richardtenggren
Dubbelkolla måttet Centrum på dagvattenröt till färdig vägg så stuprören hamnar rätt, fick själv gräva om då jag tänkt lite fel ;)

Notera att lindab och plannja har olika avstånd på sina rörsvep också.
 
E erkka skrev:
Fråga bara kring avloppsrören som sticker upp utanför kantelenenten, vissa förstår jag är till dagvattnet (främst de i hörnen) - men de som är mitt i och nära kantelementen vad har de för funktion?
Sen har du några lite längre ut från kanterna, kommer de bli typ för rensluckor el liknande? Tycker du har ganska många uppstickare när jag jämför med hur vår grund gjordes om jag minns rätt.
Ja det är dagvattenledningar samt spolbrunnar till det. Har även ett par spolbrunnar till dräneringen. Enkelt sagt så är de blå locken spolbrunn och de röda dagvattenledning. Det blir några stuprör för att täcka in taket, de du tänker på är nog för att ta mellan huset och garaget.:)

Arkitektoniska ritningar av ett enfamiljshus från olika vinklar med detaljer markerade av upphovspersonen Fredrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Dubbelkolla måttet Centrum på dagvattenröt till färdig vägg så stuprören hamnar rätt, fick själv gräva om då jag tänkt lite fel ;)

Notera att lindab och plannja har olika avstånd på sina rörsvep också.
Jag har faktiskt inte mätt något så det ska bli spännande att se hur dåligt det passar sedan:rolleyes::p Dock är det bara de två framför garaget som blir synliga, resten hamnar under altaner så där kan jag nog få till det med lite böjar osv.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Hej!

Idag började jag lägga ut första lagret frigolit. Blev färdig så när som på de två innerhörnen till entrén. Får ta dom imorrn. Var också iväg och köpte åldersbeständig plast som ska på nu samt fick beställt armeringsmattor som jag får levererat under morgondagen.:)

Frigolitplattor utlagda på byggprojekts grund med forestående arbete och landskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grundisolering med utlagda frigolitplattor på byggplats, ej färdiga innerhörn till entrén.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utlagt frigolitskikt på grund av byggprojekt med två outfyllda hörn, i bakgrunden syns byggarbetsplats och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggarbetsplats med första lagret frigolit utlagt på marken, omgiven av grus och rörmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första lagret av frigolit utlagt på en byggarbetsplats vid skymningen, med två innerhörn ofärdiga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förberedelse av husgrund med frigolitisolering och markarbeten omgiven av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grund med utlagt frigolit för isolering klar förutom hörnen närmast entrén på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bygggrund med nylagt frigolitisolering och outlagda hörn nära ett skogsområde vid skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
boschkenta och 11 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat och grymt tempo!
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
Hej! Fint bygge. Vilket program ritar du i ritningar i?
 
Bra jobbat, men varför ska du ha på plast nu? Det är helt fel.
 
F falkn skrev:
Bra jobbat, men varför ska du ha på plast nu? Det är helt fel.
Brukar man inte ha plast mellan cellplast lagren?
 
Jo, kan man ha för att radonsäkra men då måste man vara noga att täta alla genomföringar.
 
nino nino skrev:
Brukar man inte ha plast mellan cellplast lagren?
Nej, aldrig. Jag förstår inte heller vad syftet ev. skulle vara.
 
F falkn skrev:
Nej, aldrig. Jag förstår inte heller vad syftet ev. skulle vara.
Det brukar vara för att radontäta och oavsett vilket så skadar det inte men är i de flesta fall helt onödigt.
 
Googla lite snabbt och radonsäkra och hindra fukt i ångfas (eller vad det stod) att tränga upp i plattan.
 
Nej, det skadar såklart inte. Dock får man ett annat uttorkningsförlopp för plattan vilket man får ta hänsyn till tidsmässigt.
 
F falkn skrev:
Nej, det skadar såklart inte. Dock får man ett annat uttorkningsförlopp för plattan vilket man får ta hänsyn till tidsmässigt.
Väldigt svårt att se hur plast mellan 2 cellplastlager påverkar uttorkningen av plattan. I praktiken har man konstant 100% RH i den lilla luften under plattan och någon uttorkning kommer inte ske nedåt eller åt sidorna oavsett plast eller inte.
 
Angående plasten, var uppmärksam på att det inte regnar innan gjutning nu, har varit med om att det regnat, vatten lade sig mellan cellplastlagren (som inte var hopsatta ordentligt) så att de flöt upp och det gjorde så att betongen rann ner emellan o allt blev som ett rån, cellplast varvat med betong, bara att bila bort....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.