Det ser ud til det kun er den sidste klipning den viser info på, det passer med den har kørt 2:18 på klip nr 2 på dagen. Jeg køre kun med 1 periode 8-21 ved ikke hvorfor den viser de 37% under (2)
 
Det vist er sidste klipning, da den kørte i lader var der 37% strøm tilbage og den havde kørt 2:18T
Hvis man sætter pause på 3 timer, vil den så køre ud selv om den ikke er fuldt opladet.
 
Ospdk Ospdk skrev:
Det vist er sidste klipning, da den kørte i lader var der 37% strøm tilbage og den havde kørt 2:18T
Hvis man sætter pause på 3 timer, vil den så køre ud selv om den ikke er fuldt opladet.
Det vet jag tyvärr inte, jag har inte testat detta. Men det är bara att prova sig fram till hur lång laddningstid som behövs.

När du har ett arbets-schema som börjar kl 08:00 och slutar 21:00, går då klipparen ut och gör flera arbetspass under dagen eller går den ut kl 08:00, klipper 2 tim och står och laddar resten av dagen?
 
Den starter kl 8 og klipper,lader,klipper, lader til kl 21 problemet er den lader 4.5 time men køre kun 2.5T så den får ikke klippet nok.
 
Jag har ingen annan förklaring än att dina ny batterier kanske inte var i så god kondition. Titta efter på den lilla etiketten och se vad där står för tillverkningsdatum.Har du pratat med din återförsäljare som sålde batterierna om problemet? Batterierna är ju inte direkt billiga, så då skall de också fungera.
Återförsäljaren kanske kan låna dig en annan laddare för att se om det hjälper.

En annan lösning vore att ändra arbets-schemat för att se om du kan krama ut en extra timme.
Arbetstid 1 = 08:00 - 10:00. Arbetstid 2 = 13:00 - 21:00. Kanske hinner den då köra tre arbetspass.
 
Fandt ud af at Stiga 527S er den samme som Ambrogio L200 og de har meget bedre information end Stiga :

Short Run Time Trouble-Shooting Guide Short run times are frustrating to deal with because the Ambrogio/LawnBott robot gets behind on its cutting job and the lawn may look terrible! There are numerous possible causes. 1. Recharging Nuts and Plates Oxidized Shine them up with fine sandpaper (see Winter Service Instructions). 2. Incorrect Date and/or Time set in the Menu This issue is more common than you might think. Make sure the date matches today’s date, note it is in European format (day & month are switched) and the time is the correct time (it is a 24 hour clock). 3. Incorrect Programming The robot must have enough time to charge fully in between work sessions. Due to the convenience of being able to set two work times, it is possible that the robot will return to the base to charge during the second work time because it did not have enough time to fully charge between the two work times. Evaluate work time settings and widen the charging window to solve this issue. 4. Auto Setup Turned On Auto Setup is a feature that sends the robot back to the base when it thinks it is finished mowing the grass. Run times can be significantly shortened. If your grass is staying mowed, it’s better for the robot to stay in the base because it reduces wear and tear. But if you find it bothersome, you can always turn the feature off. Use the largest zone to evaluate the performance of Auto Setup. Program a wide working window, observe the robot’s run times vs. completion of the work. 5. Blown fuse Check all three fuses on the motherboard. 20/30A, 1A and cylindrical fuse under black plastic cap, upper left corner. 6. Battery Cell Died Read the charging voltage from the display (when in the base, it flashes on the screen). It should be 28XX or higher. If not, it could be that a cell died in the battery. New batteries have a one year warranty. 7. Front Wheels Stuck or Clogged with Grass Make sure the tires turn within the wheel frame and that the wheel frame turns a full 360 degrees. 8. Rear Wheel Mechanical Issue Check the attachment of the rear wheels. Add threadlock to wheel bolt if loose. Check wheel motor mounting screws for presence of threadlock. These screws must be tight to the chassis or the chassis can break. Makes sure the mud flaps (if present) do not contact the wheels. Trim them, if necessary. 9. Rear Wheels Dirt/Grass Buildup Dirt, grass or mud that builds-up between the chassis and the wheels must be cleaned periodically. Use a putty knife to scrape it off and a damp rag to clean it. Remove all mud from tires. Remove anything that wound itself around the motor shaft, such as hair, string or long grass strands. 10. Grease Required Front or rear wheels lacking grease. Follow our Winter Service instructions. 11. Blade not Sharp Flip it or replace it. 12. Weak Battery Battery was allowed to go dead over the Winter. If this is the cause, run times will increase over time with multiple re-charges. 13. Faulty Charge Button. The “Charge “button (sometimes called “Work/Home” button) makes the robot go back to the base. If it activates when it is not supposed to, it will go back. You might also see the robot driving on the wire outside the mowing time if this is the cause. 14. Bad Power Supply Verify the voltage coming out of the supply is 29.3V. There is also a rare case where the voltage is fine but the power supply is not delivering enough current. It is a difficult measurement so we recommend sending the power supply to us and we’ll figure out a way to check it. 15. Weak Connection Between Power Supply and Motherboard Visually inspect everything and check continuity with an ohm meter. All measurements should be very close to zero ohms. If not, that could be the source of the issue. 16. Failed Motherboard (Rare) Not able to charge at all is more likely than short run times caused by a motherboard failure. That is if the batteries won’t charge but the voltage at the plates is fine, you should be using the “Dead Robot Troubleshooting Guide”. How to Isolate the Issue between the Base/Electronics and the Robot You can easily isolate the issue between the base and the robot by charging the robot another way, such as with the Winter Charger or alligator clips (be careful to avoid shorts!) If you determine the issue is in the base and you have already shined the nuts and plates, you can try replacing the base cable. It's not super easy to do, though. But, it can be done.
 
