Grymt bra jobbat. (y)

//AA
 
Riktigt kul att se hur det går för er
 
Oj vad tiden rusar, nu är det verkligen dags för en uppdatering känner jag!

Jag insåg i somras att det nog tagit mer på krafterna än jag först hade trott att slutföra lägenheten och flytta. Motivationen att börja med huset var inte på topp när jag gick på semester, och framförallt när det i början skulle grävas, grusas, läggas dränering osv. Tungt och tråkigt arbete!

Så det har gått långsamt fram under sommaren. Målet var att gjuta plattan strax efter att semestern var slut, vilket var två veckor sen och ännu är den inte gjuten. Men nu går vi händelserna i förväg så vi backar lite!

Senast jag skrev hade jag börjat gräva för grunden, när det var färdigt grävde jag fram hålen jag förberett i garageväggen för kulverten till huset.

Grävmaskin vid husgrund med utgrävd mark och en hög med grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundisolering och rörskydd med geotextilier vid ett husbygge, med isolermaterial och grus synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskin vid grävd grund till hus med grushögar och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid det här laget hade jag ångrat mig (i sista sekund) och bestämt mig för att jag vill flytta in värmepumpen i huset istället, med tanke på tidigare nämnda nackdelar. Detta ledde till att kulverten fick lite annan utformning än från början planerat och att det i slutändan hade varit enklare att köpa färdigt kulvertrör än att bygga egen kulvert som jag gjorde... Nåväl, grejerna fanns redan hemma så det var bara att köra igång!

Grusad grund med täckt kulvert och avloppsledningar förbereda för isolering vid byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd grund med isolering och rörledningar vid byggplats, grävmaskin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kulverten lutar hela vägen från huset till garaget med lagom fall i och med att även avloppet går i samma dike, och för att minska risken för fukttransport mot källarväggen i garaget så lade jag dränering i botten med cirka 20cm 16-32, detta ansluter mot garagets dränering så att eventuellt vatten rinner bort därigenom. Ovanpå det blev det 10 cm thermodrän som blev över från isoleringen av källarväggarnas utsida, vilket kändes bra för att minimera risken för kapillärtransport av vatten upp genom marken och upp till rören i kulverten. Ovanpå detta lade jag sen 5 cm vanlig cellplast, också sådant som var över sen tidigare.
Därefter lade jag tillopp och retur för värmesystemet med 25 cm cellplast på sidorna, och toppade av det hela med 20 cm cellplast ovanpå. Så det är nu 15 cm under, 20 cm ovanpå och 25 cm på sidorna.
Ovanpå detta lade jag 3 skyddsrör för eventuella kabeldragningar mellan hus och garage (åtminstone nätverk och brandlarm) och högst upp rör för brinen till värmepumpen. Eftersom bergvärmen kommer in i garaget idag tänkte jag att jag skarvar i de rören några meter i garaget och ut i kulverten igen och drar dem vidare till huset.
På ena sidan om all denna isolering ligger kallvattenmattningen till huset samt avloppet, och på andra sidan ligger ytterligare ett skyddsrör som går upp vid elcentralen för matningen till huset. Jag täckte sedan detta med åldersbeständig plast så att vatten inte ska komma in ovanifrån. Så förhoppningsvis ska det hållas torrt där då hela kulverten dessutom ligger över 2 m över grundvattennivån och med bara en massa 16-32 överallt.

Grundläggningsarbeten med synlig cellplastisolering, skyddsrör och grusad yta intill byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolering och rörinstallerat i grunden för husbygge, med röda och svarta skyddsrör synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När väl detta var klart den 22/7 fortsatte jag med att lägga ner avlopp i undergrunden, och grusade sedan upp denna med lite fall mot sidorna och paddade det ordentligt. Därefter på med 16-32 följt av ett lager avjämning. Och lite dränering runtom samt en radonslang förstås. Detta tog nog mest tid i dagar räknat då jag var riktigt omotiverad på att hålla på med den där hemska 16-32 och fick ta det i korta stötar.

Byggarbetsplats med grävmaskin, isolering och avjämnad grusyta förberedd för grundläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskinskopa nära nygrusad yta med rörstumpar som sticker upp, i en blivande bygggrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med pågående grundarbete, kantelement och isoleringsmaterial, och en kompaktor i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En byggarbetsplats med förberedd mark för grunden, kantelement i bakgrunden och grävmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När allt väl var avjämnat var det ÄNTLIGEN dags att sätta ut kantelementen. De har vid det laget stått i ett hörn på tomten i över ett år då de levererades tillsammans med elementen till garaget, och det var rysligt skönt att få bort dem därifrån. Ännu ett sådant tillfälle då man är glad att man har en Eivor... Det här var den 16/8 så nu börjar vi närma oss nutid.

