Mikael_L
Jag bytte ut en central som såg ungefär likadan ut. Det var i ett väldigt fuktigt utrymme, ett rum med mycket bristfällig ventilation som hade två dörrar till ett kylrum och ett frysrum.
 
Panor82
Bytte också en liknande som satt i ett fuktigt/varmt utrymme, blev rk istället för fasskena.
 
Mikael_L
I mitt fall hade utrymmets användning förändrats, och var numera relativt torrt, så jag monterade en central på vanligt vis.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
E
Nu kom jag att tänka på när jag i våras kopplade in en tvättmaskin i en lägenhet byggd ca -05. Kunden hörde av sig efter ett par veckor och klagade på att tvättmaskinen emellanåt var "helt död". Det visade sig att fasskenan låg utanför skruvarna på 12 av 15 säkringar
 
Såg denna i ett besiktningsprotokoll. Tror det är svårt att hävda att uttagen är i olika rum :thinking:
 
  • Elektriska uttag monterade på en trävägg, symboliserar en fråga om standarder i byggbesiktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
RoTe och 8 till
  • Laddar…
A anhack skrev:
Såg denna i ett besiktningsprotokoll. Tror det är svårt att hävda att uttagen är i olika rum :thinking:
Jag har liknande. Dock från en tid då det troligen inte fanns några regler om dylika installationer.
 
C
Gjorde en lagom rolig upptäckt när jag plockade ner utomhusuttaget på garagefasaden vid fasadbyte.

Jordat IP44 uttag vilket ju inte precis får en att höja på ögonbrynen. Detta uttag har vi använt för diverse trädgårdsredskap, kap-ger såg och ja lite allt möjligt man kan tänka sig använda ett utomhusuttag till.

Fick chocken när jag plockade ner det och insåg att det fanns en tråd till att önska... Jord!

Tidigare ägare hade tagit matningen från belysningsgruppen som var ojordad tydligen.

Dessutom var det hela matat direkt från en liten minicentral i mätarskåpet. Ingen JFB med andra ord.

Jag är glad att jag lever. Aldrig hade man väl trott att ett utomhusuttag skulle sakna jord.
 
  • Wow
civilingenjören
  • Laddar…
C Xcqn skrev:
Gjorde en lagom rolig upptäckt när jag plockade ner utomhusuttaget på garagefasaden vid fasadbyte.

Jordat IP44 uttag vilket ju inte precis får en att höja på ögonbrynen. Detta uttag har vi använt för diverse trädgårdsredskap, kap-ger såg och ja lite allt möjligt man kan tänka sig använda ett utomhusuttag till.

Fick chocken när jag plockade ner det och insåg att det fanns en tråd till att önska... Jord!

Tidigare ägare hade tagit matningen från belysningsgruppen som var ojordad tydligen.

Dessutom var det hela matat direkt från en liten minicentral i mätarskåpet. Ingen JFB med andra ord.

Jag är glad att jag lever. Aldrig hade man väl trott att ett utomhusuttag skulle sakna jord.
Men du har massa jord runt om ;):p
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
Mikael_L
Och till jord du åter vara ... :thinking: :oops:
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
Fast många maskiner vi använder ute är dubbelisolerade.
Dock saknas ju JFB, det är värre.

Protte
 
Stickan56
Så här såg det ut i mitt förra hus. Datorn skulle ha ett jordat uttag enligt förre ägaren.
Ojordade eluttag nära en radiator med inkopplad enhet, indikation på otrygg elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilden visar Inkopplingen av radiatorerna.
Öppet eluttag utan frontplatta med synliga ledningar och en ojordad kontakt intill radiatoranslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och vad fanns jämte varje radiator, jo ett ojordat uttag.
Väggmonterade ojordade eluttag bredvid en radiator och termostat i ett äldre hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt är numera åtgärdat.
 
  • Wow
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Ojordade uttag i samma rum som jordade element var ganska vanligt på bla 70-talet,
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Jordade och ojordade uttag bredvid varandra tycker jag man ser relativt ofta också.
 
Skyddsjordade proppskåp av plåt i rum med ojordade uttag har också varit föremål för diskussion i det här forumet :cool:
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
A anhack skrev:
Såg denna i ett besiktningsprotokoll. Tror det är svårt att hävda att uttagen är i olika rum :thinking:
De är visst i olika rum — i olika parallella universum juh.
 
  • Haha
Mick13 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.