K klimt skrev:
Det finns länder där bud är bindande, då hade detta inte hänt, att en budgivare hoppar av sitt bud. Så fungerar inte den svenska bostadsmarknaden.
I en intern undersökning av Svenska mäklare för 6 månader sedan upplevdes ”icke-bindande” bud som det största problemet för mäklarna. En överväldigande majoritet (cirka 85% tror jag) vill ha budgivningen med ”Bank-ID” samt bindande bud.

Kom ihåg att i de flesta fallen är det inte en bulvan utan en normal spekulant som i sista sekunden ändrar sig och gör att hela budgivningen troligtvis måste tas om. Detta innebär mer jobb för mäklaren och troligtvis sämre pris för köparen.

Dessutom kan man spekulera i en strategi där köparen har en kompis som chockhöjer budet tidigt i processen samt att köparen hänger på och budar över 3-4 gånger över 3-4 dagar. När kompisen vunnit så låter han det gå 3-4 dagar ytterligare innan han hoppar av. Nu erbjuds köparen (2:an) att köpa och säger då att det han är intresserad att köpa för är sista budet innan kompisen hoppade av. Kontentan är att man blivit av med alla andra potentiella budgivare och säljaren måste ta ett beslut om han vill börja om hela processen, eller sälja till ett troligare lägre pris. Dessutom så anses hus/lägenheter i Stockholmsområdet som inte säljs inom 1-2 veckor som ”konstiga”, och får med automatik ett lägre pris. De som ligger ute i 2-3 månader är ”pestsmittade” enligt en mäklare jag känner och nästan omöjliga att sälja. Mao så vill inte säljare/mäklaren att processen tar mer än 2 veckor. Och om man är riktigt jävligt kan nu en annan kompis göra samma sak i budgivning nummer 2.

Mao så är det lätt att krascha en försäljning i Sverige och en lagändring med bindande bud (och bank-id) vore väldigt bra för alla parter
 
  • Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Men varför lägger man bud på en fastighet som man sen inte är villig att betala om man blir högsta bud, oavsett anledning.
I min värld så budar man upp till vad man tycker man har råd /tycker fastigheten är värd, sen stannar man där.
Om sen högste budgivare hoppar av så ska ju inte det påverka mitt bud, utan det var ju det jag var villig att betala i slutändan.
Att då börja kräva att man ska betala mindre än det bud man själv lagt, skulle då göra mig som säljar förbannad och aldrig ta emot ett bud från den köparen igen.
Lagt kort ligger, är alltid ett spel med fastighetsaffärer och klarar man inte av det, ska man nog inte ge sig in i det..
Man vill ju inte betala mer än man behöver och dessutom förekommer falska budgivare.
 
  • Gilla
Graffen
  • Laddar…
E Evamag skrev:
Du är ändock bussig. Troligen bör du pressa än mer.
Ja, du kan ju lägga vilket bud som helst, t ex utgångsbudet. Nu blir det kanske så eftersom budgivningen tas om. Kan du rapportera hur det går denna gång? Blir intressant. Huset kan ju ha kallnat helt och det blir lägre pris!
 
  • Gilla
Tibb och 3 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
Berätta hur du agerar under nästa säljrunda. Om det inte kommer till en massa nya spekulanter lär du kunna få det till ett pris du bestämmer!
 
  • Gilla
Gubbe 65
  • Laddar…
Fairlane
Bindande bud löser en del problem, men det skapar också några nya. Man kan självklart inte vara med i två budgivningar samtidigt, vilket såklart kan vara bra ur en aspekt, men de innebär också att det kommer ta längre tid att hitta ett objekt att köpa. Tiden för försäljningar måste också öka så att man verkligen får en bra möjlighet att veta vad man bjuder på.
Jag är inte heller säker på att säljaren kommer få ner betalt, troligen lägre i många fall.
På samma sätt bör man då ändra möjligheterna för säljaren. Säljaren måste också förbinda sig att sälja och vara tydlig med alla kriterier innan (friskrivningar, servitut, inflyttningstid, om det är högst bud som får köpa etc).
Jag är inte emot bindande bud, men jag tror man måste vara medveten om vilka effekter det skapar.