Byggplats med grävmaskin som lyfter byggmaterial bredvid en bil med släp på en grusig yta med träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med ett bra förarbete är detta närmast en njutning, bortsett från att formen på huset förstås gör det lite krångligare och det krävdes en hel del mätande och tänkande innan allt var på rätt plats. Men sen var det bara att börja lägga isoleringen och det är det vi är mitt uppe i just nu.

Grundisolering på husbygge med synliga avloppsrör och skyddsrör innan gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första lagret är lagt och nu ska vi dra kallvattnet. Nu när det tråkiga markarbetet är klart är det lättare för sambon att vara med så nu kan vi hjälpas åt, och målet är att all isolering ska vara klar och allt vatten draget innan helgen är över. Det skulle innebära att det bara är golvvärme och armering kvar sen, så förhoppningsvis kan vi ha gjutit inom två veckor. Håll tummarna!
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik_Hed och 27 till
  • Laddar…
Snyggt, prydligt och jävligt bra gjort! (y):D
Alla har sin gräns, ibland måste man bara ta det lite lugnt. Det är väl därför folk jobbar 8h om dan och 40h i veckan, så man orkar med det andra också. :cool:
Husbyggen är aldrig enkla för den som bygger själv, bara att jobba på men tänka sig för med tiden. :)

Kommer bli najs när det är klart! (y):D
 
  • Älska
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Bra kämpat Inte dåligt att du orkar med att börja på nästa projekt alla redan
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
S skydiver skrev:
Oj vad tiden rusar, nu är det verkligen dags för en uppdatering känner jag!

Jag insåg i somras att det nog tagit mer på krafterna än jag först hade trott att slutföra lägenheten och flytta. Motivationen att börja med huset var inte på topp när jag gick på semester, och framförallt när det i början skulle grävas, grusas, läggas dränering osv. Tungt och tråkigt arbete!

Så det har gått långsamt fram under sommaren. Målet var att gjuta plattan strax efter att semestern var slut, vilket var två veckor sen och ännu är den inte gjuten. Men nu går vi händelserna i förväg så vi backar lite!

Senast jag skrev hade jag börjat gräva för grunden, när det var färdigt grävde jag fram hålen jag förberett i garageväggen för kulverten till huset.

[bild] [bild] [bild]

Vid det här laget hade jag ångrat mig (i sista sekund) och bestämt mig för att jag vill flytta in värmepumpen i huset istället, med tanke på tidigare nämnda nackdelar. Detta ledde till att kulverten fick lite annan utformning än från början planerat och att det i slutändan hade varit enklare att köpa färdigt kulvertrör än att bygga egen kulvert som jag gjorde... Nåväl, grejerna fanns redan hemma så det var bara att köra igång!

[bild] [bild]

Kulverten lutar hela vägen från huset till garaget med lagom fall i och med att även avloppet går i samma dike, och för att minska risken för fukttransport mot källarväggen i garaget så lade jag dränering i botten med cirka 20cm 16-32, detta ansluter mot garagets dränering så att eventuellt vatten rinner bort därigenom. Ovanpå det blev det 10 cm thermodrän som blev över från isoleringen av källarväggarnas utsida, vilket kändes bra för att minimera risken för kapillärtransport av vatten upp genom marken och upp till rören i kulverten. Ovanpå detta lade jag sen 5 cm vanlig cellplast, också sådant som var över sen tidigare.
Därefter lade jag tillopp och retur för värmesystemet med 25 cm cellplast på sidorna, och toppade av det hela med 20 cm cellplast ovanpå. Så det är nu 15 cm under, 20 cm ovanpå och 25 cm på sidorna.
Ovanpå detta lade jag 3 skyddsrör för eventuella kabeldragningar mellan hus och garage (åtminstone nätverk och brandlarm) och högst upp rör för brinen till värmepumpen. Eftersom bergvärmen kommer in i garaget idag tänkte jag att jag skarvar i de rören några meter i garaget och ut i kulverten igen och drar dem vidare till huset.
På ena sidan om all denna isolering ligger kallvattenmattningen till huset samt avloppet, och på andra sidan ligger ytterligare ett skyddsrör som går upp vid elcentralen för matningen till huset. Jag täckte sedan detta med åldersbeständig plast så att vatten inte ska komma in ovanifrån. Så förhoppningsvis ska det hållas torrt där då hela kulverten dessutom ligger över 2 m över grundvattennivån och med bara en massa 16-32 överallt.

