i fasledarna är lika stor så går det ingen ström i neutralledaren, så då stämmer ju påståendet.
 
Det är helt korrekt.
Men så är det aldrig i ett verkligt elnät.
Det diffar långt mer än 30mA i fasobalans vanligen tiotals eller tom hundratals ampere när enfaslaster ansluts (vilket är det som gäller i bostadsfastigheter/bostadsområden). Sedan tillkommer fasobalanserna på övertonerna som definitivt inte balanserar ut varandra. Så påståendet är i praktiken alltid felaktigt. Även om det på det principiella planet efter att trefaslasterna har passerat ett antal delta-Y transformatorer är fullständigt korrekt.

Men som sagt det gäller aldrig i lågspänningsdistrubutionsnätet (400V trefas).
 
Du tar inte med det viktigaste och vanligaste bidraget till magnetfält i distributionen dvs de vagabonderande strömmarna i det förhärskande TNC nätet. Inte för att de är farliga eller problematiska men oftast på en egen högre nivå. Delvis pga samma "lagar" som var uppe i en annan tråd dvs kabeln beter sig som enstaka ledare summerat och avtagandet med avstånd direkt omvänt och inte den för kablar normala kvadratiskt omvända. Dessutom kan beloppet på den strömmen ibland vara ganska hög.
 
L Limpan4all skrev:
Magnetfältet runt en trefaskabel i mark är lågt, tom mycket lågt.
Hur mycket ström går i kabeln? Grannens kabel är troligen i intervallet 16 till 35A men den som matar området är mera intressant.
Troligen inte särskilt mycket för då hade elbolaget aldrig gått med på att du skulle få ställa upp en friggebod över den.
Finns det servitut på kabelförläggningen? Om inte säg åt dom att flytta på kabeln (dvs de gräver en ny kabelgrav "någon annanstans" och skarvar in en ny kabeldel).
Magnetfält går att mäta, och det är inte ens svårt numera, du har troligen en magnetfältmätare i din smartphone, bara att ladda ned en app så är du igång. Du kommer inte att få kalibrerade värden, men det behöver du inte. Du skall ta de värden du få och jämföra med andra värden från andra utrustningar. Typ vattenkokare, bastuaggregat eller värmefäktar, om du är nyfiken så kan du ta med induktionshällar eller vanliga spisplattor i jämförelsen. Du kommer troligen notera att nivåerna inte är särskilt höga. Dessutom så tvistas det om hur tillvida människor verkligen påverkas av magnetfält alls.

Skulle du trots allt detta vilja minska magnetfältet rejält så är det enkelt, köp en väldigt stor stål/järnplåt och lägg på marken under friggeboden. Efter det så lär magnetfälten sjunka ned till obetydliga nivåer.

Sedan är följande stycke felaktigt: ”Beträffande magnetfälten så kan man säga att så länge strömmen är lika stor i alla kabelns tre faser, vilket den i regel är så tar magnetfälten ut varandra och då är risken obefintlig.”
Om man däremot även tar med neutralledaren dvs alla fyra ledarna så blir det korrekt för då är alla strömmar tämligen utbalanserade.

Magnetfältet från dessa fyra ledare är svårt att mäta på de ca 200cm mellan kabeln och ditt huvud när du sitter ned (40cm under mark + 40cm spalt mellan mark och golv inne + 120 cm mellan golv och huvud).

Men allt går att mäta, jag och många andra har mätinstrument för denna typ av mätningar.

Så vad kommer då dina besvär ifrån? Troligen något annat...

Att fråga ger dig ingen foliehatt. Men det närmar sig...
Hello!

Jag kan inte hitta något servitut men jag tänker inte bråka med elbolaget. Jag misstänker att de tillät att jag byggde där jag gjorde för de inte ville dra om den. De hade fått dra den runt hela kvarteret. Nästan bara berg här. Jag har ingen aning om hur starka strömmar som går i kabeln. Området har 50-60 villor. Fast skåpet ledningen går till ligger med fem-sex villor runt, inklusive min. Men den kanske letar sig vidare sen. Ingen aning. Kan inget om detta.

En stor järnplåt känns lite krångligt att få in mellan plintar och annat. Får sova på den saken. :)

Vilken app tänker du på? Kunde vara intressant att kolla. Även om absolut ingen verkar tro att det finns några fält runt.

Ja, var fasen kommer besvären ifrån då? Mycket oklart. Måste ju vara luften då. Ska sätta in en fläkt. Snart.

