S skydiver skrev:
Nyfikna frågor:

Varför den långa dragningen jag markerat med grönt? Istället för att ansluta direkt till den andra stammen (också markerat med grönt)?

[bild]

Och vad ska anslutas till alla dessa 110-or? :surprised:
Fråga måste man göra, annars får man aldrig reda på nått:p

Det är för att jag har separerat wc-avlopp och gråvatten. Kopplar ihop det på utsidan huset. Anledningen är att miljöenheten hos kommunen har velat lite fram och tillbaka om mitt avlopp. Jag har skickat in ansökan för minireningsverk, men eftersom området är med i kommunens VA-plan så kan det eventuellt bli så att det i framtiden blir kommunalt avlopp. Det är dock inget jag ser komma inom den närmsta 10-års perioden. Men det finns en liten risk att miljöenheten går på VA-planen och därför ber mig lägga ner en sluten tank till wc och en slamavskiljare till gråvatten. Det är inget jag vill ha men om det mot förmodan skulle bli så så är det förberett för det i plattan.:)

Jag har dragit allt i 110-rör och så förminskar jag i frigoliten sedan.:)

Hoppas att det var svar på dina frågor.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
boschkenta och 2 till
  • Laddar…
I Isak90 skrev:
Fråga måste man göra, annars får man aldrig reda på nått:p

Ah, jag funderade på det men fick inte ihop det i mitt huvud eftersom det var ihopkopplat längre ner på röret. (y)
 
  • Gilla
Isak90 och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
S skydiver skrev:
Ah, jag funderade på det men fick inte ihop det i mitt huvud eftersom det var ihopkopplat längre ner på röret. (y)
Fler än du som funderade ;)
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
Hej!

Igår fick jag dragit in inkommande vatten samt förberett en ledning till verkstan. Det blev en hel del jobb och det fick jag tyvärr gräva för hand..:rolleyes: Fick gå under dagvatten samt dränering för att komma ner till frostfritt djup. La också i 4m rörisolering i början på varje rör innan jag når rätt djup. :)

Grävd grävning med inkommande vattenledning och rörisolering, under dagvatten och dräneringsledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävd grävt med synliga rör för vatten och isolering under arbetet med husets installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Orange vattenledningsrör med rörisolering grävt genom stenig jord med synliga dag- och dräneringsrör i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerade orangea vattenledningsrör som har grävts ner, delvis synliga i grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inkommande vattenledningar och rörisoleringar installerade i en grävd schakt på byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävd schakt för inkommande vattenledning med rörisolering och passage under befintliga rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävd schakt för inkommande vattenledning med isolering och verktyg i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerade orangea avloppsrör och svart rörisolering i en utgrävd schaktgrop på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nygrävd tranch för inkommande vattenledning med isolering, under dagvatten och dräneringsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävd ränna med inkommande vattenledning och rörisolering, fotograferad ovanifrån med en persons fötter synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävd ränna med inkommande vattenrör och rörisolering, person som arbetar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävd ledningsdike med vattenrör och rörisolering för husprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag har jag fortsatt med avlopp, el samt radonslang. Det kommer i separat inlägg för att bilderna ska få plats.:rolleyes:

//Fredrik
 
  • Gilla
boschkenta
  • Laddar…
Då fortsätter vi med ett inlägg till!:)

Igår fick jag också grävt upp lite för avloppet, där kom jag åt en hel del med maskin så det var lite lättare.:) Och idag var det el- och radonslang på schemat.

Fick ut allting samt byggt en liten ställning till elen. Hann också med att rikta upp fallet på avloppsledningarna. Ändrade avloppet lite så det går ihop lite längre ut ist för precis utanför plattan. Såg dock att jag missade att få bild på när det var klart.

Grävd avloppsgrop med uppgrävd jord och sten, el- och radonslangar samt orangea avloppsrör i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävd mark för avlopp med synlig avloppsledning och radonslang, omgivet av stenar och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävd grävning för avlopp med orangea ledningsrör, svart radonslang och vitmakadam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävd grunden för avlopp med orange avloppsrör och radonslang, samt omgivande sten och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävarbete för avlopp med synliga avloppsledningar och el- samt radonslangar på makadambädd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avloppsledningar och ställning för elinstallationer på grusunderlag vid byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avloppsrör och slangar för el och radon framlagda ovanpå grusunderlag på en byggarbetsplats med fordon i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avloppsledningar och böjda gula elektro- och radonslangar monterade på en grusig mark med stenbädd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gul och svart kabelskyddsslang ordnad på grusunderlag vid byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävt område med installerade avloppsrör och radon- samt elslingor vid ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installation av avloppsledningar och radonslang på grusunderlag utomhus i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Markarbete med synliga avloppsledningar, radonslangar och en ställning för el, allt på ett grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävd mark med nyinstallerade avloppsrör och elkabel i skyddsslang vid byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon blir det att bädda in avloppet i 0/8 och förhoppningsvis fortsätta lägga på makadam.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
boschkenta och 3 till
  • Laddar…
Detta måste vara Sveriges mest väldokumenterade bygge! Kul att se!
 
