Karlia
Är en van vid att sova med öppet fönster är det svårt att vänja sig av med. Oavsett hur bra ventilationen är så blir utomhusluften som kommer in annorlunda. Bättre i mitt huvud, känner mig instängd med stängt fönster.

När min dotter var yngre fick jag alltid kolla elementet inne hos henne, hon sade att hon gillade kombinationen av frisk luft och hetta från elementet.. Numer har hon elementet avstängt men alltid öppet fönster, även när det är - 20 C° ute.
 
  • Gilla
Harrison och 13 till
  • Laddar…
nizzehult
Nu har huset inte mekanisk ventilation utan FTX (kan man nog jämställa det med) och iom att man helt bytte värmesystem så ändrades nog förutsättningarna för hela ventilationen. Vet inte hur ofta luften byts när man kör detta.

Vad sägs om denna kompromiss: installera en vanlig väggventil i sovrummet som man öppnar efter behov?
 
  • Gilla
Le Luik och 6 till
  • Laddar…
Bästa argumentet för stängt fönster jag har är att visa frun de filter vi har i friskluftsventilen i sovrummet. Men om en dörr på glänt inte är ett säkerhetsproblem så kanske luften är renare med...
 
  • Gilla
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
harry73
nizzehult nizzehult skrev:
Nu har huset inte mekanisk ventilation utan FTX (kan man nog jämställa det med) och iom att man helt bytte värmesystem så ändrades nog förutsättningarna för hela ventilationen. Vet inte hur ofta luften byts när man kör detta.

Vad sägs om denna kompromiss: installera en vanlig väggventil i sovrummet som man öppnar efter behov?
Skulle inte fungera för mig. Ett annat alternativ är att byta fönstret till ett öppningsbart fönster
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 9 till
  • Laddar…
Det påverkar också ventilationsflödena i hela huset. Riv bort det gamla luftvärmeaggregatet med cirkulationsfläkten och ersätt med bara en spirokanal samt satsa på ett nytt FTX-aggregat med bättre drag i och högre verkningsgrad.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Jag har också fönster öppet stora delar av året, men inte när det är som kallast. Är det ett mindre sovrum och ni har dörren stängd kommer det inte påverka värmekostnaderna speciellt mycket om ni redan ligger rätt lågt vilket ni verkar göra. Det är ju dock under förutsättning att termostaten är nedvriden i rummet.

Även med mekanisk frånluft och stängda dörrar brukar koldioxidnivåerna vara väldigt höga framåt morgonen så hon har faktiskt inte fel i sak. Ventilationen räcker oftast inte till . Hyr eller köp en koldioxidmätare och gör ett prov.
 
  • Gilla
Sigge1960 och 15 till
  • Laddar…
När det gäller öppen spis vs insats så tänk på risken att drabbas av demens på grund av vedeldning. Där minskar risken troligen med insats.
 
nizzehult
J Josth skrev:
Det påverkar också ventilationsflödena i hela huset. Riv bort det gamla luftvärmeaggregatet med cirkulationsfläkten och ersätt med bara en spirokanal samt satsa på ett nytt FTX-aggregat med bättre drag i och högre verkningsgrad.
Det är väl verkligen att skjuta över målet? Aggregatet används ju inte ens för uppvärmning idag. Dyrt blir det också. Jag har hört att detta var en riktigt bra lösning på sin tid men då den använder el till 100% så övergavs den till slut av många. Den enda stora fördelen skulle vara att den oerhört fula köksfläkten skulle kunna bytas ut.
Huset har alltså ett ventilationssystem som man inte hittar i andra hus, det sitter stora luftintag vid golvet på några ställen i huset samt i taket på badrummen som sen blandar denna luft 50/50 med luft utifrån så jag skulle vilja påstå att ventilationen är bra, ja bättre än i många andra hus.
 
  • Gilla
branko.s67 och 3 till
  • Laddar…
Sätt en stor ventil bara, se till att hon kan se himlen genom den från sängen. (den kommer varken göra från eller till om du har ventilationsbalans i huset=)

En annan sak, är det ett riktigt FTX system du har? Bacho luftvärme iallafall gamla ACJ bruka inte ha något friskluftsintag, det suger bara in rumsluft som värms upp och cirkulerar.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Nu har huset inte mekanisk ventilation utan FTX (kan man nog jämställa det med) och iom att man helt bytte värmesystem så ändrades nog förutsättningarna för hela ventilationen. Vet inte hur ofta luften byts när man kör detta.

