G
A AndersS skrev:
Dyrt tycker jag inte, ett par hundralappar, så får vi det paket som passar oss.
Är ju subjektivt.
Morsan betalade runt 800kr/månad för lite tv på combort.
 
G GargamelSE skrev:
Morsan betalade runt 800kr/månad för lite tv på combort.
Det var inget vanligt abonnemang.
Jag har det enkla Telia Lagom med 20-25 kanaler i HD-format och Play, kostar 250-300:-/mån lite beroende av hur du nyttjar erbjudande/förhandlar. Ibland får man paket Stor till priset för Lagom.
Du får hjälpa din mor så hon kommet ned i pris och lösning med de kanaler hon vill se.
 
G
A AndersS skrev:
Det var inget vanligt abonnemang.
Jag har det enkla Telia Lagom med 20-25 kanaler i HD-format och Play, kostar 250-300:-/mån lite beroende av hur du nyttjar erbjudande/förhandlar. Ibland får man paket Stor till priset för Lagom.
Du får hjälpa din mor så hon kommet ned i pris och lösning med de kanaler hon vill se.
Hon ville ha typ 4-5 specifika kanaler, vilket gjorde att hon var tvungen att ta i stort sett varje paket (exkl sport och filmkanalerna) för att få dessa kanaler.
 
G GargamelSE skrev:
Hon ville ha typ 4-5 specifika kanaler, vilket gjorde att hon var tvungen att ta i stort sett varje paket (exkl sport och filmkanalerna) för att få dessa kanaler.
Ja det är mycket speciellt om man önskar 4-5 kanaler och då får ta alla paket, hamnar utanför oss övriga 99,99%.
Kan ju inte skyllas på TV-operatören.
Eller så driver du med oss.
 
A AndersS skrev:
Ja det är mycket speciellt om man önskar 4-5 kanaler och då får ta alla paket, hamnar utanför oss övriga 99,99%.
Kan ju inte skyllas på TV-operatören.
Eller så driver du med oss.
Nja, är det inte så de har paketerat det, en eller två attraktiv kanaler per paket och sedan en massa skit (vad som är attraktivt och skit är en smaksak men kanalerna i ett paket attraherar inte samma typ av tittare).
Praktexempel på detta var någon sorts "imvandrarpaket" (det hette naturligtvis något annat) med kanaler från jordens alla hörn för några decennier sedan. Den typiska tittaren var intresserad av tv på sitt hemspråk, inte tjugo andra främmande språk.
 
  • Gilla
GargamelSE och 1 till
  • Laddar…
Jag vet inte vilken TV-operatör du kollar på men att 4-5 kanaler kräver samtliga paket det är extremt. Och vill man absolut ha den, tja då blir det att betala eller hitta en annan lösning/leverantör som erbjuder till lägre kostnad.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Hon ville ha typ 4-5 specifika kanaler, vilket gjorde att hon var tvungen att ta i stort sett varje paket (exkl sport och filmkanalerna) för att få dessa kanaler.
Det låter lite konstigt då det är sport och film som är dyrt.
Har du pratat med Comhem? De har fler paket än de som finns på hemsidan. När mina föräldrar tyckte Guld blev för dyrt och Silver saknade ett par kanaler de vill ha fick de ett Silver+. Dessutom säljer de enskilda kanaler som tillval, men det kräver ett abonnemang för minst 149kr/månad. https://www.comhem.se/tv/tillval/kanaler
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Hemma hos svärfar, "pappa kan du pausa jag ska kissa", mina barn är inte vana vid linjärtv :)

Analog-TV-skärm som visar en sommarbild med brygga, båt och skog. Text på skärmen "Hej! Du tittar på analog-tv".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klarar den där tvn digitala sändningar?
 
Redigerat:
A Andy78 skrev:
Klarar den där tvn digitala sändningar?
Han har en digtialbox också men bara på nedre plan :)
 
Jag var och hjälpte en nära vän att fixa till detta med en digital kanalsökning idag. Enbart det fria basutbudet.

Faktum är att det inte är direkt lätt att få till inställningarna korrekt, det är en del val och inställningar som ska göras i tv:ns menysystem bla detta med nätverks-ID och frekvens som behöver sökas fram på ComHems sidor och matas in i konfig.

