C Che69 skrev:
Kan du möjligtvis rekommendera ngr blad
Jag köpte ett 5-pack Lenox-blad från USA när jag skulle kapa ner min tank. Ett blad räckte och blev över.
 
useless useless skrev:
Jag köpte ett 5-pack Lenox-blad från USA när jag skulle kapa ner min tank. Ett blad räckte och blev över.
Tack för infon ska försöka få tag på dem
 
Stickan56
C Che69 skrev:
Jo tanken har står i källaren med betongväggar runt, jag provade även idag med en vinkelslip dock med sliten skiva för metall men den var tyvärr inte heller effektiv dock är jag inte mkt erfarenhet, men tror du att med ny skiva att det skulle vara lättare än tigersåg.
Först och främst är det viktigt att det är en kapskiva (för metall) du använder.
Sedan ju mindre skivan blir desto lägre blir periferihastigheten och skärhastigheten minskar.

Stickan
 
Sågade de sista bitarna av tanken idag. Jag kan rekommendera korta korta sågblad som jag hittade på K Rauta, det var det som räddade det hela, jag använde även vinkelslip i bla hörnen och vid förstärkningarna.
Tack alla för fina tips(y) och support;)
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Nästa projekt blir att försöka få ut vedpanna från källaren, är det ngn som har några tips?
 
Tobbigt med tigersåg i alla fall! En panna bärs/släpas, rullas nog bäst ut på något sätt. Hål i väggen, vinscha upp för plankor i trapp eller liknande.

Den ska ju kastas så själva pannan gör ju inget om den blir repig stött. KApa bort ev utstickande delar. Ev dela den i två delar om möjligt. Inredning/Golv/trapp bör ju skyddas på lämpligt sätt.
 
Klä av den och se om den går att dela på plats. Min panna bestod av decimetertjocka gjutjärnssektioner som var ihopbultade.

Rostiga gjutjärnssektioner av en panna ihopbultade och demonterade på marken mot en bakgrund med snöfläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stickan56
C Che69 skrev:
Nästa projekt blir att försöka få ut vedpanna från källaren, är det ngn som har några tips?
Har du källargarage så kör man ut den på pirra genom det.
Vid min installation av värmepump var den borta på 30 min av två raska "gubbar".
Har du bara en utetrapp, hyr en trappgående pirra.

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Har du källargarage så kör man ut den på pirra genom det.
Vid min installation av värmepump var den borta på 30 min av två raska "gubbar".
Har du bara en utetrapp, hyr en trappgående pirra.

Stickan
Tack för tipsen. Har en pirra, ska försöka med den.
Vad kan man gissa att en panna igenmsnitt väger?
 
Stickan56
C Che69 skrev:
Tack för tipsen. Har en pirra, ska försöka med den.
Vad kan man gissa att en panna igenmsnitt väger?
För att svara på det så behövs mera information men en bild skulle hjälpa.
Spannet är stort 200 kg och uppåt.

Det finns ett antal trådar här på forumet som handlar om att få ut gamla pannor.

Stickan
 
Jag tog bort min panna i samband med att jag sågade med tanke .
Det var besvärligt o jobbigt, men det gick.
Jag lade skivor o bräder i källartrappan som leder ut från källaren. Sedan släpade jag upp pannan med hjälp av spännband.
Hade jag inte haft bråttom så hade det varit betydligt lättare, men nu gjorde jag det ensam.

Hur svårt/jobbigt det är beror på hur dina förutsättningar ser ut.
 
(Nu i rätt tråd)
Jag lät en firma ta bort vår utomhustank.
En kille gjorde det på någon timme. Han hade en nibblingsmaskin och körde så det sprutade plåtflisor. Ett fruktansvärt oväsen. De tog hand om oljan och allt så det blev bara fundamentet kvar. Jag tyckte det var väl använda pengar.
Tigersåg, njae.
 
Jag tog ut min gamla oljepanna och även elpannan den var dockad med genom att först skruva bort all plåt som gick att skruva bort och sedan baxade vi upp den på en skateboard och rullade ut skiten ;)
 
Stickan56
imported_Benno imported_Benno skrev:
(Nu i rätt tråd)
Jag lät en firma ta bort vår utomhustank.
En kille gjorde det på någon timme. Han hade en nibblingsmaskin och körde så det sprutade plåtflisor. Ett fruktansvärt oväsen. De tog hand om oljan och allt så det blev bara fundamentet kvar. Jag tyckte det var väl använda pengar.
Tigersåg, njae.
Nu har ju TS redan gjort jobbet, men nästa gång så kanske.:D

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
För att svara på det så behövs mera information men en bild skulle hjälpa.
Spannet är stort 200 kg och uppåt.

Det finns ett antal trådar här på forumet som handlar om att få ut gamla pannor.

Stickan
Gammal vedpanna i ett mörkt pannrum med synliga rör och kontroller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kommer en bild på pannan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.