Funderar oxå på hur mycket går era gräsklippare i antal timmar per säsong? Kollade just min och den har gått 638h på ca 7 månader. Låter inte detta mycket?
 
Går det att ändra hur långt över begränsningskabeln klipparen går?
Min Sileno+ 1600 är nu ca. 4 år gammal verkar ha blivit snålare på hur långt över begränsningskabeln den går eftersom den nu lämnar en remsa på ca. 5 cm nu... :(
 
Kan väl möjligen också bero på att kabeln kommer längre och längre ner i jorden i.o.m. att det samlas gräsklipp över den ?
 
C costia skrev:
Funderar på hur man ska lägga schemat på gräsklipparen, de som visas är ju för sileno city... har räknat lite och efter alla buskar och allt så har jag en klippyta på ca 540 kvadrat. Hur ska jag lägga schemat för en sileno 750?
Principen du ska sträva efter är att ha så lite schemalagd klipptid som möjligt men som ändå håller gräsmattan i önskat skick.
Det kan hända att man under klippsäsongen får justera lite i schemat allt beroende på väderlek, nederbörd och ev. gödsling av gräsmattan.

Det är också en fördel att ha en eller flera klippfria dagar under vecka, där gräset får tid att återhämta sig.
Tänk lite på dagg och fukt i gräsmattan, och ha en starttid runt 9-tiden på morgonen. Sedan kan det kanske vara idé att ha uppehåll i klippningen från middagstid fram till eftermiddagen, då är gräsytan tillgänglig för spel/lek/mm.

Sedan är det bara att testa sig fram.
 
Har en liten fråga till er kunniga. Har för mig att jag läst någonstans att man inte behöver vända knivarna på gardena sileno, utan att den ändrar riktning på klippmotorn, stämmer detta?
 
Okey då behöver man aldrig vända knivarna då??
 
Nix, den byter håll på knivdisken så när det är dags så byter man bara knivarna
 
Tack för snabbt och bra svar!
 
  • Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
Har försökt justera areor lite då och då från Smart-appen nu på senaste, men trotts att appen säger Saved, så verkar det inte bita i klipparen..
Provade att döda appen helt nu (Android), och göra en ändring + save, då sa den Failed to save men kollar man på klipparen så blev det uppdaterat korrekt! Dock går man in i Area i appen igen så är det den gamla inställningen som ligger kvar.. och efter det funkar det ej att göra inställningar förrän man dödar appen verkar det som (trots att den då sa Saved!)...
tröttsamt..

Någon som märkt liknande? Har inte pillat så mycket på det efter att jag gjorde första installationen, så osäker på om det alltid vart så..
 
R
J johs skrev:
Har försökt justera areor lite då och då från Smart-appen nu på senaste, men trotts att appen säger Saved, så verkar det inte bita i klipparen..
Provade att döda appen helt nu (Android), och göra en ändring + save, då sa den Failed to save men kollar man på klipparen så blev det uppdaterat korrekt! Dock går man in i Area i appen igen så är det den gamla inställningen som ligger kvar.. och efter det funkar det ej att göra inställningar förrän man dödar appen verkar det som (trots att den då sa Saved!)...
tröttsamt..

Någon som märkt liknande? Har inte pillat så mycket på det efter att jag gjorde första installationen, så osäker på om det alltid vart så..
Vet inte om det är samma men jag skrev om mina problem med areor tidigare. Har fortfarande samma problem. Det är alltid bara area 1 som används för mig och det är oavsett om det är satt till 1% eller 100% eller om area 1 ens är aktiverat eller inte i appen. Om area 2+3 är totalt 100% och area 1 inaktiverat, så kör den ändå area 1.
Ändrar jag avstånd på area 1 så biter det däremot alltid direkt så nånting händer ju. Även när jag ändrar avstånd på area 1 och behåller det inaktiverat så biter det. . Jag har inte lyckats hitta nån lösning.
 
