Nu när knappsatsen fungerar igen så visar det sig att batteriet är helt slut. Den laddar i ca 3 minuter och klipper sen i 2 minuter innan den går tillbaka och laddar igen. Har testat att rekonditionera batterierna med min ctek-laddare men det verkar inte alls hjälpa längre.

Batterierna jag kör med köpte jag för 2 år sedan från Conrad. Synd att de inte håller längre. Originalbatterierna höll tydligen mycket längre.

Så vad har jag för val? Worx service (LetMeRepair) säljer bara Litium-batterier som ersättning men om jag minns rätt så har de problemet att klipparen lätt kör så slut på batterierna (på väg hem till laddaren) att man måste ta ut batteriet och ladda separat innan det går att väcka den till liv igen. Det är ohållbart då vi har en lång och slingrig avgränsning, och ofta måste "hjälpa" den hem.

Som jag ser det har vi bara kvar valet att köpa nya batterier från Conrad igen, trots att de bara håller två sässonger. Finns det någon som har en bättre idé?
 
Jag köpte batteri till min på Batterilagret i Eskilstuna, är inne på 3e året hos svärmor och det har inte varit några problem. Hon har 1500kvm tomt och en fruktansvärt lång slinga runt tomten, aldrig haft problem pga batteritorsk trotts låååånga avstånd.
 
  • Gilla
lubbe75
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
Jag köpte batteri till min på Batterilagret i Eskilstuna, är inne på 3e året hos svärmor och det har inte varit några problem. Hon har 1500kvm tomt och en fruktansvärt lång slinga runt tomten, aldrig haft problem pga batteritorsk trotts låååånga avstånd.
Ser att de även finns i Uppsala. Vet du vilket batteri det var du köpte? Kanske lättast att ta med det gamla och be dem hitta något som matchar.
 
Nej tyvärr inte såhär på rak arm, men dom är duktiga i butik och erbjuder också att ladda batteriet åt dig OM det mot förmodan skulle bli för urladdat, iaf erbjöds det av personalen i Etuna butiken.
 
Jag byggde ihop ett pack med lifepo4-celler till morsan och farsans klippare och den har rullat på i typ 4-5 år. Lifepo4 är om jag minns rätt en typ hybrid mellan bly och litium-batterier.
 
Jag fick original blybatteriet utbytt på garantin av Worx service efter drygt ett år mot litiumjon-batterier i båda mina WG795E och de litiumjonbatterierna hänger fortfarande med efter 6 år så jag rekommenderar litiumjonbatterier. Visst har det hänt att roboten har stannat på vägen hem till laddstationen men det är företrädesvis när gräset är kort och roboten inte har mycket att klippa så nivån i batteriet är låg innan den känner av att batteriet behöver laddas. Är gräset lite längre så belastas batteriet mer och då känner roboten av att batterier börjar tryta lite tidigare och då klarar den sig hem trots att tomten här är drygt 2 000 m2 och roboten har lång väg hem till laddstationen. Att litiumjon-batteriet behöver laddas manuellt pga för låg nivå är ytterst ovanligt och för att undvika det brukar jag bära hem roboten till laddstationen de få gånger roboten stannat på vägen hem och då är risken för att behöva ladda manuellt ytterst liten..

L lubbe75 skrev:
Nu när knappsatsen fungerar igen så visar det sig att batteriet är helt slut. Den laddar i ca 3 minuter och klipper sen i 2 minuter innan den går tillbaka och laddar igen. Har testat att rekonditionera batterierna med min ctek-laddare men det verkar inte alls hjälpa längre.

Batterierna jag kör med köpte jag för 2 år sedan från Conrad. Synd att de inte håller längre. Originalbatterierna höll tydligen mycket längre.

Så vad har jag för val? Worx service (LetMeRepair) säljer bara Litium-batterier som ersättning men om jag minns rätt så har de problemet att klipparen lätt kör så slut på batterierna (på väg hem till laddaren) att man måste ta ut batteriet och ladda separat innan det går att väcka den till liv igen. Det är ohållbart då vi har en lång och slingrig avgränsning, och ofta måste "hjälpa" den hem.

Som jag ser det har vi bara kvar valet att köpa nya batterier från Conrad igen, trots att de bara håller två sässonger. Finns det någon som har en bättre idé?
 
  • Gilla
lubbe75
  • Laddar…
Ni som har bytt till litiumjon-batteri, blev det vässentligt mycket bättre än med blybatteri med avseende på klipptid? Ser att det kostar ca 1500 kr inkl ny batterilucka på LetMeRepair. Sen behöver man väl troligen köpa en passande batteriladdare också för de gångerna klipparen slocknar helt. Gissar att ett nytt blybatteri från Batterilagret blir mycket billigare.
 
Hej

jag har en klippare med ett nytt batteri som inte använts då laddstationen inte funkar och jag köpte ny klippare istället. Om du vill så kan du få köpa både batteri och klipparen och använda som reservdelsmaskin? Det är den första modellen, inte hemma nu men kan kolla betäckning imorn.