Hälsar Foliekepsen
 
L Limpan4all skrev:
Magnetfältet runt en trefaskabel i mark är lågt, tom mycket lågt.
Hur mycket ström går i kabeln? Grannens kabel är troligen i intervallet 16 till 35A men den som matar området är mera intressant.
Troligen inte särskilt mycket för då hade elbolaget aldrig gått med på att du skulle få ställa upp en friggebod över den.
Finns det servitut på kabelförläggningen? Om inte säg åt dom att flytta på kabeln (dvs de gräver en ny kabelgrav "någon annanstans" och skarvar in en ny kabeldel).
Magnetfält går att mäta, och det är inte ens svårt numera, du har troligen en magnetfältmätare i din smartphone, bara att ladda ned en app så är du igång. Du kommer inte att få kalibrerade värden, men det behöver du inte. Du skall ta de värden du få och jämföra med andra värden från andra utrustningar. Typ vattenkokare, bastuaggregat eller värmefäktar, om du är nyfiken så kan du ta med induktionshällar eller vanliga spisplattor i jämförelsen. Du kommer troligen notera att nivåerna inte är särskilt höga. Dessutom så tvistas det om hur tillvida människor verkligen påverkas av magnetfält alls.

Skulle du trots allt detta vilja minska magnetfältet rejält så är det enkelt, köp en väldigt stor stål/järnplåt och lägg på marken under friggeboden. Efter det så lär magnetfälten sjunka ned till obetydliga nivåer.

Sedan är följande stycke felaktigt: ”Beträffande magnetfälten så kan man säga att så länge strömmen är lika stor i alla kabelns tre faser, vilket den i regel är så tar magnetfälten ut varandra och då är risken obefintlig.”
Om man däremot även tar med neutralledaren dvs alla fyra ledarna så blir det korrekt för då är alla strömmar tämligen utbalanserade.

Magnetfältet från dessa fyra ledare är svårt att mäta på de ca 200cm mellan kabeln och ditt huvud när du sitter ned (40cm under mark + 40cm spalt mellan mark och golv inne + 120 cm mellan golv och huvud).

Men allt går att mäta, jag och många andra har mätinstrument för denna typ av mätningar.

Så vad kommer då dina besvär ifrån? Troligen något annat...

Att fråga ger dig ingen foliehatt. Men det närmar sig...
L Limpan4all skrev:
Magnetfältet runt en trefaskabel i mark är lågt, tom mycket lågt.
Hur mycket ström går i kabeln? Grannens kabel är troligen i intervallet 16 till 35A men den som matar området är mera intressant.
Troligen inte särskilt mycket för då hade elbolaget aldrig gått med på att du skulle få ställa upp en friggebod över den.
Finns det servitut på kabelförläggningen? Om inte säg åt dom att flytta på kabeln (dvs de gräver en ny kabelgrav "någon annanstans" och skarvar in en ny kabeldel).
Magnetfält går att mäta, och det är inte ens svårt numera, du har troligen en magnetfältmätare i din smartphone, bara att ladda ned en app så är du igång. Du kommer inte att få kalibrerade värden, men det behöver du inte. Du skall ta de värden du få och jämföra med andra värden från andra utrustningar. Typ vattenkokare, bastuaggregat eller värmefäktar, om du är nyfiken så kan du ta med induktionshällar eller vanliga spisplattor i jämförelsen. Du kommer troligen notera att nivåerna inte är särskilt höga. Dessutom så tvistas det om hur tillvida människor verkligen påverkas av magnetfält alls.

Skulle du trots allt detta vilja minska magnetfältet rejält så är det enkelt, köp en väldigt stor stål/järnplåt och lägg på marken under friggeboden. Efter det så lär magnetfälten sjunka ned till obetydliga nivåer.

Sedan är följande stycke felaktigt: ”Beträffande magnetfälten så kan man säga att så länge strömmen är lika stor i alla kabelns tre faser, vilket den i regel är så tar magnetfälten ut varandra och då är risken obefintlig.”
Om man däremot även tar med neutralledaren dvs alla fyra ledarna så blir det korrekt för då är alla strömmar tämligen utbalanserade.

Magnetfältet från dessa fyra ledare är svårt att mäta på de ca 200cm mellan kabeln och ditt huvud när du sitter ned (40cm under mark + 40cm spalt mellan mark och golv inne + 120 cm mellan golv och huvud).

Men allt går att mäta, jag och många andra har mätinstrument för denna typ av mätningar.

Så vad kommer då dina besvär ifrån? Troligen något annat...

Att fråga ger dig ingen foliehatt. Men det närmar sig...
Ok, nu laddade jag ner en app som heter "Metalldetektor smart".

Vid mitt huvud: 48 mikrotesla
Vid datorskärmen: 66 mikrotesla
Vid externa datorhögtalaren: 630 mikrotesla
På golvet ovan ledning: 44 mikrotesla

Så var det med den saken.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.