Tittar för närvarande på tomter i Stockholmsområdet men innan ett eventuellt köp skulle jag behöva förstå hur en komplett kalkyl för husbygge skulle se ut (så att vi vet vad vi kan budgetera på själva tomten).

Kan någon hjälpa mig göra en grov uppskattning (fylla på listan och föreslå rimlig kostnad per post)? Jag vet att det är som att fråga hur långt ett snöre är, men alla svar är välkomna :)

Kalkyl:
Tomt: 4 msek
Lagfart: 60tkr
Pantbrev: 130tkr
VA-anslutning: ingår i tomt
El + fiber: 45tkr
Schakt/grovplanering (bevuxen sluttande tomt 850kvm): ??
Bygglov, etc: ??
Grundläggning: ??
Arkitekt: ??
Lösvirkeshus+garage (material + uppförande): 4,5 msek
Trädgård, finplanering: ??
Byggherrekostnad: ??
...
...
...

Tack på förhand!
 
Schakt/grovplanering + grund:
Det beror ju på hur tomten ser ut så den här posten blir väldigt svår att uppskatta. Ofta har man samma entreprenör som gör markarbetena som gjuter plattan. Från från 1000 kr per kvm byggyta och uppåt för markarbeten + platta skulle jag gissa. Om det behöver göras geoteknisk undersökning och du kan behöva spränga eller påla så kan det bli riktigt dyrt.

Bygglov: Priset för bygglov skiljer ju sig åt men jag hade budgeterat med 100 000 kr. Läs mer: https://www.byggahus.se/bygga/vad-kostar-bygglov-bygga-hus

Byggherrekostnad: Förutom bygglov så kostar väl en kontrollansvarig 10-25 000 kr, del- och slutbesiktning 15 000 kr

Arkitekt: Beror på vem du anlitar och hur, men säg 100 000-200 000 kr?

Trädgård: Beror på storlek och din ambitionsnivå, men från 100 000 kr och uppåt. Läs mer https://www.byggahus.se/tomt/kostnad-anlagga-tradgard
 
  • Gilla
a_80 och 1 till
  • Laddar…
När det gäller schakt. Så har jag hört en shablonsiffra på 3000/ kvm, men det inkluderar då själva betongplattan. Det är då på en plan tomt utan speciella problem. Nu gäller det en sluttningstomt. det blir säkert dyrare, men hur mycket dyrare tror jag ingen vågar säga något om innan det finns ritningar på huset. Vad behöver sprängas bort, hur mycket extra fyllning behövs osv. Kanske vettigt att för säkerhets skull budgetera med 5 - 6000/kvm. Men då alltså fram till färdig grund. Och sedan 100 000 och uppåt för grovplanering av tomten.
 
  • Gilla
Pasjostrom och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Pasjostrom
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
[länk]

Titta vad du får 25 minuter med bil från stan. Den är dessutom redan grovplanerad :)

(nej det är inte jag eller nån jag känner som säljer utan vill bara visa prisnivån om man tittar lite utanför bara)
Jag gillar ditt inlägg, är själv uppvuxen 1h utanför stan där en tomt idag kostar ca 400tkr :)

Nu tror jag tyvärr inte att det är ett alternativ.
 
H hempularen skrev:
När det gäller schakt. Så har jag hört en shablonsiffra på 3000/ kvm, men det inkluderar då själva betongplattan. Det är då på en plan tomt utan speciella problem. Nu gäller det en sluttningstomt. det blir säkert dyrare, men hur mycket dyrare tror jag ingen vågar säga något om innan det finns ritningar på huset. Vad behöver sprängas bort, hur mycket extra fyllning behövs osv. Kanske vettigt att för säkerhets skull budgetera med 5 - 6000/kvm. Men då alltså fram till färdig grund. Och sedan 100 000 och uppåt för grovplanering av tomten.
Den tomt som just nu är aktuell har en höjdskillnad på 7-8m på en totalt ca 35m ”djup” tomt, dvs i snitt ca 20cm/meter vilket känns som lite väl mycket för att en få till en vettig terrassering med sutteränghus. Tror det är rimligt att budgetera 1msek till dess att man vet mer vad som kommer behöva göras.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Schakt/grovplanering + grund:
Det beror ju på hur tomten ser ut så den här posten blir väldigt svår att uppskatta. Ofta har man samma entreprenör som gör markarbetena som gjuter plattan. Från från 1000 kr per kvm byggyta och uppåt för markarbeten + platta skulle jag gissa. Om det behöver göras geoteknisk undersökning och du kan behöva spränga eller påla så kan det bli riktigt dyrt.

Bygglov: Priset för bygglov skiljer ju sig åt men jag hade budgeterat med 100 000 kr. Läs mer: [länk]

Byggherrekostnad: Förutom bygglov så kostar väl en kontrollansvarig 10-25 000 kr, del- och slutbesiktning 15 000 kr

Arkitekt: Beror på vem du anlitar och hur, men säg 100 000-200 000 kr?

Trädgård: Beror på storlek och din ambitionsnivå, men från 100 000 kr och uppåt. Läs mer [länk]
Tack för bra inlägg. Har kommit fram till att det nog är schakt och grundläggning som blir den största okända posten.
 
