F fimpan skrev:
Tack för det!
När du säger fördela, menar du öppna alt stänga ventilerna för korrekt flöde?
Detta antar jag att nån expert med flödesmätare måste göra?
Så att jag som du säger inte får övertryck i kåken, utan ligger strax under 65 tilluft.

Tack för alla tips! Ni grymma! :D(y)
F fimpan skrev:
Tack för det!
När du säger fördela, menar du öppna alt stänga ventilerna för korrekt flöde?
Detta antar jag att nån expert med flödesmätare måste göra?
Så att jag som du säger inte får övertryck i kåken, utan ligger strax under 65 tilluft.

Tack för alla tips! Ni grymma! :D(y)
Exakt! Du kan hyra en mätare med tratt på t.ex. luftbutiken och göra det själv. Finns en del bra guider som beskriver hur du går tillväga, men all in all är det relativt simpelt, man får dock springa fram och tillbaka mellan donen en del. :) annars är det ju bara att betala någon lämplig firma att göra det.

Undertryck kan du säkerställa med telefonen, men en exakt pA-skillnad är svår att mäta med den. Testade hos mig nu, se bild. Till vänster om peaken: stängd ytterdörr, till höger om peaken: öppen ytterdörr. Visar på drygt 4 pA undertryck. Kan även känna kall luft dra in ifall jag öppnar just så pass att luft kan kränga igenom.

Men som sagt, ett proffs ställer ju in det där för nägon tusenlapp :)
 
  • Skärmbild av trycktrend i en lufttrycksmätarapp med en markerad topp som visar förändring vid öppning av ytterdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fimpan
  • Laddar…
King Average King Average skrev:
Exakt! Du kan hyra en mätare med tratt på t.ex. luftbutiken och göra det själv. Finns en del bra guider som beskriver hur du går tillväga, men all in all är det relativt simpelt, man får dock springa fram och tillbaka mellan donen en del. :) annars är det ju bara att betala någon lämplig firma att göra det.

Undertryck kan du säkerställa med telefonen, men en exakt pA-skillnad är svår att mäta med den. Testade hos mig nu, se bild. Till vänster om peaken: stängd ytterdörr, till höger om peaken: öppen ytterdörr. Visar på drygt 4 pA undertryck. Kan även känna kall luft dra in ifall jag öppnar just så pass att luft kan kränga igenom.

Men som sagt, ett proffs ställer ju in det där för nägon tusenlapp :)
Jag har satt spjäll på varje kanal som går ner till sovrum/vardagsrum för att vara säker på att kunna strypa flödet utan att donet nästan behöver stängas helt. Har kompis som driver ventfirma som rekomenderade det då det är lättare att slippa ljud i don som är mer öppna. Var ganska liten merkostnad i det stora hela.
Spjällen sitter på vinden och när det är injusterat så är det bara att rulla ut isolering över kanaler och spjäll. finjustering gör man sedan i donen.
 
  • Gilla
fimpan
  • Laddar…
Fan vad kul det är med människor, som kan sina saker & dessutom vill hjälpa andra! (y):ok:
Dessutom tycker jag att detta är rätt roligt hus projekt, om än lite dyrt.

Jag kikade lite på hur du räknade på flödena.
Som det är nu så är det 3st frånluft, men 4 på sikt.
Därför tänkte jag om jag kan använda fördelning som sådan:

Jag fördelar frånluft 20l/s på båda badrum (uppe samt nere)
samt 20 l/s i kök vilket ger totalt c:a 60l/s frånluft, antar att det kommer dåna om jag ökar ännu mera?

Tilluft i sovrum 10l/s styck?
vardagsrummet/matplats är totalt 38kvm x 0,35 vilket innebär c:a 14l/s?
ej räknat då "hallarna" vid trappen. (c:a 19Kvm) isåfall ska det ökas med 7l/s?
Ska jag fördela 15l/s per styck tilluft don i stora rummet?
så total tilluft blir 10+10+15+15 = 50l/s tilluft?
Alternativt 10+10+18+18 tilluft. = 56 l/s

Hilfe! :)
 
F fimpan skrev:
Fan vad kul det är med människor, som kan sina saker & dessutom vill hjälpa andra! (y):ok:
Dessutom tycker jag att detta är rätt roligt hus projekt, om än lite dyrt.

Jag kikade lite på hur du räknade på flödena.
Som det är nu så är det 3st frånluft, men 4 på sikt.
Därför tänkte jag om jag kan använda fördelning som sådan:

Jag fördelar frånluft 20l/s på båda badrum (uppe samt nere)
samt 20 l/s i kök vilket ger totalt c:a 60l/s frånluft, antar att det kommer dåna om jag ökar ännu mera?

