(y)
L Laths skrev:
:crysmile:
Har tänkt på detta flertal ggr då jag jobbat som elektriker i flertal år och har säkert en 100 nybyggnadsvillor i bagaget.
Det roligaste fenomenet är att de allra flesta benämner processen som väldigt jobbigt. Och det jobbiga ligger då i alla beslut som ska tas, att välja alla material och vad de ska ha för färg och form och inte nog med det så kom köksleveransen försent med 3 veckor och snickaren fick problem i ett fall så rummet blev 1kvm mindre, vi är så himla besvikna och bla bla bla..... :rofl:
Jag tror grunden är att de saknar självinsikt och distans till vad som är viktigt i livet. Ett gäng självupptagna idioter med andra ord.


Det var denna förståelsen jag trodde jag skulle mötas av med min fråga. Tack för att du förstår!
 
J Jarlsgård skrev:
Jag är mer nyfiken på var gränsen då går för att vara husbyggare?

För så som tonen låter @Fixarpappa så krävs det att man gör allting själv? Eller är det bara själva snickardelen man ska göra själv för att ha "byggt ett hus" ? :thinking:

Tänker att det är ganska många involverade. Du har bland annat arkitekt, konstruktör, elektriker, vvsare med fler. Ingen av dessa bygger. Arkitekt och konstruktör ritar och kalkylerar. Elektriker och vvsare installerar. Snickaren bygger huset, men det är ju bara en del av hela arbetet bakom...

Sen har man ju en projektledare, den personen bygger inte huset rent fysiskt heller men är trots det en ack så viktig pjäs i hela "bygga hus"-spelet?

Så, tänker du dig någon checklista man måste bocka av för att få kalla sig husbyggare?


Med allt det sagt så förstår jag ändå vad du menar, men tycker inte att det är så enkelt som att man måste göra allt för att kunna kalla sig det. Om du till exempel tar rollen som projektledare, ja då anser jag att du varit delaktig i husbygget och därmed kan säga att du byggt hus. Samma om du gipsat själv, eller dragit elen. Då har du varit delaktig och blir då i mina ögon Godkänd för att nyttja "jag har byggt hus".

Har du tagit fram ritningarna själv? Ja då är du också delaktig.

Så som sagt, jag tycker inte man kan dra en tydlig gräns, är du på något sätt involverad så ser jag inget fel i att man säger som man då tydligen gör (y)

Jag vill inte dra en gräns. Men det räcker inte med att välja färg, tapeter och köksluckor för att säga att man bygger hus. Lite mer grovjobb bör man göra.

Frågar du någon som ”bygger hus” kan du inte få ett vettigt svar om hur huset sitter ihop.
 
F Fixarpappa skrev:
Jag vill inte dra en gräns. Men det räcker inte med att välja färg, tapeter och köksluckor för att säga att man bygger hus. Lite mer grovjobb bör man göra.

Frågar du någon som ”bygger hus” kan du inte få ett vettigt svar om hur huset sitter ihop.
det är ditt synsätt som är långt ifrån vardagstal och dessutom helt otidsenligt. Du och en handfull får istället börja säga ”jag bygger hus SJÄLV”. Eller varför inte ”jag snickrar minsann allt på mitt hus helt själv, fattar du jag vägrar att ta in någon hjälp! Jag gräver dessutom allt med spade och blandar betong för hand i en skottkärra”.

du får bara acceptera att de flesta tycker ditt synsätt är urlöjligt. En distinktion ingen behöver.
 
  • Gilla
  • Haha
calibramicke och 6 till
  • Laddar…
E Elgen88 skrev:
Har du klippt dig?
Nej, jag har inte klippt mig.
Men du har ju en ny frisyr?
Det var frisören som klippte mig...

Har ni byggt ett nytt hus?
Nej det har vi inte.
Ok, ja det ser nytt ut.
Ja, det är ett nytt hus som vi betalade andra att bygga....

Så kan man ju svara....:rofl: Känns som liknade uttryck är vanligt i språket. Det är som det är och inget att göra något åt... (y):cool:
De flesta tycker du är en dryg jävel om du för en sådan konversation. =)
 
Helt ointressant att diskutera semantik här på forumet. Lika ointressant som att diskutera robotgräsklippare, vilken nybil att köpa, hur man uppfostrar katter, ifall småbarn får köra grävare, hur man hanterar närgångna gäster, vilken effekt Corona har på samhället, vilken kaffebryggare som är bäst, nakna grannar, om gasgrill ens kan kallas grill osv.

Kanske dags att skapa ett hardcore byggaforum - "Byggahus på riktigt"? ;)
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Jag gräver dessutom allt med spade och blandar betong för hand i en skottkärra”.
Inte med köpt sand hoppas jag! :surprised:
 
N Nikorasu skrev:
Helt ointressant att diskutera semantik här på forumet. Lika ointressant som att diskutera robotgräsklippare, vilken nybil att köpa, hur man uppfostrar katter, ifall småbarn får köra grävare, hur man hanterar närgångna gäster, vilken effekt Corona har på samhället, vilken kaffebryggare som är bäst, nakna grannar, om gasgrill ens kan kallas grill osv.

Kanske dags att skapa ett hardcore byggaforum - "Byggahus på riktigt"? ;)
Det är väl bara att köra i olika trådar?
Tråkigt att vissa retar sig på de som inte gör riktiga insatser.... låt alla prata på och ignorera de som inte intresserar er
 
Mikael_L
Jag saknar en leende smiley som reaktion, typ
face-savouring-delicious-food_1f60b.png eller kanske typ smiling-face-with-smiling-eyes_1f60a.png
 
Redigerat:
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Ja det är kanske litet olika uppfattningar vad det innebär att ”bygga” saker som tex hus - eller delar av -, hur mycket man rent faktiskt måste ”göra själv” för att det ska ”räknas” enligt vissa.