[bild] [bild]

När väl detta var klart den 22/7 fortsatte jag med att lägga ner avlopp i undergrunden, och grusade sedan upp denna med lite fall mot sidorna och paddade det ordentligt. Därefter på med 16-32 följt av ett lager avjämning. Och lite dränering runtom samt en radonslang förstås. Detta tog nog mest tid i dagar räknat då jag var riktigt omotiverad på att hålla på med den där hemska 16-32 och fick ta det i korta stötar.

[bild] [bild] [bild] [bild]

När allt väl var avjämnat var det ÄNTLIGEN dags att sätta ut kantelementen. De har vid det laget stått i ett hörn på tomten i över ett år då de levererades tillsammans med elementen till garaget, och det var rysligt skönt att få bort dem därifrån. Ännu ett sådant tillfälle då man är glad att man har en Eivor... Det här var den 16/8 så nu börjar vi närma oss nutid.

[bild]

Med ett bra förarbete är detta närmast en njutning, bortsett från att formen på huset förstås gör det lite krångligare och det krävdes en hel del mätande och tänkande innan allt var på rätt plats. Men sen var det bara att börja lägga isoleringen och det är det vi är mitt uppe i just nu.

[bild]

Första lagret är lagt och nu ska vi dra kallvattnet. Nu när det tråkiga markarbetet är klart är det lättare för sambon att vara med så nu kan vi hjälpas åt, och målet är att all isolering ska vara klar och allt vatten draget innan helgen är över. Det skulle innebära att det bara är golvvärme och armering kvar sen, så förhoppningsvis kan vi ha gjutit inom två veckor. Håll tummarna!
Gör inte misstaget att lägga varm- och kallvattenslangarna i betongen. Då blir det ljummet på golvet på sommaren när man spolar varmvatten, och ljummet kallvatten på vintern.
 
A
Exostor Exostor skrev:
Gör inte misstaget att lägga varm- och kallvattenslangarna i betongen. Då blir det ljummet på golvet på sommaren när man spolar varmvatten, och ljummet kallvatten på vintern.
Varmvattnet ska ju ligga i friggen o kallvatten däremot i singlet
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
Exostor Exostor skrev:
Gör inte misstaget att lägga varm- och kallvattenslangarna i betongen. Då blir det ljummet på golvet på sommaren när man spolar varmvatten, och ljummet kallvatten på vintern.
Kallvattnet ligger mellan första och andra lagret isolering, och varmvattnet mellan andra och tredje lagret.
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Efter att ha trotsat blåsten hela helgen där man fått jaga cellplastbitar och brottats med fullstora skivor har vi gjort goda framsteg!

På lördagen skar vi ner kallvattnet i första lagret isolering och lade andra lagret. Idag fortsatte vi men tyvärr hade jag kommit ihåg fel och vi hade en rulle slang mindre än jag trodde vilket innebar att vi bara fick ut en varmvattenslang...

Nåväl, vi fortsatte med att skära upp skårorna för allt varmvatten, satte på plats så mycket cellplast i tredje lagret som vi kunde sätta dit med hänsyn till varmvattnet som ska ner sen, började lägga armering för kantbalken och satte även så mycket golvvärmeskenor som möjligt.

Byggplats med isolering och golvvärmeskenor under installation mot skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kollade även hur långt vi kommit på garaget då vi hade lagt lika mycket tid som vi hittills gjort på huset (150h) och till min förvåning hade vi då precis endast lagt alla kantelement! Så trots att huset är större, har en svårare form, har mera avlopp, vatten i plattan, och en kulvert till garaget, så har vi kommit mycket längre på samma tid! Det hade jag aldrig trott.
Visserligen var det mycket mer grävande och grusande på garaget, men det förvånar mig ändå. Vi har väl fått in en viss rutin vid det här laget! :rofl:
 
  • Gilla
Isak90 och 12 till
  • Laddar…
Blir trött bara av att läsa om allt arbete, haha!

Grymt bygge! Är mäkta avundsjuk! Framförallt på det där garaget... :love:

Kommer eventuellt att införskaffa en 3kkvm tomt utanför planlagt område (dock s.k. sammanhållen bebyggelse) och det vore riktigt fördelaktigt om vi kunde bygga garaget med tillhörande lägenhet först.
 
Tiden rusar på och gjutningen som är bokad till på onsdag börjar kännas lite läskigt nära. Förra helgen åkte vi och köpte en båt, vilket ju måste vara det bästa man kan göra samtidigt som man bygger hus? Men det känns bra, då har vi något att fylla upp garaget med under vintern... :crysmile:

Motorbåt förtöjd vid strandkant med person ombord i solnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu i helgen har vi lagt golvvärme och armerat kantbalk och det enda som kvarstår är en golvvärmeslinga och armeringsnäten.

