C
Långängensvillan Långängensvillan skrev:
ja det lutar mot att dra in fibern till sovrummet istället för att koppla vidare från tvättstugan till sovrummet med kopparkabel. Sänker man inte hastigheten på bredbandet om man kopplar vidare med kopparkabel innan router, om det dras in på olika ställen? Eller tänker jag fel här?
Det är inget problem. Fiberkonvertern är fiber in och koppar ut och den är ju uppenbarligen tänkt att placeras i garderoben.
 
  • Gilla
Långängensvillan
  • Laddar…
Kanske finns ett lämpligare rum på andra sidan väggen, då kan du borra ut kablarna på andra sidan.
Kanske såga upp och fälla in en mediacentral
 
C
alm82 Andreas La Motte skrev:
Kanske finns ett lämpligare rum på andra sidan väggen, då kan du borra ut kablarna på andra sidan.
Verkar minst sagt lite tajt med kabellängderna dock...
 
C cpalm skrev:
Verkar minst sagt lite tajt med kabellängderna dock...
Ja de som drog in och klippte dessa kablarna, kan man j u undra hur de tänkte där :thinking:
 
Det är inte så bra plats... jag skulle försöka lösa det såhär:

I sovrummet skulle jag skruva upp en "Ubiquiti N-SW NanoSwitch" direkt på väggen. (Om det nu är 4 kablar som kommer ut.)
I källaren där fiberslangen utifrån slutar skulle jag sätta fiberkonverterare och valfri router.


Svante
 
  • Gilla
  • Älska
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Det är inte så bra plats... jag skulle försöka lösa det såhär:

I sovrummet skulle jag skruva upp en "Ubiquiti N-SW NanoSwitch" direkt på väggen. (Om det nu är 4 kablar som kommer ut.)
I källaren där fiberslangen utifrån slutar skulle jag sätta fiberkonverterare och valfri router.


Svante
Jag hade dragit om hela skiten för att få det bra från början istället för att hålla på med routrar på väggen i sovrummet, men det är ju bara jag. Nätverkskablar kan man dra själv t.o.m ju
 
  • Gilla
jnse och 2 till
  • Laddar…
Långängensvillan Långängensvillan skrev:
Sänker man inte hastigheten på bredbandet om man kopplar vidare med kopparkabel innan router, om det dras in på olika ställen?
Vanlig standardkabel (Cat5e/6) klarar 1Gb/s, så har du inte tänkt köra snabbare än så är det inga problem.
 
  • Gilla
Långängensvillan
  • Laddar…
Tack för era svar!
Då blir det troligtvis så att vi sätter fiber in bakom garderoben i tvättstugan, där vi inte kommer renovera, och drar vidare därifrån (som det säkert är tänkt..) Så får vi lösa det på något vänster med en switch i sovrummet, om inte elektrikern har något annat förslag att dra om det. I sovrummet idag har vi garderob/kontor så hamnar routern där gör det inget för nu, men för framtiden vet man inte. Vi har enplanshus så källare finns tyvärr inte..
 
C
BTW, finns det ett eluttag i garderoben också?
Behövs för fiberkonvertern.
 
C cpalm skrev:
BTW, finns det ett eluttag i garderoben också?
Behövs för fiberkonvertern.
finns ca 1 meter bredvid.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Är det en elektriker som dragit kablarna.
 
A Andy78 skrev:
Är det en elektriker som dragit kablarna.
bra fråga :crysmile::rofl:
 
Smart placering av mediacentral :p
 
A a128 skrev:
Kanske läge att sätta ett sådant uttag:
[länk]
Samt nanoswitchen som nämndes några inlägg tillbaka. Då kan man gömma allt under en plastkåpa och glömma bort det sen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.