Den här tråden måste vara ett av de bästa bevisen på att sysslolösheten i spåren av "hemester" och pandemi nu har nått fullständigt förödande nivåer.
Och jag själv har läst igenom 100 inlägg för att kunna lämna denna kommentar.
:oops:
 
  • Gilla
  • Haha
Marsman80 och 12 till
  • Laddar…
Då missade du fem inlägg. Man måste läsa alla inlägg innan man svara...
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Håller med. Jag har dock byggt mitt hus. :rofl:
 
Zbigge Zbigge skrev:
Frågade en gång en person som sa att han byggde hus ifall han tagit ledigt från sitt ordinarie arbete eller arbetade på helger och kvällar med att bygga huset,,,
Jag var ledig från jobbet över 8 månader när vi byggde hus. Tog ut semester, sparad semester och inarbetad komp. och övertid. Så en stor del av byggtiden var betald av arbetsgivaren.
 
  • Gilla
Fixarpappa
  • Laddar…
Jag stör mig inte direkt på hur folk uttrycker sig kring att bygga nytt hus. Det är nog ett vanligt talesätt inom olika områden. Just när det gäller nybyggnation tycker jag också att det är mer acceptabelt.
Definitionen av beställare/byggherre är ’den som låter uppföra’.

Jag förstår dock vart TS vill komma. Många vill ge sken av att de gjort mycket själva eller att det är större projekt än vad det egentligen är. För vissa kanske det dock upplevs så. Kan själv uppleva vissa problem med att bemöta sådant på ett socialt accepterat sätt. Framför allt när man använder ordet totalrenovera om att måla om och byta klickgolv och kanske nåt kök.

Gnäll om att det är jobbigt att göra valen har jag dock noll förståelse för. Man bygger väl (eller beställer) nytt hus eller renoverar befintligt för att man har en tanke om hur man vill ha det. D.v.s. det bör ju redan finnas någon form av vision. Sällan har dessa människor blivit tvingade att dra igång dessa projekt.
 
useless useless skrev:
Nä, nu ska jag på affär'n och mjölka en ko och slakta en gris så jag kan göra frukost.
Snarare gå till affären och jag blir förvånad om du hittar något levande djur där :crysmile:
 
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
I ett husbygge måste någon snickra, någon måste göra elen, någon dra rör, någon beställa grejer och någon måste arbetsleda.
Likaså måste någon ta ansvaret för byggnationen, vilket byggherren gör.

En husbyggnation är alltså ett lagarbete inget man gör själv.

Är man bara husbyggare om man gör allt?
Vem är viktigast?
Vi bygger ett byggsatshus eller vi ska montera ett hus. Vi ska hjälpa till att bygga vårt hus. Säger man, vi ska bygga ett hus då tolkar jag att man gör det mesta själv och bara tar hjälp för vissa saker. Det skulle då vara lättare att förstå vad folk menar om dom frågar om nå tips/hjälp.
 
Jag är mer nyfiken på var gränsen då går för att vara husbyggare?

För så som tonen låter @Fixarpappa så krävs det att man gör allting själv? Eller är det bara själva snickardelen man ska göra själv för att ha "byggt ett hus" ? :thinking:

Tänker att det är ganska många involverade. Du har bland annat arkitekt, konstruktör, elektriker, vvsare med fler. Ingen av dessa bygger. Arkitekt och konstruktör ritar och kalkylerar. Elektriker och vvsare installerar. Snickaren bygger huset, men det är ju bara en del av hela arbetet bakom...

Sen har man ju en projektledare, den personen bygger inte huset rent fysiskt heller men är trots det en ack så viktig pjäs i hela "bygga hus"-spelet?

Så, tänker du dig någon checklista man måste bocka av för att få kalla sig husbyggare?


Med allt det sagt så förstår jag ändå vad du menar, men tycker inte att det är så enkelt som att man måste göra allt för att kunna kalla sig det. Om du till exempel tar rollen som projektledare, ja då anser jag att du varit delaktig i husbygget och därmed kan säga att du byggt hus. Samma om du gipsat själv, eller dragit elen. Då har du varit delaktig och blir då i mina ögon Godkänd för att nyttja "jag har byggt hus".

Har du tagit fram ritningarna själv? Ja då är du också delaktig.

Så som sagt, jag tycker inte man kan dra en tydlig gräns, är du på något sätt involverad så ser jag inget fel i att man säger som man då tydligen gör (y)
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
F Fixarpappa skrev:
Godmorgon,

Känner att jag är grinig i detta inlägg men låt mig.

Jag glädjer mig åt alla som tar steget och köper ett nyproducerat hus men det finns ett problem med hur alla dessa människor benämner det.

