Jomenvisst, men här rörde det sig om en endast en dryg timme innan det började hända saker.

Vi skulle aldrig komma på tanken att lämna någar trasor efter avslutat jobb, men att det skulle hända så fort och i så måttlig temperatur som ca 19 grader var en överraskning.

Vi har som sagt jobbat mycket med linolja i betydligt elakare miljö, varmare och under längre tid, men aldrig ens märkt en temperaturökning i trasorna.

 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Trot om du vill, men det var mest till andra läsare jag kom med det lilla tipset.
Att du vet det ter sig väl tämligen uppenbart, numera ::)
 
Tror dig, min kommentar var också tänkt till förmån för andra som kanske liksom vi inte riktigt har förstått hur snabbt det kan gå.

Bra tips (livsviktiga tips kanske! ) skall alltid delas ut.
Hädanefter blir det en hink med vatten vid dylika jobb
 
När vi bestämde oss för att skaffa hus var det resultatet av 6 månaders långa interna förhandlingar....
Förutom en del resonabla vilkor, det ingick i "avtalet" att Herr Kannin skulle flytta till utebur.
Letandet efter utebur pågick samtidigt som letandet efter hus och slutade likartat: vill man ha det på ett visst sätt så får man lov att bygga själv.
Efter en del surfande på nättet hade jag samlat tillräcklig med information för att börja planera för ett kanin hus, ett ISOLERAD sådant.
Byggplats fick bli matsalen, eftersom vi bor i lägenhet. Efter konstens alla regler först ritade jag, sedan räknade ut material, ritade om och räknade om ett par gånger, tröttnade på att inte komma igång nå'n gång och började bygga lite unden för undan. Sovdelen blev en fin liten 400*400 låda, och jag hade lärt mig mkt under byggnandet så jag gav mig äntligen på den stora delen.
Maken skulle vara bortrest under fem dagar så det skulle vara min chans att jobba på.
Efter fyra dagar var skapelsen klar. Jag var så stolt jag kunde spricka: tre månader tidigare hade jag aldrig vidrört ett såg och hade gissat att råspont var nå*n slags japansk matträtt, och titta nu vad jag hade åstadkommit. Allt vad fuktimpregnerat, skruvlimmat, miljö och djurvänligt, rubbet.
Och så kom det stora ögonblicket där HAN skulle beskåda och beundra mitt handverk. Tadaaa! säger jag. Tyst håller han. Vad nu? säger jag. Hur har du tänkt dig få ut den ur lägenheten? säger han.
Buren var 1500 lång, 1800 hög och 1200 bredd......
 
  • Gilla
  • Haha
saiter och 11 till
  • Laddar…
3-vånings kaninbur =)?
 
Ansökte ni om bygglov i efterhand? :)

mvh
David
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
David skrev:
Ansökte ni om bygglov i efterhand?  :)

mvh
David
;D

 
Får väl bidra med ett av mina många misstag. När vi schaktade tomten lämnade vi en stor jordhög blandat med sten och rötter bakom det blivande huset för att kunna fylla upp på den sidan också. Men vi var för ivriga att få upp huset och lämnade grovplaneringen av tomten till ett senare öde. När huset var uppe såg vi att det inte fanns en möjlighet att få in en grävmaskin på andra sidan huset utan att skada huset.
Den sommaren ägnade jag 1-2 veckors semester åt att flytta jorden för hand i den härliga sommarvärmen. När jobbet sedan började var jag tvungen att ta en sjukdag då jag knappt kunde ta mig ur sängen.

mvh
David
 
  • Haha
Bichonen
  • Laddar…
David skrev:
Ansökte ni om bygglov i efterhand?  :)

mvh
David
Visst, skratta på du!
Höjden är inklusive ben som skall ju vara 600 mm UNDER markytan!
Jag fick ändå såga skapelsen mitt itu, ta den på verandan och "lappa" ihop med spikat läkt, så nu är den både stor, isolerat OCH "fällbar" (felbar? ;D)
 
  • Haha
  • Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
cyanna skrev:
Höjden är inklusive ben som skall ju vara 600 mm UNDER markytan!
Ben under markytan ???. Menar du källare?
 