Tilluft i sovrum 10l/s styck?
vardagsrummet/matplats är totalt 38kvm x 0,35 vilket innebär c:a 14l/s?
ej räknat då "hallarna" vid trappen. (c:a 19Kvm) isåfall ska det ökas med 7l/s?
Ska jag fördela 15l/s per styck tilluft don i stora rummet?
så total tilluft blir 10+10+15+15 = 50l/s tilluft?
Alternativt 10+10+18+18 tilluft. = 56 l/s

Hilfe! :)
Alltid kul med ventilation! :)

Av min erfarenhet när jag börjat gå över 20l/s på fler än enstaka 125-ventiler i ett och samma system är att beroende på var i slingan de sitter kan man behöva öppna dom väldigt mycket, vilket dels är fult och skapar onödigt stort tryckfall vid en och samma punkt. Lösningen på det är att öka fläkthastigheten så att man kan stänga ventilen något till en kostnad av att det låter mer ur rörsystemet. Kan ju funka bra hos dig dock, är bara sådant jag fått erfara när jag justerat in vänners system och labbat med forceringsinställningar hos mig. En vän med nybyggd villa och 160 ut till donen har dock inga problem att få ut 20l/s överallt som förövrigt har välplanerat system med få "onödiga" böjar i kanalerna.

Samtidigt eftersom du bara börjar med 3 frånluftspunkter har du också få punkter med tryckfall, så fungerar säkert toppen med 20l/s i varje.

Gällande tilluften så räknas hall och trapp som transportsträcka och behöver bara räknas in i totalen, så din kalkyl ser bra ut! Skulle köra på 56l/s för att minimera läckage vid syllen eller andra vanliga ställen luften vill ta sig in.

När är huset byggt? Kan vara värt att se över hur bjälklaget mot ev kallvind är tätt eller inte, t.ex. foga taklister och täta eventuella spottar bara för att vara säker på att man inte trycket upp inomhusfukt på vinden. Är svårt att nå 100% undertryck vid bjälklaget mot vind vid tvåvåningshus.
 
  • Gilla
fimpan
  • Laddar…
Är det alltid fördel att ha större stammar?

När man beräknar vill man väl även balansera flödena även med stammarnas storlek. En stor stam innebär ju lägre tryckfall och på ett don nära aggregatet får du då strypa och skapa allt tryckfall över donet, vilket ger en högre ljudbild då all strypning sker efter eventuella ljuddämpare på donet.
Så var iaf min filosofi när jag byggde, men jag är ingen ventilationskonstruktör.

Hade man tillgång till fler dimensioner på rör hade jag nästan velat beräkna exakta dimensioner och klarat mig utan don :)
Tittar jag snabbt på ditt system så kommer du få strypa ganska mycket vid kaminen och det donet. Här hade jag valt att gå ner i dimension och skapat nödvändigt tryckfall i stammen och satt dämpare precis innan donet.

Nån kunnigare får gärna rätta mig om det jag skriver saknar verklighetsförankring ;)

Lycka till!
 
  • Gilla
JonJon78
  • Laddar…
King Average King Average skrev:
Alltid kul med ventilation! :)

Av min erfarenhet när jag börjat gå över 20l/s på fler än enstaka 125-ventiler i ett och samma system är att beroende på var i slingan de sitter kan man behöva öppna dom väldigt mycket, vilket dels är fult och skapar onödigt stort tryckfall vid en och samma punkt. Lösningen på det är att öka fläkthastigheten så att man kan stänga ventilen något till en kostnad av att det låter mer ur rörsystemet. Kan ju funka bra hos dig dock, är bara sådant jag fått erfara när jag justerat in vänners system och labbat med forceringsinställningar hos mig. En vän med nybyggd villa och 160 ut till donen har dock inga problem att få ut 20l/s överallt som förövrigt har välplanerat system med få "onödiga" böjar i kanalerna.

Samtidigt eftersom du bara börjar med 3 frånluftspunkter har du också få punkter med tryckfall, så fungerar säkert toppen med 20l/s i varje.

Gällande tilluften så räknas hall och trapp som transportsträcka och behöver bara räknas in i totalen, så din kalkyl ser bra ut! Skulle köra på 56l/s för att minimera läckage vid syllen eller andra vanliga ställen luften vill ta sig in.

När är huset byggt? Kan vara värt att se över hur bjälklaget mot ev kallvind är tätt eller inte, t.ex. foga taklister och täta eventuella spottar bara för att vara säker på att man inte trycket upp inomhusfukt på vinden. Är svårt att nå 100% undertryck vid bjälklaget mot vind vid tvåvåningshus.
Tack för inputs!
Jag har ju fördel att det är gott om plats på vinden, så jag skulle ganska enkelt kunna stega ner från 160->125->100 om det skulle behövas öka på hastigheten i rören.
Huset är från 1971, från början platt tak, som sedan byggts om till sadeltak med rejäl vind.
Lyfte på all isolering & dom har faktiskt lagt diffusionsspärr, så allt är plastat & dosor ligger under denna plast! Sofar so good.
 
K
Du har ju redan fått massor av tips och jag har inte läst hela tråden.