  • Gilla
1992 och 3 till
  • Laddar…
Hej!

Idag har jag fått lagt 0/8 runt avloppet. Elektrikern var också på plats och drog in matning till huset, satte på en handske så jag kan ha byggström direkt i huset.:)

Nyanlagda avloppsrör och elektriska matningskablar i en grusig grävning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avloppsrör och elkabelinstallationer i gruslagd öppning inför byggström i husprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nygrusat område med ny lagd 0/8 grus runt orange avloppsrör och elektrikkablage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färgkodade kablar och avloppsrör installerade på grusunderlag för byggström och avloppshantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nylagda avloppsrör och makadam i ett pågående byggprojekt för husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerade avloppsrör och kabelskyddsrör i grus på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avloppsledningar och elektriska kablar nyligen installerade i grus på ett bygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nylagt 0/8 grus runt avloppsrör och gula elektriska kablar i en grusgrund för husbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avloppsinstallation med orangea rör och inslag av 0/8 grus på mark bestående av makadam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nylagt avloppsrör i orange och elektriska kablar i gult och svart som löper genom grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nylagd 0/8 grus runt nya avloppsrör på en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avloppsledningar lagda i grus med kopplingar och lock, del av byggprojekt för vatten och avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick också lagt ut den makadamen som jag hade beställt, fick dock ingen bild på det. Imorgon får jag mer makadam och så ska det läggas ut.

//Fredrik
 
  • Gilla
Jowl och 9 till
  • Laddar…
Hej!

Idag har det gått bra!:) Fick ut all makadam och det räckte precis. Stämde bra med lasern också. Imorgon ska jag gå över med kratta och jämna till innan det är dags att padda, förhoppningsvis kan jag få tag i en padda och hinna med det imorgon eftermiddag.:)

Var också och köpte markskivor som jag la över vatten och avlopp där djupet inte riktigt var frostfritt. Nu ska det förhoppningsvis inte bli några problem med frysning.:)

Grundarbete med markskivor över vattenledningar och makadam som just har lagts ut för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vy över byggplats med utlagt makadam och rör för vatten och avlopp, markerade med ett snöre, redo att jämna till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggprojekt med utspridd makadam, avloppsrör och isoleringsplattor i en grävd grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gruslagd yta för byggprojekt med synlig vattenledning och avloppsrör skyddat med markskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grundarbete med utgrävd mark och jämnt utlagd makadam redo för paddning med synlig laserlinje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävd grund med installerade orange avloppsrör täckta delvis med makadam och en skyddande markskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggarbetsplats med utspridd makadam, lasernivåerade linjer, rörledningar och markskivor över vatten och avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grundarbete med markskivor över vattenledningar, makadamgrund och installerade avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggarbetsplats med grushög, rörläggning för vatten och avlopp täckt av markskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggplats med utlagd makadam, märkta rörledningar för vatten och avlopp, i bakgrunden skog och gräsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggarbetsplats med jämnt utlagd makadam, markeringar och skyddade rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utbredd makadam på byggplats, avmärkta rör och markskivor överst på bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggarbetsplats med spridda högar av makadam, utlagda rör och markerade punkter redo för planering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggplats med utspridd makadam, utmärkta punkter med röda markörer och skyddade VVS-rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggarbetsplats med utlagd makadam och synliga markeringar för mätning och rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Makadamgrund med utmärkta anläggningspunkter redo för krattning och packning på byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Byggplats med utspridd makadam, rörledningar och markerade områden i naturlig miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utbredd makadam på mark byggplats med synliga avloppsrör och vattenledningar skyddade av markskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
boschkenta och 7 till
  • Laddar…
När är det dags att gå på med L stöden? *nyfiken*
 
C crazytok skrev:
När är det dags att gå på med L stöden? *nyfiken*
Snart hoppas jag:p
Röd kombibil drar släpvagn lastad med förpackade byggmaterial på grusplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Gilla
  • Haha
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
Hej!