Jag tror också att de problem vi ser med avhoppade budgivare etc delvis beror på att säljare under en lång tid vant sig med att det ska gå fort. Visning på söndag, omvisning på tisdag, sen budgivning och kontraktskrivnibg senast på fredag.
 
  • Gilla
Enolf och 9 till
  • Laddar…
Var med om exakt samma, då jag budade på en lägenhet i Solna.

Bad mäklaren dra åt .He..... Köpte en annan lägenhet med (faktiskt)
bättre läge istället.
 
  • Gilla
Ja-Ma och 3 till
  • Laddar…
Sålde en lägenhet för ett par år sedan. Två stycken i slutet som budade mot varandra.

Ett tag efter vinst hoppade vinnaren av. Anledningen var att banken dragit tillbaka lånelöftet eftersom han efter lånelöftet skrivit på för en ny anställning som skulle komma att innebära en provanställning.

Rätt av banken men tråkig för mig. Den andre budgivaren accepterade som tur var ett pris ungefär i mitten av de två sistas budfajt.

Om inte hade lägenheten visats igen och ny budgivning.
 
  • Gilla
mattie_river och 2 till
  • Laddar…
Det är därför när jag sålde mitt hus och priset drog iväg rejält under budgivningen valde jag budgivare 2 istället för 1. Priset var jag nöjd och ville inte riskera att budgivare 1 hoppade av för att ev börja om hela processen. Ringde mäklare kl 9 på kvällen och sa att jag säljer till budgivare 2 om hen skriver på direkt dagen efter, även om priset var 10 tkr lägre. Hade hen ångrat sig så hade jag kvar budgivare 1 vi skrev på kontrakt dagen efter 10 på morgonen. Man för spela lite strategiskt.
 
  • Gilla
mejeriet och 6 till
  • Laddar…
J jrosen skrev:
När jag köpte mitt hus som var ett renoveringsobjekt så låg det ute för andra gången. Första köparen drog sig ur pågrund av finansieringen därav ny annons.
Vi var 2 st som bjöd och det drog iväg, jag bad om att få räkna om renoveringspris och ge besked dagen efter. Inser att det inte går ihop och väljer att kliva av.
Ett par dagar senare ringer mäklaren och säger att de jag bjudit emot dragit sig ur. Och det var samma som inte fullföljde första köpet, men det sa hon inte under budgivningen. Då var jag duktigt irriterad, hon säger sen att jag får huset för mitt sista bud. Och jag säger då att jag inte kommer betala en krona över utpriset.
Det muttras och hon ringer flera gånger och priset börjar krypa neråt. Jag är tydlig men hon är trög, jag säger att hon får lägga ut huset en tredje gång.
När jag sen säger att mitt sista bud är 25 000 under satt utpris blir hon så sur. Säger att säljarna räknat med mycket mer, jag står på mig. Tog någon timme och jag fick huset 25 under. Det var lite frostigt vid kontraktskrivning.
Samma situation som när vi köpte hus.
De hade en köpare som bjudit 150 över utgångspris för att säkra köpet...
När vi kontaktade mäklaren om hur stabilt det budet var, så visade det sig att den personen skulle frigöra pengar via någon sorts transaktion utomlands...
Jag lade då ett bud 50 under utgångspris och sa att vi gör affär idag.
Mäklaren kunde inte få fram en tidsplan ens för när den andra budgivaren kunde få fram pengarna.
Säljaren tog vårat bud då, och det var också lite frostigt...
 
  • Gilla
Pellegnillot71 och 1 till
  • Laddar…
M mattie_river skrev:
Mer en kommentar än en fråga... Jag budade på ett hus på ett ganska attraktivt ställe i Stockholmsområdet (Stockholm = sinnessjuka priser). Det i stort sett inga liknande försäljningar av liknande objekt i det området och jag är inte jättebekant med just det området och prisbilden där. Dessutom var objektet en smula udda.