R bossebyggarn skrev:
Vet inte om det är samma men jag skrev om mina problem med areor tidigare. Har fortfarande samma problem. Det är alltid bara area 1 som används för mig och det är oavsett om det är satt till 1% eller 100% eller om area 1 ens är aktiverat eller inte i appen. Om area 2+3 är totalt 100% och area 1 inaktiverat, så kör den ändå area 1.
Ändrar jag avstånd på area 1 så biter det däremot alltid direkt så nånting händer ju. Även när jag ändrar avstånd på area 1 och behåller det inaktiverat så biter det. . Jag har inte lyckats hitta nån lösning.
Hm inte riktigt samma, i mitt fall så biter inte ändringarna alls. Jag har mest kört area bas+1+3 tidigare (hade en testzon på 2 tidigare men visade sig inte tillföra så mycket), men har kört en test med 100% på area 2 till och från, och det har fungerat iaf.

Nu vet jag inte om du kör via Smart eller ej, men om du gör det, har du kollat på klipparens display om inställningen visas där?
 
Snusious Snusious skrev:
Hej, inte så aktiv på forumet så ber om ursäkt om det redan frågats och svarats.

Nu klagar roboten på "ingen slingsignal" och stationen blinkar blått. Något snabbt och enkelt sätt att hitta ett möjligt brott eller är det bara att börja gräva upp hela slingan?
Kanske den vanligaste frågan när det gäller problem med robotklippare.
I manualen är det beskrivet hur man kan "saxa" in vilken sektion som är defekt genom att koppla om kablarna mellan guide och en anslutning för beg.kabeln.
Sedan kan man ju börja med en okulärbesiktning av installationen, kanske syns det ngn skada.
Även skarvdon/kontakter kan vara misstänkta.
Sedan går det att "sniffa" signalen med ledningssökare, finna massor av beskrivningar/filmer på ex youtube. Kräver att ledningssökaren kommer i nära eller i direkt kontakt med kabeln.
 
  • Gilla
Snusious
  • Laddar…
E etompau skrev:
Kanske den vanligaste frågan när det gäller problem med robotklippare.
I manualen är det beskrivet hur man kan "saxa" in vilken sektion som är defekt genom att koppla om kablarna mellan guide och en anslutning för beg.kabeln.
Sedan kan man ju börja med en okulärbesiktning av installationen, kanske syns det ngn skada.
Även skarvdon/kontakter kan vara misstänkta.
Sedan går det att "sniffa" signalen med ledningssökare, finna massor av beskrivningar/filmer på ex youtube. Kräver att ledningssökaren kommer i nära eller i direkt kontakt med kabeln.
Jag har under säsongen haft tre avbrott tror jag..

Det första var för jag sänkte klippnivån, och då hittade knivarna en kabelbit som gick över en rot där jag inte täckt över ordentligt. Satte en skarv på den, sen funkade det igen. Det hittades lätt, eftersom klipparen stod still precis bredvid.

Andra gången var det inte lika uppenbart. Då kopplade jag bort guide + ena änden av slingan från stationen, och använde en klassisk batteridriven AM-radio. Denna fångar lätt upp lågfrekventa signalen som kommer från slingan, bara hålla den strax ovanför backen (beroende på djup) där man vet att det bör ligga en kabel, och leta sig fram till där det slutar (finns flera youtubeklipp på detta, men behövs eg inte så mycket video för att förklara).
Visade sig ovan nämnda skarv (gjort med gripsholm-klämma) som släppt. Osäker på om jag tryckt dåligt första gången eller varför, men tryckte till den igen, sen dess har det funkat fint.

Tredje gången satte jag en spade precis i utkanten av gräsmattan där slingan går, och strax efter stannade den. Så var rätt lätt att gissa sig till vart felet var då med. Man kände sig lagom dum då :)
 
  • Gilla
Snusious
  • Laddar…
Tack för snabba svaren (tog bort inlägget medan ni svarade för att utföra manualens sätt).
Är det vanligt att stationen blinkar rött när man byter guide mot ex L (blinkade fortsatt blått när jag bytte guide och R).

Edit: Frugan lyckades i alla fall hitta brottet medan jag skrev detta så lagar det så länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.