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Jag gillar ditt inlägg, är själv uppvuxen 1h utanför stan där en tomt idag kostar ca 400tkr :)

Nu tror jag tyvärr inte att det är ett alternativ.
Jag vet ju hur det är. Ibland är det andra krav som gäller. Men jag är förvånad över att tomterna här ute kan vara rätt ok.
Nackdelen är ju det där med egen brunn och eget avlopp.

Grannen konverterade skogtomt till villatomt när de byggde nytt (rev sommarstugan). Det tog 4 år från att de började fälla träden tills de nu har en väldigt fin gräsmatta. De fick rådet att låta marken sjunka ihop inann de fyllde och planterade nu i sommar. De har väl fått ett 50 tal lass.
Men dock 2400 kvm tomt :)
 
Har idag varit och besökt den aktuella tomten. Den lutar verkligen kraftigt och det är mestadels bergsknallar. Från tilltänkt infart ner till grannen ”nedanför” är det 7-8 meters höjdskillnad, sen fortsätter det ner ytterligare 5-6 meter på grannens tomt. Sluttningen är relativt jämn och det finns inga naturliga terasser.

Om man skulle bygga ett souterränghus och sen jämna ut den nedre halvan av tomten till en hyfsat jämn gräsmatta skulle man behöva spränga ganska mycket berg på den övre halvan av tomten och sedan höja tomten ca 4-5m längst ner, vilket motsvarar minst 1000kubik utfyllnad. Se otroligt ful skiss :)
En enkel ritning som visar en skiss av en sluttande tomt med höjdskillnader och föreslagen plats för ett souterränghus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
S
Nu vet jag inte hur du ordnar finansieringen, men lägg till posten Räntor under byggtiden. Tror vi hade 50k på den posten.
Byggel: 30k kanske är rimligt, någon får rätta mig om jag har fel.
Utvändig målning om det inte ingår: 50k(?)
Sen kommer jag att ta det lugnt med trädgården nästa gång vi bygger nytt, eftersom vi med tiden kom på hur vi egentligen ville ha det.
 
  • Gilla
Pasjostrom
  • Laddar…
Hej,
Här kommer ett exempel på kostnad från vår tomt som kan anses som liknande om än lite mer kuperad.
Kostnaden för mark/sprängning/platta jämfört med offerten blev ca 50k dyrare då sprängningen blev mer omfattande.
Lycka till!
 
  • Två tekniska ritningar av marksektioner som visar profilvyerna B-B och D-D för en byggnad på kuperad tomt med sprängningsområden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppställning av kostnader för markarbete och grundläggning med specifika poster och priser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
M Bergknallen 6 skrev:
Hej,
Här kommer ett exempel på kostnad från vår tomt som kan anses som liknande om än lite mer kuperad.
Kostnaden för mark/sprängning/platta jämfört med offerten blev ca 50k dyrare då sprängningen blev mer omfattande.
Lycka till!
Stort tack! Det är i den storleksordningen jag tror den kommer hamna på. Lite osäker på om det går att få till en vettig tomt.
 
  • Gilla
Mountain cliff
  • Laddar…
M Bergknallen 6 skrev:
Hej,
Här kommer ett exempel på kostnad från vår tomt som kan anses som liknande om än lite mer kuperad.
Kostnaden för mark/sprängning/platta jämfört med offerten blev ca 50k dyrare då sprängningen blev mer omfattande.
Lycka till!
Hur stor var er tomt förresten? Räknar till ca 12m höjdskillnad, men på vilket avstånd är det?

Har du någon bild på tomten innan vs efter markarbeten så vore det kul att se (y)
 
8 meter höjdskillnad är ju en del pengar. Att tänka på är ju att det är dyrare med alla transporter i Stlm.

Det är vanligt att dylika tomter är svårsålda då det lätt kostar en miljon att få den "platt" (dvs, schakt, fylle och sprängning). Detta bör speglas i priset.

Vill du däremot ha en spännande tomt med höjdskillnader så är det ju en annan sak.
 
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Hur stor var er tomt förresten? Räknar till ca 12m höjdskillnad, men på vilket avstånd är det?

Har du någon bild på tomten innan vs efter markarbeten så vore det kul att se (y)

Hej,
Sträckan är ca 50m och tomten är 1760kvm.

skickar med några bilder tagna, från ungefär samma håll, under processen.
 
  • Panoramavy av en tomt med högt gräs och en bergig del, inledningsfas av ett byggprojekt.
  • Panoramabild av en tomt med fällda träd, stubbar och ett rött hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats med grävmaskin, snötäckta schaktmassor och märkt berg i ett vinterlandskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en stenig sluttning med nedfallna stenblock och synlig jord, med en stuga i bakgrunden i skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggprocess av trästomme för hus på snötäckt tomt med byggmaterial i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Moderna hus på 1760 kvm tomt under byggprocessen, med stenig trädgård och nyplanterade träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av en tomtkarta som visar höjdkurvor och planerade strukturer på en 1760 kvm stor fastighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.