Vi är väl först fem-sex budgivare. Den sista biten i höjningar på 2-300000 kr läggs i bud om 10-30000 kr per bud av mig och endast en (1) annan budgivare. Jag är med i slutstriden men max vad jag vågar lägga i det området passeras och jag hoppar av. Dagen efter hör mäklaren av sig och säger att jag har möjlighet att köpa huset för mitt bud för vinnarna har hoppat av. Jag frågar varför de gjort det och får en VÄLDIGT utförlig redogörelse om ett par som tydligen inte visste hur många rum de behövde i förhållande till antal barn och som dessutom knappt verkade tala med varandra... (inga av dessa parametrar borde varit okända vid budgivningen...). Jag säger att jag i så fall lägger ett bud strax över där vi var tre budgivare kvar. Mäklaren är fullständigt oförstående till hur jag kan vilja göra det och inte stå kvar vid mitt sist lagda bud (dvs näst högsta totalt och typ 20 000 under vinnande bud) varpå jag förklarar det självklara i att jag naturligtvis inte höjt mitt bud mer om inte det hade varit för att "avhopparna" sett till att få upp priset 2-300000 kr till. Och det var ju knappast sista höjningen på 10000 kr som fick "avhopparna" att komma på hur många barn de hade... Mäklaren lät som att hon tyckte jag var en väldigt konstig människa... :D Mäklare är ett eget släkte...:cool:

Någon annan som har nån historia? :)
Detta har även hänt mej och jag tycker det borde helt ok att nämna vilken mäklare det gäller. Kanske finns det någonstans man kan anmäla händelser som dessa.
I mitt fall var det en 1:a i Viksjö som 1978 gick för 34 000. Vi hoppade av vid sista budet på 35.000kr som en ensam kvinna lade.

Min pappa som var med på visningen och jag blev sittandes kvar på i bilen på parkeringen en kvart och diskuterade läget. Då kom mäklaren och kvinnan gående tillsammans och körde sedan iväg i samma bil.

Just då trodde vi att hon kanske hade åkt kommunalt dit. Men sen när mäklaren ringde dagen efter och sa att kvinnan inte hade fått lån till lägenheten och undrade om vi var intresserade gick det upp ett litet ljus.

Men eftersom vi var fler som bjöd så kunde vi inte gå ner i någon budgivning för under oss fanns en annan person.
 
  • Gilla
mejeriet och 2 till
  • Laddar…
Faltytowers Faltytowers skrev:
Detta har även hänt mej och jag tycker det borde helt ok att nämna vilken mäklare det gäller. Kanske finns det någonstans man kan anmäla händelser som dessa.
I mitt fall var det en 1:a i Viksjö som 1978 gick för 34 000. Vi hoppade av vid sista budet på 35.000kr som en ensam kvinna lade.

Min pappa som var med på visningen och jag blev sittandes kvar på i bilen på parkeringen en kvart och diskuterade läget. Då kom mäklaren och kvinnan gående tillsammans och körde sedan iväg i samma bil.

Just då trodde vi att hon kanske hade åkt kommunalt dit. Men sen när mäklaren ringde dagen efter och sa att kvinnan inte hade fått lån till lägenheten och undrade om vi var intresserade gick det upp ett litet ljus.

Men eftersom vi var fler som bjöd så kunde vi inte gå ner i någon budgivning för under oss fanns en annan person.
Trodde det var allmänt känt att släktskapet mellan mäklare och hästhandlare är väldigt starka....
 
  • Gilla
olaandersson och 1 till
  • Laddar…
Faltytowers Faltytowers skrev:
Detta har även hänt mej och jag tycker det borde helt ok att nämna vilken mäklare det gäller. Kanske finns det någonstans man kan anmäla händelser som dessa.
I mitt fall var det en 1:a i Viksjö som 1978 gick för 34 000. Vi hoppade av vid sista budet på 35.000kr som en ensam kvinna lade.