Men om det inte nämnts tidigare så bör du ha ett så stort aggregat som möjligt! Jag har 150 m2 i två plan och fläskade på med ett Heru 130S men skulle gärna vilja ha ett större.
 
  • Gilla
fimpan
  • Laddar…
Kikade på nedre plan, som i nuläget bara är mindre involverad i detta FTX :)
Som ni ser kommer jag i dagsläget bara att ta frånluft från ett ställe, dvs badrummet nere.
Ser dock att kanalen för detta har två ingångar till samma don i väggen så att säga.
Finns det nån mening att öppna upp båda "hålen" eller bara köra på det dä PAX sitter nu?

Det blå är det tilltänkta tilluften, när jag kör steg 2 & utökar systemet framöver...

Ritning över nedre plan i ett hus med markerade positioner för luftvärmepump, tilluft och frånluft i badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsdon i taket bredvid en kaklad böjd vägg, en kanal syns med plats för två öppningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsdon monterat på vägg ovanför badrumskakel, diskussion om frånluftssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Använd båda frånluft i källaren. Varför inte ordna med tilluft direkt så du får ett komplett system?
 
  • Gilla
Joelj0
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Använd båda frånluft i källaren. Varför inte ordna med tilluft direkt så du får ett komplett system?
topp!
Av flera anledningar blir det just nu bara frånluft.
Dels ekonomi, men sen rent byggnadstekniskt så är det både komplext och svårt att genomföra just nu.
 
Peter1986 Peter1986 skrev:
Är det alltid fördel att ha större stammar?
Nej det kan bli, som du skriver, svårt att balansera systemet och justera flöden över donen.

Vill/orkar man inte räkna tryckfall så går det väldigt bra att räkna hastighet i kanalen istället.

Nu minns jag inte vilken hastighet som är lämplig för stam respektive stick men goggla.
 
Har börjat så smått och kika på hur installationen skulle kunna se ut på vinden.
Stötte direkt på lite bekymmer.
Det kommer ut separata rör för wc nere + det extra frånluften där nere samt wc uppe.
Nerifrån är det 155 rör samt 100 rör.
Dessutom sitter dom typ dikt brevid varanda på vinden.
Det kommer bli en lustig koppling vid dessa 3 rör.
155+100+155 (i den ordningen sitter dom) som jag måste stega ner till 100 på alla och ihop med dom med T och sedan stega upp till 160 in till FTX igen.
Får vell se hur detta kommer påverka flödet!?
Alltså typ grovt->smalt->tillbaka till grovt.
Hoppas det inte påverkar så mycket. :)
 
Det är en detalj som jag inte riktigt förstår: frånluften i köket (i förslaget med 1 frånluftsventil där). Hamnar den inte ganska nära spisen och köksfläkten? Om vi tänker oss att familjen gräddar pannkakor, kan FTX-utsuget då få i sig en del av oset, och sprida det?
 
C Cider skrev:
Det är en detalj som jag inte riktigt förstår: frånluften i köket (i förslaget med 1 frånluftsventil där). Hamnar den inte ganska nära spisen och köksfläkten? Om vi tänker oss att familjen gräddar pannkakor, kan FTX-utsuget då få i sig en del av oset, och sprida det?
I alla principer jag kikat på så sitter donet i köket nånstans mellan diskmaskin & ugn/spis.
Även i verkligheten, tex vill man ventilera ut all fukt när du öppnar diskmaskinen.
Men du har helt rätt, man vill inte ta massa flottig stekos i FTX kanalen.
Dock brukar fläkten ta i princip allt.
Men är med på vad du menar.
 
  • Gilla
Cider
  • Laddar…
F fimpan skrev:
I alla principer jag kikat på så sitter donet i köket nånstans mellan diskmaskin & ugn/spis.
Även i verkligheten, tex vill man ventilera ut all fukt när du öppnar diskmaskinen.
Men du har helt rätt, man vill inte ta massa flottig stekos i FTX kanalen.
Dock brukar fläkten ta i princip allt.
Men är med på vad du menar.
Jag har satt vår frånluft ovanför diskbänken, blir bra när man häller ut varmt pastavatten osv. Luft från köksfläkten kan åka med i ventsystemet, men har man en bra köksfläkt är det inga problem. Ett tips är också att ordna med en styrning för att sänka fläkthastigheten på FTXen när man startar köksfläkten. Då slipper man garanterat ev problem. Har själv en sådan lösning med en tryckknapp. Finns även tryckgivare man kan installera i kanalen till köksfläkten, som vid noterat ökat tryck automatiskt skickar signal till aggregatet.
Startar du köksfläkten och inte reglerar fläkthastigheten på aggregatet får du ett undertryck i huset och har du otur kan det börja lukta sot då luften går via skorsten/kamin. Har själv haft det problemet vid ogynnsam väderlek.
 
  • Gilla
Cider
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.