Som du säger, rabatten gäller bara första tiden, sen plockas den bort. Precis som med försäkringar vet dom att när någon väl byter så är de stor chans de stannar länge. Tror säkert de har i sina avtal att man bara kan få rabatten en gång så i sådana fall måste man byta elleverantörer för att få ett bra pris igen. Innan Tibber så hade jag Fortum och jag hade som rutin att maila dem varje år och säga jag funderar på att byta men gav dem en chans att ge mig ett bättre pris och ofta gav de rabatt ytterligare ett år, men långt ifrån -28,70 öre. Tror det var max 5-10 öre rabatt.

Kollade min faktura från Tibber (1073 kWh/212 kr) och då hamnade mitt elpris på 12,93 öre/kWh. Så absolut dyrare än ovan men billigare om man skulle plocka bort Elsklings rabatt.

För referens så klipper jag in Stockholms Elbolag vs Tibber från elskling.se här när jag matar in min förbrukning på ca 15000 kWh/år. Det som är unikt Tibber (och Greenely) är att de inte har påslag i någon form. Gick igenom alla elbolag på de 5 första sidorna på Elskling och alla har någon form av påslag (Påslag, Inköpspåslag, Volympåslag... kärt barn har många namn).

Prisspecifikation för Stockholms Elbolag, rörligt pris 1,65 öre/kWh inkl. allt, kampanj och prisgaranti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Prisspecifikation från Tibber med kampajndetaljer och jämförelse mellan elpriser och avgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M jonasba skrev:
......
För referens så klipper jag in Stockholms Elbolag vs Tibber från elskling.se här när jag matar in min förbrukning på ca 15000 kWh/år. Det som är unikt Tibber (och Greenely) är att de inte har påslag i någon form. Gick igenom alla elbolag på de 5 första sidorna på Elskling och alla har någon form av påslag (Påslag, Inköpspåslag, Volympåslag... kärt barn har många namn).
Ja, men påslaget i exemplet för Stockholms elbolag blir ju snarare ett avdrag om man räknar med rabatten.
9,90+0,90+7,90-27.60 = -8,90öre/kwh (exkl. moms)
 
Hade elektriker här i går och tittade på hur jag ska installera. De hade installerat flera Easee och tyckte den var smidig. Jag har just grävt 10m ränna för laddbox, har 2m kvar. Svart Easee är fn slutsåld. Men så fort detta kommer in tänkte jag slå till.

Såg i en FB tråd att några rekommenderar Zappi laddbox, men jag kan inte riktigt motivera mervärdet av den utan tror att Easee räcker för mig. Enl Tibber kundtjänst är lastbalansering inte beroende på att man är kvar som kund hos dem, man får fortsätta köra det även om man hoppar av, däremot går det idag över internet och deras server vilket innebär att ligger internet nere så går säkringen, man kan ju tycka att den om den tappar kontakten med servern borde gå ned och ladda på lägsta nivå. Tibber skrev dock att de jobbar med en lösning på detta problem.

Jag har betalt 100kr till elbil Sverige för att (tror jag) kunna få ännu bättre pris på Easee via Tibber.

Hur är det, får man 500kr att handla för om någon "bjuder in en" till Tibber? Tänker jag rätt kommer laddstationen då kosta 6.000 (6.500-500) . Kanske nån som vill tjäna 500 själv och bjuda in mig. ;)

Funderar om jag ska beställa Pulse för 595, även om jag inte har mätaren med HAN än... Blir ju förhoppningsvis halva priset på den. Borde man av samma anledning ta en extra laddkabel? Jag har ju en som kom med bilen...
 
J JohanLun skrev:
Hade elektriker här i går och tittade på hur jag ska installera. De hade installerat flera Easee och tyckte den var smidig. Jag har just grävt 10m ränna för laddbox, har 2m kvar. Svart Easee är fn slutsåld. Men så fort detta kommer in tänkte jag slå till.

Såg i en FB tråd att några rekommenderar Zappi laddbox, men jag kan inte riktigt motivera mervärdet av den utan tror att Easee räcker för mig. Enl Tibber kundtjänst är lastbalansering inte beroende på att man är kvar som kund hos dem, man får fortsätta köra det även om man hoppar av, däremot går det idag över internet och deras server vilket innebär att ligger internet nere så går säkringen, man kan ju tycka att den om den tappar kontakten med servern borde gå ned och ladda på lägsta nivå. Tibber skrev dock att de jobbar med en lösning på detta problem.

Jag har betalt 100kr till elbil Sverige för att (tror jag) kunna få ännu bättre pris på Easee via Tibber.

Hur är det, får man 500kr att handla för om någon "bjuder in en" till Tibber? Tänker jag rätt kommer laddstationen då kosta 6.000 (6.500-500) . Kanske nån som vill tjäna 500 själv och bjuda in mig. ;)

Funderar om jag ska beställa Pulse för 595, även om jag inte har mätaren med HAN än... Blir ju förhoppningsvis halva priset på den. Borde man av samma anledning ta en extra laddkabel? Jag har ju en som kom med bilen...
PM med inbjudan skickad.
 
coconut
J JohanLun skrev:
Hade elektriker här i går och tittade på hur jag ska installera. De hade installerat flera Easee och tyckte den var smidig. Jag har just grävt 10m ränna för laddbox, har 2m kvar. Svart Easee är fn slutsåld. Men så fort detta kommer in tänkte jag slå till.

