C crazytok skrev:
Fattar inte hur ni kan hålla sånt tempo när ni gör det här ”efter jobbet”, och ni aldrig gjort det förut!? Du ska ge dig själv en rejäl klapp på axeln när det är klar, för duktig och driftig det är du minsann! (y):)

Står säkert tidigare i tråden men, hur blir det med huset? Ska du göra mycket själv där med?
Jag jobbar 5-skift så jag är ledig ganska mycket, denna veckan jobbar jag tex mån-tis natt(22-06) och sover inte längre än till lunch. Och så jobbade jag 06-14 igår och 06-18 lör-sön, dock ledig idag då. Så det finns lite mer tid för att greja än om man jobbar 7-16:p Farsan jobbar dagtid men är permitterad ons-fre så han är med väldigt mycket just nu. Tack så mycket!:D

Själva huset har jag faktiskt köpt mig fri en hel del. Snickarna gör färdig utsida samt isolerad insida och den liggande 45:an sitter. Entréplan kommer även att sättas innerväggar samt osb och gips. Så jag ska göra alla ytskikt, inkl. tak samt kök, badrum, trappa, innerdörrar osv själv.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
I Isak90 skrev:
Jag jobbar 5-skift så jag är ledig ganska mycket, denna veckan jobbar jag tex mån-tis natt(22-06) och sover inte längre än till lunch. Och så jobbade jag 06-14 igår och 06-18 lör-sön, dock ledig idag då. Så det finns lite mer tid för att greja än om man jobbar 7-16:p Farsan jobbar dagtid men är permitterad ons-fre så han är med väldigt mycket just nu. Tack så mycket!:D

Själva huset har jag faktiskt köpt mig fri en hel del. Snickarna gör färdig utsida samt isolerad insida och den liggande 45:an sitter. Entréplan kommer även att sättas innerväggar samt osb och gips. Så jag ska göra alla ytskikt, inkl. tak samt kök, badrum, trappa, innerdörrar osv själv.:)

//Fredrik
Exakt så hade jag med gjort om jag byggt nytt. (y)
 
  • Gilla
Isak90 och 1 till
  • Laddar…
Då är mesta delen av elen också klar?
 
nino nino skrev:
Då är mesta delen av elen också klar?
Ja precis, snickarna får ta en paus med skivorna för el och vvs:)

//Fredrik
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Hej!

Idag har jag fått ut all flis! Det blev en lång dag men äntligen är det klart!:)

Nyplanerat byggeområde med borttagen flis, gruskross och markeringsrör på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild av en färdigstädad byggyta med flis borttaget, omgiven av byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild av ett grusområde med markerade linjer, tomtrör och mätutrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tom byggarbetsplats med markerade linjer där all flis har tagits bort, verktyg och hjulbarra syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grusad yta beredd för byggprojekt, markerade gränser och två vit isoleringsblock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tom byggtomt med borttagen flis, grundläggningsarbeten pågår, synliga avloppsrör och husgrundsisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ren grusyta med markeringslinjer och spade efter borttagning av flis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tom grund med borttagen flis, synliga grusytor och två vita byggelement mot en landskapsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tom byggplats med utspridd grus och flishögar, markerade fundament och skymning på himlen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tomtmark med borttagen flis, grundarbeten syns och rör ligger i förgrunden vid solnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggplats med grus, avgjord område med markeringskoner och orangea avloppsrör i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad grusyta utan flis med avgränsningskoner, cykel och skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tomt med borttagen flis och synliga markarbeten inför byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tom byggplats med grusyta och avstängd arbetsområde i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
boschkenta och 6 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat och snabbt marscherat.
Jag förstår inte hur du lyckas mäta ut grunden genom att fästa linor i nedslagna armeringsjärn? När jag gjorde vår husgrund (med många hörn) höll på med armeringsjärn vid grovutsättning inför schaktning och indragning av vatten mm. Innan vi ställde ut elementen satte jag profiler i all hörn. Var ett väldans justerade innan alla mått stämde. Tror aldrig jag hade klarat det utan profilerna.
 
Bra jobbat där (y)(y)
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Snyggt jobbat och snabbt marscherat.
Jag förstår inte hur du lyckas mäta ut grunden genom att fästa linor i nedslagna armeringsjärn? När jag gjorde vår husgrund (med många hörn) höll på med armeringsjärn vid grovutsättning inför schaktning och indragning av vatten mm. Innan vi ställde ut elementen satte jag profiler i all hörn. Var ett väldans justerade innan alla mått stämde. Tror aldrig jag hade klarat det utan profilerna.
Tack så mycket!:)

Jag har aldrig gjort detta förut men linorna är ett hjälpmedel som stämmer ganska bra, den sista finjusteringen gör jag med bara mätningar. Återstår att se om det går att få till.:rolleyes:

//Fredrik
 
Hej!