Min pappa som var med på visningen och jag blev sittandes kvar på i bilen på parkeringen en kvart och diskuterade läget. Då kom mäklaren och kvinnan gående tillsammans och körde sedan iväg i samma bil.

Just då trodde vi att hon kanske hade åkt kommunalt dit. Men sen när mäklaren ringde dagen efter och sa att kvinnan inte hade fått lån till lägenheten och undrade om vi var intresserade gick det upp ett litet ljus.

Men eftersom vi var fler som bjöd så kunde vi inte gå ner i någon budgivning för under oss fanns en annan person.
Faltytowers Faltytowers skrev:
Detta har även hänt mej och jag tycker det borde helt ok att nämna vilken mäklare det gäller. Kanske finns det någonstans man kan anmäla händelser som dessa.
I mitt fall var det en 1:a i Viksjö som 1978 gick för 34 000. Vi hoppade av vid sista budet på 35.000kr som en ensam kvinna lade.

Min pappa som var med på visningen och jag blev sittandes kvar på i bilen på parkeringen en kvart och diskuterade läget. Då kom mäklaren och kvinnan gående tillsammans och körde sedan iväg i samma bil.

Just då trodde vi att hon kanske hade åkt kommunalt dit. Men sen när mäklaren ringde dagen efter och sa att kvinnan inte hade fått lån till lägenheten och undrade om vi var intresserade gick det upp ett litet ljus.

Men eftersom vi var fler som bjöd så kunde vi inte gå ner i någon budgivning för under oss fanns en annan person.
Det var ju en intressant 42 år gammal historia du hade att berätta.....

S Soaringpilot skrev:
Eftersom köpet inte är klart förrän kontraktet är skrivet och ens då är det klart förrän det sista papperet köpebrev är underskrivet. Det är helt rätt att ge vilket bud man vill både lägre och högre för det är köparen som bestämmer vilken som får köpa. Säljaren behöver inte ens välja högsta budet kan även ta det lägsta om hen så vill. Det finns alltid någon förklaring att budgivaren hoppar av kanske budar på något annat eller helt enkelt ångrar sig. Tyvärr så är lagen så skriven att budgivaren får göra precis som hen vill , lägga högre eller lägre bud eller hoppa av. Det här en besvärlig situation för mäklaren. Det finns tricks att hantera det här som mäklare. Hälsningar f.d. M.[
 
  • Gilla
TT4F
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Bindande bud löser en del problem, men det skapar också några nya. Man kan självklart inte vara med i två budgivningar samtidigt, vilket såklart kan vara bra ur en aspekt, men de innebär också att det kommer ta längre tid att hitta ett objekt att köpa. Tiden för försäljningar måste också öka så att man verkligen får en bra möjlighet att veta vad man bjuder på.
Jag är inte heller säker på att säljaren kommer få ner betalt, troligen lägre i många fall.
På samma sätt bör man då ändra möjligheterna för säljaren. Säljaren måste också förbinda sig att sälja och vara tydlig med alla kriterier innan (friskrivningar, servitut, inflyttningstid, om det är högst bud som får köpa etc).
Jag är inte emot bindande bud, men jag tror man måste vara medveten om vilka effekter det skapar.

Jag tror också att de problem vi ser med avhoppade budgivare etc delvis beror på att säljare under en lång tid vant sig med att det ska gå fort. Visning på söndag, omvisning på tisdag, sen budgivning och kontraktskrivnibg senast på fredag.
Ett fel är att utgångspriset är ett underpris som säljaren inte har för avsikt att sälja till. Det är ett falskt pris som mäklaren hittar på. Detta kombinerat med att vi accepterar att det skall gå fort gör att hela köpet blir osunt. Köparens undersökningsplikt är omfattande!! Hur får man tag i en besiktningsman innan fredag. Innan budgivningen får man inte ens tillgång till fastigheten, förutom visningarna.
Kanske det är bättre med ett fast pris som säljaren är beredd att sälja för.
 