Jepp. Och jag har löst "fukt i grunden" problematiken också: i stället för konventionell "platta på mark" blir det "kompostgaller på mark"  ;D ;D
Ovanvåningen blir dock väl isolerad, med undantag av "fönstervägg" på framsidan. På ovanvåning rymmer sovrum med extraisolering i väggarna, matsal med vägghängda möbler, toalett med VA, myssbelysning/värmekälla.
Bottenvåningen blir mer umgängesvänligt med öppenplanlösning  ;D, och är tänkt som allrum. En altan är också på gång, samt kompostgaller i "tomtgräns".

Kan ingen förstå att min lilla älskling skall nu faktiskt flytta hemifrån!!!! Och han får inte ens lov att ens EN GÅNG se insidan av vårt nya hus! Inte ens om vi håller honom i famnen hela tiden! För "det har man hört förrut", typ.... 8)
 
  • Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
*buffar upp denna härliga tråd så att andra kan få sig ett gott skratt*
 
Berättelsen börjar förra sommaren efter att jag sågat mej två gånger på samma ställe med en rostig gammal såg! Jag fläkte upp den känsliga hudfliken mellan tummen och pekfingret på vänster hand. Det ville inte sluta blöda trots att jag försökt tejpa allt jag kunde. Efter 6 timmar hade jag blodat ner alla våra nyligen vitoljade golv och vi skulle i väg på fest kom jag på att det måste nog sys.

Jag åkte i väg till jobbet där vi har en del suturer och dyligt och jag hade föravsikt att sy ihop det själv… Det tar ju så lång tid på akuten och bygger man själv om sitt hus kan man väl reparera sej själv tänkte jag kaxigt… Efter att ha fegat i en timme gick jag i alla fall iväg till akuten, satt där flera timmar innan jag blev sydd. Festen missade jag till stor del…

Nu kommer det roliga… eller vad man nu ska kalla det… Dagen efter skulle jag sätta gips i taket. Jag stod på en ranglig pall med min stora tunga 18V skruvdragare, med 4,5 millimeters självborrande skruv på magnetisk bit. Det var lite bökigt att hålla skruvarna med min sågade hand då den var väl inslaget i ett stort paket gasbinda. Plötsligt svajade pallen till precis när jag ska trycka in skruven i gipsen med borrmaskinen. Trestegsstålpallen från Ikea börjar ge vika. Jag famlar till och råkar sätta skruven mitt i mitt bandage. Alla muskler i kroppen spänns, även de som finns i höger hand och som har kontrollen över skruvdragaren. Med högsta hastighet borrar sej skruven rakt igenom mitt bandage, genom det lilla som finns kvar av min huden mellan mitt pekfinger och tummen, upp genom gipsen och upp i undertaket… Jag var fast! Då drar ikea pallen sin sista suck och krossas under min tyngd! Gipsskruven passerar både bandage och hud och blir sittande i taket. Jag själv faller ner hårt på golvet och slår i knät. Det gör fruktansvärt ont i både handen och knät och jag tänker nu kan det inte bli värre.… i samma stund kommer en 13x1200x2400 millimeters gipskiva ner över mej och så att jag även ska få ont i huvudet.

Denna gången åkte jag till akuten direkt… Det var samma sköterska som visade mej in i akutrummet. Efter att jag blivit sydd och omplåstrad igen och precis skulle gå säger hon alvarligt… Vet du vad, min bror jobbar som snickare. Han är jätte duktig…

Så nu har man gjort bort sej för tid och evighet…

mvh plexi
 
  • Gilla
  • Haha
saiter och 26 till
  • Laddar…
Det var ingen blivande fru där heller. ;D
 
Jag såg att det fanns en stegincident med här någonstans.
Var själv med om en liknande händelse när jag var i 10-års åldern.
Mina föräldrar höll på att bygga hus och hade en vanlig stege mellan över och undervåning. Jag var på övervåningen och skulle ner när stegen bara gled undan för mig. Jag var hängandes i golvet/taket och dinglade ropandes Paapppa!
Sån tur var så är han inte så trögtänkt så han kom på en gång och kunde plocka ner mig.
Efter det så satte han fast stegen.
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.