Varför kvarstår en slinga kanske ni undrar? Jo, en förarglig händelse!
Vi lade 7 av 12 slingor igår, och gick ut i morse för att fortsätta. Då upptäckte jag att slingan som går till bastu, dusch och omklädning hade veckat sig i en böj!

En upprullad blå golvvärmeslang som veckat sig vid en böj ovanpå isolering och armeringssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Böjarna tycker jag var gjorda som de ska, och just denna böj tyckte jag inte skilde sig på något sätt från någon annan, och det hände ju inte när vi lade slingan utan under natten. Jag har en hypotes om att eftersom slangen var solvarm när vi lade den och det var relativt kallt i natt kanske den krympte lite och det fick den att vecka sig?

Nåväl, jag kollade hur mycket vi hade kvar och konstaterade att vi hade så att det skulle räcka till att klippa bort den veckade delen och använda den kvarstående slangen på annat ställe, och ta en ny slang till denna slinga.
Sagt och gjort så tog vi loss den och lade denna i vardagsrummet istället. Och att ta loss och lägga om en slang skulle jag inte ens rekommendera till min värsta fiende, för det var inte kul...

Installation av golvvärme med slingor och armering på en byggplats, med några slingor veckade och orörda material vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till slut satt den på plats och vi skulle gå vidare. Upptäckte då till min förskräckelse att den bit slang vi hade "extra" på drygt 70 meter (fick den av en bekant som byggde nyss och fick lite överlopps) var i fel dimension och inte går att använda! Gah! Efter många fula ord fortsatte vi jobba och nyttjade det vi hade så långt som möjligt, så nu har vi då bara den kortaste slingan på drygt 40 meter kvar att lägga.

Nu hade det kanske gått att värma och räta ut vecket, men med tanke på att det uppstod som det gjorde och jag hellre har garanterat oskadade slangar så ville jag byta den. Speciellt då jag ju trodde att vi hade så det räckte... Lätt att vara efterklok!

Håller tummarna för att det finns på lager i butiken imorgon, annars blir det svettigt...

Grund av hus med lagd golvvärme och armering mot naturbakgrund i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För övrigt: usch för att bygga hus med mycket vinklar, allt blir krångligare och tar mer tid. Jag förstår att det blir dyrare om man ska ha någon annan att bygga åt en för timmarna springer snabbt iväg. Låt oss hoppas att det känns värt det i slutändan och att huset känns livligare än om man gjort en rektangel! (Det tror jag.)
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Legogodis och 11 till
  • Laddar…
Heij83
Känner igen det där med att bygga ”komplicerat” du kommer svära mycket.
Jag har sagt att ska jag någonsin bygga ett hus till så kommer det att bli ett utan takkupor.
Och antagligen i ett plan.
 
I måndags morgon åkte jag direkt till VVS-butiken och till min glädje hade de slang på lager. Tog ledigt från jobbet efter lunch och så jobbade vi hela dagen med att göra klart golvvärmen och lägga och naja all armering.
Pratade sedan med han som ska gjuta då jag ville stämma av några saker, och då meddelade han att det inte skulle bli någon gjutning på onsdag då vädret skulle vara så dåligt. Lite tråkigt på sätt och vis, då vi hade stressat för att få allt klart och ju gärna vill få det gjutet, men hellre att han tar det när han tycker att omständigheterna är rätt än att han bara kör och resultatet blir dåligt.

Så efter det provtryckte vi golvvärmen, gjöt fast golvbrunnarna och med kamstål markerade ut hörnen i de rum vi ska ha fall så att gjutaren vet rummets gränser.

Därefter har vi passat på att njuta av vädret och båten lite grann, och så har jag fortsatt terraforma tomten med Eivor. Hon är en mångsidig och ovärderlig dam!

Ikväll meddelade gjutaren att det blir gjutning imorgon bitti, och det ska bli riktigt spännande!

Takstolarna är levererade, råspont och takpapp likaså, och stomvirket kommer på onsdag eller torsdag när vi kan ställa det direkt på plattan.

Flygbild över pågående byggarbetsplats med husgrund, byggmaterial och omgivande landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Luftvy av golvvärmeinstallation och armering inför gjutning av betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flygbild av byggplats med golvvärme och armering klar, väntar på gjutning, med omgivande natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grund med armering förberedd för gjutning, omgiven av byggmaterial, med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flygbild över byggplats med förberedd armering för gjutning, takstolar och ett befintligt trähus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 14 till
  • Laddar…
Nu händer det!
 
  • Betong hälls från cementbil genom betongpump till armeringsjärn på byggplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Patrik_Hed och 14 till
  • Laddar…
Heij83
S skydiver skrev:
Nu händer det!
En milstolpe!
Men det är lite fusk med pump bil :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.