Var förbi tomten en snabbis efter jobbet ikväll. Planen var att mäta in hörnen så att jag ensam kunde placera ut resten av kantelementen imorgon. Insåg dock ganska snabbt att jag behöver ett måttband i stål så det får jag köpa imorgon. Jag fick satt ut de elementen jag hade hemma iaf.:)

Grundläggning av byggprojekt med utplacerade kantelement och mätsnören på en byggplats vid skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vita kantelement för husgrund placerade på en grusyta på en tomt i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggarbetsplats med kantelement, rör på marken och utsikt över landskap i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggtomt i skymning med utplacerade kantelement och mätpunkter, rör på marken, i bakgrunden skog och bebyggelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon ska jag hämta resten av elementen och så får vi se hur långt jag kommer under dagen. När pappa har slutat jobbet så ska vi ge oss på lite mätning igen.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
I Isak90 skrev:
Tack så mycket!:)

Jag har aldrig gjort detta förut men linorna är ett hjälpmedel som stämmer ganska bra, den sista finjusteringen gör jag med bara mätningar. Återstår att se om det går att få till.:rolleyes:

//Fredrik
Jag är verkligen ingen expert, har bara gjort en grund och det var när vi byggde huset vi nu bor i. Det går säkert att mäta ut direkt på hörnen men jag tror inte ordentliga profiler att spänna linor i är en dum i de. Om man sätter profilbrädorna i våg och på rätt höjd är det enkelt att justera linorna medan man mäter tills allt är 100. Gör man profilerna stadiga står de kvar under hela arbetet med grunden och linorna kan tas enkelt ras bort och sätts tillbaka. Jag tyckte det var tryggt att ha linorna under hela jobbet så man kunde hålla koll på att allt kanterna var på rätt ställe.

Det är även smidigt att ha linorna på rätt höjd hela tiden. Jag hade en bra laser till hands hela tiden men ställde ut det mesta efter linorna och använde mest lasern att dubbelkolla med.
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
Fin utsikt får du. Ser lite ut som Toscana :love:
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Jag är verkligen ingen expert, har bara gjort en grund och det var när vi byggde huset vi nu bor i. Det går säkert att mäta ut direkt på hörnen men jag tror inte ordentliga profiler att spänna linor i är en dum i de. Om man sätter profilbrädorna i våg och på rätt höjd är det enkelt att justera linorna medan man mäter tills allt är 100. Gör man profilerna stadiga står de kvar under hela arbetet med grunden och linorna kan tas enkelt ras bort och sätts tillbaka. Jag tyckte det var tryggt att ha linorna under hela jobbet så man kunde hålla koll på att allt kanterna var på rätt ställe.

Det är även smidigt att ha linorna på rätt höjd hela tiden. Jag hade en bra laser till hands hela tiden men ställde ut det mesta efter linorna och använde mest lasern att dubbelkolla med.
Ja det låter faktiskt väldigt smidigt!(y) Synd att jag inte tänkte så från början..:seenoevil:
 
Hej!

Idag har jag hämtat resten kantelement och fått satt ut allihop. Saknade några kilar för att slå ihop dom som jag får komplettera med imorrn, men alla mått stämmer!:)

Släpvagn med staplar av inslagna byggkantelement på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grå kantelement på ett grusunderlag vid en byggarbetsplats med gröna träd och blå himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utplacerade vita kantelement på en grusyta med markeringar och orangea rör i bakgrunden, i en byggarbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grunden med kantelement utlagda på en byggarbetsplats i skymningen, redo för fortsatt arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kantelement av betong korrekt utplacerade på en grusunderlag för ett byggprojekt vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kantelement ordentligt placerade på grusunderlag vid skymningen, med omgivande natur och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grundläggning med utlagda kantelement och grus på byggplats i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grund med utplacerade kantelement på ett byggprojekt vid skymningen, med några kilar som saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grundläggning av en byggnad med kantelement korrekt utplacerade på en grusyta i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grund med utplacerade kantelement på grusunderlag vid skymning, redo för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grundläggning med utlagda vita kantelement på grusbädd vid skymning med hus och släpvagn i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grundkantelement uppställda på byggarbetsplats i skymning med skog i bakgrunden och släpvagn i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
Johanneslunden och 10 till
  • Laddar…
I Isak90 skrev:
Ja det låter faktiskt väldigt smidigt!(y) Synd att jag inte tänkte så från början..:seenoevil:
Ser ut som att du har läget under kontroll ändå. Riktigt snyggt jobbat!
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
E
Fråga bara kring avloppsrören som sticker upp utanför kantelenenten, vissa förstår jag är till dagvattnet (främst de i hörnen) - men de som är mitt i och nära kantelementen vad har de för funktion?
Sen har du några lite längre ut från kanterna, kommer de bli typ för rensluckor el liknande? Tycker du har ganska många uppstickare när jag jämför med hur vår grund gjordes om jag minns rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.