Hallå!

Uppförde en friggebod för att ha som kontor. Det visade sig att den lokala el-leverantören hade två kablar liggande över min tomt men de tyckte jag kunde ställa boden uppe på. (Jag vet att det var ett udda beslut - det tyckte chefen jag pratade med efteråt också.)

Så här beskriver de kablarna:

”Det går två kablar där varav en serviskabel till grannen och en matarkabel till skåpet som matar området. Båda är 3-fas, 400V- växelström, 50Hz.”

Jag är ingen överkänslig person som är el-allergi-typen MEN jag blir ruskigt trött och lätt yr när jag jobbar i boden. Först tänkte jag det var golvfärgen och installerade fläkt och vädrade som en tok. Utan resultat.

Kan man påverkas av dylika elkablar? Ligger 40 cm under jord. Enligt elbolaget ska man inte påverkas:

”Beträffande magnetfälten så kan man säga att så länge strömmen är lika stor i alla kabelns tre faser, vilket den i regel är så tar magnetfälten ut varandra och då är risken obefintlig.”

Ja, och min undran då:

1. Kan man påverkas fysiskt av magnetfält?
2. Kan jag mäta på något enkelt sätt.
3. Håller jag på att bli en foliehatt?

Stort tack!
 
1. Jag vill minnas att det finns undersökningar som visar att lokförare ibland påverkas av magnetfältet i ellok. Där är magnetfälten av en helt annan storleksordning än runt en servis till en bostadsfastighet.

3. Nej. För det krävs mer än att fråga.

Mitt bud är att du inte behöver misstänka att yrseln beror på magnetfält.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
Spänningen är ju densamma som du har runt dig i alla bostäder så det ska inte vara någon förhöjd risk. Strömstyrkan kan ju vara lite högre då ena kabeln tydligen matar flera fastigheter men jag har väldigt svårt att tro att dina problem beror på kablarna.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Magnetfältet där du sitter lär vara rätt svagt eftersom kabeln är en bit bort. Magnetfält blir svagare snabbt med ökat avstånd
 
  • Gilla
Magor
  • Laddar…
M Magor skrev:
och en matarkabel till skåpet som matar området. Båda är 3-fas, 400V- växelström, 50Hz
Så här säger Boverket om Magnetfält och hälsorisker, länk.

Finns det fjärrvärme i området? Det kan eventuellt orsaka vagabonderade strömmar med ökade magnetfält som följd.
 
Jag skulle fundera på ventilation och tillförsel av friskluft än ev. påverkan av magnetfält. Även med ventiler i väggar blir det dålig genomströmning, dvs dåligt självdrag, och det krävs en fläkt i frånluften.
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Vet inte vilket som är mest glädjande, att det med största sannolikhet inte handlar om elaka magnetfält eller att jag antagligen inte är en foliehatt. Tack!

A Avemo skrev:
1. Jag vill minnas att det finns undersökningar som visar att lokförare ibland påverkas av magnetfältet i ellok. Där är magnetfälten av en helt annan storleksordning än runt en servis till en bostadsfastighet.

3. Nej. För det krävs mer än att fråga.

Mitt bud är att du inte behöver misstänka att yrseln beror på magnetfält.
A Avemo skrev:
1. Jag vill minnas att det finns undersökningar som visar att lokförare ibland påverkas av magnetfältet i ellok. Där är magnetfälten av en helt annan storleksordning än runt en servis till en bostadsfastighet.

3. Nej. För det krävs mer än att fråga.

Mitt bud är att du inte behöver misstänka att yrseln beror på magnetfält.
 
M mlkjhr skrev:
Spänningen är ju densamma som du har runt dig i alla bostäder så det ska inte vara någon förhöjd risk. Strömstyrkan kan ju vara lite högre då ena kabeln tydligen matar flera fastigheter men jag har väldigt svårt att tro att dina problem beror på kablarna.
Ja, helt sant. Tack!
 
blackarrow blackarrow skrev:
Så här säger Boverket om Magnetfält och hälsorisker, länk.