Ja det var en bra guide! Stiga verkar inte bry sig så mycket om kunderna. Får man problem så tycker de att man skall kontakta deras service-partners istället för att ge tips om felsökning.

Ett tips som förlänger batteriernas livslängd är att vinterladda dem regelbundet hela vintern. Rekommendationen Stiga ger är att ladda dem ett par gånger under vintern, men det räcker inte.
Jag laddar mina varje vecka under hela stilleståndsperioden. På min första klippare (Lizard = 520) gjorde jag inte det, och det straffade sig efter ett par säsonger.
 
For dem der står med samme problem, fandt jeg en løsning (y)
Jeg skiftede ledning fra print til batterier med nogle tykkere, samtidig målte jeg spændingen på lade pinde (uden robotten i huset) og justerede spændingen på strømforsyning så der var 29,7V ude i huset. Nu køre klipperen 5 1/2 time på en opladning mod 2 1/2 time før.
 
Jätteskoj att du löste det!
Jag tror att jag skall följa ditt tips och byta kablar i förebyggande syfte.
 
[QUOTE = "boltis, post: 2711455, medlem: 51807"] Der er en softwareopdatering med, men det løser ikke problemet. På den anden side skal dine plader kontrolleres og eventuelt udskiftes. Så de er i "aluminium". [/ QUOTE]
Hvordan får man pladerne af?
 
Jag demonterade aldrig plattorna så jag vet tyvärr inte. Jag löste problemet med tunna teflondukar under plattorna och efter det så har klipparen aldrig stannat med Bump error. https://www.byggahus.se/forum/threads/stiga-autoclip-527.232502/page-6#post-2710467
Det finns ett lock under plattan som man kan skruva bort och rengöra från gräsklipp som har smitit in under locket.
Reservdelsbilden kanske kan ge dig lite mer info.om du har problem med Bump error.
http://parts.kschmid.ch/ipl_stiga_autoclip_527s_26-8126-12_14_sv-en.pdf
 
Så kom der lys på Stiga’en En robotgräsklippare av märket Stiga belyst på en gräsmatta under skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stiga robotgräsklippare med tända röda LED-lampor på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RH_Dreambox
  • Laddar…
Någon här som läser detta och råkar ha en hjulmotor till salu som passar Stiga Autoclip 52x serien?

Jag är brådskande ute efter en fullt fungerande hjulmotor/drivmotor för Stiga 520, 522, 523, 525, eller 527.

Ute efter komplett paket med motorreducerare/växellåda, motor (av ej borstlös modell) + encoder med sladd.

Skicka i så fall gärna en mail till mig på epost < andreas 'punkt' setterlind 'at' gmail 'punkt' com >

Original säljs normalt som ny reservdel med artikelnummer 1126-1354-01 eller 1126-1354-02, se bild nedan.

Gräsklipparskroten i Söderköping demolerar de fungerande och säljer för runt 800kr men har inga inne nu.

Har felsökt min egen efter "out of border" error och motors har gått söder för att motorreduceraren gick trögt.
 
  • Hjulmotor till Stiga Autoclip gräsklippare med motorreducerare, encoder och kontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AndreasS78 skrev:
Har felsökt min egen efter "out of border" error och motors har gått söder för att motorreduceraren gick trögt.
För de intresserade; Konstiga symtom på problemen med min Stiga Autoclip 527 innan jag hittade felet,

När man startar den ifrån laddstationen backar den ut en liten bit sen får den error "utanför tråd" på svenska eller "out of border" error när menyn är på engelska sedan "startar om" ("restarting" på engelska") och räknar ner från 59 eller 60 sekunder, när det startat om så gör den samma sak och startar om igen.

Startar man den istället ifrån avstängt läge direkt på gräsmattan så startar den bladmotorn och kör iväg en eller några meter innan den ger samma errormeddelande med "utanför tråd" på svenska eller "out of border".

Felsökt problemet och felet var/är att en hjulmotor blivit dålig för att motorreduceraren (växellådan) gick/år trögt/segt.

Jämför man hjulmotorerna/drivmotorerna genom att snurra på hjulen när roboten är avstängd så går ena hjulet att snurra på lätt utan oljud och andra går lite trögare plus låter mera när man snurrar på det. (Dåligt av Stiga att inte ge ett bättre errormeddelande än "out of border" när datorn känner av att ena hjulmotorn/drivmotorn går är trög/seg, den kunde ju lika gärna ha sagt att "problem med hjulmotor").

Jag bytte nu först ut bara motor och inte hela hjulmotor/drivmotor-paketet med motorreducerare (motor reducer ~ växellåda/växellådan) och nu går den igen men nog inte så bra då rotorsaken till felet verkar vara med motorreduceraren (växellådan) och inte motorn, för snurrar man på hela hjulet nu manuellt när allt är monterat och roboten avstängd så går detta hjulmotor-paket fortfarande trögare än den andra.

Kan nog utgå ifrån att då motorreduceraren och inte motorn var dålig och fortfarande är det så är det säkert bara en tidsfråga innan även den nya motorn kommer att gå söder.

Slutsatsen är att jag måste byta ut hela hjulmotor-paketet inklusive motorreducerare för att åtgärda rotorsaken.
 
A
boltis boltis skrev:
Så här ser det ut i min tillbehörskatalog... [bild]
Hej! Vart kan man hitta såna modul att köpa? Jag har en Stiga 527s från 2013 men den går inte att koppla med app.. kollade på den och den hade ingen modul
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.