Idag har jag rakat ut makadamen och gått med laser för höjderna. Sedan var jag och hämtade en 500kg-padda och gick över allting. Ovanpå avloppsrören ligger det inte så mycket makadam så där vågade jag inte padda. Får jämna ut det med flisen ist som jag också fick levererat idag.:)

Yta med utrakad makadam och synliga avloppsrör vid ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggplats med utrakad makadam, mätutrustning och en skottkärra, med avloppsrör markerade av orangefärgade hylsor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett nivellerat lager av makadam med synliga avloppsrör och armeringsjärn på en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Paddat.
Byggarbetsplats med utrakad makadam, armeringsjärn med murarsnöre och verktyg på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Makadamgrund med utsatta armeringsjärn och avloppsrör markerade med hinkar, och en plattvibrator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggarbetsplats med utrakad makadam, armeringsjärn, murarsnören och avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggarbetsplats med utrakad makadam, armeringsjärn och höjdmätande laserutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggarbetsplats med jämnt utspridd makadam, armeringsjärn och nivåmätutrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick också hämtat lite kantelement som ni såg förut. Nu på kvällningen så har jag satt upp nya armeringsjärn med murarsnören så jag kan ställa kantelementen mot.:)

Imorgon efter jobbet börjar vi med flisen.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
boschkenta och 8 till
  • Laddar…
E
Imponerande att du gör allt själv. Fattar inte tex hur du kan hämta 500kg padda själv osv, själv har jag bekymmer att få hem 90kg padda :D

har du egen rotations laser med el hur får du höjderna rätt?
 
E erkka skrev:
Imponerande att du gör allt själv. Fattar inte tex hur du kan hämta 500kg padda själv osv, själv har jag bekymmer att få hem 90kg padda :D

har du egen rotations laser med el hur får du höjderna rätt?
Tack. Jag gör så mycket som möjligt själv men en del hjälp får jag av pappa och kompisar så kan inte riktigt ta åt mig all ära själv. Pappa är med mycket men varken han eller jag har gjort något sådant här innan:seenoevil:

Paddan fick jag hjälp med att lyfta av och på så det var inga problem.:)

Nä det har jag tyvärr inte men jag hyr en när det behövs.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Hej!

Idag har jag börjat med att lägga ut flis. Är en hel del jobb men jag har valt att stocka av det. Tyvärr kom det en del regn så jag fick ta paus en stund men nu är det påbörjat iaf.:)

Nyutlagt flis på byggplats med synliga rör och flispallar i ett regnigt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Högar av grus och flis utspridda för markarbete i en trädgård med verktyg och material synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Påbörjade arbetet med att lägga ut grått flis på en grusbelagd yta utomhus med grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggarbetsplats med utlagt grus och flis, markeringar och gula rör synliga, efter regn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En pågående markarbetesprocess med högar av grus och flis utspridda vid en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggplats med utlagd flisgrus och orange markörer för byggprojekt under molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samtidigt som flisen kom så tog jag också ett lass 0/35 till entrévägen. Fick ut det idag också samt hämtat lite cellplast.
En hög med grus på en byggarbetsplats med skog i bakgrunden och ett synligt lager av flis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hög med staplade cellplastskivor på byggarbetsplats vid grusväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nygrusad uppfart med 0/35-material intill en hög cellplast och en skog i bakgrunden under en molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyutlagd flis och cellplastblock på en byggarbetsplats med landskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nylagd flisbeläggning på en konstruktionsplats med arbetsmaterial synligt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyutlagt flis på ett underarbete för en framtida entréväg, med en skottkärra och landskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nylagd flis på marken med ställda ut cellplastelement i bakgrunden och rörligt arbete på en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kunde inte riktigt hålla mig så var tvungen att börja ställe ut ett par element.:)

Jag har tagit ledigt från jobbet imorgon så då fortsätter vi!:)

//Fredrik
 
  • Gilla
boschkenta och 7 till
  • Laddar…
Fattar inte hur ni kan hålla sånt tempo när ni gör det här ”efter jobbet”, och ni aldrig gjort det förut!? Du ska ge dig själv en rejäl klapp på axeln när det är klar, för duktig och driftig det är du minsann! (y):)

Står säkert tidigare i tråden men, hur blir det med huset? Ska du göra mycket själv där med?
 
  • Gilla
boschkenta och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.