Alla, precis alla jag hört, sett eller läst benämner deras köp som att som ska ”bygga hus”. Även att dessa människor, i vissa fall, knappt vet hur man sätter upp en hylla ska dom minsann bygga ett hus!

De som köper ett kataloghus som begär delad entreprenad och skall utföra jobb själva kanske kan benämna sig som husbyggare men ändå är dom inte i närheten.

Vill bara nämna men går inte in djupare på det.

De som ritar sina egna hus påstår sig bygga ett egenritat hus - Kan dom konstruktionsritningar också?

Jag tar illa vid mig när dessa människor bott i hyresrätt och helt plötsligt skall BYGGA hus. Själv renoverar vi ett sekelskifteshus på 350kvm och jag kallar mig inte ens snickare!

Är det någon som förstår min frustration här på forumet?
Wow, jag måste erkänna att senaste halvåret har jag känt mig otroligt bitter på folk utan större anledning .. men du ger mig ett helt nytt perspektiv på bitterhet :crysmile:

Förövrigt, VI BYGGER HUS ;) Ska göra slutbeställning på torsdag, najs va?
 
  • Gilla
  • Haha
harry73 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
L Laths skrev:
Jo fast du är kanske ingen caffelatte mamma som inte förstår dygden av hårt arbete. Först jobba 8 timmar om dagen för att sen åka till huset du bygger varje dag efter jobbet och vara kvar där till kl 21.00 sen åka hem och inte träffa barnen, gå och lägga sig och vakna innan alla andra för att köra på repeat dagen efter. Och sen göra exakt samma val som alla de andra vanliga som bygger hus. De flesta besitter inte din kunskap menar jag och därmed saknar förståelse för vad ordet bygga hus innebär.:D
Nja, jag sa upp mig från arbetet, och sadlade om efter den mest byggintensiva tiden. Jag hade aldrig pallat heltidsjobb och bygge samtidigt.
Jag vet folk som kan, har gjort det, jag är minst sagt imponerad.
 
F Fixarpappa skrev:
De som ritar sina egna hus påstår sig bygga ett egenritat hus - Kan dom konstruktionsritningar också?
Förstår inte vad som är irriterande, sånna som jag som inte är byggare i grunden, men som tagit tjänstledigt ett år för att bygga ett hus i lösvirke, som jag ritat själv? För jag tycker verkligen att jag bygger hus, även om jag tar hjälp med vissa kritiska moment och moment som jag måste ta hjälp med (konstruktion, el mm). Blir rätt bra oxå tror jag det här vi bygger. Lite för stort så det tar massa tid. Ca 250 m2 med 130 m2 biarea + ett attefallshus på 35 m2 boarea och 21 m2 biaarea, allt byggs samtidigt, nu imorgon kommer ett moment som jag tagit hjälp med att påbörjas, putsningen av hela fasaden. Vi började bygga trähuset i början av maj.

Bild från härom dagen (om än med lite tippen hög i framkant som nu är borta.)

Märker nu att dela med sig är kul, var lägger man upp en tråd för att visa hur bygget framskrider.
 
  • Hus under konstruktion med ställningar, fasadputsning påbörjad och byggmaterial synligt i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ati
  • Laddar…
MBRIQ MBRIQ skrev:
Förstår inte vad som är irriterande, sånna som jag som inte är byggare i grunden, men som tagit tjänstledigt ett år för att bygga ett hus i lösvirke, som jag ritat själv? För jag tycker verkligen att jag bygger hus, även om jag tar hjälp med vissa kritiska moment och moment som jag måste ta hjälp med (konstruktion, el mm). Blir rätt bra oxå tror jag det här vi bygger. Lite för stort så det tar massa tid. Ca 250 m2 med 130 m2 biarea + ett attefallshus på 35 m2 boarea och 21 m2 biaarea, allt byggs samtidigt, nu imorgon kommer ett moment som jag tagit hjälp med att påbörjas, putsningen av hela fasaden. Vi började bygga trähuset i början av maj.

Bild från härom dagen (om än med lite tippen hög i framkant som nu är borta.)

Märker nu att dela med sig är kul, var lägger man upp en tråd för att visa hur bygget framskrider.
Ser coolt ut. Starta en tråd under "Socialt och projekt" för bövelen!
 
joakim_j joakim_j skrev:
Ser coolt ut. Starta en tråd under "Socialt och projekt" för bövelen!
What he said (y)

@MBRIQ
Men attefall på 35kvm boa får jag inte ihop? :thinking: hur får du till 35kvm när man får bygga max 30kvm bya? :thinking:
 
F Fixarpappa skrev:
Godmorgon,

Känner att jag är grinig i detta inlägg men låt mig.