Finns det fjärrvärme i området? Det kan eventuellt orsaka vagabonderade strömmar med ökade magnetfält som följd.
Nej, ingen fjärrvärme. Jag har läst igenom denna broschyr. Barn kan få leukemi, men inget värre än så. Nej, men viss vetenskapligt samband har de hittat. Men det står inget om några andra faror eller symptom. Tack!
 
A AndersS skrev:
Jag skulle fundera på ventilation och tillförsel av friskluft än ev. påverkan av magnetfält. Även med ventiler i väggar blir det dålig genomströmning, dvs dåligt självdrag, och det krävs en fläkt i frånluften.
Ja, jag har kämpat med det också men tycker inte jag får riktig fart på flödet. Inte ens med fönstret öppet. Har ändå två ventiler på ett litet utrymme. Skaffade en fläkt för att få rörelse i luften, men det kanske krävs en regelrätt frånluftsfläkt i en av ventilerna. Som du skriver.

Vad för slags fläkt är lämplig då? Är det typ Pax badrumsfläkt?

Tack!
 
Redigerat:
M Magor skrev:
Vet inte vilket som är mest glädjande, att det med största sannolikhet inte handlar om elaka magnetfält eller att jag antagligen inte är en foliehatt. Tack!
Problemet med lokförare är att dom befinner sig mitt emellan ledaren (luftledningen) och återledaren (rälsen). I en kabel där alla ledare ligger tätt intill varandra blir det i princip inget 'magnetfältsläckage'
 
  • Gilla
Magor och 1 till
  • Laddar…
M Magor skrev:
Nej, ingen fjärrvärme. Jag har läst igenom denna broschyr. Barn kan få leukemi, men inget värre än så. Nej, men viss vetenskapligt samband har de hittat. Men det står inget om några andra faror eller symptom. Tack!
Du måste tänka på att de olika resultat som ev pekar på samband och som även är omstridda bygger på oerhört mycket starkare fält än du öht kan utsättas för i ditt fall. Tex arbetare stationerade förr i ställverk eller lokförare sittande precis invid en stor enfasig trafos läckfält. Och som nämndes tidigare avtar det snabbt i kabelfallet dessutom kvadratiskt mot avståndet så din i sig svaga källa blir obetydlig redan i häradet 1 m ifrån.
 
  • Gilla
Magor
  • Laddar…
M Magor skrev:
Ja, jag har kämpat med det också men tycker inte jag får riktig fart på flödet. Inte ens med fönstret öppet. Har ändå två ventiler på ett litet utrymme. Skaffade en fläkt för att få rörelse i luften, men det kanske krävs en regelrätt frånluftsfläkt i en av ventilerna. Som du skriver.

Vad för slags fläkt är lämplig då? Är det typ Pax badrumsfläkt?

Tack!
Hur sitter ventilerna?
För att få självdrag så behövs ofta att ventilen för friskluftsintag sitter lågt på en vägg och att frånluftsventilen sitter högt på en vägg - för bästa cirkulation i andra änden av utrymmet.
Jag har gjort just så i vår nybyggda Friggebod och trots gassande sommarsol och mörkt papptak så har det varit förvånansvärt svalt och "bra/frisk" luft i boden.
 
  • Gilla
Magor
  • Laddar…
M Magor skrev:
Ja, jag har kämpat med det också men tycker inte jag får riktig fart på flödet. Inte ens med fönstret öppet. Har ändå två ventiler på ett litet utrymme. Skaffade en fläkt för att få rörelse i luften, men det kanske krävs en regelrätt frånluftsfläkt i en av ventilerna. Som du skriver.

Vad för slags fläkt är lämplig då? Är det typ Pax badrumsfläkt?

Tack!
Två alternativ
* Fläkt med lägst ljudnivå för montering på kanal inomhus, Fresh, Pax, etc, blir troligtvis enklaste lösningen.
* Lite dyrare men en fläkt som sätts på utsidan och högre kapacitet, borde också bli tystaste lösningen.
 
För självdrag ska det vara frånluft via takkanal, men självdrag fungerar bäst när det är kallt ute.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.