Så här har vi börjat lägga isoleringen. 2 lager med 45 mm. Isoleringsarbete i progress med två lager 45 mm gul isolering monterad mellan träreglar i en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isoleringsarbete i progress med två lager 45 mm gul isolering monterad mellan träreglar i en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolering installerad i väggstomme med två lager på 45 mm vardera i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sitter och funderar på en lämplig värmekälla till garaget, för att kunna hålla åtminstone några plusgrader när det är som kallast ute. Dessutom har jag insett att det är ganska fuktigt i garaget i nuläget (en simpel hygrometer från Biltema visade 73% relativ luftfuktighet denna regniga dag...)

Hur löser jag temperatur och luftfuktighet? Är en luftvärmepump en bra lösning och vilken modell rekommenderas isåfall?
 
Tomture61
Luftfuktigheten går tyvärr enbart att lösa med en luftavfuktare , när dom jobbar så avger dom värme , kanske kan fylla 2 funktioner åt dig .
 
En kombination av luftvärmepump och en enklare variant av avfuktare kanske är en bra lösning? Har förstått att en dyrare sorptionsavfuktare är nödvändig vid låga temperaturer, men om jag har en värmepump borde det räcka med en enklare avfuktare?
 
Tomture61
Vet ej vad du har / har haft för temp i garaget .
För att driva bort luftfuktighet behövs värme men nu på sensommaren / hösten behövs mest en luftavfuktare .
En luftvärmepump kan bli en dyr investering. Testa med en billig byggvärmare (230v) och en energimätare som du tar reda på hur billigt / dyrt det blir att värma upp garaget
 
A
Värmer du så behöver du inte avfukta. Luftfuktighet kallas ju relativ luftfuktighet (RH) och fuktigheten i luften är relativ mot just temperaturen. Varm luft kan lösa mycket mer ånga än kall luft.

Sen kanske det behövs avfuktas vissa årstider eller om man enbart värmer lite lite grann. Allt beror på vad man har för krav. Jag håller 8-10 grader i mitt förråd vintertid och det räcker för att hålla fuktigheten runt 60%.
 
V vectrex skrev:
Värmer du så behöver du inte avfukta. Luftfuktighet kallas ju relativ luftfuktighet (RH) och fuktigheten i luften är relativ mot just temperaturen. Varm luft kan lösa mycket mer ånga än kall luft.

Sen kanske det behövs avfuktas vissa årstider eller om man enbart värmer lite lite grann. Allt beror på vad man har för krav. Jag håller 8-10 grader i mitt förråd vintertid och det räcker för att hålla fuktigheten runt 60%.
Nu när jag mätte var det 17 grader i garaget. I vinter lär det givetvis vara bra mycket kallare, även med lite värme. Kommer luftfuktigheten verkligen minska då?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Richard89 Richard89 skrev:
Tack för tips! Denna kanske är ett vettigt alternativ, i kombination med någon form av radiator? [länk]
Den är bra. Kör på den.
 
surris
Richard89 Richard89 skrev:
Nu när jag mätte var det 17 grader i garaget. I vinter lär det givetvis vara bra mycket kallare, även med lite värme. Kommer luftfuktigheten verkligen minska då?
Den relativa fuktigheten kommer att minska vid en temperaturhöjning, men mängden vattenånga i luften kommer vara densamma. Låt säga att du har 0 grader och 80% RF då innehåller luften 3,89 gram vattenånga per kubikmeter, höjer du temperaturen till 15 grader så kommer RF vara 30 % men luften kommer fortfarande inne hålla 3,89 gram vattenånga.
 
Redigerat:
Richard89 Richard89 skrev:
Nu när jag mätte var det 17 grader i garaget. I vinter lär det givetvis vara bra mycket kallare, även med lite värme. Kommer luftfuktigheten verkligen minska då?
Som ovan skriver. Men du kan nästan utgå från att luftfuktigheten är nära 100% utomhus under senhöst och vinter, åtminstone i sydvästra Sverige. Men om vi säger att RH utomhus är 100% och det är 0 grader utomhus. Värmer du då upp ditt garage till 8 grader, så kommer RH där inne hamna på 57% med samma mängd fukt i luften som utomhus.
 
Tomture61
surris surris skrev:
Den relativa fuktigheten kommer att minska vid en temperaturhöjning, men mängden vattenånga i luften kommer vara densamma. Låt säga att du har 0 grader och 80% RF då innehåller luften 3,89 gram vattenånga per mer kubikmeter, höjer du temperaturen till 15 grader så kommer RF vara 30 % men luften kommer fortfarande inne hålla 3,89 gram vattenånga.
Håller också på att brottas med luftfuktighet i mitt garage . Har nu +15,3 gr /68% relativ luftfuktighet .
Har alltid hört att vid 70% så rostar metall tex .
Testade förut att köra med kyla från luftvärmepumpen , inge bättre .
Vad kan den absoluta luftfuktigheten bli om jag vill undvika rost på metall + att kartonger ej börjar mögla ?
 
Tomture61
V vectrex skrev:
Som ovan skriver. Men du kan nästan utgå från att luftfuktigheten är nära 100% utomhus under senhöst och vinter, åtminstone i sydvästra Sverige. Men om vi säger att RH utomhus är 100% och det är 0 grader utomhus. Värmer du då upp ditt garage till 8 grader, så kommer RH där inne hamna på 57% med samma mängd fukt i luften som utomhus.
Så för att sänka luftfuktigheten krävs en luftavfuktare ?
 
surris
Tomture61 Tomture61 skrev:
Håller också på att brottas med luftfuktighet i mitt garage . Har nu +15,3 gr /68% relativ luftfuktighet .
Har alltid hört att vid 70% så rostar metall tex .
Testade förut att köra med kyla från luftvärmepumpen , inge bättre .
Vad kan den absoluta luftfuktigheten bli om jag vill undvika rost på metall + att kartonger ej börjar mögla ?
Helst inte över 60 %. För att få ner RF får du antingen avfukta eller höja temperaturen. Eller minska fukttillskottet om det sker.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.