  • Gilla
mattie_river och 1 till
  • Laddar…
TT4F TT4F skrev:
Dessutom kan man spekulera i en strategi där köparen har en kompis som chockhöjer budet tidigt i processen samt att köparen hänger på och budar över 3-4 gånger över 3-4 dagar. När kompisen vunnit så låter han det gå 3-4 dagar ytterligare innan han hoppar av. Nu erbjuds köparen (2:an) att köpa och säger då att det han är intresserad att köpa för är sista budet innan kompisen hoppade av. Kontentan är att man blivit av med alla andra potentiella budgivare och säljaren måste ta ett beslut om han vill börja om hela processen, eller sälja till ett troligare lägre pris. Dessutom så anses hus/lägenheter i Stockholmsområdet som inte säljs inom 1-2 veckor som ”konstiga”, och får med automatik ett lägre pris. De som ligger ute i 2-3 månader är ”pestsmittade” enligt en mäklare jag känner och nästan omöjliga att sälja. Mao så vill inte säljare/mäklaren att processen tar mer än 2 veckor. Och om man är riktigt jävligt kan nu en annan kompis göra samma sak i budgivning nummer 2.

Mao så är det lätt att krascha en försäljning i Sverige och en lagändring med bindande bud (och bank-id) vore väldigt bra för alla parter
Smart, undrar om de finns de som gör detta, det är ju skitlätt att skrämma bort andra köpare. 2-3 kompisar budar som fan i ett tidigt skede så de andra hoppar av. Den verkliga köparen lägger ett "rimligt" bud när de andra budgivarna hoppat av (förhoppningsvis innan man nått högre än objektet är värt) - sen backar kompisarna ur. I några fall kommer säkert någon annan hänga med hela vägen och säljaren får skitbra betalt. I andra fall kanske alla "normala" hoppar av då de tänker att de som budar är gjorda av pengar. Fruktansvärt oetiskt, undrar om det är tillåtet. Troligen. Alla får väl buda på hus, det är inte bindande ju...

Det finns ju budgivning där varje deltagare lägger ett dolt bud till mäklaren i ett förseglat kuvert. Sen öppnas alla kuverten och säljaren kan välja vem han vill sälja till. Då kommer ju alla att bjuda det som de tycker huset är värt för dem och som de tror de kan vinna budet med. Egentligen tror jag en sådan process skulle ge en mer rättvis prisbild. I "auktioner" verkar vissa "vinnarskallar" tro att det är en tävling vem som kan lägga mest. På objekt som kommer ut otroligt sällan kan det vara vettigt. På lägenheter som en liknade säljs månaden efter om man missar den första så skulle förfarandet nog passa...
 
  • Gilla
hannaajansson
  • Laddar…
Fairlane
Graffen Graffen skrev:
Samma situation som när vi köpte hus.
De hade en köpare som bjudit 150 över utgångspris för att säkra köpet...
När vi kontaktade mäklaren om hur stabilt det budet var, så visade det sig att den personen skulle frigöra pengar via någon sorts transaktion utomlands...
Jag lade då ett bud 50 under utgångspris och sa att vi gör affär idag.
Mäklaren kunde inte få fram en tidsplan ens för när den andra budgivaren kunde få fram pengarna.
Säljaren tog vårat bud då, och det var också lite frostigt...
Låter som en bra metod i det läget. Jag förstår inte riktigt varför situationen ska vara frostig i det läget. Ni gjorde inget konstigt utan gav säljaren ett alternativ som de valde. De kunde chansat på att få 200' till, men valde tryggheten. Då kan man ju inte klandra köparen.

Jag är ruggigt nöjd med alla mina bostadsaffärer. Jag hade önskat lite mer betalt någon gång (det gör man väl alltid?) att jag fått köpa billigare (samma där), men både säljare och köpare har varit riktigt trevliga vilket har varit bra. Det innebär att jag svarar på frågor om de nya ägarna kommer på något en månad efter inflytt och samma åt andra hållet.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.