Mvh Johan


L lubbe75 skrev:
Ni som har bytt till litiumjon-batteri, blev det vässentligt mycket bättre än med blybatteri med avseende på klipptid? Ser att det kostar ca 1500 kr inkl ny batterilucka på LetMeRepair. Sen behöver man väl troligen köpa en passande batteriladdare också för de gångerna klipparen slocknar helt. Gissar att ett nytt blybatteri från Batterilagret blir mycket billigare.
 
Jag är Intresserad av den icke fungerande laddstationen om du vill sälja den.

B broback skrev:
Hej

jag har en klippare med ett nytt batteri som inte använts då laddstationen inte funkar och jag köpte ny klippare istället. Om du vill så kan du få köpa både batteri och klipparen och använda som reservdelsmaskin? Det är den första modellen, inte hemma nu men kan kolla betäckning imorn.

Mvh Johan
 
L lubbe75 skrev:
Ni som har bytt till litiumjon-batteri, blev det vässentligt mycket bättre än med blybatteri med avseende på klipptid? Ser att det kostar ca 1500 kr inkl ny batterilucka på LetMeRepair. Sen behöver man väl troligen köpa en passande batteriladdare också för de gångerna klipparen slocknar helt. Gissar att ett nytt blybatteri från Batterilagret blir mycket billigare.
Mycket Bättre!
Vet inte om det säljs olika fabrikat eller utföranden av Litiumbatterier. Jag har inte bytt laddningstation/batteriladdare. Och mitt Litiumbatteri tar laddning från orginalladdaren som medföljde Landroiden som jag köpte 2012 04 29. Ett problem som kan uppstå med Litiumbatterier är att dom inte tar emot laddning om dess spänning gått under en viss minigräns.
Jag tror att det handlar om 19-20V. Jag har råkat ut för problemet, löste det genom att seriekoppla 2 st 12V Blybatt från Biltema som jag köpt när det första blybatt lade av. Paralellkopplade sedan med Litiumbatteriet så att spänningen höjdes. Detta tog några timmar. Därefter tog Litiumbatteriet laddning och har fungerat sedan dess. Man måste dock veta vad man gör, pilla med batterier är inte helt ofarligt!
 
Nån som säljer en laddstation till worx landroid 1.0? Min har slutat mata ut ladddpänning... Har haft isär den och allt funkar (slinga) men den laddar inte, den ger ingen spänning ut på "spjuten".
Jag har kollat klipparen och där är allt ok .
 
Bankeryd Bankeryd skrev:
Nån som säljer en laddstation till worx landroid 1.0? Min har slutat mata ut ladddpänning... Har haft isär den och allt funkar (slinga) men den laddar inte, den ger ingen spänning ut på "spjuten".
Jag har kollat klipparen och där är allt ok .
Kolla först så att laddaren ger utspänning om du kopplar bort den från laddstationen, Laddaren ska ge omkring 32V ut obelastad. Om laddaren ger ca 32 V utspänning obelastad så är troligen kretskortet i laddstationen defekt annars om laddaren inte ger någon spänning ut obelastad är själva laddaren defekt. Går att laga både laddare och laddstation men det krävs mätinstrument och lite elektronikkunskaper då det troligen är någon schottkydiod eller mosfet på dess kretskort som är defekt så enklast är att köpa den defekta delen på https://reservdelarochtillbehor.se/
 
F fri_tid skrev:
Kolla först så att laddaren ger utspänning om du kopplar bort den från laddstationen, Laddaren ska ge omkring 32V ut obelastad. Om laddaren ger ca 32 V utspänning obelastad så är troligen kretskortet i laddstationen defekt annars om laddaren inte ger någon spänning ut obelastad är själva laddaren defekt. Går att laga både laddare och laddstation men det krävs mätinstrument och lite elektronikkunskaper då det troligen är någon schottkydiod eller mosfet på dess kretskort som är defekt så enklast är att köpa den defekta delen på [länk]
Jag har kollat, spänning finns ända in till den pottade elektronikmodulen inne i laddstationen (jag skrev ju att slingan funkar).
Jag vet att det finns reservdelar men tänkte att någon kanske har en hel laddstation över om klipparen pajat.
 
Bankeryd Bankeryd skrev:
Jag har kollat, spänning finns ända in till den pottade elektronikmodulen inne i laddstationen (jag skrev ju att slingan funkar).
Jag vet att det finns reservdelar men tänkte att någon kanske har en hel laddstation över om klipparen pajat.
OK, läste lite för snabbt så missade att du felsökt och lokaliserat felet.

Upptäckte för ett tag sedan att det finns några Facebookgrupper för Worx Landroid och också en Facebookgrupp för att köpa och sälja delar till robotgräsklippare där det är betydligt mer aktivitet än på denna sajten så pröva där om du inte redan gjort det.
 
  • Gilla
Bankeryd
  • Laddar…
Min maskin stod bara på gräsmattan idag. I den riktning som den har precis när den går ut från laddstationen plus nån meter. Det är inte ett liv i den. Inget händer när jag trycker på ON. Denna maskin har aldrig krånglat. Mätte batteriet till 17.5v

Ideer någon?

Var brukar man börja?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.