Såg i en FB tråd att några rekommenderar Zappi laddbox, men jag kan inte riktigt motivera mervärdet av den utan tror att Easee räcker för mig. Enl Tibber kundtjänst är lastbalansering inte beroende på att man är kvar som kund hos dem, man får fortsätta köra det även om man hoppar av, däremot går det idag över internet och deras server vilket innebär att ligger internet nere så går säkringen, man kan ju tycka att den om den tappar kontakten med servern borde gå ned och ladda på lägsta nivå. Tibber skrev dock att de jobbar med en lösning på detta problem.

Jag har betalt 100kr till elbil Sverige för att (tror jag) kunna få ännu bättre pris på Easee via Tibber.

Hur är det, får man 500kr att handla för om någon "bjuder in en" till Tibber? Tänker jag rätt kommer laddstationen då kosta 6.000 (6.500-500) . Kanske nån som vill tjäna 500 själv och bjuda in mig. ;)

Funderar om jag ska beställa Pulse för 595, även om jag inte har mätaren med HAN än... Blir ju förhoppningsvis halva priset på den. Borde man av samma anledning ta en extra laddkabel? Jag har ju en som kom med bilen...
Vi köpte extra kabel för att det var smidigt att slippa ta in/ur kabeln i bilen. Samt inte glömma kabeln hemma och sen stå där helt utan när man verkligen behöver.
 
Blev lite chockad med en räkning från Tibber som inte gick att betala, tror det var för juli månad; 0:-
Var tvungen att kolla med kundtjänst vad jag skulle göra, kan ju inte bara ignorera en räkning?
Men det gick visst bra... :rolleyes:Corona-elen har varit billig för perioden april - tills industrierna öppnade elgrillarna. När vintern börjar krypa närmare får man väl byta till något bolag som har bra fast avtal. :thinking:
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Hej!

Har precis köpt hus, det är en två-plans med utbyggnad om cirka 275 kvm.
Är utrustat med bergvärme.
Jag har även en laddhybrid från Mitsubishi.
Har läst igenom tråden men det dyker upp väldigt många termer som jag inte riktigt har koll på.
Gillt oavsett översikten från rinner och är lite av tekniknörd som resten av er är.

frågan är:
- är det värt att byta till tibber alt försöka köra på kampanjpriser från andra leverantörer?
- Om tibber,vad för produkter skulle ni rekommendera mig från tibber?

stort tack på förhand!
 
Jag gick med för att man får 500 att handla för i shoppen men har nu fastnat helt och hållet, är ingen bindningstid så man kan ju byta om man märker att det inte är för dig, dock drar många hus mer el på nätterna när det är kallare ute, och du kan ju ladda pheven då det är billigast via tibbers app, har själv köpt en massa styrgrejjer från tibber, typ z-wave och zigbee
 
Ska kanske även köpa laddbox till Volvon(y)
 
Imorrn kommer elektrikern och installerar Easee. Blev Pulse och lång kabel också, måste trycka på elbolaget att byta min mätare till en med HAN port. Blir spännande se hur det kommer funka. Funderar på om jag ska försöka pilla på värmepumpen för att ställa in att den ska gå på billigare taxa på natten?
 
  • Gilla
super70
  • Laddar…
Styra värmepumpen är en riktigt bra ide, går ju att göra på flera olika sätt beroende på vilken pump man har, min är så gammal så jag styr den själv via koppla in ntc givare parallelt med utegivaren
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Var sugen på ngenic men pga att den inte har väderprognosstyrning som man lätt luras å tro så byggde jag egen styr, inomhusgivare för en massa tusenlappar nej tack.
 
Jag gillar tibbers koncept men de som inte har stor acktank eller elbil att ladda på natten tjänar rent ekonomiskt på att välja rörligt kampanjavtal varje år istället för timavtal. Det räcker inte att styra sin vanliga värmepump efter spotpris.
 
S Svanteson skrev:
Jag gillar tibbers koncept men de som inte har stor acktank eller elbil att ladda på natten tjänar rent ekonomiskt på att välja rörligt kampanjavtal varje år istället för timavtal. Det räcker inte att styra sin vanliga värmepump efter spotpris.
Får utvärdera detta efter ett tag. Ska försöka få bergvärmen att producera extra varmvatten på natten, då vi duschar på morgonen. På vintern borde man kunna göra samma sak med värmen, speciellt om man kan lägga in en brasa när man kommer hem från jobbet...
 
S Svanteson skrev:
Jag gillar tibbers koncept men de som inte har stor acktank eller elbil att ladda på natten tjänar rent ekonomiskt på att välja rörligt kampanjavtal varje år istället för timavtal. Det räcker inte att styra sin vanliga värmepump efter spotpris.
Nja, man kan nog göra andra saker för att spara pengar. Många har nog som jag en betongplatta med vattenburen golvvärme som är utmärkt att använda som värmelager. När mitt golv har lagom temp så håller det rätt länge (1-2dagar). Så jag använder Homey för att värma under den perioden av dagen som elpriset är lägst. Funkar utmärkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.