Jag kan tycka att det är skoj att följa en del projekttrådar där folk tar hand om även rätt besvärliga och kompetenskrävande arbetsmoment själv, utan att vara ”proffs” vid projektstarten. Man lär sig enormt genom att prova själv, lyckas med det mesta och dra erfarenheter av det andra. Har gjort en del sådana projekt för egen maskin tidigare - ofta tillsammans med vänner som hjälpt till - och känner till vad som krävs av tid och engagemang för att resultatet ska bli bra. Ofta var det drivet av att jag/vi inte hade råd att leja in folk eller att det skulle bli mer arbetsamt än att göra jobbet själv.

Med tiden har jag blivit bättre på att bli en bra beställare, kunna hitta bra hantverkare inom diverse skrån och att förmedla klart och tydligt vad vi vill ha inte minst. Mycket av beställarkompetensen kommer av tidigare projekt som jag varit mer aktiv själv i och det ger på så vis en hög grad av kontroll i nya projekt och i att bedöma skicklighet och kompetens på utförarna. Jag vet vad jag ska förvänta mig av de bästa proffsen inom respektive område.

Idag anlitar vi endast ortens skickligaste hantverkare när det gäller mer komplexa projekt som tex våtrum, viktigt att vi kan kommunicera med raka rör så det blir som vi tänkt. Har inga problem heller att lämna över ansvaret för kvalitetskontroll och samordning mellan hantverkarskråen till folk som jag av erfarenhet vet är extremt kompetenta och som vet vad vi kräver. I slutänden är det ändå jag som kontrollerar kvalitetsansvarigs arbete så att det stämmer mot överenskomna krav och budget. Vi har en mycket bra kommunikation och det blir sällan fel = alla är nöjda.

Att bygga saker är ett lagarbete allt som oftast idag, de som påstår att de helt på egen hand byggt tex ett hus tror jag glömmer alla som bidrog på olika sätt. Men javisst, ni som gör alla dessa utgrävningar i källare med sprängning och bilning, fifflar med snigeldynamit etc: hatten av, det är ett jädra arbete och lång tid tar det om allt ska göras på egen hand. En del kan ta tjänstledigt för att få tiden, andra behöver offra kontakt med familj etc, andra kan tyckas klara allt ovanpå allt annat.
Singeldynamit, stenkilar är snabbare, och rolig att se hur stenarna spricker. Det krävs att man är stenkär för att tycka det är roligt och mycket tid. 15m2 på 4 veckor.
 
F Fixarpappa skrev:
Grattis (y)

Förhoppningsvis gjorde ni barnet tillsammans och ni skall därför ha barn.

Men ni är väl inte gravida utan enbart din fru?
 
4ndersK 4ndersK skrev:
Snarare gå till affären och jag blir förvånad om du hittar något levande djur där :crysmile:
du har ett talande användarnamn.. så även i denna tråden.
Att bli med hus. Att bygga hus. Att se till att det byggs ett hus. Nån skrev att det är ett lagarbete, och det stämmer ju. Har man byggt sitt hus om man inte dragit elen själv? Kaklat? Gjutit plattan? Vem fan bryr sig?

nån har ansvarat för att bygga varje katedral i Europa. Men ingen kan bygga dessa själv. Det förstår ju vem somhelst, som inte är helt jävla useless.

det här forumet är väl för alla som har ett intresse för byggande/ och för hus..?

som man frågar, får man svar..
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det som irri
MBRIQ MBRIQ skrev:
Förstår inte vad som är irriterande, sånna som jag som inte är byggare i grunden, men som tagit tjänstledigt ett år för att bygga ett hus i lösvirke, som jag ritat själv? För jag tycker verkligen att jag bygger hus, även om jag tar hjälp med vissa kritiska moment och moment som jag måste ta hjälp med (konstruktion, el mm). Blir rätt bra oxå tror jag det här vi bygger. Lite för stort så det tar massa tid. Ca 250 m2 med 130 m2 biarea + ett attefallshus på 35 m2 boarea och 21 m2 biaarea, allt byggs samtidigt, nu imorgon kommer ett moment som jag tagit hjälp med att påbörjas, putsningen av hela fasaden. Vi började bygga trähuset i början av maj.

Bild från härom dagen (om än med lite tippen hög i framkant som nu är borta.)

Märker nu att dela med sig är kul, var lägger man upp en tråd för att visa hur bygget framskrider.
Det som irriterar folk är att trots att de som "bygger hus" aldrig kommer att närma sig en spik eller hammare utan bara beställer ett hus säger att de bygger hus!.Väldigt få kan bygga ett helt hus utan att ta hjälp av elektriker, rörmokare, murare mfl. Men att säga att du bygger ett hus utan att ens slå i en enda spik är inte att bygga hus själva.
 
Håller med. Det är väl samma personer som ”meckat med bilen” när de bytt spolarvätska och dammsugit.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Jag ska inte bygga hus. Får jag gå in på den här sajten då, byggahus.se, eller blir det fel? ;)
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 1 till
  • Laddar…
F Fixarpappa skrev:
Jag tar illa vid mig när dessa människor bott i hyresrätt och helt plötsligt skall BYGGA hus.
Vänta du tills du blir stor så ska du få se på riktiga problem.:seenoevil:
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.