HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
[bild]
[bild]
Hamburgsund, Bohuslän
[länk]
Ser trevligt ut. Kul med utveckling i Bohuslän. Man får hoppas att de inte bygger sönder kusten bara. Också lite trist att sommar/båt-säsongen är så kort i Sverige.
 
Har roat mig med att kika på hus i Spanien och det är ju lite kul att se hur arkitektur och byggmetoder skiljer mot Sverige. Byggs en hel del lyxobjekt där nere. Minst sagt trevliga hus:

 
Det som är cool med denna villa är - förstås - att den har överlevt ett halvt sekel så gott som oförvanskad!

Arkitekten hette Roland Tröjer, som fick en byggmästares uppdrag att på en hektarstor tomt i Tranås rita in sju objektsbyggda villor, varav detta blev den näst största. Produktionspriset 1971 slutade på 450 Kkr (inklusive diverse ändringar och tillägg, såsom källarens swimingpool).

Vattenburen värme. Men INTE i golvet. Observera istället de finurliga konvektorerna, som anbringats mitt i de stora glaspartierna. Det är samma system som man använder till skyltfönster!

Planritning av en villa med källare inkluderande en pool, bastu, motionshall och gillestuga, design Roland Tröjer, 1971.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enplansvilla i Tranås uppförd 1971 med mörkt tegel och stora fönsterpartier utan synliga konvektorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1970-tals villa med tegelfasad och stora fönster med konvektorer, omgiven av en prydlig trädgård och stenbelagt uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kvällsbild av en villa från 1970-talet med stora fönsterpartier, konvektorer och inredning synlig inifrån, omgiven av en välskött trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Retro inredd matplats från 1970-talet med moderna stolar, stort fönster och kreativa konvektorer intill glaspartier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhuspool i retrostil med blå klinker, trämönstrad vägg och konvektorer i glasparti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av en villa med flera sovrum, allrum, badrum, kök och vardagsrum, markerad med Svensk Fastighetsförmedling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.svenskfast.se/hus/jonko.../269044?utm_source=hemnet&utm_medium=referral
 
  • Gilla
-RB- och 2 till
  • Laddar…
Snyggt hållbart hus av skicklig arkitekt. Här skulle jag kunna trivas!
 
  • Gilla
Mitokondrien
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Vilken monumental vederstyggelse. Här har vi en stackars arkitekt som uppenbarligen bara hade skokartonger och wellpapp att leka med hela uppväxten. Ytterväggarna med sin struktur av sönderrivna flyttkartonger slås bara i smaklöshet av den vedervärdiga inredningen, i samma färgsättning dessutom. Här kan man irra runt länge utan att bli helt klar över om man befinner sig utomhus eller inomhus.
Kommandobryggorna till balkonger/altaner ser ut som något lilla Totte skurit ut med sax ur ett tomt mjölkpaket på lekis. Och varför dessa korkade glasräcken som snabbt blir så fula? Är det för att Herr Direktören ska kunna sitta däruppe med en lämplig grogg och spana på sin unga troféhustru när hon plaskar omkring i poolen?
Planlösningen är ett lika sorgligt kapitel, med onödiga gångar och diverse funktioner utslängda i olika planetsystem. Två gym! Det blir ju mycket träning bara genom att ränna från det ens gymmet till det andra. Och hujeda mig för detta ”Dressing Room”! Vad är det som får höga vederbörande att tro att påklädningskammaren automatiskt förflyttar dem till Hollywood genom att kalla den för ”Dressing Room”? Eller ska man förvara salladsdressing därinne?
Den här sortens smaklösa skrytbyggen fyller bara en enda funktion: att visa att min penningpung minsann är större än din. Men så går heller alltför sällan hög inkomst hand i hand med något direkt utvecklat estetiskt sinne eller konstnärlig fantasi.
Haha, see ut som en blandning mellan McDonalds, flyktingförläggning och kraftstation. Kan inte 68MSEK köpa bättre än så? :)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Moderna villa med enkel design, stort gräsmatta, terrass och balkong med trä räcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Wow sager jag bara! Enkla linjer, fint läge och enorm yta! :love::love::love:
Men balkongräcket tycker jag borde vara annorlunda.
https://berggrenhorle.se/drakskeppsvagen-25a-18363-taby
35 miljoner i Täby.
 
richardtenggren
Intressant att man inte kör FTX på ett så pass dyrt hus :)

trevligt hus ändå, ”bra” läge enligt bild ;)
 
HOBBY ARCHITECT
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Misse Misse skrev:
Men rätt inredning så tror jag det här hade kunnat vara fint: [länk]
Det var inte så dumt.
 
  • Gilla
Misse
  • Laddar…
ullberg
Misse Misse skrev:
Men rätt inredning så tror jag det här hade kunnat vara fint: [länk]
Är det bara jag eller andas det där Pål Ross? Någon som vem som är arkitekten?
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
[bild]
[bild]
Hamburgsund, Bohuslän
[länk]
Uppfyller de där Länsstyrelsens rekommendation att inte bygga lägre än 2.7 m över havet, för att klara höjda havsnivåer?
 
HOBBY ARCHITECT
B b8q skrev:
Uppfyller de där Länsstyrelsens rekommendation att inte bygga lägre än 2.7 m över havet, för att klara höjda havsnivåer?
Vet ej, men det ser väl ut så?
 
HOBBY ARCHITECT
richardtenggren richardtenggren skrev:
[länk]

Lite samma stil här också :)
Fast det var snyggare tycker jag. Förutom panelen, jag gillar traditionell träpanel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.