Kanalsökningen gick bra, den hittade 182 digitala kanaler som pluggades in i kanallistan. Kanske är jag litet bortskämd men varför i h-e är det nästan bara lågupplösta kanaler med 576i som är fria? Endast en kanal fanns med någorlunda ok 1080i, en ointressant kanal benämnd ATG trav. Nog fan kunde de väl kosta på sig att bjussa på HD-varianterna av dessa kanaler. Sedan saknades faktiskt vissa kanaler som borde finnas om man kollade på vad som skulle finnas fritt på aktuell adress, ex Kunskapskanalen.

Dock, det är ändå en smula bättre än den eländiga gröten jag kollade på vad gällde de analoga kanalerna... herrejösses vad urdåligt som att kolla på gammal VHS ungefär.

Tack och lov att min vän har Netflix, SVT Play och andra streamingtjänster/appar som castas till tvns Cromecast, blir ju rätt bra bild där om man har hyfsat Internet,
 
H Harald Blåtumme skrev:
Jag var och hjälpte en nära vän att fixa till detta med en digital kanalsökning idag. Enbart det fria basutbudet.

Faktum är att det inte är direkt lätt att få till inställningarna korrekt, det är en del val och inställningar som ska göras i tv:ns menysystem bla detta med nätverks-ID och frekvens som behöver sökas fram på ComHems sidor och matas in i konfig.

Kanalsökningen gick bra, den hittade 182 digitala kanaler som pluggades in i kanallistan. Kanske är jag litet bortskämd men varför i h-e är det nästan bara lågupplösta kanaler med 576i som är fria? Endast en kanal fanns med någorlunda ok 1080i, en ointressant kanal benämnd ATG trav. Nog fan kunde de väl kosta på sig att bjussa på HD-varianterna av dessa kanaler. Sedan saknades faktiskt vissa kanaler som borde finnas om man kollade på vad som skulle finnas fritt på aktuell adress, ex Kunskapskanalen.

Dock, det är ändå en smula bättre än den eländiga gröten jag kollade på vad gällde de analoga kanalerna... herrejösses vad urdåligt som att kolla på gammal VHS ungefär.

Tack och lov att min vän har Netflix, SVT Play och andra streamingtjänster/appar som castas till tvns Cromecast, blir ju rätt bra bild där om man har hyfsat Internet,
Nja, Netflix har okej bitrate men har du en bra bildvisare så syns den för låga bitraten. Men lär bli bättre med tiden
 
H Harald Blåtumme skrev:
Jag var och hjälpte en nära vän att fixa till detta med en digital kanalsökning idag. Enbart det fria basutbudet.

Faktum är att det inte är direkt lätt att få till inställningarna korrekt, det är en del val och inställningar som ska göras i tv:ns menysystem bla detta med nätverks-ID och frekvens som behöver sökas fram på ComHems sidor och matas in i konfig.

Kanalsökningen gick bra, den hittade 182 digitala kanaler som pluggades in i kanallistan. Kanske är jag litet bortskämd men varför i h-e är det nästan bara lågupplösta kanaler med 576i som är fria? Endast en kanal fanns med någorlunda ok 1080i, en ointressant kanal benämnd ATG trav. Nog fan kunde de väl kosta på sig att bjussa på HD-varianterna av dessa kanaler. Sedan saknades faktiskt vissa kanaler som borde finnas om man kollade på vad som skulle finnas fritt på aktuell adress, ex Kunskapskanalen.

Dock, det är ändå en smula bättre än den eländiga gröten jag kollade på vad gällde de analoga kanalerna... herrejösses vad urdåligt som att kolla på gammal VHS ungefär.

Tack och lov att min vän har Netflix, SVT Play och andra streamingtjänster/appar som castas till tvns Cromecast, blir ju rätt bra bild där om man har hyfsat Internet,
Gjorde en kanalsökning idag hos min mor, behövde inte ställa in något utan valde 'auto'. En LG.
 
G GargamelSE skrev:
Om man slapp betala innan tv-licensen blev skatt, så blev det en ökning med 1300kr.
det är ingen skatt.
 
G
K kribban skrev:
det är ingen skatt.
Det är en skatt, jo. Du betalar till svt/sr med skatten. Skatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.