Jag glädjer mig åt alla som tar steget och köper ett nyproducerat hus men det finns ett problem med hur alla dessa människor benämner det.

Alla, precis alla jag hört, sett eller läst benämner deras köp som att som ska ”bygga hus”. Även att dessa människor, i vissa fall, knappt vet hur man sätter upp en hylla ska dom minsann bygga ett hus!

De som köper ett kataloghus som begär delad entreprenad och skall utföra jobb själva kanske kan benämna sig som husbyggare men ändå är dom inte i närheten.

Vill bara nämna men går inte in djupare på det.

De som ritar sina egna hus påstår sig bygga ett egenritat hus - Kan dom konstruktionsritningar också?

Jag tar illa vid mig när dessa människor bott i hyresrätt och helt plötsligt skall BYGGA hus. Själv renoverar vi ett sekelskifteshus på 350kvm och jag kallar mig inte ens snickare!

Är det någon som förstår min frustration här på forumet?
F Fixarpappa skrev:
Godmorgon,

Känner att jag är grinig i detta inlägg men låt mig.

Jag glädjer mig åt alla som tar steget och köper ett nyproducerat hus men det finns ett problem med hur alla dessa människor benämner det.

Alla, precis alla jag hört, sett eller läst benämner deras köp som att som ska ”bygga hus”. Även att dessa människor, i vissa fall, knappt vet hur man sätter upp en hylla ska dom minsann bygga ett hus!

De som köper ett kataloghus som begär delad entreprenad och skall utföra jobb själva kanske kan benämna sig som husbyggare men ändå är dom inte i närheten.

Vill bara nämna men går inte in djupare på det.

De som ritar sina egna hus påstår sig bygga ett egenritat hus - Kan dom konstruktionsritningar också?

Jag tar illa vid mig när dessa människor bott i hyresrätt och helt plötsligt skall BYGGA hus. Själv renoverar vi ett sekelskifteshus på 350kvm och jag kallar mig inte ens snickare!

Är det någon som förstår min frustration här på forumet?
F Fixarpappa skrev:
Godmorgon,

Känner att jag är grinig i detta inlägg men låt mig.

Jag glädjer mig åt alla som tar steget och köper ett nyproducerat hus men det finns ett problem med hur alla dessa människor benämner det.

Alla, precis alla jag hört, sett eller läst benämner deras köp som att som ska ”bygga hus”. Även att dessa människor, i vissa fall, knappt vet hur man sätter upp en hylla ska dom minsann bygga ett hus!

De som köper ett kataloghus som begär delad entreprenad och skall utföra jobb själva kanske kan benämna sig som husbyggare men ändå är dom inte i närheten.

Vill bara nämna men går inte in djupare på det.

De som ritar sina egna hus påstår sig bygga ett egenritat hus - Kan dom konstruktionsritningar också?

Jag tar illa vid mig när dessa människor bott i hyresrätt och helt plötsligt skall BYGGA hus. Själv renoverar vi ett sekelskifteshus på 350kvm och jag kallar mig inte ens snickare!

Är det någon som förstår min frustration här på forumet?
Ehhhh... what? Först förstod jag ingenting, men efter att ha läst igenom inlägget 3-4 gånger (ok, 6 ggr!) så förstod jag varför jag inte förstått nånting. Det krävdes att min hjärna fått arbeta mååånga varv innan jag slutligen insåg att insändaren... på fullt allvar... retar upp sig på att folk säger ”vi bygger hus” trots att de egenhändigt och handgripligen Inte bygger huset. Och som... återigen... på fullt allvar tror att människor som säger ”vi bygger hus” befinner sig i någon slags omnipotent psykos där de själva far omkring med rotationslaser, skruvdragare, cementpumpbilar, sänksågar, vattenpass och andra deliriska verktyg.

Men allt får sin förklaring i den narcissistiska meningen om den egna renoveringen.
Skribenten tar helt enkelt illa vid sig när människor har mage att ens insinuera att de kommer i närheten av de insatser han själv gör under hans heroiska restauration av den enorma och över 100 år gamla villan.

En skymf så nedrig att han inte längre kan härbärgera alla känslor som väller upp.
Det måste bara ut!
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 12 till
  • Laddar…
Håller med alla i hela tråden. Hade gillat vartenda inlägg om jag orkat. Men mest håller jag ändå med mig själv - som renoverat sommarstugan på egen hand (med lite hjälp av kompisar och partner) och bara lejt bort avloppsanläggandet. Dessutom har jag byggt ett litet pumphus helt själv, från sanden under grundstenarna till nockplåten, och även målningen. Jag är ta mig fan en riktig byggare OCH renoverare. Så det så!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.