Vad sägs om denna kompromiss: installera en vanlig väggventil i sovrummet som man öppnar efter behov?
Mekanisk ventilation = ventilation med hjälp av till/frånluftsfläkt.
FTX = mekanisk ventilation med värmeåtervinning.

Hade ej satt in en friskluftsventil. Då får du en köldbrygga dygnet runt som kostar penga. Samt att jag tror att dörren kommer stå öppen ändå.

Stäng av radiatorn, öppna dörren lite.
Även om du kommer fram till en beräkning på vad det kostar så tror jag inte din sambo kommer ändra sig ;)
 
  • Gilla
Jakke och 12 till
  • Laddar…
Annars är det ju en klassisk konfiguration att ha reglerbara luftinsläpp via fönster- och/eller väggventil just i sovrum, och frånluft i våtrum/tvättstuga, antingen självdrag eller med någon fläkt som hjälper till att få rätt luftomsättning i kåken. Så har vi haft det i många år i vår 70-talsvilla och det fungerar mycket bra, finns inga behov att öppna fönster eller balkongdörr för nattsömnens skull (har även LLVP som körs som AC på sommaren).

Jag skulle själv inte ha särskilt lätt att sova om sovrummens tilluft levererades via gamla & inte sällan sunkiga kanalsystem så jag håller med din sambo. Kan tillägga att vi har väldigt blygsam uppvärmnings(& kyl)-kostnad året runt och mycket god luft/värmekomfort i synnerhet senaste året där vi fått bytt ut samtliga fönster mot riktigt bra treglasfönster, var kopplade två-glas innan dess.
 
  • Gilla
ichigo och 3 till
  • Laddar…
nizzehult
I InsidersUnited skrev:
Sätt en stor ventil bara, se till att hon kan se himlen genom den från sängen. (den kommer varken göra från eller till om du har ventilationsbalans i huset=)

En annan sak, är det ett riktigt FTX system du har? Bacho luftvärme iallafall gamla ACJ bruka inte ha något friskluftsintag, det suger bara in rumsluft som värms upp och cirkulerar.
Bra fråga. Men mäklaren - som en gång i tiden sålt detta hus - sa att dessa aggregat blandade rumsluften med friskluft. Det heter Bacho Minimaster.
En stor nackdel är att köksfläkten surrar betänkligt hela tiden, finns inget off-läge. Lagerljud i fläktarna är vanligt och då vet jag att dessa är bytta minst en gång.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Det är väl verkligen att skjuta över målet? Aggregatet används ju inte ens för uppvärmning idag. Dyrt blir det också. Jag har hört att detta var en riktigt bra lösning på sin tid men då den använder el till 100% så övergavs den till slut av många. Den enda stora fördelen skulle vara att den oerhört fula köksfläkten skulle kunna bytas ut.
Huset har alltså ett ventilationssystem som man inte hittar i andra hus, det sitter stora luftintag vid golvet på några ställen i huset samt i taket på badrummen som sen blandar denna luft 50/50 med luft utifrån så jag skulle vilja påstå att ventilationen är bra, ja bättre än i många andra hus.
Ett FTX-aggregat från 80-talet har verkligen gjort sitt. Numera betydligt energieffektivare fläktmotorer och högre verkningsgrad på återvinningen. Nackdelen med gamla luftvärmesystem är också cirkulationsluften som gör att om det luktar illa i ett rum så sprids den doften till alla andra rum.
 
  • Gilla
MrXman och 1 till
  • Laddar…
Den bästa kompromissen borde kanske vara att byta till fönster med vädringslucka (gärna en med filter i, för att slippa pollen etc).
 
  • Gilla
sawallen och 3 till
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Bra fråga. Men mäklaren - som en gång i tiden sålt detta hus - sa att dessa aggregat blandade rumsluften med friskluft. Det heter Bacho Minimaster.
En stor nackdel är att köksfläkten surrar betänkligt hela tiden, finns inget off-läge. Lagerljud i fläktarna är vanligt och då vet jag att dessa är bytta minst en gång.
"mäklaren sa" :rolleyes:
Har pratat med en del mäklare genom åren och många har ingen aning om vad dom pratar om.

Hade jag varit dig hade jag tagit redan på vad jag har för grejer och hur dom fungerar (säger inte att mäklaren har fel, men risken finns)
 
  • Gilla
smn och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.