Ok, ser detta som en första test av effekten. Vet ej heller vilket ädelgräs jag har, flyttade in i huset från -45 förra året, så det är nog en blandning av olika sorters gräs misstänker jag.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Ethofumesate. (Prograss eller Poa Contsrictor) ska tydligen fungera väldigt bra också om du vill labba mer.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ethofumesate. (Prograss eller Poa Contsrictor) ska tydligen fungera väldigt bra också om du vill labba mer.
Ehh vaa? :crysmile:
 
Vespa Vespa skrev:
Ehh vaa? :crysmile:
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ethofumesate. (Prograss eller Poa Contsrictor) ska tydligen fungera väldigt bra också om du vill labba mer.
Bra tips! Har du eller någon du känner köpt hem? Poa Contsrictor, bara namnet gillar jag :crysmile:
Vespa , Ethofumesate verkar vara den aktiva ingrediensen, och sen två varumärken
 
  • Gilla
Vespa och 1 till
  • Laddar…
Någon som har Boxer bekämpningsmedel mot vitgröe? Jag betalar dubbelt mot vad det kostar att köpa från Polen om det finns tillgängligt i Stockholmsområdet eller kan skickas? Behöver dosering för 800 kvm senast i helgen.....
 
Om man applicerar Boxer som en pre-emergent hur länge behöver man sedan vänta för att kunna stödså vanligt gräs?
 
  • Gilla
ArtonVolt
  • Laddar…
Fick tag i lite Tenacity från USA och odlingstest pågår med Plantagen frön vanliga och skugga samt Weibulls Extra Green och skugga för att se om dessa frösorter påverkas av medlet. Varje bytta består av fyra frösorter och den ena med Tenacity o en utan.
. Odlingstest med två plastbyttor innehållande jord och spirande gräsfrön för jämförelse av växtlighet med/utan Tenacity.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
kör tenacity på skånefrö villa lyx utan problem. gräset kan bli lite gult kortvarigt om man sprejar för mycket på samma ställe. men det tar sig snabbt igen.
Använt det både som punktbekämpning och helsprayat ~40m2.
Är inte rädd för att gräset ska ta skada.
 
Okey, har du testat både vid nysådd o på befintligt gräs? Vilken dosering o blandning använder du dig av och använder du någon form av vätmedel?
 
Doserar till min sprayflaska enligt manualen.
5-10ml tenacity. (5ml är min dos och 10ml max rekommenderad dos)
3x diskmedel (15-30ml)
4.8L vatten
Räcker till ~180m2.

Har 80% nysått och 20% gammalt. Det är från det gamla all jävla vitgröe sprider sig från.
 
  • Gilla
Johan Pilot och 2 till
  • Laddar…
Hur tycker du resultatet av att använda Tenacity har varit i din gräsmatta?

Vid nysådd kör du med upprepade behandlingar?
 
Jag kör mest punktbekämpning. Det fungerar bra. Men som med allt annat får man jobba för resultatet. Det räcker inte med en bekämpning och sedan dricka öl resten av sommaren.
På min matta som är i bra skick behöver jag inte bespruta hela.

Det är bara att ut och testa. Spruta på det du vill ha bort. Krångla inte till det och ha tålamod.
 
  • Gilla
Vespa
  • Laddar…
Kan också tillägga att Tenacity fungerar mycket bra. Det är selektivt och dödar inte det gräs du vill behålla.
Efter besprutning tar det ca 4dagar innan du ser någon effekt. Efter ytterligare 1 vecka är det helt vitt där du sprutat. Efter 3 veckor ser det nästan helt grönt ut igen, och ditt oönskade gräs har vissnat bort och blir brunt.
Jag har inte krattat eller gjort något annat efter behandling utan bara väntat till det blir grönt igen. Mycket bra produkt!
 
Lite OT men för andra nyfikna så verkar detta släppas igenom svenska tullen och kanske för att det står att det är ett ”Small Sample”, inte så litet dock 8 oz då det är väldigt drygt

Tulldeklaration med texten "SMALL SAMPLE" och detaljer om paket som släpps igenom svensk tull.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det har nog mer med att göra att dom inte kan kolla allt. Som att man kan skicka in knark.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.